Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0  (gelezen 211656 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #165 Gepost op: 20 mei 2020, 00:20:02 »
Na het tekenwerk worden met de plotter afdrukken gemaakt voor controlewerkzaamheden. Wat blijkt is dat op de enige tekening die er is niet alles staat. Daar kom je al bouwend achter. Zo zijn en blijven er discussiepunten, maar dat is eigenlijk heel leuk om zo in gezamenlijk overleg naar oplossingen te zoeken.
We zijn in feite al een stuk verder dan hier te zien is. Het gaat hier om even de werkwijze aan te geven.

De schaal van het plottermodel is 1:43,5 en is groter dan het 1e kartonnen model (maar dat wisten we).
IMG_6627 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_6628 by Nulpunt0, on Flickr

18397
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 00:23:00 door FritsT »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #166 Gepost op: 20 mei 2020, 10:31:46 »
Het is weer geweldig om zo'n bijzonder en vooral fraai locje tot leven te zien komen ook als eerbetoon aan een mooie "tram"lijn. (nou nog iemand die hier het viaduct voor gaat bouwen?? ;) ).
En respect voor het enorme en vast ook dankbare uitzoekwerk.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #167 Gepost op: 20 mei 2020, 11:24:02 »
Een viaduct in 0.  600 meter delen door 1:43,5. Wie?....ik in ieder geval niet, ook geen klein stukje.

Uitzoekwerk zit er voor de modelbouwer in grote mate in. Juist omdat er maar 1 (onvolledige) tekening is. Maar dat is nou net de lol. Zo leidt de zoektocht langs onbekende wegen en kom je de leukste dingen tegen.

Sinds gisteravond speelt het thema: Hoe ziet de onderzijde van de aslade er uit. Dus niet de zij- of achterkant, maar de onderkant. De oplossing wordt gevonden door het onderdeel (in gedachten) te bouwen en rekening te houden met andere onderdelen (zoals de stoompijpen) die daar (in de weg) zitten.
Voor de duidelijkheid....daar staat zo te zien weinig van op die ene tekening.

18538
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2020, 17:08:04 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #168 Gepost op: 21 mei 2020, 12:44:15 »
Constructie van het brugdeel:

Het schot voor de boeg met de plotter en daarna het overleg over vermeende aanpassingen. Mooi dat er Zoom is, maar helaas dat we er gebruik van moeten maken.
plot 4b by Nulpunt0, on Flickr

plot 3b by Nulpunt0, on Flickr

plot 2 by Nulpunt0, on Flickr

Het draaistel moeten we nog behandelen, maar alvast een voorschot.
plot draaistel by Nulpunt0, on Flickr

18719
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 12:47:27 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #169 Gepost op: 13 juni 2020, 16:48:13 »
Nog wat plaatjes van het 2e proefmodel, maar nu met ketel.

IMG_6778 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_6782 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_6783 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_6780 by Nulpunt0, on Flickr

Deze correcties zijn al in het werkoverleg geweest, maar alsnog even aangegeven.
De vuurkist vereist meer ruimte.
IMG_6781 - correctie by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #170 Gepost op: 16 juli 2020, 22:31:07 »
Afgelopen periode is er gewerkt aan het afronden van het tekenwerk. Dan steeds de vraag.."vergeten we wat? ". Nu die vraag (voorzichtig) met een "nee" is beantwoord volgt de controle van het werk dmv het uitwerken met een styreen plot. Niet dat het model 100% in styreen gebouwd gaat worden, maar onderdeel voor onderdeel wordt bekeken en ook nog eens met de foto's.  Tunnelvisie....hopelijk niet.

En daar liggen de plots. Styreen 0,25 mm.
Lastig bij deze werkwijze is het dat een "etslijn" er ook op staat en die moet ik dus niet snijden/breken. Maar dat bevordert de concentratie. Ieder lijn heeft een betekenis en die moet ik nagaan. En vooral..zijn we geen lijnen vergeten.
IMG_7341 by Nulpunt0, on Flickr

Iets dichterbij....herkenbaar.
plot003 by Nulpunt0, on Flickr

En dan ieder apart onderdeel nummeren en uit de plot halen.
Plot onderdeel 1-3 by Nulpunt0, on Flickr

Dan vanuit iedere hoek bekijken en een lijst samenstellen van eventuele opmerkingen.
Juist omdat ik dat nu onderdeel voor onderdeel doe denk ik meer te zien, indien nodig.
Eén van die zaken die op de lijst staat is het maken van een mal voor het ronden van het dak. Dat beïnvloed de lengte van het etswerk weer.
IMG_7344 by Nulpunt0, on Flickr

20205
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2020, 22:35:38 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #171 Gepost op: 17 juli 2020, 10:39:54 »
Net zoals straks bij de messing onderdelen, alles per stuk en genummerd in zakjes.
IMG_7346 by Nulpunt0, on Flickr

Daarna bouwen en beoordelen.
Notities op het model en in een Word-document.
IMG_7345 by Nulpunt0, on Flickr

en ja, ik heb toch al 1 maatafwijking gevonden. De overstek van bovenplaat van de kolenbunker. Marginaal, maar toch. Achteraf de messing plaat inkorten kan niet vanwege de positiegaatjes voor de klinknagels aan beide uiteinden. Dit werk werpt zijn vruchten dus toch af.

