Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Ronaldk
Vandaag om 17:20:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: WW2 Duits spul afbeelden  (gelezen 38431 keer)

Bahn-AG

• Offline Offline
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #150 Gepost op: 28 February 2019, 23:38:00 »

Denk dat de bouwer geen enkele kwade intentie heeft maar wel ernstig doorschiet in dat wat hij uit wil beelden. Doe het dan realistisch en plemp de fijne kip niet op alles wat er staat en rondrijdt.

Hallo

Die indruk heb ik ook. Te veel; zodat het weer een beetje een kermis effect heeft.
Maar dit zie je jammer genoeg heel vaak bij bouwers die dit tijdperk nabootsen.

Een beetje meer research naar welk type "Pleitegeier" in welke tijd gebruikt werd had wel gemogen.
Ook slogo's als "Räder müssen rollen" zijn eerder richting einde oorlog te plaatsen.
Dit om de Reichsbahner nog eens extra te motiveren om maar zo veel mogelijk rijvaardig te maken/houden. In een Bw dat op zich nogal "clean" is niet geheel passend.

Bart

Piet Groot

• Offline Offline
« Reactie #151 Gepost op: 01 March 2019, 00:11:16 »
Mijn complimenten voor de moderatoren!
Ik zou dit draadje al lang gesloten hebben.

Is het niet verstandiger om afstand te nemen van die verschrikkelijke periode en te vermijden dat nu en in de toekomst dit weer kan gebeuren?
« Laatst bewerkt op: 01 March 2019, 00:17:26 door Piet Groot. Reden: een schrijffout »

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 01 March 2019, 00:27:21 »
Maar daarom moet je het juist blijven herinneren en bespreken  ;) 

Ik denk wel eens dat als de mensen die het in deze wereld echt voor het zeggen hebben, net zoveel kennis hadden van de oorlog als de gemiddelde WO1/WO2/Golf etc. modelbouwer, ze een stuk terughoudender waren met het beginnen van weer een nieuw conflict.

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #153 Gepost op: 01 March 2019, 00:33:22 »
Nou, ben wel wat gestart zeg

Hoe dan ook, mooie discussie van wat wel en niet kan op de modelbaan. En juist die ene wagon met die man die alle bezittingen van de reizigers op zijn kar heeft, niet alleen waanzinnig mooi gebouwd (waarmee ik het technische aspect bedoel), maar ook al die emotie op een piepkleine oppervlakte. Ik vind het in alle opzichten mooi en zeker als ik hoor dat het nu in een museum staat, precies de plek waar zoiets uitermate goed tot z'n recht komt en waarmee de bouwer eer van zijn werk heeft.

Ik heb niet iets met de vernietigingsdrang die Duitsland in de 2e wereldoorlog had. Desalniettemin vond ik het stuk stad wat platgebombardeerd was op Ontraxs 2018, 1 van de mooiste diorama's daar. Je zag de chaos, maar je voelde ook de kou en het verval en de totale vernietiging van werkelijk alles. Alsof je in die tijd 'gezogen' werd en deelgenoot werd van wat daar gebeurde.

Wat dat betreft was de baan op Rail wellicht wat te 'cosmetisch'. Maar desalniettemin nog steeds een bijzonder thema en intrigerend.

Dat zelfde intrigerende gevoel krijg ik bij de voormalige Sowjet Unie. Grauw, beton, communistische kunstwerken als versieringen, totale degelijkheid zonder teveel frivoliteit, een sfeer van iets wat wij hier niet zouden kunnen 'grijpen', maar waar Arnhem op een druilerige dag soms in de buurt van kan komen (prachtige stad, mèt name op druilerige dagen). Zo vond ik de baan 'Van Wisjni naar Wosjni' prachtig, hek over de rails, wachtposten, je voelt de spanning van de grens en het oversteken daarvan.

Dus ja, ik vind het bijzonder intrigerend.

Dan de tegenhanger; vrolijke baantjes met fluoriserend groen gras, waar treinen met hoge snelheid overheen jakkeren en dan nog het liefst Nederlandse treinen in een berglandschap. Werkelijk, eigenlijk is elke seconde daarnaar kijken voor mij verspilde tijd, waarbij ik eigenlijk elke verspilde seconde kijken naar dat soort banen gecrediteerd zou willen hebben door de desbetreffende eigenaars. Ronduit vreselijk. Dus nee, doe mij maar iets waar de eigenaar ten minste nog getracht heeft ergens iets van te maken met enige diepgang, al was het alleen maar door het goede materieel te gebruiken of de goede snelheid aan te houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T815 met Tapatalk
Spoor 0 adept

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #154 Gepost op: 01 March 2019, 01:47:05 »
Ik denk wel eens dat als de mensen die het in deze wereld echt voor het zeggen hebben, net zoveel kennis hadden van de oorlog als de gemiddelde WO1/WO2/Golf etc. modelbouwer, ze een stuk terughoudender waren met het beginnen van weer een nieuw conflict.

Ontroerend naïef.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #155 Gepost op: 01 March 2019, 08:41:19 »
Het moet een geheel zwart/wit diorama worden met als enige kleur een rood jurkje van een klein meisje

Schindler's list in model dus  ;)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #156 Gepost op: 01 March 2019, 08:53:47 »
Ik ben benieuwd wat de discussie in 2020 gaat worden maar men weet nu wel.in ieder geval de achtergrond van het diorama.

Gr. Pascal

Pascal, ga je alsjeblieft niet nu al verontschuldigen om wat je straks gaat laten zien. Gewoon doen! (y)

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 01 March 2019, 09:48:40 »
Ik denk dat Bahn-AG een punt heeft. Sterker: bepaalde uitingen verdragen zich niet tot elkaar. Toen die räder leuze verscheen waren al die verchroomde Van der Valklogo's allang ingeleverd voor de circulaire oorlogseconomie van destijds.

