Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 19:42:36
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:41:39
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 19:39:43
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Overet
Vandaag om 19:27:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:26:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Eelco Storm
Vandaag om 19:17:54
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
Vandaag om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 18:49:54
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 18:35:55
Op Zuid (NL H0) door 741230
Vandaag om 18:21:42
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
Vandaag om 17:56:36
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door R1954
Vandaag om 17:07:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door phdirk
Vandaag om 15:49:43
Pendel module door Mar-Cas
Vandaag om 14:49:58
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
  

Auteur Topic: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.  (gelezen 8578 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Gepost op: 24 July 2019, 17:52:46 »
Sinds enige tijd heb ik mijn Märklin spullen verkocht en ga dit najaar een schaal N baan bouwen.
Voor de rails heb ik Peco code 55 gekozen, een mooi spoor profiel en makkelijk door met flex te kunnen werken.
Echter op gebied van wissels ben ik een beetje het overzicht kwijt.
Wat is slimmer?
Een geisoleerd of een gepolariseerd puntstuk.
Ik reed digitaal (DCC) en wil dat blijven doen, maar is het verstandig om dat met geisoleerde puntstukken te gaan werken.

Wie heeft er een begrijpelijk verhaal, want de verhalen via Google van het internet maken het voor mij er niet simpeler op.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18071
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #1 Gepost op: 24 July 2019, 18:12:12 »
Er zijn voorstanders van beide...... zelf vind ik de geleidende puntstukken betrouwbaarder, als je ze bedraad volgens de site van Alan Gartner (wiring for dcc) kan er feitelijk niets mis gaan. Mocht je dat niet willen zijn de geïsoleerde puntstukken ook prima, hooguit de wat moeilijkere locs en korte locs die er problemen mee kunnen hebben.

Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #2 Gepost op: 24 July 2019, 18:29:47 »
Absoluut de geleidende. Wel met een servos en relais aansturen. Dan heb je de meeste plezier ervan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #3 Gepost op: 24 July 2019, 18:43:59 »
Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)
Een powerpack in een N-locje? Zijn die er dan?
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #4 Gepost op: 24 July 2019, 18:48:45 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


https://in05.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/802a7091cf/file-object/Handleiding%20LocBuffer%20V2.pdf


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #5 Gepost op: 25 July 2019, 08:00:13 »
Voordeel: Veel minder kans op stilvallen door stroomonderbreking.
Nadeel: Kortsluiting als je door een gesloten wissel heen rijd.

Voor mij weegt het voordeel zwaarder dan het nadeel.
Stilvallen is lastiger dan eerst je wissels goed zetten.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18071
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #6 Gepost op: 25 July 2019, 10:01:20 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


Sorry, ik noem ze altijd power pack ;) Idd een buffer zodat je even blijft rijden bij een kortstondige onderbreking.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #7 Gepost op: 25 July 2019, 10:52:12 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)
Zul je altijd zien dat juist de kleinste lokjes de meeste moeite hebben, en daar kun je zelfs dit mini buffertje niet in kwijt...

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #8 Gepost op: 25 July 2019, 11:01:16 »
Hallo,

Absoluut voorstander van geleidende puntstukken. Bij een klein beetje vuil op de wielen of rails staat de zaak stil en moet je duwen met de hand.
De aanleg kost wat tijd en energie maar eenmaal aangelegd heb je er voor altijd plezier van.
Vaak zit op de wisselaandrijving nog een schakelmogelijkheid om het puntstuk te schakelen.

succes jandcargo

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #9 Gepost op: 25 July 2019, 11:34:14 »
@jowi

Dan bij deze kan ik je het tegendeel bewijzen :)

https://youtu.be/OPoMecEZIok

En nog kleiner:
 https://youtu.be/B0ziUY2Hb3M

Ik word graag uitgedaagd in dat soort dingen,  daar zijn wij goed in geworden. Soort mythbusters maar dan in schaal N.

Niets is onmogelijk, als je van een probleem een uitdaging weet te maken.




Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #10 Gepost op: 25 July 2019, 12:36:55 »
Als je twijfelt, Peco heeft inmiddels een derde soort wissel in N. Dit is de combinatie van geïsoleerd en ongeïsoleerd puntstuk. Uit mijn hoofd de unifrog. Alleen het puntstuk is geïsoleerd en voorzien van een draad. De beide andere soorten (insulfrog en elektrofrog) gaan uit het programma. Puntstuk op de puntstukvoeding aansluiten en gaan. Ik kan niet meer zonder de puntstukvoeding. Niet alleen je treinen gaan beter rijden, maar ook de binnen verlichting brand constanter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1848
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #11 Gepost op: 02 August 2019, 09:14:34 »
Ja die unifrog is voor DCC rijders wel een uitkomst. Je dient nog steeds met een extern device het hartstuk te polariseren alleen is de timing van het schakelmoment met de unifrog niet belangrijk meer.

Mocht je de verschillen een keer zelf willen bekijken, je bent van harte welkom om bij Schellenbach te komen kijken. Ik gebruik alle soorten peco wissels daar.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #12 Gepost op: 02 August 2019, 15:12:42 »
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
« Laatst bewerkt op: 02 August 2019, 15:15:21 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #13 Gepost op: 03 August 2019, 18:42:41 »
Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.

Dat vind ik een beetje flauw om als conclusie erachter aan te plakken.
Een enkel wissel is economischer in verschillende versies uit te brengen dan zo'n groot kruiswissel geval.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #14 Gepost op: 03 August 2019, 22:54:55 »
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
Als je dat zo stellig stelt, is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken? Ik bouw ze om naar 3rail en dan is een metalen puntstuk net zo makkelijk.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de