Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Waldbrunnen, HO 280x180  (gelezen 4001 keer)

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Waldbrunnen, HO 280x180
« Gepost op: 07 april 2019, 17:01:39 »
Hoi iedereen,

Hopelijk na het opruimen van de hobby/logeer kamer kan ik eindelijk binnenkort beginnen met het opbouwen van een baan. De ruimte die ik ter beschikking heb is ongeveer 280x180cm te benaderen langs elke kant. Het is de bedoeling om volledig digitaal en computer gestuurd te gaan rijden met behulp van Arduino. Ik heb geprobeerd de verleiding te weerstaan om op een beperkte ruimte een hoop spoor te gooien en zo geen ruimte meer te hebben voor iets anders aangezien ik een landschap vrij belangrijk vind, en het mag niet te druk worden. Maar natuurlijk moet er qua beweging ook wel wat te zien zijn.

Het zal ook mijn eerste baan worden en heb mijn ontwerp niet te moeilijk gemaakt met alles op 1 niveau omdat ik qua houtwerk en dergelijke niet zo handig ben. (Ben meer thuis in de electronica en IT).



Situatie schets: Zuid-Duitsland Periode 1990-2010.
De bovenste 25% van het plan is bergflank waaronder enkele opstel/passeer sporen verborgen zitten.
Waldbrunnen is een klein stadje aan de eerste uitlopers van de Alpen. Het dubbelspoor komt uit de grote stad die wat verder ligt. Het enkel spoor gaat verder naar de kleinere dorpen.
Er is wat doorgaand verkeer (passagiers + goederen) en sommige diensten hebben ook hun eindstation hier (op spoor 2), waarna ze terug naar de stad gaan.
Onderaan is er een kleine goederen opslag en DHL loods.

Verder hebben we een steen/grindgroeve tegen de rots flank waar zowel wagons als vrachtwagens beladen kunnen worden.
Op de bergen kan een wandelpad/burcht/berghutte niet ontbreken.

Er is nog niets aangekocht dus afhankelijk van jullie advies is alles nog aanpasbaar als ik wat over het hoofd gezien heb!
Mvg,

Tom

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2019, 17:50:39 »
Hoi Tom,

Leuk ontwerp, het doet me denken aan een ontwerp dat begin jaren '70 in de Modelbouwer stond. Een eenvoudig ovaaltje met een landelijke uitstraling.  Leuk om mee te rangeren, niet te groot en te ingewikkeld, dus ook haalbaar om inclusief landschap af te maken (en dat is een plus, want dat is het merendeel van ons niet gegeven).
In de basis heb ik 1 vraag:
Hoe denk je te gaan rangeren? Want vanaf de DHL/goederenoverslag of vanuit de steengroeve komen goederenwagons. Hoe denk je deze aan te kunnen voeren of af te voeren?
Dit plan heeft potentie, houd het simpel (zoals het nu is), dan ka je er lol aan beleven, zonder al te veel uit te moeten geven.

Groet,
Michel

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2019, 18:28:40 »
Hoi Tom,

Het zal ook mijn eerste baan worden en heb mijn ontwerp niet te moeilijk gemaakt met alles op 1 niveau omdat ik qua houtwerk en dergelijke niet zo handig ben. (Ben meer thuis in de electronica en IT).

Ik heb ook je eerdere ideeën even bekeken en dan is dit inderdaad nogal een stuk simpeler.
Meer dan zat om de eerste kennis op te doen maar zou je niet snel verveeld raken met je
elektronica en IT achtergrond ? Als je de truukjes 1x door hebt is het technisch niet een hele
grote uitdaging t.o.v. je eerdere plannen.
Als je toch een klimspiraal weet te maken dan kun je je schaduwstation een niveau lager
maken met alle nodige technische uitdagingen. Dubbel spoortje op de spiraal en (later ?) een
keerlus in je schaduw. Kunnen voorlopig ook gewoon 2 kopsporen zonder wissels zijn.

M.a.w. zou je er geen spijt van krijgen nu alles vlak te houden ? Neem de tijd voor de basis.
Dus ook al is die houtconstructie dan nu een uitdaging, met wat meer tijd kom je daar m.b.v.
dit forum wel uit.
Simpel beginnen is echt wat voor te zeggen maar als de uitdagingen (technisch) op raken kan
de lol er af raken als het afwerken van je baan niet ook je ding is.

Ik heb ook nog geen baan. Ik zou heel dapper van alles maar heb al een poos (jaren) geen zin in door
privé omstandigheden. Ik was begonnen vanuit m'n elektronica hobby en wist van mezelf op voorhand
wel al dat de afwerking niet echt mijn ding zou gaan zijn. Dus als je er ook zo in staat dan zou ik me nog
eens goed bedenken of je simpele basis (de hout constructie) uiteindelijk wel voldoende is.
Als dat uiteindelijk niet zo is en je moet helemaal opnieuw beginnen is ook weer zonde.
Groet, Ronald.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2019, 19:24:08 »
hoi Tom,
een leuk plan. lekker rustig van opzet.
ik zou om het rangeren wat te vereenvoudigen overloop wissels maken tussn blauw en lichtgroen in heg station rechtsonder.dan kan er in ieder geval een lok omlopen.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2019, 19:41:56 »
Ik hou wel van zulke simpele plannen. Er zitten best wat mogelijkheden in.

Voor het goederenvervoer zal je wat moeten rangeren over de hoofdbaan. B.v. een trein die naar de steengroeve moet kun je eerst laten binnenrijden naar de goederenoverslag. En dan duw je hem terug naar de steengroeve. En andersom laat je een trein die naar de goederenoverslag moet eerst binnenrijden bij de steengroeve en dan achteruit naar het paarse spoor.
Het is dan wel handig om nog ergens een kopspoortje te hebben waar je de locomotieven kunt stallen.

Van spiralen ben ik niet zo'n voorstander. Als je de hellingen niet te steil wil maken neemt een spiraal veel ruimte in en het kost je ook veel spoorlengte waar je niks van ziet.

Qua automatisering zit er genoeg uitdaging in. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe ver je daarmee wil gaan.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2019, 19:53:02 »
Hoi,

Leuk ontwerp.

Er zijn ook wel van dit type banen met een middenscheiding.

Maar das alleen mogelijk als je je baan van beide kanten kan bekijken of de tafel kan draaien.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #6 Gepost op: 07 april 2019, 22:20:49 »
Ik heb een paar kleine aanpassingen gemaakt alvast om het rangeren wat eenvoudiger te maken een extra spoor met een locloods om iets tijdelijk te parkeren.



De twee bochten naar de stations zitten nu met een minimum radius van ca 27cm met de wissel vrij kort tegen de rand.

@Calimero: Ik wil het zo simpel mogelijk houden omdat ik ook niet "zo veel" tijd heb. Maar een paar vrije avonden per maand door een drukke baan en een 1 jaar oude zoon. Ook als ik snel vast kom te zitten denk ik wel dat ik het risico loop om niet te herbeginnen. Misschien als alles goed lukt dat ik over een 10 jaar van 0 herstart met mijn zoon als hij wat ouder is :)
Mvg,

Tom

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #7 Gepost op: 07 april 2019, 22:42:51 »
Voor H0 vind ik 27 cm als radius wel erg krap. Misschien kan je het hele stationsdeel wat naar links schuiven. Dan worden de boogstralen links wat kleiner, maar rechts kan je ze dan wat ruimer maken.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #8 Gepost op: 07 april 2019, 23:28:27 »
hoi,
ik ben het met Klaas eens: bocht rechts kan wat ruimer.Station gebogen uitvoeren kan ook nog. Verder is het een leuk ontwerp.Gewoon bouwen zo!
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #9 Gepost op: 08 april 2019, 03:42:31 »
Tom, ik snap het !
Groet, Ronald.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2019, 07:08:36 »
Een andere oplossing voor de bocht is om slechts 1 deel van de perronoverkapping te gebruiken en een gebogen perron te maken. Dan kan je de bocht eerder laten beginnen zonder dat je ergens anders de bocht aan moet scherpen. Je houd dan wel 1 overkapping over, maar die kan je altijd wel weer ergens anders kwijt.
Leuke oplossing voor het rangeren!

Groet,
Michel

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #11 Gepost op: 08 april 2019, 14:24:16 »
Hallo Tom,
Leuk plan! Lekker simpel en genoeg ruimte voor landschap.  (y)

Zoals anderen al aangaven is een mogelijkheid om te kunnen omlopen wel zo handig. Anders wordt het bedienen van de aansluitingen te lastig / onlogisch.

Wat mij nog opviel is dat je links met een dubbelsporige lijn aankomt en dan via het engels wissel naar de 2 perronsporen gaat. Dat betekent dat het eigenlijk eerst samenvoegt tot enkelspoor. Ik zou dubbelsporig het station binnenlopen, en pas na het station als enkelspoor verder gaan. Voor de trein die uit de grote stad komt en hier zijn eindpunt heeft, zijn er 2 overloopwissels aan de linkerkant, zodat hij op het juiste vertrekspoor kan binnenrijden.
Die overloopwissels kun je dan ook gebruiken voor het omlopen van de lok van de goederentrein. Bij deze een schetsje:



Het station heb ik iets schuiner gelegd, zodat je geen hele krappe bogen aan de rechterkant krijgt. Het schaduwstation moet nog iets worden aangepast, maar dat is wel te doen.

Een lokloods vind ik voor zo'n klein station iets te veel voor het goede. Eventueel een kort kopspoortje in de open lucht waar je een lok even stalt, maar zelfs dat is niet nodig. Normaliter worden de goederensporen bediend door een buurtgoederentrein die na het rangeerwerk gewoon verder rijdt naar het volgende station.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

FlyerOne

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
    • Ryanair
Re: Waldbrunnen, HO 280x180
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2019, 11:42:56 »
Bedankt iedereen voor de suggesties!
Ik ga ermee aan de slag. De praktische uitwerking gaat waarschijnlijk pas voor na de zomer zijn (drukste periode op het werk). Dus heb nog even om het allemaal verder te bekijken.
Mvg,

Tom