20341
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 10:44:38 door FritsT »

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #172 Gepost op: 17 juli 2020, 19:59:45 »
ziet er goed uit, zou op zich ook al leuk zijn, een garrat in styreen maken

gebruik je hier een snijplotter?

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #173 Gepost op: 17 juli 2020, 20:29:52 »
Cor,

Ja , gemaakt met een plotter.
Maar is het een echt daverend succes?...nee, absoluut niet. De passing van messing (gelaserde) onderdelen is vele malen beter. Het ontwerp is zodoende ook niet 100% in styreen te maken dus ik moet alsnog met de schuifmaat controleren. Maar ik kom zo wel een heel eind omdat ik onderdeel voor onderdeel behandel.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #174 Gepost op: 17 juli 2020, 21:59:11 »
Ik heb toch nog wat gevonden. Het zit aan de binnenkant/onderkant. Een frameverstevigingsplaat (voor en achterzijde, 2x identiek)

framevleugel by Nulpunt0, on Flickr

Onderdelen Plot-1, nr. 20 (voorzijde) en 21 (achterzijde)
Gemonteerd ziet het er zo uit.
IMG_7356 by Nulpunt0, on Flickr

Maar de stoomleidingen (bruine lijn) kunnen er zo niet langs. Die lopen door het ronde gat en tegen de plaat.
IMG_7356b by Nulpunt0, on Flickr

Het is dus niet 1 plaat, maar 2. Ja ja, tekeningen lezen..we weten het.
Dit moet het worden.
Zou tijdens de bouw geen probleem zijn geweest want je knipt de plaat gewoon in 2 delen. Maar, de fout is er uit.
IMG_7356d by Nulpunt0, on Flickr

20538
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2020, 22:22:28 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #175 Gepost op: 18 juli 2020, 23:20:45 »
Alle constructieve onderdelen van het brugdeel zijn nu geïnventariseerd. Met dossier klaar voor de definitieve werkbespreking alvorens het werkstuk naar de etser gaat.
IMG_7365 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7364 by Nulpunt0, on Flickr

De oplegging bestaat (net zoals 1:1) uit 4 veren (2 per kant). Op de bovenplaat van het draaistel worden dan ook glijstukken aangebracht.
Het brugdeel draait om een bout/pin (als taats) waarvoor in het draaistel een passende bus wordt aangebracht. Van onderaf verankeren met een moer.
Hier heb ik vooralsnog een M2 bout gebruikt, maar de definitieve "bout" wordt hol zodat electradraden van het draaistel, door de buis, naar het brugdeel kunnen lopen. Een decoder kan onder of in de kolenbunker worden geplaatst. Dat komt nog aan de orde.
IMG_7363 by Nulpunt0, on Flickr

20696
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2020, 23:32:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #176 Gepost op: 19 juli 2020, 13:53:21 »
Zo dus.
Dit is gemaakt van 3mm buis waarop een tapje M3 is gezet en dat weer op een U-profiel van 8x8 zodat de opening in de dwarssteun open blijft voor stoompijp en electra.
Door een nog aan te brengen gat in de vloer kan de decoder in de kolenbunker worden geschoven.
Alles wordt aan het zicht onttrokken door het draaistel.
Nog even nadenken over een stekkerverbinding in de electra bij demontage. Dat kan best een probleempje worden.

IMG_7366 by Nulpunt0, on Flickr

20800
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2020, 14:00:19 door FritsT »

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #177 Gepost op: 19 juli 2020, 14:24:43 »
is het een idee om die 2 veren te gebruiken voor stroom door te geven.
ze vervangen voor 2 pickups?

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #178 Gepost op: 19 juli 2020, 14:55:22 »
Hoeveel draden heeft een decoder?
Maar wel een imposant idee..
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2020, 18:46:44 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0
« Reactie #179 Gepost op: 19 juli 2020, 19:43:06 »
Een van de draaistellen heb ik vanmiddag lekker buiten in het zonnetje zitten plakken en zojuist de constructie beproefd.

IMG_7369 by Nulpunt0, on Flickr

De raakvlakken van de draagveren heb ik met marker aangegeven. Hoe verder de veren naar buiten staan, hoe meer ze op de "voetplaat' staan. De voetplaat heeft een ruitpatroon, maar op die plek wordt die glad gelaten.
IMG_7371 by Nulpunt0, on Flickr

Tussen de motorhuis en de taats moet nog wat plaat weg omdat de dwarsbalk wat meer ruimte moet hebben.
In het "taatsgat" in het draaistel komt een blokje messing met een nog nader te bepalen diameter gat. Kwestie van de boor er op en klaar. Die diameter is bepalend voor de "knik" die het draaistel moet/mag/kan maken. Kan iedere bouwer dus zelf bepalen.
IMG_7374 by Nulpunt0, on Flickr

Het messing blokje moet ook nog iets dieper (circa 2 mm) ivm de dwarsbalk. Op hoogte instellen lijkt me geen probleem.
IMG_7373 by Nulpunt0, on Flickr

Aan de onderkant...twee moertjes voor de verankering (of 1 moertje met Loctite.)
IMG_7368 by Nulpunt0, on Flickr


20917
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2020, 19:45:45 door FritsT »