Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 18:52:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:50:30
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 18:39:24
Wil weer beginnen door trabiarie
Vandaag om 18:23:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 18:23:23
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ingenium
Vandaag om 18:13:55
Lokschuppen Ueckermünde door Noordernet
Vandaag om 18:05:59
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 18:01:27
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:48:14
Diorama houthandel Spoor-0 door JaJo
Vandaag om 17:40:58
Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies door VvKan
Vandaag om 17:25:23
Haarsem aan Zee H0 door bask185
Vandaag om 17:10:05
CAD-programma’s voor 3D-printers door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:57:39
Toekomst van modeltreinbeurzen? door nkob
Vandaag om 16:57:24
RSU Stapje 2 een NS goederenwagen van MK: de 18 Luiker door Tulpendaal
Vandaag om 16:57:04
Asse-Bad - Assche-les-Bains door tothebeach
Vandaag om 16:46:34
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Super Chief
Vandaag om 16:38:16
Nieuw digitaal systeem: radiografisch besturen, met Arduino Nano door Bert van Gelder
Vandaag om 16:28:21
Onshape cursus door HuubvG
Vandaag om 16:24:28
Ketelwagens NAM/ USATC door hervé
Vandaag om 16:03:20
Condensator op Fleischmann motor, wie herkent dit type? door Jelle1969
Vandaag om 16:01:24
1e modelspoorbaan door Modelspoor fan
Vandaag om 15:59:11
De bouw van Zilverdam door tijgernootje
Vandaag om 15:37:24
Mehano Blue Tiger H0, kap openen voor inbouw decoder, ASB's en andere problemen door wob
Vandaag om 15:00:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door St00mboy
Vandaag om 14:53:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 14:48:36
Forse bezuinigingen bij NS: 2300 arbeidsplaatsen op de tocht door Gerke
Vandaag om 14:44:33
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 14:27:24
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:20:58
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door nkob
Vandaag om 13:57:49
  

Auteur Topic: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.  (gelezen 5221 keer)

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
  • Forum lid sinds December 2007
Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Gepost op: 24 juli 2019, 17:52:46 »
Sinds enige tijd heb ik mijn Märklin spullen verkocht en ga dit najaar een schaal N baan bouwen.
Voor de rails heb ik Peco code 55 gekozen, een mooi spoor profiel en makkelijk door met flex te kunnen werken.
Echter op gebied van wissels ben ik een beetje het overzicht kwijt.
Wat is slimmer?
Een geisoleerd of een gepolariseerd puntstuk.
Ik reed digitaal (DCC) en wil dat blijven doen, maar is het verstandig om dat met geisoleerde puntstukken te gaan werken.

Wie heeft er een begrijpelijk verhaal, want de verhalen via Google van het internet maken het voor mij er niet simpeler op.

grt Piet.
Ib-Basic + loconet

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11174
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #1 Gepost op: 24 juli 2019, 18:12:12 »
Er zijn voorstanders van beide...... zelf vind ik de geleidende puntstukken betrouwbaarder, als je ze bedraad volgens de site van Alan Gartner (wiring for dcc) kan er feitelijk niets mis gaan. Mocht je dat niet willen zijn de geïsoleerde puntstukken ook prima, hooguit de wat moeilijkere locs en korte locs die er problemen mee kunnen hebben.

Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #2 Gepost op: 24 juli 2019, 18:29:47 »
Absoluut de geleidende. Wel met een servos en relais aansturen. Dan heb je de meeste plezier ervan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2019, 18:43:59 »
Je hebt altijd nog de power packs bij sommige decoders, met die in je locs heb je feitelijk helemaal geen probleem meer :)
Een powerpack in een N-locje? Zijn die er dan?
Ib-Basic + loconet

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #4 Gepost op: 24 juli 2019, 18:48:45 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


https://in05.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/802a7091cf/file-object/Handleiding%20LocBuffer%20V2.pdf


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

treinenhobby

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #5 Gepost op: 25 juli 2019, 08:00:13 »
Voordeel: Veel minder kans op stilvallen door stroomonderbreking.
Nadeel: Kortsluiting als je door een gesloten wissel heen rijd.

Voor mij weegt het voordeel zwaarder dan het nadeel.
Stilvallen is lastiger dan eerst je wissels goed zetten.

Ronald Halma

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 11174
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #6 Gepost op: 25 juli 2019, 10:01:20 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)


Sorry, ik noem ze altijd power pack ;) Idd een buffer zodat je even blijft rijden bij een kortstondige onderbreking.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 1979
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #7 Gepost op: 25 juli 2019, 10:52:12 »
Ja, dat noemen we een LocBuffer :)
Zul je altijd zien dat juist de kleinste lokjes de meeste moeite hebben, en daar kun je zelfs dit mini buffertje niet in kwijt...

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 854
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #8 Gepost op: 25 juli 2019, 11:01:16 »
Hallo,

Absoluut voorstander van geleidende puntstukken. Bij een klein beetje vuil op de wielen of rails staat de zaak stil en moet je duwen met de hand.
De aanleg kost wat tijd en energie maar eenmaal aangelegd heb je er voor altijd plezier van.
Vaak zit op de wisselaandrijving nog een schakelmogelijkheid om het puntstuk te schakelen.

succes jandcargo

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #9 Gepost op: 25 juli 2019, 11:34:14 »
@jowi

Dan bij deze kan ik je het tegendeel bewijzen :)

https://youtu.be/OPoMecEZIok

En nog kleiner:
 https://youtu.be/B0ziUY2Hb3M

Ik word graag uitgedaagd in dat soort dingen,  daar zijn wij goed in geworden. Soort mythbusters maar dan in schaal N.

Niets is onmogelijk, als je van een probleem een uitdaging weet te maken.




Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3529
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #10 Gepost op: 25 juli 2019, 12:36:55 »
Als je twijfelt, Peco heeft inmiddels een derde soort wissel in N. Dit is de combinatie van geïsoleerd en ongeïsoleerd puntstuk. Uit mijn hoofd de unifrog. Alleen het puntstuk is geïsoleerd en voorzien van een draad. De beide andere soorten (insulfrog en elektrofrog) gaan uit het programma. Puntstuk op de puntstukvoeding aansluiten en gaan. Ik kan niet meer zonder de puntstukvoeding. Niet alleen je treinen gaan beter rijden, maar ook de binnen verlichting brand constanter.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 894
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2019, 09:14:34 »
Ja die unifrog is voor DCC rijders wel een uitkomst. Je dient nog steeds met een extern device het hartstuk te polariseren alleen is de timing van het schakelmoment met de unifrog niet belangrijk meer.

Mocht je de verschillen een keer zelf willen bekijken, je bent van harte welkom om bij Schellenbach te komen kijken. Ik gebruik alle soorten peco wissels daar.

Groetjes

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1085
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2019, 15:12:42 »
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2019, 15:15:21 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma's voor iTrain en OC32.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #13 Gepost op: 03 augustus 2019, 18:42:41 »
Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.

Dat vind ik een beetje flauw om als conclusie erachter aan te plakken.
Een enkel wissel is economischer in verschillende versies uit te brengen dan zo'n groot kruiswissel geval.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #14 Gepost op: 03 augustus 2019, 22:54:55 »
Het kruiswissel (= 4 wissels + 1 kruising) is slechts als Electrofrog (= gepolariseerd puntstuk) verkrijgbaar. Dat zegt in feite genoeg. De Insulfrogs (= geïsoleerd puntstuk) zijn voor de wat 'onhandige' gebruikers.
Als je dat zo stellig stelt, is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken? Ik bouw ze om naar 3rail en dan is een metalen puntstuk net zo makkelijk.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de