Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 11:17:22
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:16:38
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Rob Bennis
Vandaag
om 10:29:42
Raadplaatje
door
Nohome
Vandaag
om 10:01:55
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32
door
Falkenberg
Vandaag
om 10:00:39
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 09:37:20
20 jaar BNLS
door
Huup
Vandaag
om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 08:36:21
Zaagsel?
door
Frits C
Vandaag
om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch
door
Ronald Halma
Vandaag
om 03:26:20
Een nieuw begin
door
bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0
door
raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express
door
Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
Roco 290 digtaliseren
door
Henk Veenstra
04 July 2025, 13:31:30
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70
door
marco
04 July 2025, 07:58:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Dave.......
04 July 2025, 00:04:12
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
reinderlf
03 July 2025, 23:42:21
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr…
door
Prutsert
03 July 2025, 21:47:40
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
TonM
03 July 2025, 21:46:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vorige
-
Volgende
-
1
...
26
27
[
28
]
29
30
...
40
Omlaag
Auteur
Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. (gelezen 179082 keer)
Wisselwachter
Offline
Berichten: 203
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #405 Gepost op:
02 April 2024, 16:58:40 »
Dus behoort de Dome-car tot de failliete boedel. ben benieuwd wie er nog interesse in heeft......
Gelogd
martijnhaman
Offline
Berichten: 1795
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #406 Gepost op:
02 April 2024, 17:04:47 »
Voor zover ik weet is het rijtuig van een privépersoon en is het ondergebracht bij WCB als voertuighouder. Met de eigenaar enige jaren gelden contact gehad en het rijtuig toen ook van binnen kunnen fotograferen (zie:
https://www.martijnhaman.nl/panoramarijtuig_2.htm
).
Het rijtuig heeft een tijd te koop gestaan en er waren belangstellenden, maar dat heeft niet geleid tot een verkoop.
Martijn
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/68760822@N06/albums
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12435
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #407 Gepost op:
10 April 2024, 16:15:01 »
Over spoorbrug van 21 miljoen euro reden vorig jaar 9 treinen
001 Directeur Jos Veldhuis van de Euroterminal vindt het zonde dat de brug bijna niet gebruikt wordt© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel
Een vijf jaar oude speciale en peperdure spoorbrug voor goederentreinen in Coevorden wordt nauwelijks meer gebruikt. Hoofdoorzaak is de prijs die in Nederland betaald moet worden voor het gebruik van het spoorwegnet. Daardoor is de Coevorden-Rotterdam-containertrein van de Euroterminal en de Bentheimer Eisenbahn opgeheven. Die trein was de grootgebruiker van de brug. Momenteel wordt de brug bijna niet meer gebruikt. In 2023 reden er negen treinen over de brug en in 2019 waren dat er nog 262.
"Dat de brug nu bijna niet gebruikt wordt is ongelofelijk zuur", zegt directeur Jos Veldhuis van de Euroterminal. Het gaat hem echt aan het hart, want twintig jaar geleden stond Veldhuis zelf aan de wieg van het opzetten van de containershuttle tussen Coevorden en Rotterdam. "Vroeger reed de Bentheimer Eisenbahn de trein, later zijn we het zelf gaan doen. Maar het kan niet meer uit." In november 2022 moest Veldhuis zelf als directeur de stekker uit de treinverbinding trekken. "De verliezen per maand waren te groot. De gebruiksvergoeding van het Nederlandse spoor per kilometer en de stroomkosten zijn fors gestegen. De rekening van spoorbeheerder ProRail werd steeds hoger. Uiteindelijk zeggen onze klanten: we vervoeren het wel weer over de weg met vrachtwagens." De Euroterminal en de Bentheimer Eisenbahn hebben twintig jaar de shuttle gereden. Een zo lang mogelijke goederentrein waarbij containers per trein uit het buitenland kwamen of daar van regionale vrachtwagens op één trein werden gezet en naar de Rotterdamse haven werden vervoerd. En andersom. Drie keer per week, in de hoogtijdagen zelfs wel vijf of zes keer per week. Veldhuis: "Daarmee haalden we op een enkele rit naar Rotterdam wel vijftig tot zestig vrachtwagens van de weg."
002 Gebruik spoorbrug van en naar Coevorden© RTV Drenthe / Provincie Drenthe en Bentheimer Eisenbahn
Ook is er enige tijd een containershuttle op Amsterdam geweest.
Spoorvervoer te duur. "Uiteindelijk betaalden we zo'n 2000 euro per keer voor gebruik van het spoor en de stroom om heen en weer te kunnen rijden naar Rotterdam. Voor onze klanten werd het goederenspoorvervoer door Nederland te duur. Dat vervoer gaat nu grotendeels met vrachtwagens over de weg naar Rotterdam. Een klein deel gaat met vrachtwagens naar Meppel en vanaf daar met de binnenvaart naar Rotterdam." De andere kant op via Duitsland rijden er wel goederen en containertreinen. Het komt voor dat containers uit Scandinavië of Italië komen, die in Coevorden van de trein op de vrachtwagen worden gezet voor het laatste stukje naar Rotterdam. Alleen bij hoge uitzondering wordt er nog van het Nederlandse spoor gebruikgemaakt, bijvoorbeeld als een graantrein uit de Oekraïne niet in Bad Bentheim via de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn naar Coevorden kan en er via Nederland omgereden moet worden. We willen toch duurzamer en schoner?
Veldhuis wijst met de vinger naar de overheid. "Er zijn te veel files, er moet vracht van de weg, het vervoer moet schoner maar tegelijk maak je schoon goederenvervoer per spoor onmogelijk door de hoge kosten voor het gebruik van het spoor. En eigenlijk is er een hele rare situatie: de scheepvaart betaalt niet voor het gebruik van vaarwegen, alleen soms voor sluizen. En vrachtwagens betalen ook niet per kilometer maar één bedrag ongeacht het aantal kilometers. De trein is echt schoner en duurzamer."
003 Een lege trein voor containers en opleggers bij de Euroterminal in Coevorden© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel
De Euroterminal-directeur hoopt dat de provincie Drenthe de zaak aankaart bij ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Reactie ProRail
Spoorbeheerder ProRail erkent dat de kosten voor gebruik spoor en de stroom de afgelopen jaren omhoog zijn gegaan. "Ook wij hebben te maken met inflatie en hogere kosten voor arbeid en onderhoud van het spoor, dat moeten we doorberekenen aan onze klanten die per trein willen reizen", legt Mirjam de Witte van ProRail Noord-Oost uit. "Dus wij kunnen niet financieel stimuleren met regelingen dat goederenvervoer naar een bepaalde regio een impuls krijgt, dat is echt aan het ministerie in Den Haag." "Maar de gebruiksvergoeding voor het spoor bestaat uit verschillende onderdelen. Stoppen en stilstaan op stations is duurder geworden maar juist het deeltarief voor rijden hebben we in 2023 met de helft verlaagd dus misschien gaat dat de Euroterminal en een nieuwe vervoerder helpen om de verbinding toch weer op te zetten."
Ook de provincie ziet met lede ogen aan dat de brug nog altijd niet in gebruik is. Gedeputeerde Henk Jumelet van vervoer en infrastructuur: "We hebben dit gebouwd met twee doelen: de goederentreinen die vroeger eerst naar station Coevorden moesten doorrijden, om daar te rangeren, weg uit het centrum te halen. Dat is met de spoorbrug en de nieuwe verbinding met de Euroterminal gelukt. Maar die nieuwe verbinding is natuurlijk wel aangelegd speciaal voor goederentreinen naar die terminal." Jumelet wil graag het gesprek op het ministerie aan gaan. "Ook vervoerders in andere provincies lopen tegen hetzelfde probleem aan. En de weg zit al zo vol, dus laten we spoor en water optimaal gebruiken." Mogelijk keert het goederenvervoer terug. Spoorvervoerder Trimodaal kijkt naar de mogelijkheden. De containertrein moet dan altijd vol zijn en klanten moeten zich voor langere tijd aan de trein willen binden, zegt directeur Don van Riel.
004 Aan de roestige rails is te zien dat de brug amper gebruikt wordt© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel
Van Riel denkt dat de markt er wel is, hier in de regio. "De containertrein kan ook deels of geheel doorrijden naar Dörpen in Duitsland (daar is ook een containerterminal, red.) of naar Malmö in Zweden. Volgens mij is er wel genoeg aanbod voor vijftien ritten, dus drie tot zes shuttles per week naar Coevorden moet kunnen." Als alles meezit zou de Coevorden-Rotterdam-containershuttle nog dit jaar weer kunnen gaan rijden. Dan wordt de peperdure spoorbrug die speciaal voor de Euroterminal Coevorden is aangelegd ook weer gebruikt. De andere kant op naar Duitsland rijden overigens wel gewoon goederentreinen via de Euroterminal.
005 De brug: een slim maar peperduur plan. Hans Reints
Het idee was slim maar peperduur: maak een aftakking van het hoofdspoor, vlak voor Coevorden, rechtstreeks naar de Euroterminal en de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn (BE). Dan hoefden lange goederentreinen van de BE niet meer door te rijden naar station Coevorden en daar te rangeren om vervolgens weer terug getrokken te worden naar Coevorden Heege waar de Euroterminal is gevestigd. Het lawaai van de goederentreinen zou uit het centrum verdwijnen en de stationsomgeving van Coevorden zou op de schop kunnen. Twee vliegen in één klap. En zo ging het. Voor een prijskaartje van 36 miljoen euro, waarvan 21 miljoen voor de brug en een nieuw stuk spoor.
Waarom was de brug zo duur? Omdat een normale ophaalbrug of hefbrug niet mogelijk was, vanwege de ligging van de hoofdspoorlijn naar Coevorden: Ingeklemd tussen links een afwateringskanaal en rechts het kanaal Coevorden - Almelo. De enige oplossing was een draaibrug die in een bocht schuin over het kanaal naar de Euroterminal zou leiden. Die brug kwam er. Maar zo'n constructie is duurder dan een klapbrug of hefbrug: de brug kostte 9 miljoen, het wachtspoor ook nog eens 9 miljoen en het nieuwe stuk spoor naar de Euroterminal 3 miljoen euro. Het Rijk betaalde 60 procent en de provincie en de gemeente Coevorden 40 procent, de BE droeg ook 1 miljoen euro bij.
.
006Hans Reints
Voor de nieuwe personentreinverbinding Coevorden - Bad Bentheim vanaf 2026 (onderdeel van Emmen - Rheine) kan de brug niet worden gebruikt omdat hij in de verkeerde rijrichting ligt. De nog te heropenen spoorverbinding loopt via de oude route rechtstreeks naar het station Coevorden en die steekt het water over via een andere monumentale brug die nog gerestaureerd of vervangen moet worden.
007 Voorlopig houdt het hier op. Hans Reints
Overgenomen van facebook :RTVDRENTHE Serge Vinkenvleugel 8 april, 19:30
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
borotof
Offline
Berichten: 795
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #408 Gepost op:
10 April 2024, 16:28:26 »
Die directeur heeft het over 2000 euro kosten om een trein naar Rotterdam te laten rijden, da's toch niet zo veel ? Ritje me een vrachtwagen zal ook al snel 500,- zijn. Als ie 20000 bedoeld snap ik het artikel een stuk beter.
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #409 Gepost op:
15 May 2024, 09:06:18 »
Alweer bijna 1 maand geleden stonden in de Grafschafter Nachrichten twee berichten over de reactivering van het personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden. Hier een samenvatting van de inhoud (met een persoonlijk commentaar):
De "Bund" (zeg maar: 'het Rijk') heeft ermee ingestemd om 90% van de kosten van de reactivering van het personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden over te nemen. Wel bleek dat de "Bund" niet wil meebetalen aan een uitwijkspoor, dat bij Frenswegen (tussen Nordhorn en Neuenhaus) moet worden gebouwd voor het goederenvervoer. Hierover wil men nog verder onderhandelen omdat de Bentheimer Eisenbahn aangeeft dat ze zonder dit uitwijkspoor niet willen meewerken aan de reactivering. Het gaat om 2,5 miljoen € . Ik vermoed dat die op de één of andere manier er wel zullen komen, want het is een klein bedrag in vergelijking met het totaalbedrag dat de reactivering kost (meer dan 24 miljoen €).
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #410 Gepost op:
26 June 2024, 11:46:30 »
Goedemorgen Hans,
ik zag op Facebook dat in Laarwald één van de sporen wordt verwijdert. Ik vermoed dat het geheel wordt vernieuwd, want dat lees ik op
https://www.be-netz.eu/wp-content/uploads/2024/05/Uebersicht-Baumassnahmen-BE-Netz_202312_2024-ff_1.pdf
Ben jij nog van plan om weer een keer langs het spoor te kijken en te fotograferen? Volgens de genoemde website gaat er ook in Emlichheim, Berge en Esche nog iets gebeuren. Het is allemaal niet precies getermineerd - ook aangaande Laarwald niet - en blijkbaar gaat dat ook niet gebeuren (tenminste als het klopt dat ze in Laarwald al zijn begonnen).
Groeten,
Berthold
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #411 Gepost op:
01 July 2024, 09:10:19 »
Hier het antwoord van Hans Reints op mijn vraag. Hij heeft dit antwoord in een persoonlijk bericht naar mij gestuurd:
Na een tijdje uit de running te zijn geweest, gezondheid, familie bezoek Colorado en (nog steeds) een ban van de Vrz BNLS, kreeg ik van een mede forumlid het verzoek om eens te gaan kijken bij de BE hoe of dat het er nu voorstaat. Uiteraard heb ik aan dit verzoek voldaan!
Volgens de beschikbare gegevens moet de Bu in de Ootmarsumer weg in Nordhorn tussen 20.11.2023 en 08.12.2023 gerenoveerd zijn en weer terug in gebruik. Ik heb hier helaas geen plaatje van.
Het staat nog niet ingepland wanneer het passeerspoor bij Esche (Gleis 2 )tussen Km.52.100 en Km 52.917 vervangen gaat worden.
Bij Berge staat de Bu 114, en het stuk spoor tussen Km.54.278 en Km.55.160 op de nominatie vervangen te worden.
In Emlichhein staat het volledig opbreken van spoor 4 op de lijst. Hierbij zal het wissel 55W11 vervallen. Km.64.721—Km.65.020.
In Laarwald is nog niet veel te zien, het stationsgebouw staat er nog net zo bij als twee jaar geleden, maar het complete spoor 3, daar waar vorig jaar nog overtollig goederen materieel is gesloopt. (Km70.833—Km71.277) is volledig verdwenen.
Neuenhaus en Nordhorn staan voor 2025 op de rol!!
800 Het doorgaande spoor in Esche gezien in de richting Nederland. Rechts liggen de nieuwe spoorstaven al te wachten, net zoals de kunststof kabelgoten!
801 Het bovenste wissel naar het wacht/omloopspoor licht in de stand afbuigen!
802 Waar ooit de rangeerloc voor de overname van de olieboot zijn vaste wachtplaats had.
803 Weggooien kan altijd nog!
804 Boven in naar rechts takt het industriespoor af naar voormalige terreinen van de Exxon.
805 Bij Berge vinden we deze Armoe en Ellende borden bij Km.54,278 en 55.160 Bu114
806 De railstaven liggen al te wachten op verwerking!
807 Emlichheim met het nog intacte spoor 4
808 Wissel 55W14 wat toegang geeft tot wissel 55W13
809 Wissel 55W13
810 Het nieuwe vervang wissel verscholen in het hoge gras
811 Hier van de andere kant gezien.
812 Wissen 55 W11 wat samen met spoor 4 gaat verdwijnen. Ik was even bang dat het Sinterklaas en Zwarte Piet perron hier ook aan ten offer zouden vallen, maar dat ligt gelukkig niet aan spoor 4.
813 Wissen lantaarn van handwissel 55W11
814 Zo op het eerste oog is er niets bijzonders aan Laarwald te zien. Kijken hier in de richting van Nederland
815 Er staan nog altijd overtollige containerdraagwagens afgesteld op het voormalige overgave station van Laarwald
816 Bij een blik in de richting van spoor 3 laat toch een kriebeling achter.
817 Hier is te zien dat achter wissel 60W11 toch een en ander veranderd is!
818 Het hele spoor 3 tussen km 70,833 en km 71,277 is opgebroken en zal zo te zien ook niet meer terugkomen.
819 Op 25 mei 2024 vond een grootschalige oefening door de politie van Osnabrück plaats op het terrein van Bentheimer Eisenbahn AG. Ongeveer 800 hulpdiensten, waaronder medewerkers van de politiekorpsen, de Rijksrecherche, de Centrale Politiedirectie en hulporganisaties als THW en DLRG, repeteerden verschillende scenario’s. De nadruk lag op het omgaan met levensbedreigende operationele situaties, in het bijzonder een terroristische aanslag tijdens een Europees verkiezingsevenement.
820 Ongeveer 100 acteurs simuleerden op realistische wijze slachtoffers, getuigen en deelnemers. De organisatoren waren zeer tevreden over de grootschalige oefening en benadrukten de succesvolle samenwerking tussen de instanties en de grotere actieveiligheid.
Aanvulling Berthold: De kabelgoten op de fotos 800 (en op 809 in de verte te zien) zijn waarschijnlijk voor de extra seinen die zullen worden opgesteld in verband met het hervatten van het personenvervoer tussen Neuenhaus en Coevorden. Verder gaan volgens mij de sporen op de foto's 807 en 818 niet verdwijnen, maar worden ze compleet vernieuwd. De nieuwe betonnen bielzen hiervoor zie je in Emlichheim rechts in het gras liggen, en in Laarwald links naast de rijbaan. Tenslotte worden er vana 1 april 2025 niet hele grote wijzigingen tussen Neuenhaus en Nordhorn, maar tussen Neuenhaus en Coevorden voorgenomen. Dit eveneens in verband met het vervatten van het personenvervoer. Hans gaat het in de gaten houden voor ons en mijn beweringen aan de feiten toetsen, waarvoor hartelijk dank!
«
Laatst bewerkt op: 01 July 2024, 09:19:56 door Bertholdowitsch
»
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #412 Gepost op:
11 August 2024, 21:37:17 »
Terug van vakantie, hier een krantenartikel uit de Grafschafter Nachrichten dat Hans me heeft gestuurd. Verdere foto's met teksten volgen nog.
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #413 Gepost op:
12 August 2024, 09:41:10 »
821 Het sein wat de spoorbrug over het Coevorden-Piccardiekanaal dekt, stond nog steeds op onveilig.
822 Aan de Mars, recht tegenover dat sein, stond ons panoramarijtuig te verpieteren, zij het wat verder verwaarloost als bij mijn vorige bezoek.
823 Wat verderop aan die zelfde Mars zag ik. Achter de BE stellen (nog steeds in de verkeerde kleur) stonden een aantal rijtuigen uit de Berlijn-Amsterdamtrein? afgesteld. Wanneer zij daar neergezet zijn, ik zou het niet weten???
824 De rijtuigen vanaf de parkeerplaats aan het kanaal gezien. Helaas was er geen mogelijkheid om de nummers te noteren.
825 Of die zakken met chemicaliën ook goed tegen roest en voor de verf goed zijn ??
826 Achter het hermetisch gesloten hek aan de Am Grenzlandheim zag ik over drie sporen verdeeld, enkele IC-rijtuigen staan.
827 Vanaf een verhoging bij het hek van de ExxoMobil genomen. Helaas hier ook geen mogelijkheid om aantallen en nummers te noteren.
828 Wat wel opviel was dat de verwaarloosde sporen naar de staal en ijzerwerkplaats weer door railvoertuigen zijn ingenomen. (zie enkele berichten terug hoe of dat de sporen geblokkeerd werden.)
829 Een van de werkvoertuigen.
830 Net zoals deze MB-tractor. Van wie de voertuigen zijn en waarom zij daar staan, daar kom ik nog wel achter.
Vandaag de 30ste juli even wezen kijken of dat er in Esche ook rijtuigen stonden afgesteld. Langs de Zum EscherField van de wisselplaats tot aan de Mossdiek was alles nog Pais en Vree
831 Aan gekomen op de Bahnhoffstrasse was het even schrikken, de hele los-en laadplaats aan de Bahnhoffstrasse en de Voestdiek was verdwenen. Van de sporen en olie-installatie was niets meer terug te vinden. We kijken hier vanaf de Bahnhoffstrasse richting Esch. Links en rechts van de morsgoot lagen de sporen. Achter berg ballast lag het omloopspoor maar dat is nu een grote geasfalteerde vlakte geworden.
832 Een relikwie uit een nog niet zover verleden
833 Tot hier liepen de sporen. Net voor het overpad stonden de stootjukken.
834 Zal de afbuiging naar rechts ooit nog gebruikt worden?
Gelogd
mass am see
Offline
Berichten: 3983
de hondsrug baan
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #414 Gepost op:
12 August 2024, 10:04:09 »
Hallo Bert,
Dankjewel voor de foto's , ik heb op 13 juli de ex NS wagons nog in Coevorden zien staan vanuit de trein , maar hoe zijn die wagons in Coevorden gekomen via Zwolle .
even op de foto klikken
mvgr Evert en Bas
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #415 Gepost op:
12 August 2024, 11:55:21 »
Als bijlage en op aansluiting van de laatste plaatjes een krantenartikel uit de zondagkrant. Onder de afbeelding de vrije vertaling van Hans met de meest relevante informatie die voor ons liefhebbers van belang (kunnen) zijn.
Wintershall ontmantelt het oude olie laadstation aan de "Industriestrasse" in Emlichheim
Winterhall Dea Duitsland was begonnen met de bovengrondse ontmanteling van hun bedrijfsterrein bij het oude olie laadstation in Emlichheim. Volgens het bedrijf zullen de ombouwwerkzaamheden ongeveer drie maanden in beslag nemen. Volgens Wintershall gaat het onder meer om de T-6 opslagtank met een inhoud van 6500 kubieke meter, ketelwagenbeladinginstallatie, diverse kleine gebouwen zoals een pomphuis en alle bovengrondse pijpleidingen en kabels. "De ontmanteling vindt plaats in verschillende stappen, alle onderdelen van het systeem worden gereinigd en elektrisch gedeactiveerd. Pijpleidingen worden aan de eigendomsgrenzen afgesloten. "Hierna zullen alle onderdelen van de fabriek worden ontmanteld en op de juiste manier worden afgevoerd", luidt de verklaring van het bedrijf.
Na het ruimen van de funderingen, spooraansluitingen, ondergrondse tank, oppervlakte versterkingen en de diverse putten zal de overdracht van het gebied komende jaar plaatsvinden. Alle ontmanteling activiteiten zijn goedgekeurd en staan onder toezicht van het Staatsbureau voor Mijnbouw, Energie en Geologie. Door het in de zomer van 2021 in gebruik nemen van de 14,4 kilometer lange nieuwe olie-export pijpleiding tussen de ruwe olie verwerkingsfabriek Wintershall Dea in het Emlichheimer-veld en met de operationele locatie in Osterwald, kon de spoorbelading door ketelwagens vervangen worden. Van 1953 tot 2021 werd de in de omgeving van Emlichheim gewonnen olie, verzameld in de T-6-laadtank. Van Daaruit werden de aan de “Industriestrassen” staande tankwagens afgeladen. Locomotieven van de Bentheimer Eisenbahn brachten deze wagens naar de opstelsporen bij het station Emlichheim, liepen om en brachten de trein naar de overgavesporen in Esch. Vanaf hier werd het konvooi opgeduwd naar de losplaats in Osterwald. In de 68 jaar dat de olie in bedrijf was, werd ongeveer 11,4 miljoen ton olie per spoor vervoerd.
Vrije vertaling door Hans Reints uit de Sonntagszeitung van zaterdag 10 aug. 2024
Gelogd
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #416 Gepost op:
13 August 2024, 21:29:00 »
Nou, Hans is lekker bezig: hier opnieuw enkele foto's plus een bericht van hem:
Op zaterdag de 10e augustus een ritje langs de lijn in de richting van Bad Bentheim gemaakt, dit om te kijken of dat er in die richting nog bijzonderheden te melden waren. Bij het passeren van het viaduct in de rondweg om Nordhorn zag uit mijn ooghoeken dat er op het depot emplacement van de BE enkele bijzonderheden stonden, maar dat voor later!
Op deze rit kwam ik niet verder als Hesepe. Op deze locatie moeten (nog) een aantal opstelsporen liggen waar ik tijdens mijn laatste bezoek (zie pagina 11 foto’s 321 en verder) een aantal afgestelde Franse goederenwagens stonden. Deze zijn later in Laarwald gesloopt waar ik ook verslag van heb gedaan. Benieuwd of er nog iets veranderd was. De grootste verandering was het onkruid tussen de rails wat nu manshoog was en een lange rij gele containerdraagwagens van de GATX!
836 Deze rij gloednieuwe gele GATX containerdraagwagens gezien in de richting van Bad Bentheim
837 en hier gezien in de richting van Nordhorn.
838 Kenmerken en nummer van de GATX
839 Ladingsraster
840 Het fabrieksschildje van de bouwer GÖK YAPI TURKEY. ( Ik dacht even onder de wagen te kunnen doorkruipen, maar was even mijn 78 jaar vergeten! , ging ook op voor de hoogte van de opstaptrede)
Hierna terug gereden naar de Otto-Hahnstrasse in Nordhorn, de locatie van de Bentheimer Eisenbahn
841 Op het hoofdterrein voor de werkplaatsen stonden niet alleen de eigen stellen in onderhoud, maar ook dieselloc D5 met daar achter enkele rijtuigen die mij onbekend voorkwamen
842 Het zijn drie 2e klas rijtuigen waarvan 1 met stuurstand. Achter deze rijtuigen staat nog een 2e klas dubbeldekker stuurstand. Alle drie de rijtuigen hebben het eigendomsmerk van de TRI. Als hekkensluiter staan dicht bij de loods een IC-rijtuig 1e klas Bordbistro van de DB. Het zal toch niet zo zijn dat de BE ook met getrokken treinen gaat rijden?
843 Het stuurstandrijtuig van de TRI met nummer D-TRAIN? 50 80 80-35 190-3
844 Nog een vreemde eend in de bijt. Een TRI Dubbeldeks AB stuurstandrijtuig met volgens de koersrol, bestemming Offenburg!
845 De op reserve staande (lees=buitendienst gesteld) BE D5
846 Deze afgestelde V60.4 van de HVLE heeft ook een BE verleden.
847 Evenals deze Köf D18? Van de Emslandische Eisenbahn
848 In dat zelfde rijtje van terzijde gesteld materieel vinden we ook een Bduu 497.1 van de DB met naast dat logo die van de Bentheimer Eisenbahn?
849 Deze is als laatste binnen genomen, zie de sluitseinen voor een goederentrein. Zo te zien is er in de loop der tijd een en ander aan het rijtuig veranderd!
850 Rijtuig komt van de DB-Regio AG Baden Würtenberg en werd ingezet in het Regional verkehr “Würtenberg-Stuttgart” met een toelating tot 140 km/h in D,A en CH.
851 Ondertussen gaat het gewone verkeer gewoon door. De VT114 onderweg naar Neuenhaus via Nordhorn Hauptbahnhoff
852 Genomen vanaf het viaduct in de Otto-Hahnstrasse
853 Daar gaat ze
854 En het is weer doodstil op deze warme en zonnige zaterdag.
855 Overzichtje van onder het viaduct in de rondweg.
Alle foto’s: Hans Reints
Aanvulling Berthold: Op foto 855 is mooi te zien dat de BE nu in Nordhorn Süd ook op haar eigen bedrijventerrein vele (alle?) handbediende wissels naar bediening op afstand heeft laten veranderen. Dat heeft de BE op deze plek later gedaan dan op de rest van het spoor tussen Bentheim en Neuenhaus.
Gelogd
Thom
Offline
Berichten: 4048
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #417 Gepost op:
14 August 2024, 01:59:30 »
Die sluitsein plaatjes zijn niet specifiek voor goederen treinen, maar kunnen gebruikt worden op alle treinen, mits het maar geen beladen reizigers treinen zijn.
Alleen die moeten verplicht met brandende sluitseinen rijden.
Gelogd
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1917
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #418 Gepost op:
14 August 2024, 06:05:08 »
Zijn lampen verplicht op reizigerstreinen? In België moet je eindseinen hebben maar in Nederland is ook met stickers gereden op rijtuigen in de vorm van deze sluitseinplaatjes. Dat gebeurde bij K4 een DDM rijtuigen in de reizigersdienst.
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Bertholdowitsch
Offline
Berichten: 99
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
«
Reactie #419 Gepost op:
29 August 2024, 08:44:29 »
Hier weer een bericht met foto's van Hans, waarvoor dank! Vandaag staat er ook op de website van de Grafschafter Nachrichten hierover een bericht met een filmpje. Daarin wordt gezegd dat de werkzaamheden in Berge en Esche drie weken duren (tot medio/eind september), en dat er dag en nacht wordt gewerkt. Maar nu het woord aan Hans:
Woensdag 28 augustus 2024
Ik had een mede forumlid beloofd enige onderzoek te doen naar de tramstellen die tot voor kort in de hangaars op het terrein van het voormalige BW-depot in Itterbeck opgeslagen waren. De voormalige eigenaar, de zakenman Hennie van der Most, heeft de terreinen met de opstallen nog niet zo lang geleden verkocht aan het Grafschaft Bentheim (correctie Berthold: aan de gemeente Itterbeck en drie mensen van het bedrijf "Peters Stahlbau" uit deze plaats) en daarmee houd mijn kennis op. Beloften maakt schuld, dus vandaag in mijn nieuwe Duster gestapt en op naar Itterbeck. De man aan de gesloten poort kon mij op deze wel zeer warme woensdag de 28 ste augustus niet veel wijzer maken. Hij eist van niets over de eigendommen van de voormalige van der Most en hield de poort voor mij gesloten. Ik kreeg ik wel een telefoonnummer waar ik evt informatie over van der Most zou kunnen krijgen! Het zij zo! Nu ik toch op weg was even gaan kijken in Emlichheim of daar nog wat aangaande de BE te melden was. Alles is nog steeds het zelfde, incl. de IC rijtuigen op de voormalige laadplaats van Wintershall. Door over de Hauptstrasse tot aan de overweg in Berge.
856 De jongens bij de BE zitten na de vakantie niet bepaald stil. Het hele tracé aan beide zijde van de overweg.
857 Kijkende in de richting van Meligheid. Het project wordt wel groots aangepakt
858 Gelukkig is de ondergrond hier vrij stabiel en hoef er niet zo diep uitgegraven te worden.
859 Kijkende in de richting van Neuenhaus.
860 De aannemer zet wel groot en zwaar materiaal in om de klus te klaren.
861 Alle ballast is aan vervanging toe.
862 Planningslijst voor dit en komend jaar.
863 Een stukje verder, daar waar voorheen de olietreinen van richting wisselde gaat het zelfde gebeuren als in Berge
864
865 Overzichtje van de werkzaamheden in Esche
866 Zand en grond opslag van de BE
867 Niet alle railgebondenverkeer was gestaakt!!!
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2024, 10:01:09 door Bertholdowitsch
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
Vorige
-
Volgende
-
1
...
26
27
[
28
]
29
30
...
40
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.