BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: PietB op 24 juli 2019, 17:52:46

Titel: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: PietB op 24 juli 2019, 17:52:46
Sinds enige tijd heb ik mijn Märklin spullen verkocht en ga dit najaar een schaal N baan bouwen.
Voor de rails heb ik Peco code 55 gekozen, een mooi spoor profiel en makkelijk door met flex te kunnen werken.
Echter op gebied van wissels ben ik een beetje het overzicht kwijt.
Wat is slimmer?
Een geisoleerd of een gepolariseerd puntstuk.
Ik reed digitaal (DCC) en wil dat blijven doen, maar is het verstandig om dat met geisoleerde puntstukken te gaan werken.

Wie heeft er een begrijpelijk verhaal, want de verhalen via Google van het internet maken het voor mij er niet simpeler op.

grt Piet.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Ronald Halma op 24 juli 2019, 18:12:12
Er zijn voorstanders van beide...... zelf vind ik de geleidende puntstukken betrouwbaarder, als je ze bedraad volgens de site van Alan Gartner (wiring for dcc) kan er feitelijk niets mis gaan. Mocht je dat niet willen zijn de geïsoleerde puntstukken ook prima, hooguit de wat moeilijkere locs en korte locs die er problemen mee kunnen hebben.

Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Martin Domburg op 24 juli 2019, 18:29:47
Absoluut de geleidende. Wel met een servos en relais aansturen. Dan heb je de meeste plezier ervan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: PietB op 24 juli 2019, 18:43:59
Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)
Een powerpack in een N-locje? Zijn die er dan?
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Martin Domburg op 24 juli 2019, 18:48:45
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


https://in05.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/802a7091cf/file-object/Handleiding%20LocBuffer%20V2.pdf


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: treinenhobby op 25 juli 2019, 08:00:13
Voordeel: Veel minder kans op stilvallen door stroomonderbreking.
Nadeel: Kortsluiting als je door een gesloten wissel heen rijd.

Voor mij weegt het voordeel zwaarder dan het nadeel.
Stilvallen is lastiger dan eerst je wissels goed zetten.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Ronald Halma op 25 juli 2019, 10:01:20
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


Sorry, ik noem ze altijd power pack ;) Idd een buffer zodat je even blijft rijden bij een kortstondige onderbreking.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: jowi op 25 juli 2019, 10:52:12
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)
Zul je altijd zien dat juist de kleinste lokjes de meeste moeite hebben, en daar kun je zelfs dit mini buffertje niet in kwijt...
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: jandcargo op 25 juli 2019, 11:01:16
Hallo,

Absoluut voorstander van geleidende puntstukken. Bij een klein beetje vuil op de wielen of rails staat de zaak stil en moet je duwen met de hand.
De aanleg kost wat tijd en energie maar eenmaal aangelegd heb je er voor altijd plezier van.
Vaak zit op de wisselaandrijving nog een schakelmogelijkheid om het puntstuk te schakelen.

succes jandcargo
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Martin Domburg op 25 juli 2019, 11:34:14
@jowi

Dan bij deze kan ik je het tegendeel bewijzen :)

https://youtu.be/OPoMecEZIok

En nog kleiner:
 https://youtu.be/B0ziUY2Hb3M

Ik word graag uitgedaagd in dat soort dingen,  daar zijn wij goed in geworden. Soort mythbusters maar dan in schaal N.

Niets is onmogelijk, als je van een probleem een uitdaging weet te maken.




Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: gvandersel op 25 juli 2019, 12:36:55
Als je twijfelt, Peco heeft inmiddels een derde soort wissel in N. Dit is de combinatie van geïsoleerd en ongeïsoleerd puntstuk. Uit mijn hoofd de unifrog. Alleen het puntstuk is geïsoleerd en voorzien van een draad. De beide andere soorten (insulfrog en elektrofrog) gaan uit het programma. Puntstuk op de puntstukvoeding aansluiten en gaan. Ik kan niet meer zonder de puntstukvoeding. Niet alleen je treinen gaan beter rijden, maar ook de binnen verlichting brand constanter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Martin Domburg op 02 augustus 2019, 09:14:34
Ja die unifrog is voor DCC rijders wel een uitkomst. Je dient nog steeds met een extern device het hartstuk te polariseren alleen is de timing van het schakelmoment met de unifrog niet belangrijk meer.

Mocht je de verschillen een keer zelf willen bekijken, je bent van harte welkom om bij Schellenbach te komen kijken. Ik gebruik alle soorten peco wissels daar.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Martin Hornis op 02 augustus 2019, 15:12:42
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: VictorPM op 03 augustus 2019, 18:42:41
Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.

Dat vind ik een beetje flauw om als conclusie erachter aan te plakken.
Een enkel wissel is economischer in verschillende versies uit te brengen dan zo'n groot kruiswissel geval.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: laurent op 03 augustus 2019, 22:54:55
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
Als je dat zo stellig stelt, is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken? Ik bouw ze om naar 3rail en dan is een metalen puntstuk net zo makkelijk.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Martin Hornis op 04 augustus 2019, 00:05:04
... is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken?
Dat kun je zelf in een Peco-catalogus opzoeken. De mijne zit ergens in een verhuisdoos.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: HaHoHo op 04 augustus 2019, 09:51:32
Ik heb zelf H0 en gebruik Peco75-rails. Ik heb de stroomgeleidende puntstukken toegepast en heb er geen spijt van. Ook langzaamrijdende treinen met kleine loc's komen moeiteloos over wissels heen. Maar zoals eerder ook al aangegeven: je moet wel wat meer inspanning leveren om het goed aangesloten te krijgen. Ik vond het zelfs een redelijke puzzel om uit te vogelen hoe ik de boel moest aansluiten bij een Engels wissel en een driewegwissel. Maar dat vond ik niet alleen leuk om uit te vogelen, het leverde een beter functionerende modelbaan op.
Ik zou zeggen: als je (electro)technisch redelijk onderlegd bent en het extra geld er voor over hebt (denk bijvoorbeeld aan het gebruik moeten maken van relais), dan zou ik voor geleidende puntstukken gaan.

Groetjes,
Hans.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 augustus 2019, 13:47:02
Ik werk ook al jaren met Pecoflex code 75. Wissels bouw ik zelf uit hetzelfde railmateriaal. En altijd met omschakelende puntstukken. Is in mijn ogen toch de betere oplossing.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Marijn op 04 augustus 2019, 14:13:29
Ik werk ook alleen maar met geleidende puntstukken (electrokikker) en mocht ik DCC gaan rijden heb ik het kortsluit probleem al de kop in gedrukt.. Als ik een wissel stel, ontkoppel ik mijn puntstukken met een relais, dan gaat het wissel om en als het wissel omgelegd is koppel ik mijn puntstukken weer aan de rijspanning  (is ook een benadering)  ;)

Dus mijn advies geleidende puntstukken ..punt(stuk) !  (y)
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: HaHoHo op 06 augustus 2019, 13:06:31
Hoi Marijn,

ik heb dit opgelost door gebruik te maken van de DR4024 van Digikeijs. Met CV47 op 'preset 1' worden de relais halverwege het omzetten van de wisseltong omgeschakeld. Met 1 DR4024 kan ik 4 wisseltongen bedienen. Erg handig gedaan van Digikeijs!  (y)

V.w.b. de kosten: als ik de kosten voor een DR4024 met 4 servo-motoren en 4 omschakelrelais (voor de puntstukken) bekijk (ze hebben van die mooie 'basissets' hiervoor), ben ik misschien net iets meer kwijt dan dat ik 4 aparte wisselschakelaars koop. En voor die extra kosten kan ik de snelheid van het omslaan van de wisseltongen ook nog instellen zodat ze mooi traag omslaan. Ben er erg tevreden over.

Groetjes,
Hans.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Te 2/2 op 19 augustus 2019, 12:29:55
is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken?
Zeker, er zijn Peco wissels, met code 100, met metalen puntstukken; die wissels, kruisingen en engelsmannen (https://peco-uk.com/collections/turn-out-crossing-plans?page=1) hebben een 'E' in het catalogusnummer, staand voor 'Electrofrog'.

Echter, bij Nederlandse aanbieders zoals locdepot (http://www.locdepot.nl/rails/peco/rails--toebehoren-h000/rails-code-100) en AnW (https://www.anw-modeltreinen.eu/) vind je in SL code 100 hooguit wissels met een 'E'-nummer, nooit engelsmannen. Maar ze hebben wel bestaan.

SL100 is flexrails met imitatie houten bielsen, SL102 is flexrails met imitatie betonnen bielsen.
De wissels, kruisingen en engelsmannen hebben alle imitatie houten bielsen.
SL staat voor Stream Line.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Harold Content op 19 augustus 2019, 12:45:32
Ik heb een hele baan met schakelende puntstukken.. En ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb.
Alle kleine lokjes lopen als een zonnetje zoals de Sik en de Hippel...

Kleine moeite nu straks heb je er heel veel plezier van!
Ik heb ook de Digikeijs decoders en dan printjes van Conrad die het schakelen verzorgen.

gr Harold
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Erik Mijd op 19 augustus 2019, 16:29:11
Geef een paar tikken met een hamer op het puntstuk, dan ziet het er veel echter uit.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/puntstuk_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/puntstuk_2.jpg)

Mvg.Erik.
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Bert van Gelder op 19 augustus 2019, 18:30:12
Euhm, een beetje nutteloze bijdrage?

Gr, Bert
Team moderatoren..
Titel: Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
Bericht door: Te 2/2 op 19 augustus 2019, 22:23:16
Geef een paar tikken met een hamer op het puntstuk, dan ziet het er veel echter uit.
Die had ik verwacht in dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39418.0).

Neemt niet weg: ik gebruik electrofrog en insulfrog net hoe het uit komt, en gebruik de tractor van mijn Avatar (Metropolitan Te 2/2) voor de test. Als die erdoor/er overheen komt, is het goed.

Op een voor 2-rail aangepaste 2268/2269 (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=K-Rail_Componenten) k-rails meegebogen wissel met insulfrog neemt de Te 2/2 het gulden midden en ontspoort. Logisch, dat is rails van Märklin. De insulfrog daarop is een nutteloze bijdrage.

Het enige wat helpt is langere ( 8-9 bielsen) strijkregels van metaal want de plastic strijkregels van Märklin worden door deze tractor finaal stuk gereden (een echte patatsnijder). Daarna heeft deze tractor geen enkel probleem met dit wissel en met deze insulfrog, hoewel de wielen op 14.4 staan en niet op 14.0 (men meent i.h.a. dat 14.0 echt nodig is voor 3-rail).