Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:08:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:02:45
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 20:49:14
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
  

Auteur Topic: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.  (gelezen 7893 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Gepost op: 24 juli 2019, 17:52:46 »
Sinds enige tijd heb ik mijn Märklin spullen verkocht en ga dit najaar een schaal N baan bouwen.
Voor de rails heb ik Peco code 55 gekozen, een mooi spoor profiel en makkelijk door met flex te kunnen werken.
Echter op gebied van wissels ben ik een beetje het overzicht kwijt.
Wat is slimmer?
Een geisoleerd of een gepolariseerd puntstuk.
Ik reed digitaal (DCC) en wil dat blijven doen, maar is het verstandig om dat met geisoleerde puntstukken te gaan werken.

Wie heeft er een begrijpelijk verhaal, want de verhalen via Google van het internet maken het voor mij er niet simpeler op.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15420
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2019, 18:12:12 »
Er zijn voorstanders van beide...... zelf vind ik de geleidende puntstukken betrouwbaarder, als je ze bedraad volgens de site van Alan Gartner (wiring for dcc) kan er feitelijk niets mis gaan. Mocht je dat niet willen zijn de geïsoleerde puntstukken ook prima, hooguit de wat moeilijkere locs en korte locs die er problemen mee kunnen hebben.

Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2019, 18:29:47 »
Absoluut de geleidende. Wel met een servos en relais aansturen. Dan heb je de meeste plezier ervan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2019, 18:43:59 »
Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)
Een powerpack in een N-locje? Zijn die er dan?
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2019, 18:48:45 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


https://in05.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/802a7091cf/file-object/Handleiding%20LocBuffer%20V2.pdf


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2019, 08:00:13 »
Voordeel: Veel minder kans op stilvallen door stroomonderbreking.
Nadeel: Kortsluiting als je door een gesloten wissel heen rijd.

Voor mij weegt het voordeel zwaarder dan het nadeel.
Stilvallen is lastiger dan eerst je wissels goed zetten.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15420
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2019, 10:01:20 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


Sorry, ik noem ze altijd power pack ;) Idd een buffer zodat je even blijft rijden bij een kortstondige onderbreking.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2019, 10:52:12 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)
Zul je altijd zien dat juist de kleinste lokjes de meeste moeite hebben, en daar kun je zelfs dit mini buffertje niet in kwijt...

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1196
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2019, 11:01:16 »
Hallo,

Absoluut voorstander van geleidende puntstukken. Bij een klein beetje vuil op de wielen of rails staat de zaak stil en moet je duwen met de hand.
De aanleg kost wat tijd en energie maar eenmaal aangelegd heb je er voor altijd plezier van.
Vaak zit op de wisselaandrijving nog een schakelmogelijkheid om het puntstuk te schakelen.

succes jandcargo

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2019, 11:34:14 »
@jowi

Dan bij deze kan ik je het tegendeel bewijzen :)

https://youtu.be/OPoMecEZIok

En nog kleiner:
 https://youtu.be/B0ziUY2Hb3M

Ik word graag uitgedaagd in dat soort dingen,  daar zijn wij goed in geworden. Soort mythbusters maar dan in schaal N.

Niets is onmogelijk, als je van een probleem een uitdaging weet te maken.




Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2019, 12:36:55 »
Als je twijfelt, Peco heeft inmiddels een derde soort wissel in N. Dit is de combinatie van geïsoleerd en ongeïsoleerd puntstuk. Uit mijn hoofd de unifrog. Alleen het puntstuk is geïsoleerd en voorzien van een draad. De beide andere soorten (insulfrog en elektrofrog) gaan uit het programma. Puntstuk op de puntstukvoeding aansluiten en gaan. Ik kan niet meer zonder de puntstukvoeding. Niet alleen je treinen gaan beter rijden, maar ook de binnen verlichting brand constanter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2019, 09:14:34 »
Ja die unifrog is voor DCC rijders wel een uitkomst. Je dient nog steeds met een extern device het hartstuk te polariseren alleen is de timing van het schakelmoment met de unifrog niet belangrijk meer.

Mocht je de verschillen een keer zelf willen bekijken, je bent van harte welkom om bij Schellenbach te komen kijken. Ik gebruik alle soorten peco wissels daar.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2019, 15:12:42 »
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2019, 15:15:21 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2019, 18:42:41 »
Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.

Dat vind ik een beetje flauw om als conclusie erachter aan te plakken.
Een enkel wissel is economischer in verschillende versies uit te brengen dan zo'n groot kruiswissel geval.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2019, 22:54:55 »
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
Als je dat zo stellig stelt, is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken? Ik bouw ze om naar 3rail en dan is een metalen puntstuk net zo makkelijk.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de