Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Benrail
Vandaag om 13:03:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 13:03:17
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Bahn-AG
Vandaag om 12:55:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ashwood
Vandaag om 12:46:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 12:32:31
NS 8400 van Werps door Gert Arkema
Vandaag om 12:10:55
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:57:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:51:28
Bouw van materieel 40 treinstellen door MathynK
Vandaag om 11:45:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:34:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door aad52
Vandaag om 10:57:15
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Pauldg
Vandaag om 10:35:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
  

Auteur Topic: WW2 Duits spul afbeelden  (gelezen 34674 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
WW2 Duits spul afbeelden
« Gepost op: 26 februari 2019, 21:37:38 »
Ja precies, eigenlijk een vrij onbelicht modelbouwthema.

Even een kleine anekdote; mijn opa heeft de 2e wereldoorlog bewust meegemaakt. Hij was doodsbang voor de bombardementen en heeft die ook live meegemaakt. Desalniettemin is hij zijn hele leven in de 2e wereldoorlog geïnteresseerd gebleven. Niet vanwege alle ellende die er plaatsvond, maar juist vanwege alle technologische ontwikkelingen en alle spanning die het met zich mee bracht.

Hij heeft me ooit verteld dat hij het een soort van jammer vond dat de oorlog voorbij was, niet vanwege het gevaar en alle vervolgingen, dat verafschuwde hij, maar juist omdat hij zulke indrukwekkende dingen nooit meer zou zien. Hij vertelde me dat de lucht ruim 2 uur lang was gevuld met vliegtuigen die overvlogen vanuit Engeland om de Duitsers te bombarderen. Dat was zo enorm indrukwekkend om te zien, maar vooral ook om te horen, dat hij dat nooit meer zou vergeten. En dit gebeurde tijdens de oorlog meerdere malen. En zo waren er meer dingen. Naar al dat technologische 'geweld' had hij heimwee, omdat hij zulke indrukwekkende dingen na de oorlog nooit meer zou meemaken. Hij is nu 3 weken geleden overleden, maar de oorlog is nooit uit hem gegaan. Mij boeit het ook mateloos, maar ik zal mijn fijne gesprekspartner missen.

Nou ja, hoe dan ook, het is een enorm interessante geschiedkundige periode. Het blijft jammer dat er een oorlog voor nodig is en dat het zoveel mensenlevens gekost heeft, dat aspect is verschrikkelijk, maar wat er verder allemaal gebeurde is zo intrigerend. Dus ik vind het 'mooi' om te zien, hoe kwalijk de zaak in eerste instantie ook was.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2019, 21:43:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2019, 21:41:16 »
Je kunt altijd nog een Bruine Brabander bouwen  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2019, 21:43:59 »


Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2019, 21:56:28 »
Even een kleine anekdote...
Bedankt voor de beschrijving, vooral het belevingsaspect daarvan.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2019, 22:01:14 »
En zo zou ik nog wel uren door kunnen gaan, om Freek de Jonge maar te citeren.

Mijn oma maakte de bevrijding van Groningen mee, waarbij de halve binnenstad aan puin geschoten werd. Haar dagboek uit die tijd heeft ze een paar jaar geleden gekopieerd en aan mijn moeder en tante gestuurd. Fascinerend om te lezen hoe ze dat beleefd heeft. Haar verloofde (later mijn opa) ging in zijn jeugdige onbezonnenheid tussen de vechtende partijen door om alvast even bevrijd te zijn en daarna weer terug naar het nog bezette Groningen om mijn oma gerust te stellen....

Ze kan nog steeds nijdig vertellen over Duitse soldaten die deden of ze zich overgaven en vervolgens als de canadezen dichterbij kwamen, alsnog het vuur openden....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2019, 22:15:54 »
Ja, mijn schoonvader (1930) had die facinatie ook. Mijn eigen ouders (bouwjaar 1920) helemaal niet. Die waren er helemaal klaar mee na bombardementen (Rotterdam), buren die werden afgevoerd, arbeitseinsatz (Hamburg mijn vader) de hongerwinter met de zorg voor een klein kind (Rotterdam mijn moeder en oudste broer) en op den duur zowat iedere nacht luchtalarm (beide maar nog het meest Rotterdam). Ze hadden er geen trauma’s aan overgehouden en vertelden er zo nu en dan over, maar verder weinig belangstelling en zeker geen heimwee naar.

Dat hele baantje nauwelijks naar gekeken om maar weer bij Rail terug te komen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2019, 23:49:56 »
En als al die nazi symboliek niet je ding is ben je niet verplicht om te kijken.

Groeten, Peter

Zo is dat.
Wegkijken konden we 76 jaar geleden ook al uitstekend in dit landje.

Leuk thema voor een volgende baan:
"Nieuweschans 1943, het is weer dinsdag."
Ja, zoek dat maar eens op.

Nou, en dáárom heb ik een  bloedhekel aan die gebraden haan.
Ik bevind me overigens in goed gezelschap:
https://www.youtube.com/watch?v=_ctNdLZz4us

En ja, die twee knakkers waren ook te zien op Rail.
Bij modulebaan.nl

Moest je wel zoeken trouwens

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2019, 00:24:03 »
Ik had er eigenlijk bij willen zetten dat ik zo'n thema leuker zou vinden als er een flinke hoeveelheid Lancasters aan te pas zouden zijn gekomen. Maar het niet aan mij om te oordelen over het favoriete thema van andere model(ont)spoorders. Ieder z'n ding.

Groeten, Peter

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2019, 08:31:41 »
Hallo,

Ik snap dus totaal niet dat iemand zo thema kan kiezen als periode van de tweede wereldoorlog. En dan ook nog de boel verheerlijkt met propaganda teksten op muren en treinen. Ik heb in boeken over de oorlog waar foto's in stonden wel degelijk gezien dat op tenders van locs wel propaganda teksten stonden en op muren van huizen niet allen in Duitsland maar ook in Nederland waren soms wel propaganda teksten aangebracht door de nazi's.  Oke die periode is er helaas wel geweest en dat mogen we niet vergeten. Maar om overal de Adelaar met hakenkruis te plakken gaat mij veel te ver,

Mede om dat mijn vader tijdens  WO II in Amsterdam heeft meegemaakt de Honger winter maar ook precies het zelfde gezien heeft wat Anne Frank gezien heeft dat boven Amsterdam op klaar lichte dag een Amerikaanse bommenwerper B 17 of B 24 door het vlak werd besloten en dat op gegeven moment de bemanning uit het vliegtuig moest springen en terwijl ze aan hun parachute hingen de Duitsers rustig op hun stonden te vuren met hun vlak ,

Persoonlijk vind ik dat de organisatie van rail zo iets niet had mogen toe laten.

Ik vond dat ik toch even hier iets over moest zeggen,

Verder ben ik dus blij dat we 74 jaar geleden bevrijd zijn van de Nazi's  en dat wij nu vrijheid van meningsuiting hebben en dat we kunnen zeggen wat we willen, Dat kon in periode van 10 mei 1940 t/m 5 mei 1945 niet.

gr bernard
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2019, 08:38:38 door bernhard67 »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2019, 08:52:57 »
Flak. Flugabwehrkanone. Maar dat ter zijde.

Iedereen is vrij in zijn keuzes. Om dit uit te beelden, maar ook om het deel te laten zijn van Rail.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5814
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2019, 09:01:26 »

Persoonlijk vind ik dat de organisatie van rail zo iets niet had mogen toe laten.

.........en dat wij nu vrijheid van meningsuiting hebben en dat we kunnen zeggen wat we willen


Deze beide zinnen zijn dan wel een beetje in tegenspraak met elkaar. :)

Gr, Ben.

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2019, 09:13:35 »
Hallo,

Hall Ben. Dat mag misschien zo zijn elke bouwer is vrij om te laten zien wat hij wil . Alleen blijf ik bij mijn standpunt de periode 40-45 is een donkere bladzijde uit de geschiedenis.  Zeker de Nazi kant die periode moet en mag niet verheerlijkt worden  wat mij betreft.

Gr bernhard

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4279
    • Filmpjes op YouTube
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2019, 09:16:10 »
En dan ook nog de boel verheerlijkt met propaganda teksten op muren en treinen.

Volgens mij is dat een insinuatie.  Ik zie nergens op de modelbaan dat heel WW2 door de maker wordt verheerlijkt. Er wordt een stuk geschiedenis uitgebeeld, die onderdeel is van een groter geheel. En voor velen die het niet hebben meegemaakt kan een baan als deze helpen het geheel te begrijpen.
Als dit niet op Rail kan staan kijken we weg van het geheel. Moeten films over WW2 ook maar van TV af en DVD's in de schredder?

EDIT: Dat de WW2 een zwarte periode is staat buiten kijf.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2019, 09:17:39 »
Maar ik weet zeker dat Kees die periode ook niet verheerlijkt hoor, hij laat hem alleen zien. Misschien zou er (zoals wel vaker bij dit soort diorama's) een tekstbordje bij kunnen staan met een disclaimer. Dat het diorama niet bedoeld is als verheerlijking maar om de (soms bizarre) situatie accuraat te laten zien.

Vr. groet, Martijn.



Edit:

Overigens, ik heb deze discussie al eens eerder gezien. Op een kantoor waar ik werkte in Rotterdam had een wat oudere medewerker in zijn pauze een scheepsmodel gekocht. Een hele mooie grote bouwdoos van de Bismarck. Een zeer indrukwekkend schip en hoewel dus "van de vijand" toch iets wat een normaal mens maar weinig krijgt te zien. En ja, die had een heel groot hakenkruis op het dek staan. Daar waren dus een paar (voornamelijk jongere) collega's gelijk van over de zeik. Als je zoiets met een hakenkruis ging bouwen dan moest je zelf ook wel een Nazi liefhebber zijn  :P  Dat het hier om een accurate weergave van een stukje geschiedenis ging maakte hen niks uit. Ik vond dat zeer onterecht en kwetsend naar die man toe.

En een ander punt, het Duits-Japanse aandeel in de WO2 modelbouw is ongeveer de helft. Als je dat wil verbieden (of liever niet wil laten zien) dan gum je in een keer een heel groot deel van de diorama-bouw weg. Overigens heeft de Duitse kant hier ook een grotere voorkeur bij bouwers omdat je daarmee (als verliezende partij) vaak de ellende en onmenselijke kant kunt laten zien van een oorlog. Dit is voor veel jongeren dan ook weer een interessante manier om hier meer over te weten te komen.

« Laatst bewerkt op: 27 februari 2019, 09:34:17 door Rondje_HO »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: WW2 Duits spul afbeelden
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2019, 10:16:00 »
Als je dat niet "mag" laten zien, dan moet je gelijk maar de hele geschiedenis de vuilnisbak in kieperen.

Elk geschiedenisboek staat immers bol van excessen van overheersers en onderdrukten, van geweld en genocide, van repressie en wraakoefeningen. Het is spijtig genoeg "des mensens" en je er voor verstoppen of altijd en elke keer onder de mat vegen, excuses vragen en geven maakt geen verschil. Je kan de geschiedenis niet meer veranderen, je kan er alleen maar uit leren, en ook dat in twee richtingen,nl. hoe het "niet mag zijn" en hoe je het "goed" doet.
Gebruik het om te duiden dat er sommige zaken nu ook de verkeerde kant opgaan en om aan te geven tot wat zulks gedachtengoed kan leiden.

Als diorama is het een zeer geslaagd stukje modelbouw van een inderdaad sinistere, maar helaas werkelijke periode in het "mensdom".
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024