Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:26:01
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door spoorzeven
Vandaag om 08:13:06
WinTrack 10 door San-Markos
Vandaag om 08:08:14
PWM-regelaar: problemen. door bask185
Vandaag om 08:03:02
Trekkracht verbeteren door AB 7216
Vandaag om 07:47:36
Soldeerstift, welke moet ik aanschaffen? door Ronaldp
Vandaag om 07:44:05
Heen, En en Weer door Joran
Vandaag om 07:41:57
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Rick
Vandaag om 07:36:50
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Stedahult
Vandaag om 07:20:10
Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje door Marc tramt
Vandaag om 06:54:04
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:45:48
3D/RM: GVB 12G (Amsterdamse gelede tram in H0) door martijn v m
Vandaag om 06:38:41
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Stedahult
Vandaag om 06:18:42
Videoritten 2020 door René 4312
Vandaag om 06:11:41
Ergensnergens in H0e door Tulpendaal
Vandaag om 05:43:24
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door Jeanne
Vandaag om 02:07:23
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 00:38:31
DE2 geel en rood met hazelnoot door T.Spat
20 februari 2020, 23:12:05
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
20 februari 2020, 23:06:12
Dolime trein, door werkzaamheden omgeleid, rijtijden gezocht door LMX
20 februari 2020, 22:44:53
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door Carel Ruysink
20 februari 2020, 22:39:50
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door spock
20 februari 2020, 22:39:39
Nieuwe literaire activiteiten door NS8714
20 februari 2020, 22:18:06
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
20 februari 2020, 22:10:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 februari 2020, 21:48:22
Projekt 083-338 door 44
20 februari 2020, 21:36:45
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
20 februari 2020, 21:25:17
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
20 februari 2020, 21:17:02
Gezocht: maatschetsen van depotvoedingen (zoals in Groningen gebruikt). door dwars-ligger
20 februari 2020, 20:53:10
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
20 februari 2020, 20:41:24
  

Auteur Topic: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1  (gelezen 4766 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #15 Gepost op: 03 april 2019, 11:50:48 »
Hallo Ivan,
Bij deze een schetsje met 2 opties:

De eerste optie is om het spoor naar de fabriek direct op het 2e hoofdspoor aan te sluiten, net als het Freiladegleis. Het 2e uithaalspoor is dan niet nodig. Dit geeft je meer ruimte voor het aankleden van de losweg.
Je goederentrein kan dan binnenkomen op spoor 1 (tellend vanaf boven). Vanaf daar kun je elk van de 3 goederensporen goed bereiken. Het 2e doorgaande spoor is dan het omloopspoor voor de lok. Eventueel kruisende personentreinen rijden dan ook over spoor 2.

De 2e optie is om een (half) engels wissel te gebruiken. Het uithaalspoor blijft dan wel nodig. Nadeel is dat er minder ruimte voor het Freiladegleis is. En ik weet niet zeker of in Tp1 engelse wissels op deze manier werden toegepast.

Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan.

Groet, Wim

PS In beide opties heb ik het seinhuis naar rechts verplaatst. Daar is het denk ik beter op zijn plek dan midden in het station. Sowieso zouden alleen de 2 inrijwissels (voor de doorgaande sporen) door dit seinhuis worden bediend. De andere wissels zijn alleen voor de goederenspoortjes en handbediend.
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 1136
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #16 Gepost op: 03 april 2019, 19:24:33 »
mischien een idee om de goederenloods ook naar onderen te verplaatsen In optie 1 van wim naast het opstel spoor een tweede spoor voor de loods
al het rangeerwerk kan dan zonder het doorgaande verkeer te blokkeren
kan heel leuk worden
groet kees

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #17 Gepost op: 04 april 2019, 14:01:27 »
Dat rangeren zonder het doorgaande verkeer te hinderen, gaat niet werken vrees ik. Ook als je goederentrein op spoor 2 geparkeerd staat, moet je alsnog uithalen om de lossporen te bereiken. En omdat die in tegengestelde richtingen liggen, zul je dus ook moeten omlopen en daar spoor 1 mee blokkeren.

Als je echt ongestoord wilt rangeren, zul je een uithaalspoor en een extra omloopspoor moeten toevoegen. Maar voor zo'n klein stationnetje (met relatief weinig vervoer) is dat denk ik teveel van het goede. Gewoon het station op slot gooien (=alle hoofdseinen op rood), even snel rangeren en weer verder.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #18 Gepost op: 08 april 2019, 22:13:32 »
Ik heb zelf een variatie op optie 2 in gedachten, met wat meer ruimte tussen de twee sporen rechtsonder. Verder moet er nog een klein foutje worden rechtgezet... de wissels liggen nu verkeerdom wat betreft de rijrichting

Beide perronsporen gaan wel seinen krijgen voor verkeer in twee richtingen, zodat in gunstige gevallen een klein deel van het station geblokkeerd wordt.

@nkob: het idee achter de plaatsing van de goederenloods is dat die nog stamt uit de tijd dat het station nog geen parralel spoor had en het nieuwe vracht deel nog niet gebouwd was. Zeg maar een overblijfsel van de organische groei van het complex

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #19 Gepost op: 09 april 2019, 20:21:44 »
hoi Ivan,
Optie 1 van Wim lijkt me het meest realistich.Tpv het stootblok bij de goederenloods zou je overloopwissels kunnen plaatsen en het spoor tot aan het station kunnen laten lopen.Dat vereenvoudigt het aanrijden van de loods.Toiletgebouw en kaartcontrole vervallen dan. In zo'n groot stationsgebouw  zal wel een toilet en controle zijn.
groet,
Bert

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #20 Gepost op: 13 april 2019, 22:08:09 »
Op naar versie nummer 3... met een grootschalige correctie



De volgende dingen zijn veranderd:
- Achsensprung nu correct tov. de rijrichting
- Perron voor 2e spoor tussen de sporen in
- Freiladegleis op de 'historische' positie ipv op het nieuwe goederen deel. Dit is chronologisch ook meer passend in het verhaal.
- Goederenloods verplaatst naar de nieuwbouw en 1 spoor weggehaald, waardoor er daar ook wat meer ruimte omheen is.
- Fabriek en goederen sectie omgedraaid, omdat dat beter uitkomt met betrekking tot de module scheiding. Nu zitten er geen wissels op de scheiding tussen de twee bakken.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
    • Altwied im Westerwald
Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2019, 22:42:38 »
Lijkt me prima zo Ivan!  (y)
Snel beginnen met bouwen :)

...Toiletgebouw en kaartcontrole vervallen dan. In zo'n groot stationsgebouw  zal wel een toilet en controle zijn.
Nou, juist in Tp 1 zat het toilet niet in het station zelf omdat er meestal nog geen riolering was. Vanwege de eventuele stank, stond het toiletgebouwtje dus wat achteraf, in een hoekje of op het einde van het perron.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256