Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: WW2 Duits spul afbeelden  (gelezen 38386 keer)

MDG

• Offline Offline
  • Voor elk probleem bestaat een oplossing
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #165 Gepost op: 01 March 2019, 16:18:21 »
Eens met wat Besselspoor hier boven neerzet.

Laten we alsjeblieft weer gaan modelbouwen, en laat de maker, Kees in dit geval met rust.
In mijn ogen een prachtig diorama vol geschiedenis. En zoals al vaker geopperd en dan voor alle kleinzerige mensen, zet er dan maar een disclaimer bij.

Max
Max de Groot

Mijn draadje; Vrije vertaling Nedstaal H0
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91123.0

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #166 Gepost op: 01 March 2019, 16:18:55 »
Het is een trend aan het worden, historische beelden en namen veroordelen naar de kennis en meningen van nu. Gouden koets met plantageafbeelding? Slavernij! Kinderboekjes met zwarte piet? Racisme! Dioramaatje met oorlogsverleden? Verheerlijking van rechts extremisme. Alles moet tegenwoordig maar zo ongenuanceerd mogelijk veroordeeld worden en iedereen heeft nog meer gelijk dan de ander.

Ik wil dat toch even nuanceren. Ja, er zijn mensen die het zodanig naar zich toe trekken dat het lijkt of alleen zij er een mening over mogen hebben. Maar ik kan me wel vinden in de herwaardering van een aantal dingen waar een groot deel van de Nederlanders niet bij stil staat dat dat in deze tijd anders ervaren wordt dan pak 'm beet honderd jaar geleden.

Bij de koloniale afbeeldingen op de gouden koets kun je je afvragen of je je daar als koningshuis nog mee wilt associeren. Honderd jaar geleden was het gewoon zo. Nu zien we dat anders en zou je kunnen zeggen dat de gouden koets een museumstuk is in plaats van dat je die een keer per jaar in een publieke vertoning gebruikt. Ik stond in een kringloopwinkel vorig jaar toen ik het boek met de titel "Toetie Roetmop" uit de jaren dertig ontdekte. Geen mens die een boek nu een dergelijke titel mee zou geven. Zwarte piet? Zelfde verhaal. Vroeger lachen, gieren brullen om die domme neger die niet eens Nederlands sprak. Mensen nemen daar terecht aanstoot aan en je moet je afvragen of je daar mee door moet gaan. Dat heet voortschrijdend inzicht. En dat betekent niet, zoals veel mensen lijken te denken, dat we het schrappen uit onze geschiedenis. We geven het een nieuwe plek.

De opmerking 'negermensen' laat ik geheel voor jouw rekening. Maar ik denk dat je daar iets zorgvuldiger je woorden had moeten kiezen. Financiële compensatie voor de slavernij vind ik te ver gaan, maar een bepaalde vorm van genoegdoening daar kan niemand op tegen zijn. Je kunt niet eeuwenlang mensen uitbuiten om dat opeens in 1849 en 1863 te zeggen: Jongens, jullie zijn vrij. En dan vervolgens doen of er niks gebeurd is. Je hebt nog steeds een bepaalde verantwoordelijkheid om dingen netjes af te wikkelen.

Voor het veel te ver off topic gaat: de kramp rond WO II. De fascisme-kaart wordt veel te snel getrokken. Natuurlijk staat er geen nieuwe Fuhrer op omdat iemand een diorama rond Auschwitz bouwt. Niemand wordt Nazi van een diorama. Maar waar een aantal mensen bang voor lijkt te zijn is dat bijvoorbeeld een diorama als dat van de terugtrekking een soort misplaatst medelijden met de Duitsers opwekt. Of een diorama zoals het locdepot dat in de ogen van sommigen een te goed gevoel geeft bij het Duitsland van Hitler. Ik geef heel eerlijk toe dat ik, als student geschiedenis, met een vriend het Horst Wessellied heb staan zingen op onze verenigingskamer. Maakt me dat een Nazi? Neuh, de pest is gewoon dat die marsliederen gemaakt zijn om in je geheugen te blijven hangen.  ;D

Eelco

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 01 March 2019, 16:27:25 »
Heeft Kees wat verkeerd gedaan?
Nee.
Groeten Joop, machinist Lls

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #168 Gepost op: 01 March 2019, 16:40:23 »
Inderdaad, hij heeft niks verkeerd gedaan. Maar de twijfel bij velen geeft al aan dat we zover zijn dat je dit onderwerp niet meer kunt tonen zonder toelichting...het zelfde geldt voor de term negermensen. Daar is ook de racismekaart al van toepassing, terwijl de andere benamingen om de donkergekleurde medemens de benoemen in mijn ogen een stuk mensonwaardiger zijn.
Het geeft wel aan hoever de maatschappij op scherp staat tegenwoordig..
RETROBAHN A.G.

locofiel

• Gast
« Reactie #169 Gepost op: 01 March 2019, 16:55:12 »
Ik ben het Besselspoor eens. Een baan/diorama met uitleg is beter dan het wegstoppen.
Zo'n tien jaar terug zag ik op ik meen Rail of €spoor een Duitse baan van als ik mij goed herinner Leipzig o.i.d. plat gebombardeerd. Foto's van die gebeurtenis waren aan de zijkant van de baan te bekijken met wat teksten.
Er werd gestopt en bekeken. Commentaar was positief.
Natuurlijk kun je mauwen over Rotterdam, Arnhem, Nijmegen etc, maar ik vond het toch positief.
De generatie van mijn kinderen en kleinkinderen weten m.i. toch te weinig en hopelijk gaan ze op basis van dit soort diorama's vragen stellen.

Echt, opdat we niet vergeten.

Gr,

Dirk

ReneN

• Gast
« Reactie #170 Gepost op: 01 March 2019, 17:06:27 »
De discussie wordt inmiddels erg breed getrokken... en dan zeg ik ook dat het uitbeelden van WWII-taferelen op een modelspoortentoonstelling gewoon moet kunnen. Modelspoor als fantasiewereld maar dan de duistere kant en niet de Efteling-versie. De geschiedenis is immers doortrokken van geweld en oorlog dus, hoe jammer dan ook, maakt het deel uit van de "normale" menselijke geschiedenis. In dat kader zou je ook een diorama van het huidige Syrië kunnen bouwen, dat ligt nog veel dichterbij.

Tja hoe komt zoiets over bij de gemiddelde tentoonstellingsbezoeker? Het is mits goed gebouwd niet veel anders dan wat je op het journaal ziet. Of op een expositie van oorlogsfotografie. Maar juist daarom heb ik na het zien van die beelden geen behoefte meer om zoiets in model na te bootsen. Kanttekening is tevens dat zenders als National Geographic en Discovery het thema commercieel uitmelken, of dat er in Gelderland een lobby was voor een oorlogsmuseum, ongetwijfeld met maquettes. Gelukkig is dit initiatief mislukt, gewoon omdat er een moment komt dat je wel klaar bent met dit thema.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #171 Gepost op: 01 March 2019, 17:34:03 »
Je kunt je afvragen of, en dat is al genoemd, het beter was een disclaimer aan te brengen.
Ik ben het er niet mee eens. Als je een disclaimer aanbrengt, dan maak je al een excuus voor iets dat je niet wil excuseren.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2019, 17:37:43 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #172 Gepost op: 01 March 2019, 17:54:39 »
Een disclaimer sluit op voorhand verkeerd interpreteren uit, dat is iets heel anders dan een excuus; als je je moet verontschuldigen voor wat je laat zien is er óf een probleem met je diorama óf met de inschatting van de kijker. En dat eerste is niet aan de orde, Kees was duidelijk genoeg.
RETROBAHN A.G.

Martijnstein

• Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 01 March 2019, 18:13:43 »
Graag deze discussie respectvol houden. Dus de term 'negermensen' achterwege laten aub. Er is hier niemand die de 'racisme-kaart' trekt of iets dergelijks. Voordat Besselspoor zich in de discussie mengde was dit draadje gewoon een respectvolle uitwisseling van ideeën en meningen zonder dat mensen elkaar van wat dan ook beschuldigden.

Ik vind dat er ook wel wat begrip getoond mag worden voor mensen die geschrokken reageren op een diorama van netjes aangeharkt tractiepark vol met Nazi-symbolen en Nazi-propaganda. Vaak kiezen mensen het thema voor hun modelbaan toch uit een stukje nostalgie. Zeker als het zelfbouw betreft zijn mensen toch eerder geneigd om veel tijd en moeite te steken in een thema waar ze positief tegenaan kijken. Dus dan is het niet zo raar dat mensen geschokt reageren op dit diorama zonder een duidelijk boodschap. In dat diorama Burden of Sorrow (Rick Lawler), of het thema wat Pascal-kokkie voorstelt, of een platgebombardeerd Dresden is het direct duidelijk dat de bouwer een triest en emotioneel stukje geschiedenis dat moeilijk in woorden te vatten is in model wilt uitbeelden.

Het staat Kees natuurlijk helemaal vrij om al dan niet een toelichting te geven bij zijn thema. Maar als hij ervoor kiest om dat niet te doen, dan moet hij niet raar staan te kijken dat mensen schrikken van een netjes aangeharkt tractiepark vol met Nazi-symbolen en Nazi-propaganda.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #174 Gepost op: 01 March 2019, 18:29:34 »
het gekke is dat als het een diorama  is over de  geallieeerden hoor je niks.
Bijvoorbeeld de stranden van Normandie van Hans Reints

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #175 Gepost op: 01 March 2019, 18:31:40 »
Overwinnaars schrijven de geschiedenis, he  ;)

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #176 Gepost op: 01 March 2019, 18:56:12 »
Zou je denken. Is er een tegenhanger van het programma “Nazi Megastructures”? “Hunting Hitler”? En zo voorts. 8)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #177 Gepost op: 01 March 2019, 18:58:23 »
Hitler's steel beast, Hitler's circle of evil, Hitler, een carriere... Zomaar een snelle greep uit het Netflix aanbod  ;D

Volgens mij zijn de helden van WO II, Patton, Eisenhower, Montgomery in de jaren vijftig en zestig al uitgebreid aan hun trekken gekomen.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #178 Gepost op: 01 March 2019, 19:04:49 »
het gekke is dat als het een diorama  is over de  geallieeerden hoor je niks.
Bijvoorbeeld de stranden van Normandie van Hans Reints

Oh, dacht dat het een gewoon stukkie strand was waar wat oefeningen werden gedaan...

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #179 Gepost op: 01 March 2019, 19:05:37 »
Zou je denken. Is er een tegenhanger van het programma “Nazi Megastructures”? “Hunting Hitler”? En zo voorts. 8)

Nou ja, weinigen die zo megalomaan bouwden en zoveel vragen achterliet...