Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tams app door Ronaldk
Vandaag om 17:20:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: WW2 Duits spul afbeelden  (gelezen 38428 keer)

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #135 Gepost op: 28 February 2019, 20:12:09 »
Hallo,

Inderdaad dat is mooi stukje kunst werk . Echter ik zou er niet aan moeten denken om zo iets op mijn modelspoor baan te hebben staan of nagemaakt te hebben. Triest om te zien helaas wel werkelijkheid geweest in periode 40 -45

gr bernhard

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #136 Gepost op: 28 February 2019, 20:21:33 »
http://ricklawler-propaganda.com/propaganda/modeling-projects/burden-of-sorrow/

voor de geinteresserden, en het diorama is idd aangekocht door het Joods Holocaust Museum in de VS.

Om terug te komen op het stukkie rail op rail. Denk dat de bouwer geen enkele kwade intentie heeft maar wel ernstig doorschiet in dat wat hij uit wil beelden. Doe het dan realistisch en plemp de fijne kip niet op alles wat er staat en rondrijdt. Tenzij je er een gigantische ruïne van gaat maken waar het laatste rijdend spul zijn rondjes doet. In de nadagen werden er overal leuzen op de laatste restjes muur gekalkt maar tot eind 43 heeft de Duitse bevolking nog geleefd alsof het op vakantie was..

edwin1974

• Offline Offline
  • Allegra" treinstel
« Reactie #137 Gepost op: 28 February 2019, 20:28:19 »
Als iemand dit mooi vind en maakt wie ben ik om het af te kraken. Waarom zou de periode 40 - 45 niet worden uit gebeeld?
Het is wel een stuk geschiedenis van ons land en de wereld en als men het laat zien op bv rail vind ik het juist mooi. Om alle duiters als Nazi te bestempelen  is ook niet juist de echt Nazi,s waren de leiders in de top en hoog geplaatste generaals. Bijn de Duitse legermacht was ook een groep die het niet eens was met Hitler en een aanslag heeft beraamd en helaas is dit ook niet gelukt en zijn de daders gestraft en ter dood veroordeeld.
En laten we de blunder van de geallieerde ook niet vergeten zoals operatie  markeert garden om via ons land Duitsland in te komen richting  het roergebied. Míjn mening is laat ieder in zijn waarde en laat iemand bouwen wat hij zelf wil en als die persoon het laat zien op rail of euro spoor of waar dan ook is het juist mooi dat hij het doet en de bezoeker kan zelf bepalen of hij zij het bekijkt en weg kijken heeft Nederland al 86 jaar gedaan

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 28 February 2019, 20:32:32 »
Heren,

Het is hoe dan ook een schitterende modelbaan. Maar waar ik niemand over hoor is 'de terugtocht' van Henk Wust en Jan van Mourik.
Zelfde thema.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #139 Gepost op: 28 February 2019, 20:33:26 »
Ja, maar dat vinden we leuk omdat de Duitsers toen op hun lazer kregen. Dus is het goed  ;D

Al zou er anders op gereageerd zijn als er een paar Duitse burgers aan de lantaarnpalen hadden gehangen met teksten als "Lafaard" en "Ik wilde mijn kinderen niet voor Duitsland laten strijden"....

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #140 Gepost op: 28 February 2019, 20:59:07 »
Ik vind het alleen maar goed dat er zulke diorama's gemaakt worden (ook die met die goederen/deportatiewagon). Uiteindelijk is de enige manier om de gruwelijkheden nooit te vergeten ze uit te beelden en er over te praten. De pure ellende die het diorama uitstraalt. En juist dat lokt discussie uit en levert discussie op.

Groet,
Chris

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #141 Gepost op: 28 February 2019, 21:17:03 »
Het vreemden vind ik dat er niemand is die aan mij vraagt wat nu de redenen was om dit uit te beelden.

Ik zie hier weer duidelijk het struisvogel politiek, kop in het zand en het drijft wel over.
Ook is het makkelijk om commentaar te geven hier op achter je PC, even je gal spuwen en weg.

Ook de heren van de organisatie wilden de diorama op 30 maart tijdens de feestelijk heden daar in Nieuw Vennep.
Het gaat tenslotte daar om de oorlog, dan zullen de mensen die hier op tegen zijn hun gezicht daar ook niet tonen.

Tijdens Rail heb ik natuurlijk ook weer mensen zien weg lopen omdat het thema hun niet aansprak.
Er is er EEN geweest die werkelijk aan mij heeft gevraagd waarom dit thema, daar op heb ik hem netjes antwoord gegeven en deze persoon
ging met een goed gevoel weg, ik kreeg zelfs een hand van hem en hij vond het moedig dat ik dit thema toonde.

Ik bedoel maar, ga eerst een praten voordat je je voor oordelen hier neer zet.

Natuurlijk wil ik de mensen die mij hebben gesteund tijdens deze discussie een bedankje geven.

Verder ga ik dan ook niet meer reageren op dit draadje, wil je meer info, kom eens met me praten.
Ik ben benieuwd wie zich aanmeld ?

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 28 February 2019, 21:22:00 »
...
Maar even serieus: Het is een beladen onderwerp dat je niet vaak ziet uitgebeeld in (spoorweg-) model. Ik ben niet op Rail geweest, maar ik vind het intrigerend om die Duitse machines niet in zwart/rood van de plank van Marklin te zien, maar zelf omgeverfd door de modelbouwer. Ik begrijp dat de bouwer meeleest hier, misschien wil hij een toelichting geven waarom hij dit thema heeft gekozen voor de baan?
...
Hoi Kees. ;)

Ik ben nu wel heel erg benieuwd.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #143 Gepost op: 28 February 2019, 21:33:54 »

Stond in het spoorwegmuseum, niemand over gehoord!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #144 Gepost op: 28 February 2019, 21:41:45 »
Wat zit er in dat vat?
Zyckon B?

Kees, ik kom graag een keer naar je verhaal luisteren.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #145 Gepost op: 28 February 2019, 21:43:53 »
.... Ik begrijp dat de bouwer meeleest hier, misschien wil hij een toelichting geven waarom hij dit thema heeft gekozen voor de baan?

Ow, moet iedereen nu zijn spoor- en onderwerpkeus nu gaan verantwoorden? Ik begrijp dat Kees dat boeiend genoeg vindt om na te bouwen. Dat lijkt mij een prima reden, dieper moet het mijns inziens niet gaan.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 28 February 2019, 21:56:47 »

Iedereen is wel erg licht geraakt in dit draadje zeg. Ik zei niet moet, maar vroeg duidelijk "misschien wil hij een toelichting geven". Dat is toch niet zo'n rare vraag? Meestal hebben mensen allerlei fascinerende redenen waarom ze een onderwerp boeiend vinden.
Blijkbaar geldt dat ook voor de bouwer van de baan in kwestie:
Het vreemden vind ik dat er niemand is die aan mij vraagt wat nu de redenen was om dit uit te beelden.
...
Er is er EEN geweest die werkelijk aan mij heeft gevraagd waarom dit thema, daar op heb ik hem netjes antwoord gegeven en deze persoon
ging met een goed gevoel weg, ik kreeg zelfs een hand van hem en hij vond het moedig dat ik dit thema toonde.

Ik bedoel maar, ga eerst een praten voordat je je voor oordelen hier neer zet.

Natuurlijk wil ik de mensen die mij hebben gesteund tijdens deze discussie een bedankje geven.

Verder ga ik dan ook niet meer reageren op dit draadje, wil je meer info, kom eens met me praten.
Ik ben benieuwd wie zich aanmeld ?
« Laatst bewerkt op: 28 February 2019, 22:25:21 door Bert van Gelder »

René 4312

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 28 February 2019, 22:07:03 »
Goed gedaan Kees, van mij mag je zoiets zeker bouwen en tentoonstellen. Ik vind het ook prima als iemand Auswitch op model zou bouwen. Ik ben er geweest en was enorm onder de indruk, wat een enorm complex, hoe is dit ooit mogelijk geweest? Maak dat op schaal inclusief de trein uit Westerbork die aankomt en leg uit hoe lang het duurt om om het complex heen te lopen. Beter zoiets om ook de jeugd te laten zien wat er gebeurd is lijkt mij beter dan het "weg te duwen".

René
René

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 28 February 2019, 22:54:33 »
Daar ben ik het zeker mee eens :) In een van de eerste reacties werd gesproken over Duitsers die op Amerikaanse parachutisten schoten en dat dat soort dingen zo erg zijn dat je dat niet mag gebruiken als onderwerp voor een model. Ik ben er juist voor om dat wel te laten zien. Zo wordt er over gepraat, mensen en vooral jongeren zien het, en gaan er wellicht over nadenken. Als je het liever niet wil laten zien dan vergeet men het op den duur.

Overigens wil ik nog wel even benadrukken (in de plaats van de bouwer, sorry Kees ;) ) dat we het hier over een depot hebben met een aantal loks met de gevreesde symbolen, en een aantal leuzen. Het is niet zo dat hij de Neurenberg Rally heeft nagebouwd met 50.000 Hitler Jugend voorbij marcherend met vaandels en al ;D

En aan Kees: laat je vooral niet door een enkeling op de kast jagen hoor. Je ziet het tegenwoordig juist zo vaak dat één persoon zich ergens aan stoort en vervolgens de organisatie niet weet hoe snel ze het aan moeten passen. Of het nu een schilderij met een blote borst is, een feestje met cowboys en indianen, een westerse mevrouw in een japanse jurk of weet ik het wat  ::) ;D

p-kokkie

• Offline Offline
    • Wassertalbahn Roemenië in schaal 0e
« Reactie #149 Gepost op: 28 February 2019, 23:31:25 »
Jeetje... wat een discussie!

Ik durf bijna niet te zeggen met welk diorama ik momenteel bezig ben! Voor de A4 dioramawedstrijd van 2020 (die voor 2019 is al klaar) ben ik op afgelopen Rail drie dagen bezig geweest met het toegangshek van Auschwitz. Kleine messing priegel lettertjes solderen tot Arbeit macht frei.

Waarom dit onderwerp? Omdat ik oktober 2018 een bezoek heb gebracht aan Auschwitz en Birkenau. Het heeft zo'n gigantische blijvende indruk op mij gemaakt! Vanaf dat moment loop ik met de gedachte om het om te zetten in model. Het moet een geheel zwart/wit diorama worden met als enige kleur een rood jurkje van een klein meisje dat achter de gesloten poort staat.

Ik ben benieuwd wat de discussie in 2020 gaat worden maar men weet nu wel.in ieder geval de achtergrond van het diorama.

Gr. Pascal
Volg de bouw van mijn nieuwe Roemeense Smalspoor beursbaan via https://www.facebook.com/romanianmodelrailroad/