Overigens hoeft dit natuurlijk niet realistisch bedoeld te zijn. Bouwer kan ook doelbewust een pastiche hebben gecreëerd om een vervreemdend effect te bereiken met vertrouwd materieel.

Missie geslaagd denk ik dan.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 01 March 2019, 13:35:55 »
Op persoonlijke titel...

Een deel van deze discussie draait misschien wel om je verwachting van een tentoonstelling. En ik zou zo'n diorama niet verwachten bij Rail of Eurosport, of.. Hoe mooi en/of werkelijkheidsgetrouw deze ook is gemaakt. Als deze periode mijn persoonlijke voorkeur heeft, dan zou ik het graag gaan bekijken in een oorlogsmuseum.

Daarbij wil ik heel bewust aangeven dat niets tegen het onderwerp zelf heb, en ook absoluut niet vind dat je zoiets zou moeten verbieden.

Misschien zou je het kunnen omdraaien: wat zou je er van vinden als je Railclub Utrecht met de TGV zou zien in het museum in Soesterberg. Ook een vreemde eend in de bijt, denk ik...

Maar goed, er zullen er ongetwijfeld zijn die misschien wel speciaal voor dit (soort) diorama('s) naar een modeltreintentoonstelling gaan.

Er zijn vele opties, en geen verkeerde 'antwoorden', denk ik..

Gr, Bert

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #159 Gepost op: 01 March 2019, 13:53:38 »
Het is een illusie om te verwachten dat iedereen het zelfde eten lekker vind,hetzelfde drinken of weet ik wat niet meer,maar daar worden dan geen 11 pagina's over volgetypt  ::)
Ook word er dan niemand anders z'n wil aan je opgedrongen,in de trend van ik vind dit ervan,dus dat moet jij ook vinden.
Dat is met iets zoals een diorama onderhand wel anders aan het worden,wie t niet zint loop lekker weg/steek je kop in t zand,en bekijk iets wat wel je smaak is.
(maar dan wel zonder een discussie te voeren over hoe slecht het wel niet is wat er getoond word,t is niet slecht wat er is gebouwd,t past enkel niet in "jouw straatje" )
Je kan in elk geval de moeite doen om je is af te vragen waarom het is gemaakt en hoe fraai iets wel niet is gebouwd,je bouwt sommige dingen niet in een uur,vreemd genoeg komen dat soort gedachte's bij die criticasters zelden tot nooit naar de voorgrond.

Ik denk eerder een hoop over de 11 pagina's waarin van alles word geroepen,en dat alles om een diorama gebouwd door iemand die iets wil tonen wat voor hem iets teweeg brengt(voornamelijk bij z'n eigen vermoed ik),het resultaat mag er zijn en ik hoop dan ook dat zowel de bouwer van dit fraaie diorama alsook toekomstige projecten van hem en andere aangaande zulke onderwerpen gewoon gemaakt gaan worden  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #160 Gepost op: 01 March 2019, 13:57:10 »
Citaat
Misschien zou je het kunnen omdraaien: wat zou je er van vinden als je Railclub Utrecht met de TGV zou zien in het museum in Soesterberg. Ook een vreemde eend in de bijt, denk ik...
nu klinkt het alsof duits WO2-spoor niet op een modelspoorshow thuishoort, omdat het geen spoor is. Ik zou zeggen, vergelijk het dan met militaire voertuigen in civiele uitvoering van na de oorlog in soesterberg ofzo...

kawaaad

• Offline Offline
« Reactie #161 Gepost op: 01 March 2019, 15:21:03 »
En maar roepen dat nederland zo tolerant is !!! , het is een stuk geschiedenis en wordt niet verheerlijkt .

mvg aad

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #162 Gepost op: 01 March 2019, 15:37:54 »
Het is een trend aan het worden, historische beelden en namen veroordelen naar de kennis en meningen van nu. Gouden koets met plantageafbeelding? Slavernij! Kinderboekjes met zwarte piet? Racisme! Dioramaatje met oorlogsverleden? Verheerlijking van rechts extremisme. Alles moet tegenwoordig maar zo ongenuanceerd mogelijk veroordeeld worden en iedereen heeft nog meer gelijk dan de ander. Het is triest hoe iemand die een stukje verleden wil tonen, meteen veroordeeld wordt alsof hij dat gedachtengoed nastreeft. En dan de wegkijkreacties van mensen die niet ongevraagd met geschiedenis willen worden geconfronteerd, het klinkt mij allemaal erg naar boze negermensen die alsnog genoegdoening willen voor de slavernij van 200 jaar geleden en daarmee alle planken misslaan. Bovendien een negatieve emotie aanwakkeren die alleen maar voor verdere polarisatie zorgt.
Heeft Kees wat verkeerd gedaan? Je kunt je afvragen of, en dat is al genoemd, het beter was een disclaimer aan te brengen. Refereren aan je inspiratiebron voor het diorama (een foto, film of wat dan ook) en aangeven wat je motivatie is om het te tonen. Tenslotte doen de meeste bouwers van 'gewone' historisch verantwoorde diorama's dat ook vaak.
Maar alle veroordeling, en erger nog, de wens het verleden ver weg te stoppen, is altijd gevaarlijker dan een leerzame presentatie.
RETROBAHN A.G.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #163 Gepost op: 01 March 2019, 15:48:20 »
Eens.... (y)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Vink

• Offline Offline
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
« Reactie #164 Gepost op: 01 March 2019, 15:49:46 »
Ik ben het er ook HELEMAAL mee eens  (y)
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim