Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Efteling spoorweg gaat elektrisch
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen
door
Jelmer
Vandaag
om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:12:10
Decals Star TE-5933
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:01:56
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950
door
Ronald Halma
Vandaag
om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Martijn193
Vandaag
om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik
door
zuylen
Vandaag
om 05:02:25
weerstandje en relais
door
Hans van Kampen
Vandaag
om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
Vandaag
om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Sven
Vandaag
om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps
door
mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange
door
gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo
door
RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel
door
MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78
door
Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito
door
Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024
door
Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Bisonkit verdunner
door
Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002
door
Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
22 april 2024, 16:44:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Vorige
-
Volgende
-
1
...
35
36
[
37
]
38
39
...
100
Omlaag
Auteur
Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 (gelezen 213289 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #540 Gepost op:
19 januari 2021, 13:40:17 »
De lijst met "things to do" is lang, circa 100 regels. Daarbij de vraag, waar te beginnen? Om te beginnen dan maar, de handgrepen. Dat is niet al te moeilijk, wel arbeidsintensief en heel secuur. Veel koffiepauze en oogjes tot rust laten komen na het boren op exact de goede plekken zonder "weglopen".
Voorzijde draaistel. Draad 0,5.
IMG_9393
by
Nulpunt0
, on Flickr
Kolenbak,
-Handgreep 0,7
-Deurknop 0,5.
IMG_9394
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5419
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #541 Gepost op:
19 januari 2021, 15:24:29 »
Citaat van: FritsT op 19 januari 2021, 13:40:17
De lijst met "things to do" is lang, circa 100 regels.
Lijkt me dat je je daar niet zo druk om maakt.
Slechts 100. Als er maar niet iedere keer weer 10 bijkomen nadat je er een aantal hebt uitgevoerd.
Volgens mij wordt het weer een prachtige lok en vooral ook goed gebouwd
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #542 Gepost op:
19 januari 2021, 17:05:04 »
@Ivo,
Het ketelfront heb ik vooralsnog als 1 regel opgenomen en jij weet als geen ander hoeveel je daar weer in kwijt kunt.
Daarbij heb ik geen haast en wil dat ketelfront ook maken met goede/passende appendages en niet "look-a-like". Daar zal nog het nodig 3D tekenwerk in gaan zitten. Vandaar dat we nu aan het oefenen zijn met onze 3D printer en afgieten via VSH, want duidelijk is dat we onder de garantiegrens van Shapeways willen gaan werken. Wat we daar nu hebben ondergebracht is prima, maar we willen verder. Een mens moet nu eenmaal wat te dromen hebben.
Dus de basislijst is 1-100. Daarna mogelijk een veelvoud, maar stap voor stap. En het blijft hobby.
De klepkast (en lekker klein en gedetailleerd onderdeel) staat in het winkeltje (nog niet zichtbaar) bij Shapeways. Juist gisteren hebben we na vele proefsessies en printerinstellingen een acceptabel wasmodel in Powercast 0% Shrinkage klaar. We maken deze dagen nog wat meer onderdelen bij en gaan dan die testsessie weer in.
KetelKlepKast_6
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #543 Gepost op:
19 januari 2021, 19:35:07 »
In mijn geval 16, maar ook bij 8 "identieke" boorgaatjes is een boormal aan te raden. Al moet ik wel zeggen, de aller rechtse is toch ietsje pietsje verschoven.
IMG_9395b
by
Nulpunt0
, on Flickr
draad 0,5.
De aller rechtse...recht.
IMG_9396
by
Nulpunt0
, on Flickr
52300
«
Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 19:47:07 door FritsT
»
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #544 Gepost op:
19 januari 2021, 19:58:49 »
Prachtig Frits. Wat een details!
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #545 Gepost op:
19 januari 2021, 20:50:33 »
Het zijn letterlijk en figuurlijk van die kleine dingen..... maar je ziet ze wel.
Het hekje (0,7 mm) van onder solderen en de onderlegplaatjes met 10-secondenlijm want ik wil geen soldeer zien op de ruitplaat.
afstand voetplaat-onderkant hekje: 15,0 mm. (een malletje maken, ook hier)
IMG_9398
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 20:54:10 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #546 Gepost op:
19 januari 2021, 23:47:51 »
Beetje van "hak op de tak", maar toch. Zijn van de leuke eenvoudige karwijtjes.
De waterleiding tussen de watertanks aan beide zijden van het draaistel. Ik zou nog afsluiters aan de tank verwachten om ze los te kunnen koppelen, maar ik zie ze niet op de tekening.
De waterleiding tussen de beide draaistellen heeft wel en afsluiter, vandaar.
2mm draad en onderlegplaatjes. In 3 delen solderen.
IMG_9399
by
Nulpunt0
, on Flickr
52472
«
Laatst bewerkt op: 19 januari 2021, 23:53:03 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #547 Gepost op:
20 januari 2021, 13:55:44 »
Op verzoek een wateraftappunt gemaakt.
Flenzen om de drie secties te verbinden ...... alles kan, maar dan zou je er ook weer microboutjes in moeten zetten. Die onder de watertank zien er zeker kaal uit, maar daar heb ik ze uiteindelijk wel gezet. Die andere ....jammer dan. Ik zou er minimaal 16 nodig hebben
Er zijn grenzen, maar misschien iets voor de etsplaat bij een volgende keer.
IMG_9400
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #548 Gepost op:
21 januari 2021, 00:06:34 »
Ik dacht.. even de waterleiding tussen de draaistellen maken...niet dus. Maar uiteindelijk is het gelukt. In dit bericht stap voor stap bekijken hoe het wel kan en hoe niet.
Om te beginnen de afsluiter. Paul Petau heeft een prachtig exemplaar, artikel 1561
Schermopname (267)
by
Nulpunt0
, on Flickr
Wat je op zijn site niet ziet is dat het handwiel apart wordt bijgeleverd. Op zich prima, maar het asje van het handwiel is wel erg (te) summier. Zie dat maar gesoldeerd te krijgen zonder soldeerschade. Daar zeg ik zelfs van...anders aanpakken.
Ik heb een plat wiel (uit een willekeurige etsplaat) genomen en in het midden een gaatje 0,4 geboord. In het gietdeel heb ik het gaatje verder geboord tot circa 4 mm met 0,5 zodat ik het nieuwe handwiel/asje daar later makkelijk in kan lijmen.
IMG_9403
by
Nulpunt0
, on Flickr
Dat probleem is dus opgelost.
De buis is staf 1,5 mm en loopt van het gietdeel naar.................. Je denkt dan dat dat makkelijk is om tegenover de buis onder de lok te komen of zoals de tekening laat zien iets hoger (waarom? maar daarover later meer), maar niets is minder waar. Ook nog een steun achterop het draaistel aanbrengen. Vorm en formaat staat nergens op tekening. U-profiel, L-profiel, handrailknopje?
Technisch Maandblad 1933-03 LTM Garratt nr 51 - kopie - kopie - kopie - kopie (4) - kopie
by
Nulpunt0
, on Flickr
Een heel aantal uren Triall and Error, veeeeeeeeeeeeeeeeeeel Error.
Een U-profiel als steun, circa 4x4. Ziet er niet uit tov de rest.
IMG_9405
by
Nulpunt0
, on Flickr
Een rubber slang aangebracht.
IMG_9406
by
Nulpunt0
, on Flickr
De uitslag is dan heel beperkt en de slang werkt een soepele draai tegen.
IMG_9407
by
Nulpunt0
, on Flickr
Een langere slang en een fors formaat handrailknopje (maar ziet er eigenlijk ook niet uit). Begint er wel op te lijken.
IMG_9424
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9425
by
Nulpunt0
, on Flickr
Hoe verder de uitslag van het draaistel, hoe meer de slang gaat knikken op de uiteinden van de messing staf (aan beide uiteinden). Inkorten, afronden...Triall and Error.
Werd wel duidelijk dat
de slang nooit kaarsrecht geplaatst moet worden, maar in een curve,
. Vandaar dat de uiteinden van de staf ook niet op gelijk niveau moet.
De tekening heeft dus gelijk.
De curve in de slang (en dus de lengte er van) kan je terugbrengen door de uitslag te meten op een wissel en dan zie je ineens dat het gewoon kan.
IMG_9428
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9425
by
Nulpunt0
, on Flickr
De buis heb ik scheef, omlaag en omhoog omgebogen aan het eind, maar gewoon recht toe recht aan horizontaal met een oog vastgezet is dé oplossing.
Zo dus.
IMG_9427
by
Nulpunt0
, on Flickr
Ik heb verschillende maten slang geprobeerd. Vastlijmen op 1 en 2 uiteinden, allemaal geprobeerd. Rubber met een buitendiameter van 2 mm klemt zichtzelf mooi vast op 1,5 staf en is goed rekbaar.
IMG_9428b
by
Nulpunt0
, on Flickr
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #549 Gepost op:
21 januari 2021, 13:14:19 »
Maar waar zit nu de aftakkende leiding van de watervoorraad naar machinistenhuis /ketel? Dat wordt zoeken, passen en meten naar de meest waarschijnlijke plek want de tekening.....
IMG_9433
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9432
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9431
by
Nulpunt0
, on Flickr
Jos...
stel dat er een "vereenvoudiging" in de tekening zit en dat de flexibele slang korter is (net zoals in model). Ik heb met groen de framebuis iets verlengd en de koppeling naar het draaistel verplaatst.. Met electradraad krijg ik in het model een route, door de ophangbeugel, naar boven. Verklaard gelijk het gat dat er in is getekend en dat de ophanging van de horizontale buis verder naar voren aan de aslade zit. Dan kan je er makkelijker bij.
waterleiding hoe
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9435
by
Nulpunt0
, on Flickr
De koppeling in de rode cirkel is "dun". Het gebied in de groene cirkel is veel "dikker". Ik zou zeggen dat als je rechts een dunne koppeling bedenkt, dat je verder in het zwarte gebied de aftakking van de watertoevoer naar boven kan zien (gele pijl).
Schieten maar.....
1.Henschel Hefte IMG_5072b
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 14:22:00 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #550 Gepost op:
21 januari 2021, 14:58:02 »
Het past dus echt, maar alleen als ik het (toch al geïmproviseerde) ophanghaakje weg haal of verplaats. Maar ik zei al, daarom zit die verder naar voren. In model kan dat dan alleen als dummie.
IMG_9436
by
Nulpunt0
, on Flickr
53210
«
Laatst bewerkt op: 21 januari 2021, 15:12:52 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #551 Gepost op:
21 januari 2021, 23:14:31 »
Secuur klusje is het uitmeten en boren van de gaten voor de handrailknopjes bij de deuren.
De gaatjes voor de onderste twee zitten bewust wat hoger dan 1:1 omdat aan de achterzijde de massieve vloer van 2,0 mm ligt. Gaatjes zijn op 2,5 geboord.
Ivm spuiten en biezen trekken monteer ik de knopjes na het spuiten.
Gietdelen: Paul Petau 387a
IMG_9437
by
Nulpunt0
, on Flickr
53355
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #552 Gepost op:
22 januari 2021, 17:04:52 »
Men neme een inwendige dubbele klinknagelstrip en buigen die, na uitgloeien, rond de vuurkist.
IMG_9438
by
Nulpunt0
, on Flickr
en dan met veel geduld positioneren,
IMG_9439
by
Nulpunt0
, on Flickr
IMG_9440
by
Nulpunt0
, on Flickr
Er zit nog strip de apparatenkast in de weg...
Als je nu gaat werken met een tangetje en/of een vijl maak je zeer waarschijnlijk krassen op het zichtbare deel van de vuurkist...niet doen dus
Wat zeker kan, is met "fingerspitzengefühl", met de microslijpschijfjes, het overschot strip weghalen
Michiel, daar gaan we weer
.
Krasjes maken niet uit want die komen onder de apparatenkast.
IMG_9442
by
Nulpunt0
, on Flickr
en dan heb je de tochtstrip er op zitten.
IMG_9441
by
Nulpunt0
, on Flickr
53645
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #553 Gepost op:
22 januari 2021, 19:52:35 »
De linkerzijde, met de deur naar de voetplaat, ziet er zo op het eerste gezicht goed uit.
IMG_9454
by
Nulpunt0
, on Flickr
Maar als je het machinistenhuis naar achter schuift, zie je dat ik een extra sierstrip op de deur heb aangebracht. De originele viel grotendeels achter de tochtstrip. Op de tekening staat de tochtstrip niet en er is ook geen ruimte voor vrij gehouden.....tja.
IMG_9455
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 22 januari 2021, 19:59:52 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 9600
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
«
Reactie #554 Gepost op:
22 januari 2021, 21:22:15 »
en omdat de strip bij 1:1 alleen aan het machinistenhuis zit EN ik in model een concessie moet doen, slijp ik de klinknagels tegen de ketel weg. Blijft uiteindelijk een L-profiel over met aan 1 zijde klinknagels.
Doe dan niet wat ik deed en de "goede" klinknagels onbedoeld meenemen. Doe ik al die moeite en moest ik uiteindelijk toch zelf éénzijdig geklonken 1,5 L-profiel maken. Je hebt van die dagen.
«
Laatst bewerkt op: 22 januari 2021, 22:46:47 door FritsT
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Vorige
-
Volgende
-
1
...
35
36
[
37
]
38
39
...
100
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0