Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De fabriek door BartvD
Vandaag om 17:41:41
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Zilte
Vandaag om 17:39:31
NS 8100 in Spoor-1 door BartvD
Vandaag om 17:29:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Syb030
Vandaag om 17:28:51
Uhlenbrock Power 4 booster, probleem door phdirk
Vandaag om 17:13:27
Roco BR215 decoder door Nijboer
Vandaag om 17:07:16
Bouwen van modellen bestaande uit gips door Wim Vink
Vandaag om 16:57:37
Vensterbankbaan (H0-Märklin) door Nils
Vandaag om 16:51:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:51:33
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door JaJo
Vandaag om 16:40:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:35:40
Zie ginds komt de sinttrein... door Paralectic
Vandaag om 16:22:02
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Daniel Caso
Vandaag om 15:59:47
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 15:53:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 14:54:19
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 14:53:30
Modelspoorweekend 21 en 22 september Zuidbroek door NS1220
Vandaag om 13:20:36
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door NS1220
Vandaag om 13:15:54
Modelbaan, nog zonder naam ..... door Krokodil68
Vandaag om 12:58:31
VERPLAATST: Baanplan K.L.ooit door 44
Vandaag om 11:46:20
Onderdeel kapot op printplaat, wat is het? door bellejt
Vandaag om 10:29:16
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door Wim Vink
Vandaag om 10:28:12
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
Vandaag om 08:33:05
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Den Zoeterdam
Vandaag om 07:09:03
IMA 36 / Marklin tage12 2019 foto dump (grote plaatjes) door Jan-Peter
Vandaag om 01:03:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:02:35
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
20 september 2019, 23:48:13
Landschapsbakje in IKEA-kastje Bestå door NS1220
20 september 2019, 23:24:15
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door NS1220
20 september 2019, 23:03:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
20 september 2019, 22:52:08
  

Auteur Topic: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1  (gelezen 4227 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2019, 11:50:48 »
Hallo Ivan,
Bij deze een schetsje met 2 opties:

De eerste optie is om het spoor naar de fabriek direct op het 2e hoofdspoor aan te sluiten, net als het Freiladegleis. Het 2e uithaalspoor is dan niet nodig. Dit geeft je meer ruimte voor het aankleden van de losweg.
Je goederentrein kan dan binnenkomen op spoor 1 (tellend vanaf boven). Vanaf daar kun je elk van de 3 goederensporen goed bereiken. Het 2e doorgaande spoor is dan het omloopspoor voor de lok. Eventueel kruisende personentreinen rijden dan ook over spoor 2.

De 2e optie is om een (half) engels wissel te gebruiken. Het uithaalspoor blijft dan wel nodig. Nadeel is dat er minder ruimte voor het Freiladegleis is. En ik weet niet zeker of in Tp1 engelse wissels op deze manier werden toegepast.

Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan.

Groet, Wim

PS In beide opties heb ik het seinhuis naar rechts verplaatst. Daar is het denk ik beter op zijn plek dan midden in het station. Sowieso zouden alleen de 2 inrijwissels (voor de doorgaande sporen) door dit seinhuis worden bediend. De andere wissels zijn alleen voor de goederenspoortjes en handbediend.
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1034
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2019, 19:24:33 »
mischien een idee om de goederenloods ook naar onderen te verplaatsen In optie 1 van wim naast het opstel spoor een tweede spoor voor de loods
al het rangeerwerk kan dan zonder het doorgaande verkeer te blokkeren
kan heel leuk worden
groet kees

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2019, 14:01:27 »
Dat rangeren zonder het doorgaande verkeer te hinderen, gaat niet werken vrees ik. Ook als je goederentrein op spoor 2 geparkeerd staat, moet je alsnog uithalen om de lossporen te bereiken. En omdat die in tegengestelde richtingen liggen, zul je dus ook moeten omlopen en daar spoor 1 mee blokkeren.

Als je echt ongestoord wilt rangeren, zul je een uithaalspoor en een extra omloopspoor moeten toevoegen. Maar voor zo'n klein stationnetje (met relatief weinig vervoer) is dat denk ik teveel van het goede. Gewoon het station op slot gooien (=alle hoofdseinen op rood), even snel rangeren en weer verder.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #18 Gepost op: 08 april 2019, 22:13:32 »
Ik heb zelf een variatie op optie 2 in gedachten, met wat meer ruimte tussen de twee sporen rechtsonder. Verder moet er nog een klein foutje worden rechtgezet... de wissels liggen nu verkeerdom wat betreft de rijrichting

Beide perronsporen gaan wel seinen krijgen voor verkeer in twee richtingen, zodat in gunstige gevallen een klein deel van het station geblokkeerd wordt.

@nkob: het idee achter de plaatsing van de goederenloods is dat die nog stamt uit de tijd dat het station nog geen parralel spoor had en het nieuwe vracht deel nog niet gebouwd was. Zeg maar een overblijfsel van de organische groei van het complex

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #19 Gepost op: 09 april 2019, 20:21:44 »
hoi Ivan,
Optie 1 van Wim lijkt me het meest realistich.Tpv het stootblok bij de goederenloods zou je overloopwissels kunnen plaatsen en het spoor tot aan het station kunnen laten lopen.Dat vereenvoudigt het aanrijden van de loods.Toiletgebouw en kaartcontrole vervallen dan. In zo'n groot stationsgebouw  zal wel een toilet en controle zijn.
groet,
Bert

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #20 Gepost op: 13 april 2019, 22:08:09 »
Op naar versie nummer 3... met een grootschalige correctie



De volgende dingen zijn veranderd:
- Achsensprung nu correct tov. de rijrichting
- Perron voor 2e spoor tussen de sporen in
- Freiladegleis op de 'historische' positie ipv op het nieuwe goederen deel. Dit is chronologisch ook meer passend in het verhaal.
- Goederenloods verplaatst naar de nieuwbouw en 1 spoor weggehaald, waardoor er daar ook wat meer ruimte omheen is.
- Fabriek en goederen sectie omgedraaid, omdat dat beter uitkomt met betrekking tot de module scheiding. Nu zitten er geen wissels op de scheiding tussen de twee bakken.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2019, 22:42:38 »
Lijkt me prima zo Ivan!  (y)
Snel beginnen met bouwen :)

...Toiletgebouw en kaartcontrole vervallen dan. In zo'n groot stationsgebouw  zal wel een toilet en controle zijn.
Nou, juist in Tp 1 zat het toilet niet in het station zelf omdat er meestal nog geen riolering was. Vanwege de eventuele stank, stond het toiletgebouwtje dus wat achteraf, in een hoekje of op het einde van het perron.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256