Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:04:29
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:20:45
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 12:59:13
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
  

Auteur Topic: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.  (gelezen 7885 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Gepost op: 24 juli 2019, 17:52:46 »
Sinds enige tijd heb ik mijn Märklin spullen verkocht en ga dit najaar een schaal N baan bouwen.
Voor de rails heb ik Peco code 55 gekozen, een mooi spoor profiel en makkelijk door met flex te kunnen werken.
Echter op gebied van wissels ben ik een beetje het overzicht kwijt.
Wat is slimmer?
Een geisoleerd of een gepolariseerd puntstuk.
Ik reed digitaal (DCC) en wil dat blijven doen, maar is het verstandig om dat met geisoleerde puntstukken te gaan werken.

Wie heeft er een begrijpelijk verhaal, want de verhalen via Google van het internet maken het voor mij er niet simpeler op.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15386
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2019, 18:12:12 »
Er zijn voorstanders van beide...... zelf vind ik de geleidende puntstukken betrouwbaarder, als je ze bedraad volgens de site van Alan Gartner (wiring for dcc) kan er feitelijk niets mis gaan. Mocht je dat niet willen zijn de geïsoleerde puntstukken ook prima, hooguit de wat moeilijkere locs en korte locs die er problemen mee kunnen hebben.

Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2019, 18:29:47 »
Absoluut de geleidende. Wel met een servos en relais aansturen. Dan heb je de meeste plezier ervan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 530
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2019, 18:43:59 »
Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)
Een powerpack in een N-locje? Zijn die er dan?
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2019, 18:48:45 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


https://in05.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/802a7091cf/file-object/Handleiding%20LocBuffer%20V2.pdf


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 411
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2019, 08:00:13 »
Voordeel: Veel minder kans op stilvallen door stroomonderbreking.
Nadeel: Kortsluiting als je door een gesloten wissel heen rijd.

Voor mij weegt het voordeel zwaarder dan het nadeel.
Stilvallen is lastiger dan eerst je wissels goed zetten.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15386
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2019, 10:01:20 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


Sorry, ik noem ze altijd power pack ;) Idd een buffer zodat je even blijft rijden bij een kortstondige onderbreking.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2019, 10:52:12 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)
Zul je altijd zien dat juist de kleinste lokjes de meeste moeite hebben, en daar kun je zelfs dit mini buffertje niet in kwijt...

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2019, 11:01:16 »
Hallo,

Absoluut voorstander van geleidende puntstukken. Bij een klein beetje vuil op de wielen of rails staat de zaak stil en moet je duwen met de hand.
De aanleg kost wat tijd en energie maar eenmaal aangelegd heb je er voor altijd plezier van.
Vaak zit op de wisselaandrijving nog een schakelmogelijkheid om het puntstuk te schakelen.

succes jandcargo

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2019, 11:34:14 »
@jowi

Dan bij deze kan ik je het tegendeel bewijzen :)

https://youtu.be/OPoMecEZIok

En nog kleiner:
 https://youtu.be/B0ziUY2Hb3M

Ik word graag uitgedaagd in dat soort dingen,  daar zijn wij goed in geworden. Soort mythbusters maar dan in schaal N.

Niets is onmogelijk, als je van een probleem een uitdaging weet te maken.




Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2019, 12:36:55 »
Als je twijfelt, Peco heeft inmiddels een derde soort wissel in N. Dit is de combinatie van geïsoleerd en ongeïsoleerd puntstuk. Uit mijn hoofd de unifrog. Alleen het puntstuk is geïsoleerd en voorzien van een draad. De beide andere soorten (insulfrog en elektrofrog) gaan uit het programma. Puntstuk op de puntstukvoeding aansluiten en gaan. Ik kan niet meer zonder de puntstukvoeding. Niet alleen je treinen gaan beter rijden, maar ook de binnen verlichting brand constanter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2019, 09:14:34 »
Ja die unifrog is voor DCC rijders wel een uitkomst. Je dient nog steeds met een extern device het hartstuk te polariseren alleen is de timing van het schakelmoment met de unifrog niet belangrijk meer.

Mocht je de verschillen een keer zelf willen bekijken, je bent van harte welkom om bij Schellenbach te komen kijken. Ik gebruik alle soorten peco wissels daar.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2019, 15:12:42 »
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2019, 15:15:21 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2019, 18:42:41 »
Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.

Dat vind ik een beetje flauw om als conclusie erachter aan te plakken.
Een enkel wissel is economischer in verschillende versies uit te brengen dan zo'n groot kruiswissel geval.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2019, 22:54:55 »
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
Als je dat zo stellig stelt, is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken? Ik bouw ze om naar 3rail en dan is een metalen puntstuk net zo makkelijk.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de