Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
Vandaag om 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
Vandaag om 21:32:17
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Peter Kleton
Vandaag om 21:31:12
Update: baan in de tropen door phdirk
Vandaag om 21:22:41
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
Vandaag om 21:05:18
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 20:55:06
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Edsko Hekman
Vandaag om 20:38:39
reed contact onder de baan door R1954
Vandaag om 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
Vandaag om 19:58:13
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 19:37:52
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 240163 keer)

Wim1969

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #675 Gepost op: 25 October 2025, 18:11:10 »
 ;D t  is inderdaad net n modelbaan, alleen wat groter

Klopt het dat er tussen die oude en nieuwe delen nog wel flink wat hoogte verschillen zitten?

Tussen codec75 en 83 is het met n raillas wel op te lossen.... gaan ze hier alles nog effenen, Hans?
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12522
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #676 Gepost op: 25 October 2025, 18:28:00 »
Dat de railstaven niet even hoog lijken te zijn is opties bedrog. Waarom? Het getoonde wissel is het hergebruikt 50W2 wat nu 50W1 geworden is en voorheen op een andere plaats in het hoofdspoor lag en de zelfde code had. Het ballastbed onder het wissel moet nog een weinig bijgevuld worden en dan ligt alles weer op gelijke hoogte.
« Laatst bewerkt op: 25 October 2025, 19:32:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #677 Gepost op: 27 October 2025, 19:17:08 »
Nieuws van Nederlandse zijde.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #678 Gepost op: 29 October 2025, 12:02:23 »
Inmiddels is duidelijk wanneer volgend jaar werkzaamheden tussen Neuenhaus en Coevorden plaatsvinden:


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8616
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #679 Gepost op: 29 October 2025, 14:37:14 »
Hoe zit dat dan met het goederenverkeer?
Jeroen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12522
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Woensdag 29 oktober 2025
« Reactie #680 Gepost op: 29 October 2025, 19:10:14 »
Woensdag 29 oktober 2025
Een tijdje terug vroeg een van mijn trouwe volgers hoe of dat het er nu bijstond aan de achterzijde van Bahnhof Nordhorn? Vandaag had ik wat tijd over, dus kon ik een belofte invullen. Op weg naar Station Nordhorn eerst even langs Km 38.883/40.517, de locatie Frenswegen. Tussen Bu70 en 72, Potsdam en Fuchsweg, moet een nieuw inhaalspoor gerealiseerd worden. Hiervoor lag In Esche het wissel (37W1) klaar.


2844-1745 Staande op de Bu72, Fuchsweg kijkend in de richting van Grassdorf.


2845-1746 Als wij ons omdraaien en in de richting van Nordhorn kijken, zien we dat er tussen Km 40.517, de locatie voor wissel 37W1en Km 38.883, daar waar wissel 37W2 moet komen, nog niets van enige (om)bouw activiteit te bespeuren is.

Het leek mij een mooie gelegenheid om eens bij de MEC aan de Zeppelinstraat te gaan kijken. Helaas is hier bij de museumloods ook niets te beleven. De Gele BE-Netz locomotief stond nog steeds voor een van de deuren van de loods geparkeerd wat impliceert dat deze loc nog steeds geen toelating heeft om op het net van BE-NETZ en die van de DB dienst te doen.


2846-1749 Doorgereden naar de afgesloten straat aan de achterzijde van Bahnhof Nordhorn. De Dacia op het nog warme asfalt geparkeerd en te voet op verkenning gegaan. De getoonde overweg is permanent voor het gemotoriseerd verkeer afgesloten .


2847-1750 Deze weg geeft ook toegang naar het links gelegen scholen complex.


2848-1751 De parkeerplaatsen in wording.


2849-1754 Voorheen stonden hier de loodsen met de aan en afvoersporen van de Raiffeissen Agrarhandel.


2850-1755 Zo te zien heeft de Gemeente Nordhorn hier nog genoeg te doen! Op de achtergrond is de in de wacht staande VT113 aan de los en laadweg te zien


2851-1748 De afgesloten “nieuwe” los en laadplaats van de BE met de passerende VT112 en de in de wacht staande VT113

Na Nordhorn in een streep langs het spoor naar Neuenhaus gereden. Hier waren geen bijzonderheden te zien dan alleen een KROL die op spoor 2 geparkeerd stond.

