Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar door -Anton-
Vandaag om 17:01:53
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
  

Auteur Topic: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.  (gelezen 8412 keer)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #15 Gepost op: 04 August 2019, 00:05:04 »
... is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken?
Dat kun je zelf in een Peco-catalogus opzoeken. De mijne zit ergens in een verhuisdoos.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #16 Gepost op: 04 August 2019, 09:51:32 »
Ik heb zelf H0 en gebruik Peco75-rails. Ik heb de stroomgeleidende puntstukken toegepast en heb er geen spijt van. Ook langzaamrijdende treinen met kleine loc's komen moeiteloos over wissels heen. Maar zoals eerder ook al aangegeven: je moet wel wat meer inspanning leveren om het goed aangesloten te krijgen. Ik vond het zelfs een redelijke puzzel om uit te vogelen hoe ik de boel moest aansluiten bij een Engels wissel en een driewegwissel. Maar dat vond ik niet alleen leuk om uit te vogelen, het leverde een beter functionerende modelbaan op.
Ik zou zeggen: als je (electro)technisch redelijk onderlegd bent en het extra geld er voor over hebt (denk bijvoorbeeld aan het gebruik moeten maken van relais), dan zou ik voor geleidende puntstukken gaan.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #17 Gepost op: 04 August 2019, 13:47:02 »
Ik werk ook al jaren met Pecoflex code 75. Wissels bouw ik zelf uit hetzelfde railmateriaal. En altijd met omschakelende puntstukken. Is in mijn ogen toch de betere oplossing.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #18 Gepost op: 04 August 2019, 14:13:29 »
Ik werk ook alleen maar met geleidende puntstukken (electrokikker) en mocht ik DCC gaan rijden heb ik het kortsluit probleem al de kop in gedrukt.. Als ik een wissel stel, ontkoppel ik mijn puntstukken met een relais, dan gaat het wissel om en als het wissel omgelegd is koppel ik mijn puntstukken weer aan de rijspanning  (is ook een benadering)  ;)

Dus mijn advies geleidende puntstukken ..punt(stuk) !  (y)
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

HaHoHo

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #19 Gepost op: 06 August 2019, 13:06:31 »
Hoi Marijn,

ik heb dit opgelost door gebruik te maken van de DR4024 van Digikeijs. Met CV47 op 'preset 1' worden de relais halverwege het omzetten van de wisseltong omgeschakeld. Met 1 DR4024 kan ik 4 wisseltongen bedienen. Erg handig gedaan van Digikeijs!  (y)

V.w.b. de kosten: als ik de kosten voor een DR4024 met 4 servo-motoren en 4 omschakelrelais (voor de puntstukken) bekijk (ze hebben van die mooie 'basissets' hiervoor), ben ik misschien net iets meer kwijt dan dat ik 4 aparte wisselschakelaars koop. En voor die extra kosten kan ik de snelheid van het omslaan van de wisseltongen ook nog instellen zodat ze mooi traag omslaan. Ben er erg tevreden over.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #20 Gepost op: 19 August 2019, 12:29:55 »
is er dan een SL100 variant met code 100 en metalen puntstukken?
Zeker, er zijn Peco wissels, met code 100, met metalen puntstukken; die wissels, kruisingen en engelsmannen hebben een 'E' in het catalogusnummer, staand voor 'Electrofrog'.

Echter, bij Nederlandse aanbieders zoals locdepot en AnW vind je in SL code 100 hooguit wissels met een 'E'-nummer, nooit engelsmannen. Maar ze hebben wel bestaan.

SL100 is flexrails met imitatie houten bielsen, SL102 is flexrails met imitatie betonnen bielsen.
De wissels, kruisingen en engelsmannen hebben alle imitatie houten bielsen.
SL staat voor Stream Line.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #21 Gepost op: 19 August 2019, 12:45:32 »
Ik heb een hele baan met schakelende puntstukken.. En ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb.
Alle kleine lokjes lopen als een zonnetje zoals de Sik en de Hippel...

Kleine moeite nu straks heb je er heel veel plezier van!
Ik heb ook de Digikeijs decoders en dan printjes van Conrad die het schakelen verzorgen.

gr Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Erik Mijd

  • Offline Offline
  • Berichten: 716
    • flickr
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #22 Gepost op: 19 August 2019, 16:29:11 »
Geef een paar tikken met een hamer op het puntstuk, dan ziet het er veel echter uit.



Mvg.Erik.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #23 Gepost op: 19 August 2019, 18:30:12 »
Euhm, een beetje nutteloze bijdrage?

Gr, Bert
Team moderatoren..

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
  • Metrop-Märklin
Re: Geisoleerd puntstuk of niet? Ik twijfel.
« Reactie #24 Gepost op: 19 August 2019, 22:23:16 »
Geef een paar tikken met een hamer op het puntstuk, dan ziet het er veel echter uit.
Die had ik verwacht in dit draadje.

Neemt niet weg: ik gebruik electrofrog en insulfrog net hoe het uit komt, en gebruik de tractor van mijn Avatar (Metropolitan Te 2/2) voor de test. Als die erdoor/er overheen komt, is het goed.

Op een voor 2-rail aangepaste 2268/2269 k-rails meegebogen wissel met insulfrog neemt de Te 2/2 het gulden midden en ontspoort. Logisch, dat is rails van Märklin. De insulfrog daarop is een nutteloze bijdrage.

Het enige wat helpt is langere ( 8-9 bielsen) strijkregels van metaal want de plastic strijkregels van Märklin worden door deze tractor finaal stuk gereden (een echte patatsnijder). Daarna heeft deze tractor geen enkel probleem met dit wissel en met deze insulfrog, hoewel de wielen op 14.4 staan en niet op 14.0 (men meent i.h.a. dat 14.0 echt nodig is voor 3-rail).
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail