Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 23:14:55
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:10:03
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
Vandaag om 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 243871 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #390 Gepost op: 17 January 2024, 13:37:42 »



Met dieseltreinen van het type Coradia Lint startte de Bentheimer Eisenbahn in juli 2019 het personenvervoer tussen Bad Bentheim en Neuenhaus weer op. 


Aan de Duitsers ligt het niet als het gaat om het in ere herstellen van de spoorlijn die reizigers van Coevorden naar Bad Bentheim brengt. Minister Olaf Lies van de deelstaat Niedersachsen ziet het in elk geval helemaal zitten en geeft toestemming aan de Bentheimer Eisenbahn om met de voorbereidingen op het reactiveren van de spoorlijn te beginnen. Lies: “Dit is weer een mijlpaal op weg naar de reactivering van de grensoverschrijdende lijn.”
Bron:Onze eigen spoorwegen
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #391 Gepost op: 29 February 2024, 10:38:58 »
28 februari 2024




De spoorlijn Bad Bentheim-Gildehaus is een ronde verder in het spoorreactiveringsprogramma van Nedersaksen
Goed nieuws voor een mogelijke reactivering van de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Gildehaus! De lijn is nu gevorderd tot fase II in het reactiveringsprogramma van de deelstaat Nedersaksen. Dat heeft het ministerie van Verkeer van Nedersaksen bekendgemaakt. Bij een eerste beoordeling vorig jaar had de baan de hindernis voor opname in de tweede etappe nipt gemist. "We kwamen echter slechts één punt tekort voor de beoordeling om de volgende fase van het reactiveringsprogramma te bereiken. Daarom hebben we samen met de Bentheimer EisenBahn gesprekken gevoerd met het streekvervoerbedrijf en intensief gekeken waar aanpassingen mogelijk waren. Tot slot werd een parameter aangepast waardoor de track een punt beter geëvalueerd kon worden. Nu hebben we zwart op wit dat het voor ons zijn vruchten heeft afgeworpen om aan de bal te blijven bij dit belangrijke onderwerp van routereactivering", zegt districtsbestuurder Uwe Fietzek blij. Het ontbrekende punt zou kunnen worden bereikt door bij de evaluatie van verkeersstromen rekening te houden met de landelijke weg in plaats van de federale snelweg. "Voor ons heeft dit het voordeel dat de route beter aansluit op de verkeersstromen", legt Dr. Elke Bertke uit, die verantwoordelijk is voor de reactivering van het lokale personenvervoer per spoor in het Grafschaft Bentheim.
Nu bevindt de spoorlijn zich, samen met 20 andere lijnen, in de voorselectie voor mogelijke reactiveringen in Nedersaksen. In de tweede fase van het reactiveringsprogramma zullen de meest veelbelovende routes worden geïdentificeerd en geselecteerd voor een gedetailleerde kosten-batenanalyse. Daartoe zullen de projecten de komende maanden nader worden onderzocht. Welke van de 21 routes dan de sprong naar fase III (doel: verduidelijking van financiële behoeften en exploitatiekosten) zal maken, zal naar verwachting in het najaar worden bepaald. Het doel van de vierfasenstudie, die werd uitgevoerd door de regionale vervoersmaatschappij en vergezeld ging van een parlementaire stuurgroep, is dat uiteindelijk zoveel mogelijk geschikte routes in Nedersaksen weer in gebruik kunnen worden genomen voor het lokale personenvervoer per spoor. Het district Grafschaft Bentheim rekent erop dat de spoorlijn tussen Bad Bentheim en Gildehaus een van deze lijnen zal zijn. "Een reactivering van deze lijn zou van bovenregionaal belang zijn, omdat het een belangrijke bijdrage zou kunnen leveren aan het verlichten van de druk op het station van Bad Bentheim. Dit zou het veel gemakkelijker kunnen maken om aansluitende treinen te bereiken", zijn Fietzek en Bertke overtuigd.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Fleischmann H0 modelbouwer - RocRail
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #392 Gepost op: 29 February 2024, 12:39:46 »
Leuk Hans dat je ons zo actueel steeds weer bijpraat.
Ik volg het belangstelling.
Wellicht is het voornemen om de lijn vanuit Drenthe naar Groningen weer te leven in te blazen een extra item in de kosten baten analyse.
Zo zou er weer spoorverkeer tussen Niedersachsen en Emmen Veendam Groningen mogelijk zijn.

Eric

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #393 Gepost op: 04 March 2024, 20:27:30 »

Overweg te renoveren: bussen vervangen Regiopa-trein

Spoorvervanging tussen Nordhorn en Neuenhaus van maandag 18.03.2024 t/m woensdag 27.03.2024
In verband met bouwwerkzaamheden van BE Netz aan de spoorwegovergang Euregiostraße in Nordhorn komen de treinen RB 56 tussen Nordhorn en Neuenhaus in de bovengenoemde periode te vervallen.
Vervanger spoordienst (SEV) met bussen is opgezet.
Voor reizigers uit de Niedergrafschaft is er overdag een verbinding met buslijn 30 waardoor de overstapstijd naar Neuenhaus wordt verkort.
Houd er rekening mee dat het mogelijk is om fietsen mee te nemen in spoorvervangingsverkeer.
Spoorvervangingsdienst stopt bij de volgende haltes:
- Nordhorn busperron A1
- bushalte Neuenhaus Zuid bij de voortuin
- Neuenhaus busperron A2
Gelieve de vertrektijden voor spoorvervangingsdiensten te vinden via de volgende link:
https://www.vgb-mob.de/.../BE_Fahrplanaenderungen_RB56...
« Laatst bewerkt op: 05 March 2024, 15:45:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #394 Gepost op: 07 March 2024, 19:11:42 »
Even een zijspoortje in
het leeft hier wel



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #395 Gepost op: 21 March 2024, 12:21:03 »
Drentse miljoenen voor trein naar Duitsland

Woensdag 20 maart 2024

Drenthe investeert bijna 10,5 miljoen euro om weer een personentrein van Coevorden naar Bad Bentheim te laten rijden. Daarvoor moet de spoorlijn naar Duitsland worden opgeknapt en aangepast. Drenthe gaat ook de eerste jaren een half miljoen euro steken in de exploitatie van de nieuwe treinverbinding. Dat hebben Provinciale Staten besloten. Zorgen zijn er ook, want er is nog niet geregeld wie de Nederlandse bijdrage na 2028 gaat betalen. Het besluit van Drenthe om mee te betalen is belangrijk, want de Duitsers moeten veel meer bijleggen. Dat geld ligt klaar, maar daarvoor wilden de Duitsers eerst duidelijkheid hebben over de Nederlandse bijdrage. Die is er nu.  Het opnieuw in gebruik nemen is een complexe materie. De totale kosten zijn geraamd op 65,5 miljoen euro. Er rijden nu alleen nog langzame goederentreinen over het spoor van Coevorden naar Duitsland. Je zou denken dat het dan simpel moet zijn om het geschikt te maken voor snellere personentreinen. Dat is het dus niet, experts noemen het zelfs complex. Van de grens tot aan de hoofdspoorlijn Emmen-Zwolle is het spoor van de Bentheimer Eisenbahn. Het is een 2 km lange Duitse spoorlijn op Nederlands grondgebied. Een historische spoorbrug van de Duitsers die in Nederland ligt moet worden gerenoveerd. En er is een oplossing bedacht om de spoor- en treinbeveiligingssystemen van Nederland en Duitsland 'met elkaar te laten praten'. De nieuwe treinverbinding zit eigenlijk de spitstrein van Emmen - Zwolle van Arriva in de weg. In Coevorden komt daarom een derde perron voor de verbinding naar Duitsland. De 27 km spoor van de grens tot aan station Neuenhaus moet ook op de schop. Duitsland betaalt daar ruim 37 miljoen voor. Van Neuenhaus naar Bad Bentheim is de spoorlijn al opgeknapt en rijden sinds 2019 weer personentreinen. En met succes, want het aantal reizigers ligt hoger dan verwacht: es lohnt sich

De Duitsers hebben uitgerekend dat voor het deel Coevorden - Neuenhaus van iedere euro die wordt geïnvesteerd er anderhalve euro aan 'maatschappelijke waarde' wordt gecreëerd. De OV-reistijd tussen Coevorden en Nordhorn wordt 45 minuten korter. Voorlopig eindpunt is dus Bad Bentheim, waar je kunt overstappen op de sneltrein naar Berlijn en de regionale treinen naar Hengelo en Rheine. Duitsers en Nederlanders die de grens over willen hebben in onze regio nu een hele slechte OV-verbinding en dat moet straks beter zijn.
Tot en met 2027 betaalt Drenthe een half miljoen euro per jaar voor de trein. Daarna nog maar 150.000 euro, dus er moet ergens anders 350.000 euro gevonden worden. Daarover maken CDA, Volt, VVD, en de ChristenUnie zich nog wel zorgen. Gedeputeerde Henk Jumelet wil dat het rijk vanaf 2028 meebetaalt en hij wil daarover met Den Haag in gesprek. Na 2028 is het geld nog niet rond. De verwachting is dat dit linksom of rechtsom geregeld gaat worden, want je steekt geen 65 miljoen in een trein die na 2028 in de problemen komt. De extra treinen die nodig zijn om de dienstregeling rond te krijgen heeft de Benthemer Eisenbahn al aangekocht. Ze staan in Coevorden en wachten daar op technische aanpassingen en de blauw-witte kleuren van de BE. In 2026 moet de trein gaan rijden. In de toekomst moet er een verbinding zonder overstappen komen tussen Emmen en Rheine. Maar daarvoor zijn nog veel meer aanpassingen aan het spoor nodig. En een forse zak geld.




staatssecretaris Vivianne Heijnen liet zich afgelopen maandag op station Coevorden bijpraten over de nieuwe treinverbinding  foto serge vinkenvleugel
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #396 Gepost op: 25 March 2024, 15:46:15 »


Bijzondere reis naar “Grafschafter Anfietsen” op 14 april 2024
Traditiegetrouw begint het wielerseizoen met de Grafschafter Anfietsen op 14 april 2024.
Naast de RB 56 rijdt de Bentheimer Eisenbahn een speciale trein tussen Bentheim Nord en Emlichheim en tussen Emlichheim en Neuenhaus.
Voor de speciale reis is geen reguliere vervoersbewijs geldig (zelfs geen Duitsland-ticket).
Een speciaal vervoersbewijs kost € 10,00 voor een retourtje tussen Bentheim Nord en Emlichheim. Een retourvervoersbewijs voor een retourreis tussen Emlichheim en Neuenhaus bedraagt € 5,00. De speciale kaartjes tussen Emlichheim en Neuenhaus worden alleen in de trein verkocht. De speciale kaartjes tussen Bentheim Nord en Emlichheim zijn alleen vooraf verkrijgbaar bij de VGB in Nordhorn en in de vestigingen van reisbureau Berndt in Bad Bentheim, Nordhorn, Neuenhaus en Emlichheim.










« Laatst bewerkt op: 30 March 2024, 10:28:13 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #397 Gepost op: 29 March 2024, 14:03:01 »
In reactie 380 van 23 november 2023 plaatste ik onderstaand bericht:
Treinen van DB Regio naar Bentheimer Eisenbahn.
 In 2026 moeten er ieder uur blauw-witte treinstellen rijden tussen Bad Bentheim en Coevorden (RB56). Om deze reden werden er in september zes Lint-treinstellen van Deutsche Bahn overgekocht waarvan er drie aan de vloot van BE zullen worden toegevoegd. Dit worden de VT 116, 119 en 121 die bij de DB Regio respectievelijk de nummers 648 001/501, 648 004/504 en 648 006/506 droegen. De treinstellen werden door de Duitse Bahn als één pakket aangeboden. Voor de exploitatie zijn zes stellen voor de BE teveel. Daar om zal één Lint als onderdelen-leverancier gaan dienen, en zullen de andere twee weer verkocht worden. Tijdens het overbrengen van de eerste drie stellen naar Nordhorn is inmiddels bekend geworden dat deze vorige week woensdag bij een aanrijding met een IC-4 beschadigd zijn geraakt. De schade zou in de honderdduizenden euro's lopen. De andere drie stellen zijn aan het begin van deze maand van Mukran overgebracht naar Bentheim waar ze een controlebeurt krijgen en de blauwe huisstijl van de Bentheimer Eisenbahn aangemeten zullen krijgen. Tot op heden is dat nog niet gebeurd!

Goed ingelichte kringen melde mij dat de “nieuwe Treinstellen ergens in Coevorden-Heege  staan te wachten op de dingen die komen gaan.
Vandaag, 29 maart 2024, is het Goede Vrijdag. Alles is hier in Duitsland gesloten, dus is het lekker rustig op straat. Reden om weer eens richting Coevorden-Heege gegaan.

.
777  VT118 heeft zijn kop in de flank van de IC-4 gezet! Duidelijk is ook de schade aan de kop van de IC te zien.


778 Hier een wat beter beeld van de aanrijschade.


779 De achterop lopende VT 117 stond erbij en keek er naar. Over de exacte toedracht van het ongeluk kan ik helaas niets mededelen, ik weet het gewoon niet!


780 Enigszins apart van de anderen staat de VT 121, met het eigendomslogo van de BE op de kop, achter zware hekken met camera toezicht, te wachten op de dingen die komen gaan.


781 Door wat afstand te nemen kon de hele Lint op het plaatje gezet worden


782 De VT 121Vanuit een ander perspectief genomen. Het eigendomsmerk en de maatschappijlogo’s zijn al aangebracht.


783.De vier ander stellen. Op kop de VT117 dan de VT120, de VT 118 en tegen het blok de VT116. Ik mis in het rijtje de VT119?


784 De stellen van de andere zijde gezien.


785 De dakopbouw met de zware uitlaat


786 De nieuwe en voormalige eigenaar in een plaatje gevangen.


787 Het nummer met aangepast eigendomsmerk


788 Kleurrijk plaatje.


789 Kwam ook nog een opknappertje tegen!


 :'(


 :'(


 :'(
789-792 Zonder woorden.









« Laatst bewerkt op: 29 March 2024, 23:22:47 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #398 Gepost op: 29 March 2024, 20:12:34 »
Wie is eigenlijk de eigenaar van de dome-car. Zonde dat ie er zo bij staat. Heeft een beter lot verdient. Zou iets zijn voor de ZLSM om mee door de Limburgse heuvels te rijden.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 422
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #399 Gepost op: 30 March 2024, 10:10:40 »
De VT118 is niet tegen de ICE-4 aangereden maar andersom. Het verhaal wat ik er over gelezen in (in Railmagazine) is dat de dieseltreinstellen gestopt waren wegens een technisch probleem. Ineens was er een knal en kwam er een gehavend ICE treinstel voorbij. Dat blijkt ook wel uit de foto's want ook het ICE treinstel heeft schade aan de kopbak.

Toch wel een vreemd incident dit.
Inderdaad vreemd dat die ICE (kennelijk) een rijweg had terwijl dat andere treinstel kennelijk binnen het PVR stond.
Je zou denken dat er kennelijk niet gedetecteerd wordt dat een trein doorschiet en voorbij de 'witte balk' tot stilstand komt

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #400 Gepost op: 02 April 2024, 13:21:22 »
Wie is eigenlijk de eigenaar van de dome-car. Zonde dat ie er zo bij staat. Heeft een beter lot verdient.

Deze vraag is hier al meerdere malen gesteld, maar tot op heden nog geen bevredigend antwoord op gekomen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2903
    • Richie's homepage
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #401 Gepost op: 02 April 2024, 14:24:42 »
De laatste eigenaar was WagonCare Benelux (een BV met één persoon in dienst), maar die is failliet.

Wisselwachter

  • Offline Offline
  • Berichten: 208
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #402 Gepost op: 02 April 2024, 16:58:40 »
Dus behoort de Dome-car tot de failliete boedel. ben benieuwd wie er nog interesse in heeft......

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1812
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #403 Gepost op: 02 April 2024, 17:04:47 »
Voor zover ik weet is het rijtuig van een privépersoon en is het ondergebracht bij WCB als voertuighouder. Met de eigenaar enige jaren gelden contact gehad en het rijtuig toen ook van binnen kunnen fotograferen (zie: https://www.martijnhaman.nl/panoramarijtuig_2.htm).
Het rijtuig heeft een tijd te koop gestaan en er waren belangstellenden, maar dat heeft niet geleid tot een verkoop.

Martijn

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12531
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #404 Gepost op: 10 April 2024, 16:15:01 »
Over spoorbrug van 21 miljoen euro reden vorig jaar 9 treinen



001 Directeur Jos Veldhuis van de Euroterminal vindt het zonde dat de brug bijna niet gebruikt wordt© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

Een vijf jaar oude speciale en peperdure spoorbrug voor goederentreinen in Coevorden wordt nauwelijks meer gebruikt. Hoofdoorzaak is de prijs die in Nederland betaald moet worden voor het gebruik van het spoorwegnet. Daardoor is de Coevorden-Rotterdam-containertrein van de Euroterminal en de Bentheimer Eisenbahn opgeheven. Die trein was de grootgebruiker van de brug. Momenteel wordt de brug bijna niet meer gebruikt. In 2023 reden er negen treinen over de brug en in 2019 waren dat er nog 262.
"Dat de brug nu bijna niet gebruikt wordt is ongelofelijk zuur", zegt directeur Jos Veldhuis van de Euroterminal. Het gaat hem echt aan het hart, want twintig jaar geleden stond Veldhuis zelf aan de wieg van het opzetten van de containershuttle tussen Coevorden en Rotterdam. "Vroeger reed de Bentheimer Eisenbahn de trein, later zijn we het zelf gaan doen. Maar het kan niet meer uit." In november 2022 moest Veldhuis zelf als directeur de stekker uit de treinverbinding trekken. "De verliezen per maand waren te groot. De gebruiksvergoeding van het Nederlandse spoor per kilometer en de stroomkosten zijn fors gestegen. De rekening van spoorbeheerder ProRail werd steeds hoger. Uiteindelijk zeggen onze klanten: we vervoeren het wel weer over de weg met vrachtwagens." De Euroterminal en de Bentheimer Eisenbahn hebben twintig jaar de shuttle gereden. Een zo lang mogelijke goederentrein waarbij containers per trein uit het buitenland kwamen of daar van regionale vrachtwagens op één trein werden gezet en naar de Rotterdamse haven werden vervoerd. En andersom. Drie keer per week, in de hoogtijdagen zelfs wel vijf of zes keer per week. Veldhuis: "Daarmee haalden we op een enkele rit naar Rotterdam wel vijftig tot zestig vrachtwagens van de weg."


002 Gebruik spoorbrug van en naar Coevorden© RTV Drenthe / Provincie Drenthe en Bentheimer Eisenbahn

Ook is er enige tijd een containershuttle op Amsterdam geweest.
Spoorvervoer te duur. "Uiteindelijk betaalden we zo'n 2000 euro per keer voor gebruik van het spoor en de stroom om heen en weer te kunnen rijden naar Rotterdam. Voor onze klanten werd het goederenspoorvervoer door Nederland te duur. Dat vervoer gaat nu grotendeels met vrachtwagens over de weg naar Rotterdam. Een klein deel gaat met vrachtwagens naar Meppel en vanaf daar met de binnenvaart naar Rotterdam." De andere kant op via Duitsland rijden er wel goederen en containertreinen. Het komt voor dat containers uit Scandinavië of Italië komen, die in Coevorden van de trein op de vrachtwagen worden gezet voor het laatste stukje naar Rotterdam. Alleen bij hoge uitzondering wordt er nog van het Nederlandse spoor gebruikgemaakt, bijvoorbeeld als een graantrein uit de Oekraïne niet in Bad Bentheim via de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn naar Coevorden kan en er via Nederland omgereden moet worden. We willen toch duurzamer en schoner?
Veldhuis wijst met de vinger naar de overheid. "Er zijn te veel files, er moet vracht van de weg, het vervoer moet schoner maar tegelijk maak je schoon goederenvervoer per spoor onmogelijk door de hoge kosten voor het gebruik van het spoor. En eigenlijk is er een hele rare situatie: de scheepvaart betaalt niet voor het gebruik van vaarwegen, alleen soms voor sluizen. En vrachtwagens betalen ook niet per kilometer maar één bedrag ongeacht het aantal kilometers. De trein is echt schoner en duurzamer."


003 Een lege trein voor containers en opleggers bij de Euroterminal in Coevorden© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

De Euroterminal-directeur hoopt dat de provincie Drenthe de zaak aankaart bij ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Reactie ProRail
Spoorbeheerder ProRail erkent dat de kosten voor gebruik spoor en de stroom de afgelopen jaren omhoog zijn gegaan. "Ook wij hebben te maken met inflatie en hogere kosten voor arbeid en onderhoud van het spoor, dat moeten we doorberekenen aan onze klanten die per trein willen reizen", legt Mirjam de Witte van ProRail Noord-Oost uit. "Dus wij kunnen niet financieel stimuleren met regelingen dat goederenvervoer naar een bepaalde regio een impuls krijgt, dat is echt aan het ministerie in Den Haag." "Maar de gebruiksvergoeding voor het spoor bestaat uit verschillende onderdelen. Stoppen en stilstaan op stations is duurder geworden maar juist het deeltarief voor rijden hebben we in 2023 met de helft verlaagd dus misschien gaat dat de Euroterminal en een nieuwe vervoerder helpen om de verbinding toch weer op te zetten."
Ook de provincie ziet met lede ogen aan dat de brug nog altijd niet in gebruik is. Gedeputeerde Henk Jumelet van vervoer en infrastructuur: "We hebben dit gebouwd met twee doelen: de goederentreinen die vroeger eerst naar station Coevorden moesten doorrijden, om daar te rangeren, weg uit het centrum te halen. Dat is met de spoorbrug en de nieuwe verbinding met de Euroterminal gelukt. Maar die nieuwe verbinding is natuurlijk wel aangelegd speciaal voor goederentreinen naar die terminal." Jumelet wil graag het gesprek op het ministerie aan gaan. "Ook vervoerders in andere provincies lopen tegen hetzelfde probleem aan. En de weg zit al zo vol, dus laten we spoor en water optimaal gebruiken."  Mogelijk keert het goederenvervoer terug. Spoorvervoerder Trimodaal kijkt naar de mogelijkheden. De containertrein moet dan altijd vol zijn en klanten moeten zich voor langere tijd aan de trein willen binden, zegt directeur Don van Riel.


004 Aan de roestige rails is te zien dat de brug amper gebruikt wordt© RTV Drenthe / Serge Vinkenvleugel

Van Riel denkt dat de markt er wel is, hier in de regio. "De containertrein kan ook deels of geheel doorrijden naar Dörpen in Duitsland (daar is ook een containerterminal, red.) of naar Malmö in Zweden. Volgens mij is er wel genoeg aanbod voor vijftien ritten, dus drie tot zes shuttles per week naar Coevorden moet kunnen." Als alles meezit zou de Coevorden-Rotterdam-containershuttle nog dit jaar weer kunnen gaan rijden. Dan wordt de peperdure spoorbrug die speciaal voor de Euroterminal Coevorden is aangelegd ook weer gebruikt. De andere kant op naar Duitsland rijden overigens wel gewoon goederentreinen via de Euroterminal.
 

005 De brug: een slim maar peperduur plan. Hans Reints

Het idee was slim maar peperduur: maak een aftakking van het hoofdspoor, vlak voor Coevorden, rechtstreeks naar de Euroterminal en de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn (BE). Dan hoefden lange goederentreinen van de BE niet meer door te rijden naar station Coevorden en daar te rangeren om vervolgens weer terug getrokken te worden naar Coevorden Heege waar de Euroterminal is gevestigd. Het lawaai van de goederentreinen zou uit het centrum verdwijnen en de stationsomgeving van Coevorden zou op de schop kunnen. Twee vliegen in één klap. En zo ging het. Voor een prijskaartje van 36 miljoen euro, waarvan 21 miljoen voor de brug en een nieuw stuk spoor.
Waarom was de brug zo duur? Omdat een normale ophaalbrug of hefbrug niet mogelijk was, vanwege de ligging van de hoofdspoorlijn naar Coevorden: Ingeklemd tussen links een afwateringskanaal en rechts het kanaal Coevorden - Almelo. De enige oplossing was een draaibrug die in een bocht schuin over het kanaal naar de Euroterminal zou leiden. Die brug kwam er. Maar zo'n constructie is duurder dan een klapbrug of hefbrug: de brug kostte 9 miljoen, het wachtspoor ook nog eens 9 miljoen en het nieuwe stuk spoor naar de Euroterminal 3 miljoen euro. Het Rijk betaalde 60 procent en de provincie en de gemeente Coevorden 40 procent, de BE droeg ook 1 miljoen euro bij.

.
006Hans Reints

Voor de nieuwe personentreinverbinding Coevorden - Bad Bentheim vanaf 2026 (onderdeel van Emmen - Rheine) kan de brug niet worden gebruikt omdat hij in de verkeerde rijrichting ligt. De nog te heropenen spoorverbinding loopt via de oude route rechtstreeks naar het station Coevorden en die steekt het water over via een andere monumentale brug die nog gerestaureerd of vervangen moet worden.


007 Voorlopig houdt het hier op. Hans Reints

Overgenomen van facebook :RTVDRENTHE  Serge Vinkenvleugel  8 april, 19:30








Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.