Bij treinen moet je verder kijken dan je neus lang is. De fyra is mooi, zeker als je kijkt naar de Talgo in de USA
Het blijft een mooi stuk design
Het duurde minder lang dan verwacht, maar aan de andere kant was het voorspelbaar met alle problemen die ze de afgelopen maanden hebben gehad. In de zomer van 2019 kwam de ETR700 Frecciargento ex V250 Fyra in dienst ter vervanging van de Frecciabianca Adriatici, die tot nu toe werden uitgevoerd met 6 Uic-Z, 2 GC en 1 BHR in symmetrische dubbele tractie van E414. In het begin werd de ETR700 op de verbindingen van en naar Milaan-Ancona en Pescara gezet. Vervolgens, met de levering van andere treinen van de Hitachi Rail-fabriek in Pistoia, werden steeds meer Frecciabianca vervangen, die Bari, Taranto en Lecce bereikten. De eerste paar maanden leverden veel problemen op, zoals deurblokkering en software, maar na verloop van tijd werden ze opgelost.Zoals eerder vermeld, presenteerden ze echter, eenmaal aangekomen in Puglia, twee andere fundamentele problemen, een was die van de weinige toiletten die beschikbaar waren in het hele treinstel en de andere het minder aantal rijtuigen daar de Frecciabianca er negen had. Na de lockdown van maart tot mei 2020 zijn half juni alle langeafstandsverbindingen hersteld met 50% zitcapaciteit. Na de lockdown waren veel toeristen die wilden reizen voor vakantie of andere bewegingen. Dit leidde echter tot een snelle beperking op Trenitalia-tickets, zowel door het kleinere aantal zitplaatsen als voor het minder aantal rijtuigen die dit treinstel hebben. Vervolgens, met het einde van de volledige levering van ETR700 (ontbreekt de 03), heeft Trenitalia besloten om in Adriatica de ETR500 Frecciarossa te plaatsen in plaats van alle ETR700 Frecciargento en tussen Milaan en Venetië het omgekeerde, dat wil zeggen om de ETR500 te vervangen door de ETR700. Met deze wijziging worden de ETR500 Frecciarossa die in de Adriatica rijdt uitgebried, met slechts twee Frecciabianca Venetië-Lecce verbindingen over, en drie Frecciargento Milaan-Ancona/Pescara verbindingen. Het moet gezegd worden dat de ETR700 het in Puglia maar iets meer dan een jaar volhield maar het is ook waar dat met de weinige rijtuigen die ze hadden het aantal stoelen minder waren dan de klassieke UIC-Z. De volgende Frecciargento die voorbestemd zijn om uit de Adriatica te verdwijnen zijn de laatste drie routes, evenals de twee op Ancona en die op Pescara, ter vervanging van andere ETR500 Frecciarossa. In deze video zie je verschillende ETR700 aankomen, vertrekken en doorreizen in Ozzano Emilia, Rimini, Marotta Mondolfo, Riminifiera en Cesena.