Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1  (gelezen 8335 keer)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Gepost op: 17 maart 2019, 18:50:39 »
Graag zou ik wat feedback willen hebben op het volgende stationsontwerp.

Het betreft een station aan een eensporige hoofdlijn, gesitueerd in tijdperk 1.
Het station heeft naast de gebruikelijke perrons nog een kleine onderhoudsfaciliteit voor lokaalspoor locomotieven.

Wat betreft de verkeersstroom:
Verkeer van rechts naar links stopt voor het stationsgebouw, verkeer de andere richting uit stopt bij het (nog niet ingetekende) perron tegenover het stationsgebouw.
2 korte lokaalbaan tenderlocs kunnen gestald worden in de lokloods,



De blokken waar de teksten bij staan zijn bij benadering de grondplannen van de gebouwen.
Wegens beperkingen van de planning tool is de afstand tussen de perron sporen groter dan die in werkelijkheid gaat worden.

Gebruikte railmateriaal: Tillig Elite Code 83. De 4 wissels waar het doorgaande verkeer overheen gaat zijn van type EW1, de overige zijn de EW2.

Bekende beperkingen:
Maximale trein lengte is iets van 140cm, dat is genoeg voor 5 wagons uit het aangegeven tijdperk en een Br39.
Goederen depot is wat klein voor een station waar een lokaalbaan eindigt, maar het stationsgebouw kan nog wat naar links worden geschoven.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2019, 11:39:51 »
Hallo Ivan,

Leuk plannetje! Bij deze een paar vragen/opmerkingen:

Je noemt tijdperk 1, maar welk land/regio? Ik neem aan Duitsland, maar dan zijn er ook grote verschillen tussen de diverse regios.

Heb je het station opzettelijk met een "Achsensprung" ontworpen?

Station Schwarzburg lijkt me nogal aan de forse kant voor zo'n klein station.

Je zegt dat er een lokaalbahn eindigt, maar het lijkt een doorgangsstation te zijn. Of is het toch een kopstation?

Het goederendeel zou ik inderdaad iets groter maken. In ieder geval een spoor dat lang genoeg is om zowel de goederenloods als een losweg te kunnen plaatsen.

Het depot lijkt ook vrij uitgebreid voor zo'n klein station. Ik zou de kolenbunker tussen de sporen naar de lokloods leggen. Het kopsspoortje waar nu de kolenbunker ligt, kan dan voor iets anders worden gebruikt, bv een fabriekje of een kolenhandelaar.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2019, 13:30:01 »
Ik heb je een paar PDF's gestuurd met Eisenbahn Journal Preusen-/Bayern-/Sachsen-report. Daar zitten ook enkele nummers bij die tjokvol staan met stationsplattegronden uit die tijd. Er zitten ook andere specials bij dus je moet zelf even uitzoeken welke nummers je precies moet hebben (ik heb ze maar gewoon allemaal gestuurd ;D )

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2019, 18:21:36 »
Leuk simpel plannetje! Wel ook van mijn kant een paar kanttekeningen en vooral vragen.

Zoals Wim ook al zei, die 'Achssprung' is vrij zeldzaam, zeker voor een tijdperk 1 setting. Doorgaans hadden (en hebben) dit soort doorgangsstationnetjes 1 van begin tot eind rechtdoorgaand hoofdspoor met daaraan toegevoegd passeer- en zijsporen naar behoefte. Vaak probeerde men zelfs het aantal wissels in dit hoofdspoor zoveel mogelijk te beperken om de doorgaande rijweg zo 'strak' mogelijk te houden en de eventueel aanwezige mechanische beveiliging niet nodeloos te compliceren.
Binnen het huidige plan kan je simpelweg de twee wissels in de rechter wisselstraat omdraaien: komende vanaf de vrij baan rechts eerst een linkerwissel die naar het passeerspoor leidt, dan een rechter naar de goederenloods.

Dan nog even het achterliggende concept: een klein doorgangsstation aan een enkelsporige hoofdlijn.....maar, waarom heeft dat een locloods voor een zijlijn? Is er een zijlijn (voor een splitsingsstation is dit wel erg krap bemeten)?  Was dit misschien het tijdelijke eindpunt van de lijn?
Toegegeven, men was destijds een stuk scheutiger met kleine locdepots, maar waarom zou uitgerekend dit kleine stationnetje twee lokaalbaanmachines herbergen? Nog afgezien van het feit dat de lokaaltrein nergens gestald kan worden behalve op één van de twee hoofdsporen, waardoor treinkruisingen meteen onmogelijk zijn.

Ik ben benieuwd naar het achterliggende verhaal. En inderdaad naar de streek waar zich dit alles afspeelt.

Roald

Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2019, 20:14:48 »
Bij tijdperk 1 denk ik gelijk aan wagendraaischijven.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2019, 21:34:05 »
Bij nader inzien is die Achsensprung niet echt handig, vooral met een Br39 als paradepaardje wat nou niet de meest subtiele machine is wat asdruk betreft.

Het gebruikte materieel is allemaal KPEV, dus genoeg keuze wat betreft landschap.

Ik zat zelf ook te worstelen met de lokloods, het plan is nu om dat deel, en een mogelijke fabrieksaansluiting naar rechts te verplaatsen, buiten het nu getekende gebied. Dan kan ik de vrijgekomen ruimte voor het goederen deel gebruiken.

Rondje_HO: Bedankt voor de literatuur

Debvd

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2019, 22:19:57 »
Ik heb je een paar PDF's gestuurd met Eisenbahn Journal Preusen-/Bayern-/Sachsen-report. Daar zitten ook enkele nummers bij die tjokvol staan met stationsplattegronden uit die tijd. Er zitten ook andere specials bij dus je moet zelf even uitzoeken welke nummers je precies moet hebben (ik heb ze maar gewoon allemaal gestuurd ;D )

Nou maak je mij heel nieuwsgierig  :D

Groetjes Bjorn

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2019, 22:30:35 »
Leuk idee, ik zou het volgende aanhouden: een doorgaand spoor, wat ter hoogte van het station  verdubbelt om passeren mogelijk te maken. Onderhoud geschiedde doorgaans op een eindstation, halverwege was vaak wel een water tappunt en soms bijladen van kolen mogelijk. Bovendien hadden veel kleine stations een zijspoor voor lossen van goederen, kleinvee en post omdat de ontsluiting met wegen nog niet overal aan de orde was.
RETROBAHN A.G.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #8 Gepost op: 20 maart 2019, 00:07:34 »
...
Rondje_HO: Bedankt voor de literatuur


Graag gedaan  :)



Nou maak je mij heel nieuwsgierig  :D

Groetjes Bjorn


Zie PB  ;)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #9 Gepost op: 20 maart 2019, 07:05:05 »
Ja Martijn,
En nu word ik ook nieuwsgierig  ;D
Met name wat betreft de Pruisische stations. Ik dacht namelijk dat daar de Achsensprung juist wel vaker voorkwam. In de 19e eeuw dan, toen de wissels nog niet zo goed waren, en ze tegen de punt in liever via het doorgaande spoor reden.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2019, 18:48:19 »
Ik ga er dit weekend nog een keer kritisch naar kijken na nog en rondje Miba, Eisenbahn Journal en het Roell boek. Vooral de laatste is interessant, omdat daar de Aschensprung als een beter ontwerp wordt genoemd dan de gebruikelijke moderne manier van wissels berijden... Qua publicatie jaartal (1912) ligt het binnen de periode die ik op het oog heb
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2019, 18:55:52 door ivanzon »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2019, 22:44:57 »
Ontwerp is een beetje aangepast

Betriebswerk deel gaat naar een andere module, dat gaat gewoon niet passen



Wijzigingen voor versie 2:
- Meer tijdperk relevante infrastructuur neergezet (toiletgebouw, kaartcontrole)
- Serieuze goederenloods aan dezelfde kant als het station, met een ander verloop van het spoor daarnaartoe
- Freiladegleis aan de andere kant van het terrein geplaatst. Misschien gaat de hele zaak wat naar links geschoven worden om rechts ruimte te krijgen voor een spoorweg overgang die niet over de bewegende delen van een wissel gaat.
- Industrie aansluiting inclusief kleine fabriek
- Seinhuis verplaatst naar een centralere plek zodat je nu alle wissels kan zien.

Wat het verhaal en de situering betreft...
Station aan een enkelsporige hoofdlijn in de Eifel, het plaatsje wordt ook als startpunt gebruikt voor jachtpartijen van de plaatselijke adellijke familie die goed verdiend heeft met aandelen in de opkomende industrie, waardoor het station meer allure heeft dan je zou verwachten voor het formaat van het stadje.
De tijdsperiode is ruim genomen 1900-1920, zeg maar vanaf het moment dat de locomotieven beschikbaar zijn die het tot in DRG / DB tijd vol hebben gehouden tot vlak voor het omzetten van de KPEV / PStEV nummering en kleuren naar het bekende DRG rood-met-zwart.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2019, 14:01:10 »
Dat ziet er goed uit Ivan!
Ook met het verhaal er bij  (y)
Het enige wat ik nog zou aanpassen is de aansluiting van het spoor van de fabriek. Je moet nu via het Freiladegleis rangeren om daar wagens te plaatsen. Dat betekent dat wagens op het Freiladegleis dan eerst verplaatst moeten worden.
Wat is de funktie van het 2e kopspoor aan de rechterkant (parallel aan het Freiladegleis)? Opstelspoor? Of iets anders?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2019, 15:42:53 »
N.a.v. Bovenstaande opmerking om bij de fabriek te komen.

Als je het spoor plan hetzelfde wil houden zou je de afstand tussen de 2 kopspoortjes groter kunnen maken. Die 2 rail stukjes die je nou hebt bij het afbuigende wissel weghalen en tussen de 2 andere wissels plaatsen. Wellicht nog een ander stukje rails er tussen voor meer afstand. Mocht het freiladestrasse te smal worden misschien het onderste spoor een straatspoor van maken.

Zomaar een idee

Arjan

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2019, 22:22:04 »
Het idee achter de twee sporen is om een positie vrij te kunnen hebben om theoretisch twee draaistel wagons samen het fabrieks spoor op te kunnen rangeren.
Voor topdrukte kan het tweede spoor ook voor andere doelen gebruikt worden, maar dan blokkeer je de zaak wel in die hoek.

Wat extra afstand tussen de beide sporen is wel een goed idee.