BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: ivanzon op 17 maart 2019, 18:50:39

Titel: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: ivanzon op 17 maart 2019, 18:50:39
Graag zou ik wat feedback willen hebben op het volgende stationsontwerp.

Het betreft een station aan een eensporige hoofdlijn, gesitueerd in tijdperk 1.
Het station heeft naast de gebruikelijke perrons nog een kleine onderhoudsfaciliteit voor lokaalspoor locomotieven.

Wat betreft de verkeersstroom:
Verkeer van rechts naar links stopt voor het stationsgebouw, verkeer de andere richting uit stopt bij het (nog niet ingetekende) perron tegenover het stationsgebouw.
2 korte lokaalbaan tenderlocs kunnen gestald worden in de lokloods,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-ontwerp.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-ontwerp.png)

De blokken waar de teksten bij staan zijn bij benadering de grondplannen van de gebouwen.
Wegens beperkingen van de planning tool is de afstand tussen de perron sporen groter dan die in werkelijkheid gaat worden.

Gebruikte railmateriaal: Tillig Elite Code 83. De 4 wissels waar het doorgaande verkeer overheen gaat zijn van type EW1, de overige zijn de EW2.

Bekende beperkingen:
Maximale trein lengte is iets van 140cm, dat is genoeg voor 5 wagons uit het aangegeven tijdperk en een Br39.
Goederen depot is wat klein voor een station waar een lokaalbaan eindigt, maar het stationsgebouw kan nog wat naar links worden geschoven.
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Wim Hesselink op 19 maart 2019, 11:39:51
Hallo Ivan,

Leuk plannetje! Bij deze een paar vragen/opmerkingen:

Je noemt tijdperk 1, maar welk land/regio? Ik neem aan Duitsland, maar dan zijn er ook grote verschillen tussen de diverse regios.

Heb je het station opzettelijk met een "Achsensprung" ontworpen?

Station Schwarzburg lijkt me nogal aan de forse kant voor zo'n klein station.

Je zegt dat er een lokaalbahn eindigt, maar het lijkt een doorgangsstation te zijn. Of is het toch een kopstation?

Het goederendeel zou ik inderdaad iets groter maken. In ieder geval een spoor dat lang genoeg is om zowel de goederenloods als een losweg te kunnen plaatsen.

Het depot lijkt ook vrij uitgebreid voor zo'n klein station. Ik zou de kolenbunker tussen de sporen naar de lokloods leggen. Het kopsspoortje waar nu de kolenbunker ligt, kan dan voor iets anders worden gebruikt, bv een fabriekje of een kolenhandelaar.

Groet, Wim
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Rondje_HO op 19 maart 2019, 13:30:01
Ik heb je een paar PDF's gestuurd met Eisenbahn Journal Preusen-/Bayern-/Sachsen-report. Daar zitten ook enkele nummers bij die tjokvol staan met stationsplattegronden uit die tijd. Er zitten ook andere specials bij dus je moet zelf even uitzoeken welke nummers je precies moet hebben (ik heb ze maar gewoon allemaal gestuurd ;D )
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: H0eGenaamd op 19 maart 2019, 18:21:36
Leuk simpel plannetje! Wel ook van mijn kant een paar kanttekeningen en vooral vragen.

Zoals Wim ook al zei, die 'Achssprung' is vrij zeldzaam, zeker voor een tijdperk 1 setting. Doorgaans hadden (en hebben) dit soort doorgangsstationnetjes 1 van begin tot eind rechtdoorgaand hoofdspoor met daaraan toegevoegd passeer- en zijsporen naar behoefte. Vaak probeerde men zelfs het aantal wissels in dit hoofdspoor zoveel mogelijk te beperken om de doorgaande rijweg zo 'strak' mogelijk te houden en de eventueel aanwezige mechanische beveiliging niet nodeloos te compliceren.
Binnen het huidige plan kan je simpelweg de twee wissels in de rechter wisselstraat omdraaien: komende vanaf de vrij baan rechts eerst een linkerwissel die naar het passeerspoor leidt, dan een rechter naar de goederenloods.

Dan nog even het achterliggende concept: een klein doorgangsstation aan een enkelsporige hoofdlijn.....maar, waarom heeft dat een locloods voor een zijlijn? Is er een zijlijn (voor een splitsingsstation is dit wel erg krap bemeten)?  Was dit misschien het tijdelijke eindpunt van de lijn?
Toegegeven, men was destijds een stuk scheutiger met kleine locdepots, maar waarom zou uitgerekend dit kleine stationnetje twee lokaalbaanmachines herbergen? Nog afgezien van het feit dat de lokaaltrein nergens gestald kan worden behalve op één van de twee hoofdsporen, waardoor treinkruisingen meteen onmogelijk zijn.

Ik ben benieuwd naar het achterliggende verhaal. En inderdaad naar de streek waar zich dit alles afspeelt.

Roald

Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Huup op 19 maart 2019, 20:14:48
Bij tijdperk 1 denk ik gelijk aan wagendraaischijven.....
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: ivanzon op 19 maart 2019, 21:34:05
Bij nader inzien is die Achsensprung niet echt handig, vooral met een Br39 als paradepaardje wat nou niet de meest subtiele machine is wat asdruk betreft.

Het gebruikte materieel is allemaal KPEV, dus genoeg keuze wat betreft landschap.

Ik zat zelf ook te worstelen met de lokloods, het plan is nu om dat deel, en een mogelijke fabrieksaansluiting naar rechts te verplaatsen, buiten het nu getekende gebied. Dan kan ik de vrijgekomen ruimte voor het goederen deel gebruiken.

Rondje_HO: Bedankt voor de literatuur
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Debvd op 19 maart 2019, 22:19:57
Ik heb je een paar PDF's gestuurd met Eisenbahn Journal Preusen-/Bayern-/Sachsen-report. Daar zitten ook enkele nummers bij die tjokvol staan met stationsplattegronden uit die tijd. Er zitten ook andere specials bij dus je moet zelf even uitzoeken welke nummers je precies moet hebben (ik heb ze maar gewoon allemaal gestuurd ;D )

Nou maak je mij heel nieuwsgierig  :D

Groetjes Bjorn
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Besselspoor op 19 maart 2019, 22:30:35
Leuk idee, ik zou het volgende aanhouden: een doorgaand spoor, wat ter hoogte van het station  verdubbelt om passeren mogelijk te maken. Onderhoud geschiedde doorgaans op een eindstation, halverwege was vaak wel een water tappunt en soms bijladen van kolen mogelijk. Bovendien hadden veel kleine stations een zijspoor voor lossen van goederen, kleinvee en post omdat de ontsluiting met wegen nog niet overal aan de orde was.
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Rondje_HO op 20 maart 2019, 00:07:34
...
Rondje_HO: Bedankt voor de literatuur


Graag gedaan  :)



Nou maak je mij heel nieuwsgierig  :D

Groetjes Bjorn


Zie PB  ;)
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Wim Hesselink op 20 maart 2019, 07:05:05
Ja Martijn,
En nu word ik ook nieuwsgierig  ;D
Met name wat betreft de Pruisische stations. Ik dacht namelijk dat daar de Achsensprung juist wel vaker voorkwam. In de 19e eeuw dan, toen de wissels nog niet zo goed waren, en ze tegen de punt in liever via het doorgaande spoor reden.
Groet, Wim
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: ivanzon op 20 maart 2019, 18:48:19
Ik ga er dit weekend nog een keer kritisch naar kijken na nog en rondje Miba, Eisenbahn Journal en het Roell boek. Vooral de laatste is interessant, omdat daar de Aschensprung als een beter ontwerp wordt genoemd dan de gebruikelijke moderne manier van wissels berijden... Qua publicatie jaartal (1912) ligt het binnen de periode die ik op het oog heb
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: ivanzon op 23 maart 2019, 22:44:57
Ontwerp is een beetje aangepast

Betriebswerk deel gaat naar een andere module, dat gaat gewoon niet passen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-Ontverp-v2-201903232208.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-Ontverp-v2-201903232208.png)

Wijzigingen voor versie 2:
- Meer tijdperk relevante infrastructuur neergezet (toiletgebouw, kaartcontrole)
- Serieuze goederenloods aan dezelfde kant als het station, met een ander verloop van het spoor daarnaartoe
- Freiladegleis aan de andere kant van het terrein geplaatst. Misschien gaat de hele zaak wat naar links geschoven worden om rechts ruimte te krijgen voor een spoorweg overgang die niet over de bewegende delen van een wissel gaat.
- Industrie aansluiting inclusief kleine fabriek
- Seinhuis verplaatst naar een centralere plek zodat je nu alle wissels kan zien.

Wat het verhaal en de situering betreft...
Station aan een enkelsporige hoofdlijn in de Eifel, het plaatsje wordt ook als startpunt gebruikt voor jachtpartijen van de plaatselijke adellijke familie die goed verdiend heeft met aandelen in de opkomende industrie, waardoor het station meer allure heeft dan je zou verwachten voor het formaat van het stadje.
De tijdsperiode is ruim genomen 1900-1920, zeg maar vanaf het moment dat de locomotieven beschikbaar zijn die het tot in DRG / DB tijd vol hebben gehouden tot vlak voor het omzetten van de KPEV / PStEV nummering en kleuren naar het bekende DRG rood-met-zwart.
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Wim Hesselink op 24 maart 2019, 14:01:10
Dat ziet er goed uit Ivan!
Ook met het verhaal er bij  (y)
Het enige wat ik nog zou aanpassen is de aansluiting van het spoor van de fabriek. Je moet nu via het Freiladegleis rangeren om daar wagens te plaatsen. Dat betekent dat wagens op het Freiladegleis dan eerst verplaatst moeten worden.
Wat is de funktie van het 2e kopspoor aan de rechterkant (parallel aan het Freiladegleis)? Opstelspoor? Of iets anders?
Groet, Wim
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: ArjanB op 24 maart 2019, 15:42:53
N.a.v. Bovenstaande opmerking om bij de fabriek te komen.

Als je het spoor plan hetzelfde wil houden zou je de afstand tussen de 2 kopspoortjes groter kunnen maken. Die 2 rail stukjes die je nou hebt bij het afbuigende wissel weghalen en tussen de 2 andere wissels plaatsen. Wellicht nog een ander stukje rails er tussen voor meer afstand. Mocht het freiladestrasse te smal worden misschien het onderste spoor een straatspoor van maken.

Zomaar een idee

Arjan
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: ivanzon op 01 april 2019, 22:22:04
Het idee achter de twee sporen is om een positie vrij te kunnen hebben om theoretisch twee draaistel wagons samen het fabrieks spoor op te kunnen rangeren.
Voor topdrukte kan het tweede spoor ook voor andere doelen gebruikt worden, maar dan blokkeer je de zaak wel in die hoek.

Wat extra afstand tussen de beide sporen is wel een goed idee.
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Wim Hesselink op 03 april 2019, 11:50:48
Hallo Ivan,
Bij deze een schetsje met 2 opties:
(https://live.staticflickr.com/7915/40562066423_4b563cf676_b.jpg) (https://flic.kr/p/24NkcbP)
De eerste optie is om het spoor naar de fabriek direct op het 2e hoofdspoor aan te sluiten, net als het Freiladegleis. Het 2e uithaalspoor is dan niet nodig. Dit geeft je meer ruimte voor het aankleden van de losweg.
Je goederentrein kan dan binnenkomen op spoor 1 (tellend vanaf boven). Vanaf daar kun je elk van de 3 goederensporen goed bereiken. Het 2e doorgaande spoor is dan het omloopspoor voor de lok. Eventueel kruisende personentreinen rijden dan ook over spoor 2.

De 2e optie is om een (half) engels wissel te gebruiken. Het uithaalspoor blijft dan wel nodig. Nadeel is dat er minder ruimte voor het Freiladegleis is. En ik weet niet zeker of in Tp1 engelse wissels op deze manier werden toegepast.

Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan.

Groet, Wim

PS In beide opties heb ik het seinhuis naar rechts verplaatst. Daar is het denk ik beter op zijn plek dan midden in het station. Sowieso zouden alleen de 2 inrijwissels (voor de doorgaande sporen) door dit seinhuis worden bediend. De andere wissels zijn alleen voor de goederenspoortjes en handbediend.
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: nkob op 03 april 2019, 19:24:33
mischien een idee om de goederenloods ook naar onderen te verplaatsen In optie 1 van wim naast het opstel spoor een tweede spoor voor de loods
al het rangeerwerk kan dan zonder het doorgaande verkeer te blokkeren
kan heel leuk worden
groet kees
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Wim Hesselink op 04 april 2019, 14:01:27
Dat rangeren zonder het doorgaande verkeer te hinderen, gaat niet werken vrees ik. Ook als je goederentrein op spoor 2 geparkeerd staat, moet je alsnog uithalen om de lossporen te bereiken. En omdat die in tegengestelde richtingen liggen, zul je dus ook moeten omlopen en daar spoor 1 mee blokkeren.

Als je echt ongestoord wilt rangeren, zul je een uithaalspoor en een extra omloopspoor moeten toevoegen. Maar voor zo'n klein stationnetje (met relatief weinig vervoer) is dat denk ik teveel van het goede. Gewoon het station op slot gooien (=alle hoofdseinen op rood), even snel rangeren en weer verder.
Groet, Wim
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: ivanzon op 08 april 2019, 22:13:32
Ik heb zelf een variatie op optie 2 in gedachten, met wat meer ruimte tussen de twee sporen rechtsonder. Verder moet er nog een klein foutje worden rechtgezet... de wissels liggen nu verkeerdom wat betreft de rijrichting

Beide perronsporen gaan wel seinen krijgen voor verkeer in twee richtingen, zodat in gunstige gevallen een klein deel van het station geblokkeerd wordt.

@nkob: het idee achter de plaatsing van de goederenloods is dat die nog stamt uit de tijd dat het station nog geen parralel spoor had en het nieuwe vracht deel nog niet gebouwd was. Zeg maar een overblijfsel van de organische groei van het complex
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: eitreb op 09 april 2019, 20:21:44
hoi Ivan,
Optie 1 van Wim lijkt me het meest realistich.Tpv het stootblok bij de goederenloods zou je overloopwissels kunnen plaatsen en het spoor tot aan het station kunnen laten lopen.Dat vereenvoudigt het aanrijden van de loods.Toiletgebouw en kaartcontrole vervallen dan. In zo'n groot stationsgebouw  zal wel een toilet en controle zijn.
groet,
Bert
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: ivanzon op 13 april 2019, 22:08:09
Op naar versie nummer 3... met een grootschalige correctie

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-Ontverp-v3-201904132145.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Station-Ontverp-v3-201904132145.png)

De volgende dingen zijn veranderd:
- Achsensprung nu correct tov. de rijrichting
- Perron voor 2e spoor tussen de sporen in
- Freiladegleis op de 'historische' positie ipv op het nieuwe goederen deel. Dit is chronologisch ook meer passend in het verhaal.
- Goederenloods verplaatst naar de nieuwbouw en 1 spoor weggehaald, waardoor er daar ook wat meer ruimte omheen is.
- Fabriek en goederen sectie omgedraaid, omdat dat beter uitkomt met betrekking tot de module scheiding. Nu zitten er geen wissels op de scheiding tussen de twee bakken.
Titel: Re: Feedback voor stationsontwerp Tijdperk 1
Bericht door: Wim Hesselink op 16 april 2019, 22:42:38
Lijkt me prima zo Ivan!  (y)
Snel beginnen met bouwen :)

...Toiletgebouw en kaartcontrole vervallen dan. In zo'n groot stationsgebouw  zal wel een toilet en controle zijn.
Nou, juist in Tp 1 zat het toilet niet in het station zelf omdat er meestal nog geen riolering was. Vanwege de eventuele stank, stond het toiletgebouwtje dus wat achteraf, in een hoekje of op het einde van het perron.

Groet, Wim