Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.  (gelezen 108410 keer)

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #120 Gepost op: 01 februari 2021, 15:18:51 »
Netjes!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #121 Gepost op: 04 februari 2021, 13:57:20 »
Frequentie spoorgoederenpendel Coevorden-Rotterdam verdubbeld tot zes keer per week

Bentheimer Eisenbahn AG gaat de frequentie van zijn goederenpendeltrein tussen Coevorden en de haven van Rotterdam (Maasvlakte en Waalhaven) dit jaar verdubbelen van drie tot zes ritten per week. In het verleden had de shuttle..

De rest kan je verder lezen op de site van SpoorPro.nl
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2021, 14:00:48 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #122 Gepost op: 14 februari 2021, 10:57:09 »


230 Ik weet niet of dat "ze" hier in Nederland op "gratis" zitten te wachten!
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2021, 12:01:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #123 Gepost op: 06 maart 2021, 18:17:53 »
Burgemeester Gerard Truun van de gemeente Laar laat aan BNLS weten dat de e.v.t. her activering van station Laarwald de aandacht van de gemeenteraad heeft. In deze onzekere coronatijd verdwijnen sommige openbare projecten naar de achtergrond, of worden uitgesteld. Volgens de burgervader gaat het gewone leven in de  Grafschaft, ondanks de corona -pandemie, gewoon door. Zo heeft de Gemeente Laar de afgelopen tijd voor een 120.000 euro geïnvesteerd in enkele lokale wegenbouw projecten. Het is een vurige wens van Burgemeester Truun en zijn gemeente Laar dat bij de reactivering van de spoorlijn voor personenverkeer, station Laarwald weer tot stopplaats word uitgeroepen. Het huidige station van Laarwald is het oudste stationsgebouw in de Nieder Grafschaft Bentheim. In de gemeentelijke begrotingsplannen van 21019/20 zijn onder het hoofdstuk "treinverbinding" de plannen voor de noodzakelijke beveiliging van de nu onbewaakte spoorwegovergangen Bahnkampstege en de extra toegevoegde Knuvendiek opgenomen. Maar geld kan je maar een keer uitgeven. Deze plannen zijn nu doorgeschoven naar de begroting van 2021/22.

Dat het project nog steeds een warme belangstelling heeft blijkt wel uit het artikel wat vandaag in de SonntagsZeitung van 6e maart 2021 staat;
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #124 Gepost op: 30 maart 2021, 14:49:07 »
UMBAU BAHNHOF NORDHORN

Die Umbauarbeiten am Bahnhof in Nordhorn haben bereits begonnen. Wir haben den aktuellen Zwischenstand mit unserer Drohne festgehalten.  Drohnenaufnahmen vom 19. März.

https://www.facebook.com/watch/?v=171357064806884
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 15:43:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #125 Gepost op: 10 april 2021, 14:39:47 »
Dit schreef de "Grafschafter Nachrichten" van Sonnabend 10 April 2021!

Het blijft de gemoederen aan beide kanten van de grens bezig houden!



Als het goed weer is ga ik volgende week weer eens een kijkje nemen!
« Laatst bewerkt op: 10 april 2021, 14:42:43 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Bertholdowitsch

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #126 Gepost op: 11 april 2021, 16:56:20 »
Ik ben deze week naar maanden weer eens in de Niedergrafschaft geweest. Ze zijn nu op het station Emlichheim bezig de bielzen te vervangen en het aantal sporen te reduceren. Ik kon helaas ook vanwege het weer geen goede foto's maken. Misschien lukt het jou volgende week, Hans.




Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #127 Gepost op: 13 april 2021, 18:34:27 »
Het weer zag er vandaag veel belovend uit om foto’s te gaan maken. Hier in Uelsen schijnt de zon maar het is wel verdomd koud. De Dacia gepakt en eens gaan kijken in Nordhorn of dat er al wat vooruitgang geboekt is.


235 De propaganda machine van de Bentheimer draait op volle toeren. Zij zijn met recht trots op wat er de laatste jaren zoal bereikt is.


236 Volgens de Artist Impression spandoeken moet het iets moois gaan worden! We zullen zien.


237  Het was wel even schrikken bij de eerste aanblik van het station. Snel gezien zou je denken dat het pand volledig uitgebrand is.



















238 tot 246 enkele plaatjes van de geplande verbouwing 








247- 249 De verbouwing van het station is geen reden om het reguliere personenverkeer in de war te schoppen. De leerlingen van de vlak bij het station gelegen middelbare scholengemeenschap maken graag gebruik van de trein en daarom moet hij wel op tijd rijden..


250 De overweg in de Denekamperweg is naar Nederlandse begrippen vrij lang gesloten voor de aankomende trein. Over enkele momenten zal de trein uit de richting Neuenhaus de overweg passeren.


251 Het tweetje uit Neuenhaus komt binnen op het rechter spoor en zal halteren aan het 2e perron.


252 Aan het 1e perron staat de uit Bad Bentheim aangekomen trein te wachten op de binnenkomst van het Neuenhaus stel. Na een korte stop voor in en uitstappen vertrekt de uit Bad Bentheim gekomen trein weer naar waar hij vandaan gekomen is. Bad Bentheim dus!


253 Gelijk met het vertrek van het Bad Bentheim stel gaat ook het uit Neuenhaus gekomen stel weer terug. Alleen het treinstel heeft nu een dubbele lengte gekregen!




254 255 Hier is goed te zien dat het enkel stel een Dubbel tweetje geworden is.


256 Daar gaat ze. Nog een klein stukje en dan buigt het spoor af naar links en gaat dan met een grote tegenboog richting Neuenhaus.


257 Dit is de reden dat de foto’s af en toe wat donker zijn. Zo is het licht en zo is het donder!


258 Tussen de komende en gaande treinen door mijn rondje gemaakt. Alleen bij de Boerenbond is nog een heel klein stukje van het voormalige verleden van de BE te zien. Het goederenspoor is hier rücksichtsloos van het hoofdspoor afgesneden en ligt er overbodig bij. Weg halen is duurden dan het gewoon laten leggen!


259 Die plaat tussen de kinderkopjes zal ook wel iets uit het verleden zijn


260 Naderonderzoek leert ons dat dit een dicht gestrate ex weegbrug geweest moet zijn.


261 Bij die hoop ballast lagen nog geen jaar geleden de voormalige uithaalsporen van het goederenverkeer (plaatje 047)


262  Hier stond nog geen jaargeleden een echte duitse ho-houwer (zie mijn vorige plaatjes048-051)


263 Dit is het enige wat ik nog uit het verleden heb kunnen vinden. Wat het is? Wie het weet mag het zeggen!


264 Zover zitten we nu van de grens af. Let op; zonder prikkeboekje kom je vandaag de dag niet ver in de Heimatt!


265 Kunnen we bij de meeste grote stations dubbeldeks garages vinden, hier moeten we het voorlopig met een  openlucht dubbeldeks fietsenstalling doen.


266 Vernuftige constructie.


267 Dit komt in ieder geval (nooit) meer terug. (Op doek aan het afzet hekwerk)


268 Zal nog wel even duren voor dat het klaar is


269 Maar de ambities van de BE liggen hoog.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2021, 18:43:21 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #128 Gepost op: 13 april 2021, 18:41:23 »
Hans, is de dienst nu onderbroken in Nordhorn? Men reed toch Bad Bentheim - Neuenhaus v.v. rechtstreeks? Bedankt trouwens voor je verslagen steeds.
Groet, Frank

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #129 Gepost op: 13 april 2021, 18:46:37 »

266 Vernuftige constructie.
Heb je die serieus nog nooit gezien? Nederland staat er al vol mee hoor ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #130 Gepost op: 13 april 2021, 19:29:02 »
Ik kijk ook even naar Nordhorn, Hans.

Hier nog wat foto's op de oude site van Railgoed. nordhorn nino (railgoed.nl)

Geen idee of je er wat aan hebt, maar Verlag Ingrid Zeunert is uitgever van het boekje Moderne Privatbahn in der Grafschaft Bentheim (Subtitel: Bentheimer Eisenbahn AG) geschreven door Wolfgang Herzog ISBN 3-924335-12-5.
Leuk boekje met oude foto's, tekeningen van gebouwen, sporenplannen, beschrijving van het traject. Exacte uitgifte datum kan ik niet vinden.
Maar ik denk ruim voor 2000.
Moderne Privatbahn in der Grafschaft Bentheim Bentheimer Eisenbahn AG. - Zeunert's Webshop
Persoonlijk vind ik dat er veel instaat, maar weet niet of het de vraag beantwoordt van jouw foto nr 263

Oh ja, had nog foto's  en tekeningen van de vermoedelijke weegbrug uit bovenstaande boek, als voorbeeld bij 260



« Laatst bewerkt op: 13 april 2021, 20:41:16 door Jeronimos »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #131 Gepost op: 13 april 2021, 20:31:19 »
De BE heeft zelf een boek uitgegeven ter ere van het 100-jarig bestaan in 1995. Titel 100 Jahre Bentheimer Eisenbahn. Helaas beperkte oplage van 5000 stuks. geen isbn.
Jeroen

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #132 Gepost op: 13 april 2021, 20:56:05 »


Hee, dat lijkt wel op een broertje / zusje van de NS 8600: Hohenzollern Crefeld


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #133 Gepost op: 14 april 2021, 19:23:25 »
Naar aanleiding van een tip van het forum lid Bertholdowitsch, en het goede weer, ben ik tussen de middag even naar Eimlichheim gereden om een klein onderzoekje in te stellen.


270 Inderdaad het plaatselijke emplacement gaat grondig op de schop zoals dit uitgenomen wissel duidelijk laat zien.


271 Een van de rangeersporen is weggehaald en het uitloopspoor voor de ketelwagentrein word geheel vernieuwd. Ik vermoed dat op de plaats van het verwijderde spoor later een geheel nieuw perron zal verreizen. Zoals je ziet worden ook hier de BE eigene ZZ stalen bielzen gebruikt.


272  Kijkende in de richting van Coevorden is rechts het te vernieuwen “olie” spoor te zien. Vlak na het oude wissel heeft het uitgenomen wissel van plaatje 270 gelegen. Links is het uithaal of passeerspoor te zien.


273 Kijken nu in de richting van Neuenhaus. Links het vernieuwde  oliespoor en rechts nog wat restanten van de lokale goederen sporen. Het stootjuk staat los in de opslag.


274 Genomen vanuit het doorgaande spoor. Voor het wissel gebruikt men toch nog eiken dwarshouten.


275 Dat deze houten geen eeuwig leven hebben is hier goed te zien!


276 Overgang van stalen naar houten bielsen en ook hier geen railplaten meer maar gebruikt men de gelaste railstaven


277 Diverse beton elementen die waarschijnlijk een functie gaan krijgen bij de bouw van een perron en/of overwegen.



278 Alle elementen waren voorzien van deze roesvrijstalen draadeinden.


279 Je heb hem al een paar keer voorbij zien komen, de D5 aan de lurk. Nu eens niet bij de Esch maar hier in Eimlichheim. Staat te wachten op werk aan/bij de olietrein.


280 Ik sta hier aan de overweg  en kijk in de richting van Coevorden. Rechts boven is het vernieuwde oliespoor te zien wat via het onderste wissel weer naar rechts afbuigt.


281 Het afbuigende spoor van plaatje 280 steekt hier de weg, die beveiligd is met overwegbomen, de weg over richting de diverse industrieën.


282 Al snel werd mijn aandacht getrokken door een bijzonder voertuig achter het afsluitbord. Aan het eind van het naar links gaande spoor zijn de driesporen met ketelwagens te zien.


283 Het bijzondere voertuig blijkt een onderlosser te zijn van een spooraannemer. Volgens de opschriften mag deze wagen niet in een trein vervoerd worden




284 en 285 Als het dan niet per spoor kan dan zoeken we wel alternatieven voor het verplaatsen. Volgens de overlevering staat er meestal een shovel voor. Zie de trekstangen!


286 Je blijft verrassingen tegen komen!


287 Waarschijnlijk bedoelen ze deze plant daarmee. Het hek was dicht dus heb ik deze foto door het gaas genomen.


288 Net buiten het hek van de olieboeren lagen deze sporen. Het rechter zal niet veel meer te doen hebben, maar het linker spoor loopt hele rond de plant en volg dan in tegengestelde richting een klein stukje van het Twentekanaal.


289 Ook een puntje van aandacht. In de woonwagens, recht vooruit, bivakkeren de spoorwerker van de aannemer die werken aan de spoorlijn van de BE. Een goed gesprek met deze voornamelijk uit Oost-Europese afkomstige werknemers is niet mogelijk daar zij zowel de Duitse als Engelse taal niet of nauwelijks beheersen.








290 en 291 Net terug bij mijn auto of daar komt de shuttle van 13.47 uur door


292 Het was een behoorlijk lange trein die achter de D21 hing. Het viel mij op dat de hele trein, op een paar lege en containertankwagen, uit louter Leemans container met dekzeil bestond.

Ik heb nog geprobeerd plaatjes in Laarwald, waar overigens niets van vernieuwingen te bespeuren viel, maar de trein was sneller dan de auto. Helaas…
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
« Reactie #134 Gepost op: 14 april 2021, 22:30:22 »
Hallo hans,

Mooie actuele fotoserie. Weet jij of iemand wat voor vervoer Leemans heeft?

groeten jandcargo