Veldhausen  gaf nog steeds het zelfde beeld als vorige week. Zo op het oog gebeurd er niets.


2852-1756 Van het Bahnhofsvorfeld in Velthausen naar de Fohlenstrasse is, als je de weg weet, maar een heel klein stukje. De "Billenbecke" doet hier aardig zijn best om te laten zien dat al het werk aan de onderdoorgang niet nutteloos is geweest.


2853-1757 Het wissel 45W7 licht er strak in.


2854-1760 Van een  “gat” zoals ik vorige week bij het wissel 50W1 in Esche liet zien, is hier geen sprake . Voor de opvulling werden hier langere stukken rails gebruik, en het spoor ligt nagenoeg op gelijke hoogte.!


2855-1763 Op deze platen moet de wisselsteller geplaatst worden.


2856-1758 Het papiertje laat de herkomst zien van de hier gebruikte kunststof dwarsliggers .


2857-1765 Zo zie je niemand, en zo lopen er een paar oranje jassen met een meetlint wat op te meten?.


2858-1764 Het zal waarschijnlijk gaan om de plaats waar deze kunststof overwegelementen geplaatst moeten worden.


2859-1762 En, wat je niet meer nodig of gebruiken kan kieper je maar gewoon in de sloot!!

Op en nabij de overweg aan de Bahnhofstrasse In Esche, was het erg druk met wegwerkers en hun werkvoertuigen. Het afbuigende wissel 50W1 lag er op een afstand gezien, netjes bij. Ik kon er vanwege de drukte van de wegwerkers, die de boel een beetje aan het opruimen waren, niet naar toe rijden. Daarbij was de landweg die ik altijd neem om de zaak van dichtbij te bekijken  door de vele regen van de afgelopen dagen, en het gebruik van de zware voertuigen, veranderd in een enorme modderpoel waarin ik geheid zou vast lopen.


2860-1771 Het was mij wel opgevallen dat het wissel 37W1 niet meer op zijn plaats lag en waarschijnlijk onderweg is/was naar Frenswege, zijn nieuwe locatie.

Hierna nog even in Emlichheim wezen kijken.


2861-1766  De wissels 55W1 en 55W2 (spoor 2) lagen er netjes in de ballast. Het havenspoor was weer bereikbaar!


2862-1768 Daar waar het nieuwe perron gedacht is is de grond afgegraven en wordt weer opgevuld met een enorme hoeveelheid schoon zand.


2863-1769 Bij de overweg "Westhoek" Bu140, waren wat bescheiden activiteiten te zien.


2864-1770 Staande op de Bu140 kijken we in de richting van het emplacement van Emlichhein. Rechts moet het nieuwe verlengde spoor naar wissel 55W14 60/500/1:12 komen te lopen.

Door omstandigheden kon ik niet verder en moest naar huis. Hierdoor heb ik Laarwald en Coevorden Vrz moeten laten lopen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:14:37 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12522
    • sleutelspoor
Zaterdag 1 november 2025
Het is vandaag weer zo’n *** dag tussen twee zondagen in. Gisteren was het Reformatie dag en dan wordt er hier in Nedersaksen zondag gehouden, zijn alle winkels gesloten en word er absoluut niet gewerkt. Dat dat niet bij een ieder bekent was is te zien aan de zeer vele gele kentekenplaten die voor een gesloten Lidl, Aldi, K&K en de Combi deur stonden. Er zat voor hun niets anders op dan rechts omkeert te maken. Het gemis van gisteren werd vandaag weer ruimschoots goed gemaakt.
Met de gele platen kwam ook de regen vanmorgen met bakken uit de hemel. Dit belemmerde mij niet om mijn rondje Niedergrafschaft te maken. Zoals te verwachten viel, is in deze week van drie werkdagen (Ma, Di en Wo) niet veel gebeurd op de diverse locaties


Veldhausen


2865-1809 Voor wissel 45W2 waren vorige week al de diverse onderdelen aangevoerd, zo als deze complete set betonnen dwarsliggers. Rechts het doorgaande spoor waar het wissel ingebouwd moet worden en links het aan te sluiten inhaalspoor naar de Fohlenstrasse.


2866-1812 Enkele speciale dwarsliggers voor 45W2met hoge wisselstoelen


2867-1813 beton word niet alleen in standaardlengtes geleverd


2868-1810 De gestandaardiseerde betonnen dwarsligger die o.a. in de de vrije baan gebruikt worden.


2869-1817 Wat mij opviel toen ik daar in het spoor stond waren de railbevestigingsbouten.  Geen vierkanten kop meer!


2870-1811 Hartstuk en wisseltongen worden voor te construeren nieuwe wissel als losse onderdelen aangevoerd.


2871-1814 Op de diverse railstukken stonden codes die voor een leek onbegrijpelijk zijn.


2872-1815 Zo niet deze code!

Aansluiting Fohlenstrasse


2873-1806 Begrijpelijk dat er met een driedaagse werkweek niet veel gedaan is. Er is weinig voortgang te bespeuren.


2874-1805 Door de harde regen is deze foto wat onduidelijk. Het pas geplaatste wissel 45W7 lag er strak en berijdbaar bij. Dat moet ook wel daar het doorgaande spoor vanuit Nordhorn gebruikt word voor de aan en afvoer van de diverse materialen. (zie verder op)


2875-1807 De "Billerbecke" van de andere kant gezien.


2876-1808 Rijplaten zorgen er voor dat het bouwverkeer gedeeltelijk gebruik kan maken van de Fohlenstrasse.


2877-1804. De functie van het onderste ronde bord kan ik begrijpen, maar die driehoek daar boven? Is de wens soms de vader van de gedachte?

Splitsing Esche

 Daar het een enorme modderpoel bij de Bahnhofstrasse was en de kans heel groot was dat mijn Dacia in de modder zou blijven steken moest ik wat anders verzinnen.



2878-1803 Ik heb mijn voertuig achter het tot hier rangerenbord op de “Zum Escher Feld” geparkeerd. Vanaf hier ben ik lopend over het spoor naar het wissel 50W1 ex 50W2 gegaan. En het bleef maar regenen.


2879-1792 Het “nieuwe” handwissel 50W1 ex 50W2 met het opnieuw aangesloten particuliere oliespoor naar Osterwald.


2880-1799  Bij het A-bord is het spoor vershift wat duidelijk aan het beton op de voorgrond te zien is.


2881-1801 Staat ook nog eens op de stalen bielsen


2882-1791 Het gat en de ongelijke hoogte uit een vorige aflevering zijn netjes opgevangen en voorlopig gezekerd met deze railklemmen.


2883-1789 Wat je niet meer nodig heb of kan gebruiken leg je maar even terzijde


2884-1788 Het verschil in BE en particulier.


2885-1802 Dat men nog lang niet klaar is bewijzen deze veelvuldig voorkomende tijdelijke verbindingen. Ik vermoed dat men wacht tot dat alles thermisch in een keer afgehandeld kan worden.


2886-1793 Ik had het even terug over de aan en afvoer van Spoor gerelateerde zaken. Over Neuenhaus is deze Laads naar Esche gehaald om het wissel 37W1 ex 50W1 op te halen. Zo is het wel erg buiten profiel!


2887-1797 De BE503 buiten profiel beladen


2888-1796 47 80 4313 552-2 DBE.BE 503

Bahnhof Emlichheim


2889-1783 Even een kijkje bij Westhoek Bu140 genomen. Zoals te verwachten was hier ook niet zo gek veel gedaan


2890-1786 Veel rij ruime is dat ballast bakkie ook niet gegund!


2891-1785 Nog steeds een kale vlakte

Bahnhof Laarwald


2892-1776 Voortgang van het perron


2893-1175 Hier ook


2894-1777 Gezien in de richting van Nederland


2895-2895 Aan de voorzijde van het station is nog niet veel nieuws te zien


2896-1781 Het enige verschil is dat er nu enkele ramen zijn open gemaakt.


2897-1780 De dakgoot zal vol en stroomde dan ook rijkelijk over.






« Laatst bewerkt op: Vandaag om 20:31:44 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.