Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco 2400, h0
door
Edwin2121992
Vandaag
om 00:27:16
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 00:17:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:00:15
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
11 October 2025, 23:55:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Wim Vink
11 October 2025, 23:45:35
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
11 October 2025, 23:44:23
De dingen die je kan maken uit een plaat.
door
bask185
11 October 2025, 23:32:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ex44
11 October 2025, 23:32:36
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
11 October 2025, 23:24:22
Kato ETA 515
door
Casmir
11 October 2025, 23:24:07
Raadplaatje
door
mdjr78
11 October 2025, 23:07:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
11 October 2025, 22:59:31
Da's Daz 2
door
hervé
11 October 2025, 22:56:07
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Martijn193
11 October 2025, 22:50:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
11 October 2025, 22:49:48
Inzet T2s van de NS
door
Rick
11 October 2025, 22:22:01
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
11 October 2025, 22:14:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
11 October 2025, 22:08:26
Overstap naar HTM
door
Miniature Holland
11 October 2025, 21:22:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Stootjuk
11 October 2025, 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
11 October 2025, 21:12:40
Op Zuid (NL H0)
door
Tom Z.
11 October 2025, 21:06:38
Terschellinger Spoor
door
Scratchbuilt
11 October 2025, 20:52:09
C12c rijtuig
door
maartenvdb
11 October 2025, 19:58:14
Welke decoder is dit?
door
008200
11 October 2025, 19:47:47
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Ruben90
11 October 2025, 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
11 October 2025, 18:22:28
Een leuke vrachtwagen
door
defender
11 October 2025, 18:20:53
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
11 October 2025, 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
defender
11 October 2025, 17:27:51
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Vorige
-
1
...
42
43
[
44
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. (gelezen 224655 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12504
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Donderdag 2 oktober 2025
«
Reactie #645 Gepost op:
03 October 2025, 12:22:27 »
Donderdag 2 oktober 2025
Gisteren, dat was donderdag, een rondje over Coevorden gemaakt
Station Laarwald (KM 70.436 – KM 71.725)
Het station van Laarwald bestaat momenteel uit vier sporen, die via vier wissels met elkaar verbonden zijn.
Spoor 2 blijft in de huidige staat met een lengte van ca. 335 m als kruisend/inhaalspoor behouden.
De wissels 60W1 en 60W14, die spoor 2 verbinden met spoor 1 (hoofdspoor), blijven ongewijzigd behouden.
Wissel 60W11 van het type 49/190/1:9, welke spoor 3 met spoor 2 verbindt, wordt aan de westelijke zijde geüpgraded en aan het oostelijke uiteinde van spoor 3 opnieuw geïnstalleerd als verbinding met spoor 2.
Spoor 3 wordt behouden als een stub spoor. De reconstructie en het onderhoud van spoor 2 is noodzakelijk daar er extra voorzieningen nodig zijn om het goederen en personenverkeer (SPNV en SGV) uit te voeren.
2713-Plattegrond zoals het station Laarwald in eerste instantie gedacht was.
2714-1510 Tot mijn verrassing werd er al goed gewerkt op Laarwald
2715-1515
2716-1518
2717-1517
2718-1521
Na Laarwald doorgereden naar Emlichheim
Station Emlichheim (KM 64.235 – KM 65.570)
Het huidige station Emlichheim heeft 6 wissels en 4 parallelle sporen.
Twee ervan worden gebruikt als kruis of wachtsporen en bevinden zich aan weerszijden van het hoofdspoor. Het vierde zuidelijke spoor is alleen in westelijke richting via spoor 3 verbonden met het hoofdspoor.
In het stationsgebied word tussen de hoofdsporen 1 en 2 een 120 m lang centraal perron gebouwd.
Daartoe worden spoor 2 en 1 op een hartafstand van 10 m van elkaar gebracht. Het bestaande wissel 55W2 van het type 60/300/1:9 wordt vervangen door een nieuw gebouwd wissel van het type 60/500/1:12. Deze wissels maken het mogelijk om het inhaalspoor met een snelheid van 60 km/u te berijden.
Het verwijderde wissel 55W2 wordt hergebruikt als wissel 55W13.
Het bestaande wissel 55W14 van het type 30/ 300/1:9 wordt ook vervangen door een nieuw wissel van het type 60/ 500/1:12. Dit wissel krijgt het nummer 55W12.
Het bestaande spoor 3 zal nodig zijn als kruisend tweerichtingsspoor, aangezien de bruikbaarheid van spoor 2 voor goederenverkeer sterk beperkt zal zijn (aansluiting in het gebied van het oostelijk industrieterrein).
Spoor 3 wordt om bovengenoemde reden uitgebreid tot een lengte van 700 m. De afstand tot spoor 1 wordt vergroot van 4,00 m naar 4,50 m.
Voor de nieuwe aansluiting van spoor 3 op het hoofdspoor wordt wissel 55W14 van het type 60/ 300/1:9 hergebruikt en krijgt als wisselnummer 55W3.
Hierdoor is het ook mogelijk om spoor 3 met een snelheid van Vmax = 50 km/u te berijden.
In noordelijke richting (Coevorden) wordt spoor 2 via de overweg BÜ 140 Westerhoek met ca. 250 m verlengd en via wissel 55W13 van het type 60/300/1:9 (wissel 55W2 verwijderd) op het hoofdspoor aangesloten.
Wissel 55W11 van het type 49/190/1:9, die zijspoor 4 verbindt met het kruisende spoor 3, wordt vervangen door een nieuw identieke wissel.
2719-2724 Staande op overweg Bu 65.249 kijkend in de richting van Laarwald. In het uitgenomen stuk spoor moet het nieuwe wissel 55W13 komen
2720-1523 En hier in de richting van het station. Opvallend is dat alle rails zijn verdwenen.
2721-1522 Plaats voor het wissel 55W13
68dfa1d4da3ce.jpg[/img][/url]
2722- Plattegrond van het perron met overkapping a la Nordhorn
2723-1529 Hier moet het nieuwe perron komen
2724-1527 Kale bedoening
2725-1526 Rechts is nog het oude Sinterklaas perron te zien.
2726-1532 Geen treinen maar kipwagens die het beeld bepalen.
2727-1528 Een gloednieuw stootblok
2728- Sporenplan van Emlichheim nieuwe situatie
2729-1533 rechts het havenspoor
2730-1535 Staande in het havenspoor kijkende naar het lege emplacement van Emlichheim
Door naar Esche waar niets bijzonders te melden valt, net zoals in Veldhausen. Alleen aan de overweg Fohlenstrasse was wat leven te zien (pompen on de put droog te houden)
2732-1537 Fohlenstrasse
2733-1538 Er zijn wat bewegingen te zien ter plaatsen waar het nieuwe wissel moet komen.
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2025, 10:51:03 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 104
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #646 Gepost op:
03 October 2025, 13:52:35 »
Super bedankt weer voor de foto's!
Wat een drukte opeens ook in Emlichheim en Laarwald! Heftig! Maar moet ook wel: anders redden ze het niet om over één jaar klaar te zijn.
Een vraag: laat foto 2702-1500 de situatie richting Hoogstede/Emlichheim of richting Veldhausen zien? Ik zie daar in de verte een brug, maar volgens mij kan dat niet de brug over de Lee richting Hoogstede/Emlichheim zijn.
Gelogd
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12504
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #647 Gepost op:
03 October 2025, 14:02:51 »
Op foto 2702 kijken we in de richting van het beloofde land
Emlichheim dus.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12504
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #648 Gepost op:
06 October 2025, 15:38:11 »
Maandag 06 oktober 2025
Rondje gemaakt over Coevorden naar Neuenhause
2734-1585 Hier komt geen trein meer over!
2735-1586 Het is wel een verwaarloost gat.
2736-1587 Niet alleen de brug, maar ook het spoor kan wel enig onderhoud gebruiken (gaat ook gebeuren!)
2737-1584 Aan de Mars en de voormalige openbare los- en laadplaats stond nu eens niets in de weg, behalve het hek dan, om het sterk verwaarloosde Rheingold uitzichtrijtuig voor de lens te krijgen.
2738-1582 Doorgereden naar Laarwald waar de werkzaamheden voor het nieuwe perron gestaag doorgaan
2739-1589 Het nieuwe 1:12 wissel 55W13 ligt op zijn plaats net voorbij overweg Bu140 Westerhoek.
2740-1591 Kijkend in de richting van Bu140 en het emplacement van Emlichheim
3741-1592 Wat gelijk opvalt is het verschil in gebruikte bielsen. Hier Eiken vv Staal met een speciale stalen eindbiels
2742-1594 Moet nog veel in Emmelkamp gebeuren.
2743-1593 Het nog niet zo gek lang geleden geheel vernieuwde havenspoor gaat alweer op de, maar nu wel erg diepe schop.
2744-1596 En zo komen we weer bij de Fohlenstrasse uit. Er was nu een zware kraan in stelling gebracht voor een of ander klusje.
2745-1599 Heeft in iedergeval niets met wissels of railsleggen te maken.
2746-1598 Dus dat moest er zo diep weggestopt worden! Een water doorgang of duiker.
2747-1597 Nog even je best doen en dan kan het dicht.
2748-1602 In Velthaus is te zien dat het fiets seizoen voor de Bentheimer is afgelopen.
«
Laatst bewerkt op: 06 October 2025, 16:04:36 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12504
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. woensdag 8-10-2025
«
Reactie #649 Gepost op:
08 October 2025, 15:47:37 »
Woensdag 8 oktober 2025
Update van de Fohlenstrasse.
2749-1603
2750-1604
2751-1601
«
Laatst bewerkt op: 08 October 2025, 15:53:33 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12504
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. Vrijdag 10-10-2025
«
Reactie #650 Gepost op:
10 October 2025, 12:59:29 »
Vrijdag 10 oktober 2025
De laatste ontwikkelingen aan de Fohlenstrasse
2752 Gas en Water waren druk in de weer om de nieuw leidingen aan te sluiten.
2753
2754
In Esche was een stuk rails uit het hoofdspoor weggenomen op de plaats waar het nieuwe wissel naar de afslag Osterwald moet komen.
«
Laatst bewerkt op: 11 October 2025, 11:46:05 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12504
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. zaterdag 11 oktober 2025
«
Reactie #651 Gepost op:
11 October 2025, 15:19:03 »
Zaterdag 11 oktober weer een rondje gemaakt.
Veldhausen had en heeft niets te melden. Ik denk dat eerst de Fohlenstrasse klaar moet zijn voor dat het spoor doorgetrokken en het wissel geplaats kan worden.
2755-1619 De Fohlenstrasse was nog steeds afgesloten
2756-1617 Het gat was in ieder geval dicht en de WAZ jongens waren verdwenen
2757-1618 Als hij er overheen kan moet het voor mij helemaal geen bezwaar zijn.
2758-1615 Door gereden naar de Bahnhofstrasse in Esche en daar het uitgenomen stuk spoor op de plaatst gezet. Helemaal links aan de bovenrand is het Osterwaldspoor wat net uit het bos komt nog te zien.
2759-1613 Staande in het hoofdspoor op de overweg van de Bahnhofstrasse in Emlichheim ziet het emplacement er nu zo uit
2760-1614 En zo van af het havenspoor. Het nieuwe wissel licht al klaar om ingebouwd te worden
2761-1609 Was er in Veldhausen en Emlichheim nog niet veel van een perron bouw te zien, in Laarwald is dat wel iets anders.
2762 Een lange rij perronwanddelen die nog geplaatst moeten worden.
2763 -1610 Een van de delen die als mal fungeert
2764-1611 Daar waar nodig doet men ook al een weinig aan stations restauratie.
2765-1612 De nieuw bedrijfsaccommodatie in Laarwald. Kras houd de boel stevig in de gaten.
2766 Laarwald door andere ogen gezien
2767 Maar de oudjes gaan gewoon door met plaatjes schieten
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Jan Bennink
Offline
Berichten: 605
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #652 Gepost op:
11 October 2025, 18:24:09 »
Ik lees je bouwverslag met belangstelling Hans! Het geeft door de tijd heen een mooi beeld hoe zo'n project uitgevoerd wordt. Alle tijd die in de voorbereiding gaat zitten, planvorming, procedures, inspraak, overleg, noem maar op, je ziet dat op de plaatjes niet maar is goed voor te stellen. Het kost vele jaren. Als ik ooit nog eens met dit treintje mee rij zal ik hier zeker aan denken.
Met groet, Jan
Gelogd
Na een modelbaan in 1:87 naar voorbeeld van de RhB
https://rhb1op87.blogspot.com
nu een HTM trambaan in dezelfde schaal
https://htm-modeltrambaan.blogspot.com
Website:
https://www.htm-modeltrambaan.nl
emmenaar
Offline
Berichten: 15
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #653 Gepost op:
11 October 2025, 22:08:26 »
Het gaat snel daar in Laar en ook op de vele andere plaatsen waar nu hard gewerkt wordt. Ik ben 2 weken geleden zelf ook langs het traject gereden en een aantal van de vorderingen zelf kunnen bekijken. Maar er gaat heel wat werk in zitten om al die plekken te bekijken en te vinden. Met jouw blog kun je de werkzaamheden zelfs beter volgen dan wanneer je het zelf gaat bekijken. Bedankt Hans. 👍🏻
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
Vorige
-
1
...
42
43
[
44
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.