Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TTI Bergland Express door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:55:05
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door jerrytrein
Vandaag om 15:41:44
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
Vandaag om 15:24:57
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door renedh
Vandaag om 15:18:40
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 14:58:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:36:01
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 14:00:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Antennes op Roco 1753 door spoorfan
Vandaag om 13:55:47
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Jeroen Water
Vandaag om 13:25:34
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 13:05:55
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:51
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door Pauldg
Vandaag om 08:26:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 June 2025, 23:04:30
Nederlandse Spoordijk in H0 door Miniature Holland
28 June 2025, 22:22:11
Stadswapen Amersfoort op NS Cargo 1637 door pagoda of funn
28 June 2025, 22:16:56
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 June 2025, 22:13:50
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 238654 keer)

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #435 Gepost op: 03 January 2021, 00:14:23 »
Beurzen missen we zeker, maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Ik kan nu ook niet even met iedereen beppen en ideeën op doen.
Blijf hopen op betere tijden.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #436 Gepost op: 03 January 2021, 08:23:35 »
Mischien een livestream net als Bentink😃

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #437 Gepost op: 03 January 2021, 10:04:11 »
Voor het bevestigen van de ketelappendages moet je er wel van binnenuit bij kunnen. Ik heb het eerder gedaan bij de 4300 en daarom ga ik dat hier ook toepassen en dat is een demontabel rookkastfront.

Het deel van de buis dat ik heb overgehouden na het draaien was dus niet overtollig, maar goed te gebruiken. Een partje er uit en wat indrukken en ik heb een perfecte binnenring.
IMG_9052 by Nulpunt0, on Flickr

Wel eerst de klinknagels er in zetten.
IMG_9053 by Nulpunt0, on Flickr

Alle randjes wat afschuinen en de binnenzijde is enigszins in te drukken, dus dat geeft geen problemen bij het inschuiven.
Solderen doe je op dit moment op een stuk NIET afgedraaide buis. Dan is de centrering makkelijk te zien en te corrigeren.
IMG_9056 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9061 by Nulpunt0, on Flickr

Schoorsteen en stoombuizen worden aan de binnenkant van de buis glad afgewerkt zodat die niet in de weg zitten. Desnoods een inkeping in de ring.
IMG_9058 by Nulpunt0, on Flickr

44456
« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 11:33:14 door FritsT »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #438 Gepost op: 03 January 2021, 10:38:25 »
Het blijft een genot om naar zoveel vakmanschap te kijken. En ook zo prachtig in beeld gebracht.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #439 Gepost op: 03 January 2021, 11:32:19 »
@Ted, dank je. Ook leuk om te doen en het houd me scherp. Daarnaast, ik zou een handleiding maken voor de andere (en toekomstige ?) bouwers.

De beplating klinknagelen.
IMG_9059 by Nulpunt0, on Flickr

Buigen om een (kleinere) buis.
Uiteinden moeten denk ik nog even worden uitgegloeid.
IMG_9062 by Nulpunt0, on Flickr

Laatste centimeter aan beide kanten gegloeid en over een buis gedrukt..prima toch.
Dan kan je ook makkelijk het overschot aftekenen en afslijpen. (Michiel: de schijfjes werken perfect !  ;) )
IMG_9067 by Nulpunt0, on Flickr

Vastzetten: ik ga solderen met de gaatjesmethode (zoals de huif). Moet ik dus nog doen.
Maar het resultaat wordt dit,
IMG_9063 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 13:14:22 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #440 Gepost op: 03 January 2021, 13:24:50 »
So far, so good....

Appeltje-eitje,
IMG_9065 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9069 by Nulpunt0, on Flickr

Ook hier enig overlap.
IMG_9070 by Nulpunt0, on Flickr


Maar dan begint het eerste serieuze gedonder !  :'( (lijkt me overigens goed op te lossen   :) )
Waar begint de broekplaat en de "tegenkromming" van de vuurkist?  precies op de middellijn.
vuurkist broekplaat b by Nulpunt0, on Flickr

En in model?
De insnijding in de beplating is correct  :) maar de punten van de broekplaat lijken kort.  :'(
Solmuren of een nieuwe broekplaat maken ?
Moet de broekplaat nu binnen de beplating of er voor.....wat zie je van de naad?  zeg het maar.
IMG_9070b by Nulpunt0, on Flickr

zoals gebruikelijk, ik ga aan de koffie (werk even neerleggen en nadenken)


44617
« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 13:32:14 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #441 Gepost op: 03 January 2021, 14:51:43 »
Terug naar de tekentafel, want ik heb het sterke vermoeden dat we in het ontwerp iets over het hoofd hebben gezien.

De tekening,
Over de rode lijn loopt de beplating en over de groene lijn de broekplaat.
Zie ik iets van de beplating zelf? NEE.
vuurkistbeplating tekening by Nulpunt0, on Flickr

Het antwoord (waarschijnlijk) is te vinden op de foto's.
Ik zie (nu pas !) een horizontale klinknagellijn maar dan ook maar op de enige scherpe foto. Aparte platen dus. !
9d.IMG_3001 by Nulpunt0, on Flickr

Andere kant en minder scherp.
21c.Rolf Maasakker MG_4759 by Nulpunt0, on Flickr

Mijn idee, (maar eerst koffie en overleg in de bouwgroep)
Optie A:
etsdeel in stukken knippen en 2 stukken door nieuwe beplating vervangen
1. broekplaat is goed.
2. zijkant vuurkist (b) apart (met klinknagelrand) en aansluiten op (nieuw te maken) "c".
3. Ook in "c" klinknagels aanbrengen

Of,

Optie B:
etsplaat minder mishandelen.
1. Broekplaat is goed.
2. Naad "krassen" en klinknagels ponsen tussen "a" en "b"
3. Huidige "c" weghalen en vervangen door een bredere aansluitend op "b".3.  Ook in "c" klinknagels aanbrengen

Of:

Optie C:
1. Broekplaat is goed.
2. "c" verwijderen en vervangen door een bredere
3. (JanB.  ;D) klinknagels even vergeten.
 
beplating concept. by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 15:29:13 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #442 Gepost op: 03 January 2021, 16:40:23 »
Knippen en plakken....

ik heb in ieder geval 2 dingen geleerd
1. het vuurkistfront komt TEGEN de beplating want die maat komt overeen met broekplaat. (VS.2 maak ik hem kleiner zodat die IN de beplating valt.
2. Strip "c" is de boosdoener. Makkelijkst om die te verwijderen en te vervangen door een breder en dus aansluitend exemplaar.  Het "gat" verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Nu nog een besluit over die klinknagels.
Het zijn 15 klinknagels op 32 mm, dus zeg maar 2 mm uit elkaar. Komt mooi overeen met de rookkastbeplating.
9d.IMG_3001 - kopie by Nulpunt0, on Flickr
1. een strip: NEE.
2. persen ?
3. gaatjes boren met echte klinknagels?

foto 1: vuurkistfront
IMG_9077 by Nulpunt0, on Flickr

foto 2: vuurkistfront
IMG_9075 by Nulpunt0, on Flickr

foto 3: zijkant
IMG_9076 by Nulpunt0, on Flickr

foto 4: het "gat"
IMG_9078 by Nulpunt0, on Flickr

foto 5: klinknagelstrip
IMG_9080 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 04 January 2021, 21:39:21 door FritsT »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #443 Gepost op: 03 January 2021, 17:21:56 »
Het lijkt me sterk dat er tussen "A" en "B" klinknagels zouden zitten. Die
beplating moest om de zoveel tijd worden gedemonteerd voor ketelinspectie.
Geschroefd lijkt mij logischer,
mvrgr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #444 Gepost op: 03 January 2021, 17:29:58 »
Dit is weer echt een live bouwverslag. Aan de slag en ik zie wel of het goed gaat.

Het was handig geweest als ik dit vooraf had geweten want de beplating moest nu eerst weer terug worden gebogen om in de klinknagelpers te passen
Toch super handig  dat ik een kruistafel samen met de pers heb gemaakt
IMG_9083 by Nulpunt0, on Flickr

Resultaat,
en gelukkig geen beschadigingen van de klemmen te zien.
IMG_9084 by Nulpunt0, on Flickr

Nu alles nog solderen, maar het lijkt er op dat dit dé manier was. Maar nog niet te vroeg juichen.
IMG_9085 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 18:25:35 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #445 Gepost op: 03 January 2021, 18:31:38 »
Jos,

Dat snap ik, maar er bestaan volgens mij niet van die kleine schroefjes in model.

Als je ze weer plat perst dan wordt het al meer realistischer. Beter dan niks.

Zo gezegd, zo gedaan,
IMG_9086 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9087 by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #446 Gepost op: 03 January 2021, 22:54:24 »
Nu ik strip "c" buiten spel zet en me op de rest concentreer, kan ik zeggen dat de broekplaat niet aansluit. Eenvoudig omhoog zetten is geen optie want dan kom je niet uit met de aslade.
Om maar gewoon bij het begin te beginnen, heb ik het vuurkistfront (achterstevoren) in de beplating gesoldeerd en de buis ingekort.
IMG_9089 by Nulpunt0, on Flickr

Daarna de aslade van de broekplaat losgemaakt.
De broekplaat aansluitend tegen de afgedraaide ketel gesoldeerd.
Dan een verbindingsplaatje er achter en het gat opgevuld met een stripje.
IMG_9093 by Nulpunt0, on Flickr


IMG_9095 by Nulpunt0, on Flickr

aslade weer terug en goed uitlijnen met zijn tegenhanger op het het vuurkistfront
IMG_9096 by Nulpunt0, on Flickr

De nieuw gesneden strip "c" plaatsen en je ziet dat het oorspronkelijke gat 99,9% verdwenen is.
IMG_9097 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9098 by Nulpunt0, on Flickr

Wat nog moet, is het aanbrengen van de  lijn die de afscheiding tussen de platen "a" en "b" moet weergeven
Ook strip "c" nog van "schroeven" voorzien en vastzetten. Naden kan ik zo laten want ik denk dat dat 1:1 ook zo was maar de strip moet wel vast.
Dat was een hele puzzel en vele opties zijn doorlopen en heb ik hier maar niet opgenomen. De oplossing vanzelfsprekend wel.
Probleem in principe opgelost.  :D


Klein dingetje nog: het grote gat in de voetplaat was bij het vuurkistfront rond afgewerkt. Ik moet het front nog afronden, maar dat blijft problemen met de passing houden. Weg met die kwart cirkel...haaks gat. En er hoort nog een verhoogd houten vloertje te komen ook.
IMG_9100 by Nulpunt0, on Flickr

voor vandaag meer dan genoeg gedaan zou ik zeggen. Maar tevreden naar bed straks.

44907
« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 22:58:21 door FritsT »

FritsT

  • Online Online
  • Berichten: 11203
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #447 Gepost op: 03 January 2021, 23:52:00 »
Toch nog maar even afgemaakt....

Allemaal anders dan gedacht maar het zit en, op twee strippen na, met de originele onderdelen.

IMG_9105 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9106 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9108 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9109 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_9110 by Nulpunt0, on Flickr

44949
« Laatst bewerkt op: 03 January 2021, 23:55:24 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #448 Gepost op: 04 January 2021, 00:32:35 »
Keurig hoor (y)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #449 Gepost op: 04 January 2021, 10:18:15 »
Wat een fraaie zesassige ketelwagen.
Agoes (alle gekheid op een stokje) ; het blijft maar steeds van een jaloersmakende fraaie en strakke klasse.

Carel

Ps, ik heb uit de Mdelbouwer 1984 een 5 pagina lang artikel: een verdwaalde Garratt in Nederland. Maar dat ken je vast ook wel. Anders is kopietje zo gemaakt.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven