Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 19:14:33
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
  

Auteur Topic: Voorstellen, en meteen hulp vragen.  (gelezen 4825 keer)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6175
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2019, 22:11:44 »
Ik ga je wijzen op de BNLS modulebaan. Door zelf 1 of meerdere modules te maken kan je onderdeel gaan uitmaken van deze opzet.

Maar ga zeker eens op bezoek bij een spoorclub in de buurt. Daar lopen senioren rond met heel veel ervaring,
die je vast wel wat willen bijbrengen over,...    zeg het maar. (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: Voorstellen, en meteen hulp vragen.
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2019, 23:03:52 »
Ik heb stukjes rails waar een kunststof gaffeltje het sleepcontact omhoog brengt, ik dacht dat dat daar mee moest, maar dat is schijnbaar voor sein dingen en spoorweg overgangen.
Bij het 3-rail forum staat een stukje over M-rails componenten. Wat je beschrijft heet tegenwoordig een schakelrails (vroeger in de Märklin catalogus was dat foutief vertaald uit het Duits als contactrails). In M-rails zijn er drie: 1/2 recht =5146, 1/2 5100 (radius I) =5147 en 1/2 5200 (radius 2)=5213. Die catalogusnummers staan op de rails-stukjes vermeld aan de onderzijde van de omgeslagen bedding. Dus die kun je zelf terugvinden op je eigen rails.

bron: Bezetmelding 3rail wiki
Citaat
Märklin biedt speciale schakelrails aan. Deze rails zijn voorzien van twee kleine schakelaars die door een palletje door de railbedding heen bediend worden. De sleper onder de loc drukt afhankelijk van de rijrichting de ene of andere schakelaar kortstondig aan. Ook dit is pulsdetectie. Met een schakelrail kun je iets schakelen AFHANKELIJK van de rijrichting. Zo kan bijvoorbeeld een sein of wissel geschakeld worden met een schakelrail.

Het 3rail forum wordt vooral bevolkt door digitaalrijders, analoogrijders zijn er in de minderheid.
Dat heeft gevolgen voor de manier van presenteren en de selectie van informatie.
 
Schakelrails geven een korte puls, ideaal om universele relais te schakelen.
Dat zijn schakelaars met twee stabiele standen (vergelijk de lichtschakelaar in de huiskamer).
Binnen de Märklin wereld zijn dat vooral seinen, wissels en hulprelais (bij analoog gebruik).
Maar niet Märklin overwegen (wel voor overgangen van Kibri, Faller, Viessmann),  niet Märklin draaischijven en niet Märklin hijskranen.

Digitaalrijders: er bestaan er die met korte pulsen werken, maar de meeste 3-railers willen langerdurende pulsen, en prefereren contactrails voor bezetmeldingen (zolang een trein zich op een contactrails bevindt, is dat stuk rails bezet).
Dat beïnvloedt de manier van denken en beschrijven van Märklin onderdelen en hun functies.
Bij metalen M-rails leidt die vorm van digitale bezetmelding tot extreem veel huisvlijt, en ligt stroomdetectie meer voor de hand. En over stroomdetectie vind je veel info op dit forum.

Als mensen denken dat je later digitaal wilt gaan rijden zullen ze je
a. adviseren over te stappen op een ander type rails (want goedkoper en eenvoudiger te digitaliseren), en
b. vanaf het begin geen schakelrails te gebruiken (want ander denkconcept, misschien kan iemand anders dit beter onder woorden brengen)

Analoog rijden op M-rails betekent dat schakelrails onmisbaar zijn zodra je het treinverkeer door treinbeïnvloeding wilt sturen. Er zitten nadelen aan schakelrails, en voor die nadelen bestaan aanpassingen, en een aangepast gebruik.

De simpelste aanbevelingen zijn:
  • nooit meer dan drie relais schakelen met 1 schakelrails
    (moet er meer geschakeld worden, leg een 2e schakelrails)
  • nooit een stilstaande lok (sleper) op het palletje
    (ofwel op een schakelrails zet je altijd rijspanning,
    ofwel je hangt er een condensator achter die de puls eenmalig doorgeeft en dan eerst moet opladen alvorens opnieuw een puls te kunnen geven).
  • montage van een extra bladveer waardoor de schakelrails nooit dienst weigert
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail