BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: brutus1 op 10 februari 2019, 13:30:41
-
Ons lelijke eendje is ontwaakt.......Sinds 4 februari rijdt de FYRA weer rond als ETR 700. zie onderstaand bericht.
De kleurstelling maakt hem wel wat indrukwekkender.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trenitalia-Fyra-V250-ETR700-MARCO-STELLINI.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trenitalia-Fyra-V250-ETR700-MARCO-STELLINI.jpg)
https://www.railjournal.com/fleet/trenitalia-prepares-to-launch-former-v250-fyra-emus/
ach, en wanneer zal dit beestje als stervende zwaan de publiciteit halen?.
gr
Brutus
-
Nu hij in Italiëgaat rijden wordt de kans op een model (bv. van ACME) natuurlijk wel wat groter :)
In een eerder stukje stond dat AnsaldoBreda extra compensatie zou moeten betalen aan NS wanneer ze de treinen weer verkochten. Is dat nu het geval?
-
die kleurstelling is in elk geval al minder rampzalig...
-
Maar ,t blijft een lelijk ding
Zullen ze de losse onderdelen vast gelijmd hebben met 2 componenten lijm anders komt de elende weer boven.
Cor
-
die kleurstelling is in elk geval al minder rampzalig...
Eens :D
Ik vind het materieel in het algemeen toch al erg bont.
-
Ook met een nieuwe jas blijft het een drama queen.
-
Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding... ;D
-
In ieder geval al beter dan dat maagdelijke wit, nu ongest*ld rood?!?
-
Wat ben ik blij dat ze dat lelijke pakhuis nooit in dienst hebbe genomen zeg.
-
Dat hebben ze wel.
-
Ik vind ze in dat nieuwe jasje wel aardig, of mag ik dat niet zeggen ;D
-
Ben benieuwd wat het gekost heeft en hoelang ze goed blijven rijden.
Ik vond de witte neus cooler 8)
-
Ik sta er van te kijken dat iemand zijn of haar vingers nog aan dit ding durft te branden. Lijkt me baggerkwaliteit die nooit meer goed komt.
-
]Ben je een kenner of praten we gewoon de media na? Tot op de dag tot er werd besloten om er mee te stoppen stond er bijna een storingsvrij treinstel. Dat ze slordig gebouwd zijn en allemaal verschillend zijn heb ik gezien in de tijd dat ik betrokken was bij de afvoer terug naar Italië. De mensen die er vanaf de eerste dag mee hebben gewerkt vinden het nog steeds jammer.
-
Ja, ze vonden het zeker jammer dat:
A: Na een snelremming alle wielen vlakke plaatsen hadden die niet meer aan de normen deden en met max 40 km/h naar de WGM terug mocht
B: Tijdens een testrit er een deur ineens spontaan uit z'n beugels schoot en nog met 1 bout vast zat
C: Er beplating afvloog
Moet ik nog even verder gaan? En nee, dit heb ik niet uit de media, maar van iemand die zeer nauw betrokken was bij het project.
-
Tja het blijft een kwestie van smaak.
En wat is er voor in de plaats gekomen? Ik lees dat dat beestje ook eigenwijs op willekeurige plaatsen gaat staan.
-
Software probleem inderdaad, waar hard aan gewerkt wordt door de fabrikant. (y)
-
Tja Fyra-bashing is een soort collectieve sport geworden, net zoals indertijd bij de Fiat Multipla. Inderdaad deugde het nodige niet, maar dat geldt ook voor veel ander materieel dat met kinderziekten kampt. In deze kleurstelling vind ik het allemaal nog wel meevallen. De nieuwe intercity van NS heeft ook de kop van een stripfiguur, of die nou zo mooi is?
-
Volgens berichten op Somda heeft de ETR700 nog niet gereden. Er is discussie over de lijn waar de stellen moeten gaan rijden en daardoor de kleurstelling.
Tja Fyra-bashing is een soort collectieve sport geworden, net zoals indertijd bij de Fiat Multipla. Inderdaad deugde het nodige niet, maar dat geldt ook voor veel ander materieel dat met kinderziekten kampt.
Er is een verschil tussen kinderziekten en structurele problemen, die erg veel tijd en geld kosten om op te lossen. Heeft niets met bashing te maken.
Tja het blijft een kwestie van smaak.
En wat is er voor in de plaats gekomen? Ik lees dat dat beestje ook eigenwijs op willekeurige plaatsen gaat staan.
Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat NS de V250 had moeten houden?
-
Wat wil je hier nu mee zeggen? Dat NS de V250 had moeten houden?
Dat kleur en vorm erg smaak gevoelig zijn. Daarnaast lijkt het mij dat de NS een probleem heeft met het vinden van een waardige opvolger waar de reizigers blij mee zijn.
Verder schreef ik niets maar ik had natuurlijk een paar opmerkingen kunnen maken over het beleid ten aanzien van trajecten, beveiliging en rijspanningen.
Er is net een knappe een tien minuten tijd winst op een afstand Groningen - Den Haag met een reductie van het aantal stations bereikt. Zonder HSL.
Groeten, Pieter
-
Nouja, de TRAXX is geen opvolger maar een noodoplossing.
-
Precies. Traxx is een tijdeijk iets totdat ICNG er is. Of NS dus problemen heeft met het vinden van een opvolger, valt nog te bezien.
Je kan zeker iets schrijven over het beleid ten aanzien van trajecten, beveiliging
en spanning. Tip van mij zou zijn om je goed in te lezen en duidelijk op te schrijven wat je nu daadwerkelijk vindt en waarom. Het komt nu een beetje makkelijk over.
Maar kan aan mij liggen hoor. ;)
-
In het wit zag hij er veel beter uit, ik snap het idee achter deze rommelige kleurstelling niet.
Kinderachtige zilveren omlijstingen, vreemde grijze vlakken in het midden van de rijtuigen en dan die zeer eigenaardig gevormde zwarte vlekken rond de lampen.
Totale chaos.
Stephan.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190210/e343d60a3059f7a627ece9a95c95fd4d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190210/f705995c17b19d0bbc3ccdc4d33ead17.jpg)
Vind ze wel qua vorm erg op elkaar lijken.
Hopelijk is de kwaliteit erg verschillend en valt de icng in de smaak.
Groeten, Pieter
-
Je moet "er doorheen kijken" zoals makelaars zeggen... Italianen behoren tot de beste ontwerpers ter wereld, hoewel we als Nederlanders ook goed staan aangeschreven. Wat nu lelijk lijkt kan over 10 of 20 jaar zomaar een cultstatus krijgen, dat zie je vaak bij klassieke auto's. NS heeft indertijd zelf de fout gemaakt alleen op papier te controleren, terwijl de Italianen juist geen papier gebruikten en alle stellen anders zijn bekabeld... De controleur die bij Alstom de monteurs op de vingers keek bij de bouw van de 1600- en 1700-serie was zijn salaris dik waard.
-
Ja, ze vonden het zeker jammer dat:
A: Na een snelremming alle wielen vlakke plaatsen hadden die niet meer aan de normen deden en met max 40 km/h naar de WGM terug mocht
B: Tijdens een testrit er een deur ineens spontaan uit z'n beugels schoot en nog met 1 bout vast zat
C: Er beplating afvloog
Moet ik nog even verder gaan? En nee, dit heb ik niet uit de media, maar van iemand die zeer nauw betrokken was bij het project.
Is nog aan te vullen met een een kast met batterijen die spontaan in de fik vloog, ook een klein detail ;D
-
Nja, ik had ze graag gehouden iig. Los van het technische, het was weer eens wat anders. Jammer dat het niet heeft mogen zijn....
Maar een model!!!!
-
Nu hij in Italiëgaat rijden wordt de kans op een model (bv. van ACME) natuurlijk wel wat groter :)
In een eerder stukje stond dat AnsaldoBreda extra compensatie zou moeten betalen aan NS wanneer ze de treinen weer verkochten. Is dat nu het geval?
ik las vandaag in een oude railhobby dat de NS bij vinden van een nieuwe koper nog 21 miljoen moet ontvangen.. het lijkt me dat daar dan nu sprake van is..
-
Maar een model!!!!
Als er eentje in model zou komen, en men doet hem/haar dan ook in Fyra kleuren, kan ik me oneindig veel leuke dioramatjes voorstellen ;D
Allen met de titel "gegrepen uit het leven zoals het was" :D
-
En dan van die Preisertjes die over het spoor lopen om alle losse onderdelen op te rapen ;D
-
Ik wil hem echt!
-
Nja, ik had ze graag gehouden iig. Los van het technische, het was weer eens wat anders. Jammer dat het niet heeft mogen zijn....
Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, zo vanaf de kantlijn, zonder financiële risico's te dragen ;DMaar een model!!!!
Dat zou wel weer leuk zijn ja. Vond het in het begin maar een lelijk ding :angel: Maar hoe vaker ik hem zag, begon ik het stel wel leuker te vinden ;D De oorspronkelijke neus was kleiner. Door strengere lotseisen moest daar verandering in komen.
-
Nou ja, indirect hebben we natuurlijk allemaal aan die handel meebetaald. En ik heb nog steeds best een hoop moeite met het wijzen van de vinger. Ja de producent is degene die iets maakt, maar waarom toch alleen met dat ene treinstel....
Na ja, maakt niet meer uit. Ik hoop nu echt op dat model, vind deze kleurstelling stom
-
Martijn, die fabrikant heeft er vaker een potje van gemaakt. Daar weten ze in Denemarken alles van....
-
De Denen waren zelfs verbijsterd dat een missend stel in de woestijn van Libie stond, op een stuk spoor ;D
-
Het is persoonlijk, maar ik ben blij dat ik het ding niet op de rails hoef tegen te komen, wat een gedrocht.
-
talianen behoren tot de beste ontwerpers ter wereld, hoewel we als Nederlanders ook goed staan aangeschreven. Wat nu lelijk lijkt kan over 10 of 20 jaar zomaar een cultstatus krijgen, dat zie je vaak bij klassieke auto's.
De beste vormgevers denk ik, maar dat alleen maakt nog geen goed ontwerp.
-
Nu krijgt de NS/NMBS al zijn geld toch terug? als de treinen verkocht zijn/rijden betekend het betalen (y)
-
Nee, niet al het geld. Bedrag staat hierboven al ergens genoemd.
Gr, Bert
-
De vormgeving kwam van Pininfarina, of althans, die heeft er de hand in gehad.
En Pininfarina is bepaald niet de eerste de beste...
-
PininFarina heeft ook de Hyundai Matrix getekend, het kan dus wel een keer fout gaan ;D maar goed, over smaak ga ik hier niet twisten. Iemand die van modern materieel houdt kijkt met heel andere criteria.
-
t blijft gewoon de neus van een getjoende jaren 90-corsa. vink die matrix niet zo'n probleem... als t geen sportwagen is hoeft t dr ook niet zo uit te zien.
-
Natuurlijk valt er over smaak niet te twisten, maar Pininfarina (eerst de beste man zelf, later het ontwerpbureau) is niet voor niets zo gerenommeerd geworden. Natuurlijk zal er in het "oeuvre" van Pininfarina ook een wat minder geslaagd concept voorkomen, maar je kunt er in tenminste nog aan af zien dat er over nagedacht is.
-
Deze klont (https://en.wikipedia.org/wiki/SBB-CFF-FFS_Re_460#/media/File:SBB_Re_460_Schottikon_alternate_crop.jpg) komt ook bij dat bureau vandaan.
De Denen waren zelfs verbijsterd dat een missend stel in de woestijn van Libie stond, op een stuk spoor ;D
Miste die echt of was het een extra exemplaar dat naar Libië is gegaan? Voor zover ik weet staan alle bestelde stellen ook in Denemarken (uiteindelijk, kostte wat moeite) en een trein uit de bestaande productie plukken om er iets anders mee te doen is ook niet heel vreemd, zo is de NS 1311 uit de Franse productielijn gehaald.
-
Die was echt vermist. En dook na grondig speurwerk daar op.
-
Ik had wel verwacht dat ze in Italië zouden gaan rijden.
Italië is het enige land waar materieel van AnsaldoBreda zonder gemekker en gemopper rijdt. Blijkbaar doen ze daar niet zo moeilijk en zijn de minimale eisen erg laag ;D
-
Italië is sowieso een bijzonder land :)
-
Ha, ik weet al waarom hij zo idioot bestickert is; als er een stuk af valt kun aan de hand van de print de plek waar hij af gevallen is makkelijk weer terugvinden. Net als bij een puzzel.
Die Italianen zijn niet gek (y).
Stephan.
-
Ik wil hem echt!
+1
-
Ha, ik weet al waarom hij zo idioot bestickert is; als er een stuk af valt kun aan de hand van de print de plek waar hij af gevallen is makkelijk weer terugvinden. Net als bij een puzzel.
Die Italianen zijn niet gek (y).
Stephan.
Of die stickers houden de onderdelen bij elkaar.
Echt mooi vindt ik deze trein nog steeds niet, maar vindt de nieuwe kleuren opzich wel wat hebben.
-
De vormgeving kwam van Pininfarina, of althans, die heeft er de hand in gehad.
En Pininfarina is bepaald niet de eerste de beste...
Harley Davidson was er toch ook bij betrokken? :angel:
-
Ik wil hem echt!
Maar dan niet na de tijd gaan afgeven op de fabrikant dat er allemaal onderdelen losraken tijdens het rijden en spontaan afbreken en de na-service niet op en top is. Want tenslotte heeft diezelfde fabrikant dan toch maar een natuurgetrouw model afgeleverd. Waarvoor hulde, kunnen andere fabrikanten een voorbeeld aan nemen (y) :P
-
Eindelijk een goede bestemming op al die functieuitgangen van moderne decoders! Daar kan je kleine electromagneetjes mee aansturen. Bij f4 valt het ene onderdeel eraf, bij f5 het andere, enz!
Reinout
-
Hahahahaa
En een rookgenerator in de batterijkast erbij ;D
-
Italië is sowieso een bijzonder land :)
Absoluut! Het is het enige land ter wereld dat zo heet!
Harley Davidson was er toch ook bij betrokken? :angel:
O? Hoe dat zo? Of leveren zij de helmen voor de passagiers?
-
Deze klont (https://en.wikipedia.org/wiki/SBB-CFF-FFS_Re_460#/media/File:SBB_Re_460_Schottikon_alternate_crop.jpg) komt ook bij dat bureau vandaan.
Een van, zo niet de allermooiste van de hedendaagse locontwerpen.
Groet, Bas
-
Een glansrijke opname van de ETR700. Nu snap ik het kleurenschemma ook wat meer. De zilverkleurige vlakken onder de ramen komen vanuit het kleurenschema boven de ramen. Italianen hebben wel een kleurrijk en ingewikkeld schema bedacht voor hun hogesnelheidstreinen.
In iedergeval rijdt ie wel en doen de lampjes het ook......!!! op het filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=U8aVlSL8P-I
gr
Brutus
-
Oude Harleys hadden eigenlijk een magneet achter zich aan moeten slepen om de afgevallen onderdelen op te pikken. (chopperrijders grap). Trouwens wel meegemaakt in een groep dat een Harley spontaan hitteschilden over de A9 strooide.
Bij een tein lijke een magneet er achter alleen niet echt een goed idee!
-
Ik vind het eigenlijk best een aardige trein om te zien. Bij het smoelwerk hangt het er een beetje vanaf vanuit welke hoek je 'm ziet.
-
Ik wil hem echt!
+ nog 1
-
Het Italiaanse kleurenschema vind ik mooi. Maar de trein zelf blijft een gedrocht. Zoooo blij dat we er niet tegenaan hoeven te kijken hier ;D
Groeten Ruud B.
-
Een van, zo niet de allermooiste van de hedendaagse locontwerpen.
Groet, Bas
Het dak en de onderkant zitten verstopt onder beplating, de draaistellen zitten zelfs achter schortplaten en ik vind de loc er niet snel uitzien ook al is deze geschikt voor 230 km/u. Ik heb er dus drie op de baan staan. :)
-
Wel grappig dat ze zelfs de NS nummering en "model" naam aangehouden hebben: FYRA V250 "ALBATROS" n°4810 zoals in het filmpje te zien is.
-
Maar de trein zelf blijft een gedrocht. Zoooo blij dat we er niet tegenaan hoeven te kijken hier ;D
Vinnik ook. De Italianen mogen dan de reputatie hebben dat ze goede vormgevers zijn, bij dit model zijn ze behoorlijk ontspoord.
-
...reputatie hebben dat ze goede vormgevers zijn...
In elk geval vinden ze dat zelf (Fiat Multipla) :D
-
Bedenk wel dat het merendeel van het Nederlandse volk niet van opvallen houdt en zich het liefst per muisgrijze auto of trein verplaatst. Mijn huis werd indertijd opgeleverd met roze en turkoois schilderwerk, en dat in een dorp. Werden de huizen door de plaatselijke bewoners gekocht? Nee. Het duurde jaren eer ze er aan gewend waren.
-
In elk geval vinden ze dat zelf (Fiat Multipla) :D
Maar dit is natuurlijk wel weer leuk!
(http://i.imgur.com/NpBDeqy.png) ;D
-
Jaaaa, Engelse ontwerpen zijn tof.
-
Mooi staaltje Italiaans-Britse samenwerking.
-
Wat grappig, ik moest ook altijd aan de multipla denken als deze V250 weer eens te zien was.
Blijkbaar was ik niet de enige.
Even voor de duidelijkheid: ik vind zowel de V250 als die fiat ronduit lelijk vormgegeven.
Wat een gedrochten... :P
Het drukke kleurenschema van de italianen verbergt denk ik dat rare ontwerp, waardoor het
wat beter te harden is....
-
Bedenk wel dat het merendeel van het Nederlandse volk niet van opvallen houdt en zich het liefst per muisgrijze auto of trein verplaatst. Mijn huis werd indertijd opgeleverd met roze en turkoois schilderwerk, en dat in een dorp. Werden de huizen door de plaatselijke bewoners gekocht? Nee. Het duurde jaren eer ze er aan gewend waren.
Och ken zat volk wat opvalt,d.m.v. haarkleur,tatoeages,combinatie van,d.m.v. kleding.
Wat wel opvalt is dat die nie uit elkaar vallen of in de fik vliegen ;D
Zolang t robuust is en doet wat t hoort te doen,dan reist de doorsnee hollander overal mee ;)
Dat ze in dat dorp wellicht niet zo ruimdenkend waren over je huis,zegt niks over NL in t algemeen :)
Maar we zullen zien hoelang die dingen nu kunnen rijden zonder uit elkaar te vallen of in de fik te vliegen :angel:
-
Deze zilvermetalic kleurvariant rijd ook nog rond. Eigenlijk ook zo gek nog niet. ‘Frecciarossa’ of te wel 'Rode Pijl' is inmiddels de officiele naam voor de ETR700, alias FYRA.
De lijzige FYRA kleurstelling is ook dodelijk geweest voor de design van het treinstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ETR700.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ETR700.jpg)
gr
Brutus
-
Ik moet zeggen dat het Fyra-bashen nu wel erg saai en voorspelbaar begint te worden. Een plaat die in de groef blijft hangen.
-
Eens
-
Ik vind de zilveren kleurstelling ook cool
-
In het zilver vindt ik het trouwens best een deftige trein! Ik vermoed dat deze treinen in Italië best wel succesvol kunnen worden. De problemen zullen ze zo onderhand wel opgelost hebben. Met wat goede wil was er in Nederland uiteindelijk ook wel wat van te maken geweest, we hebben zat goede ingenieurs rondlopen.
-
Ik moet zeggen dat het Fyra-bashen nu wel erg saai en voorspelbaar begint te worden. Een plaat die in de groef blijft hangen.
Yep! Velen wensen achterom te blijven kijken en willen niet vooruit.
Men heeft het blijkbaar nog altijd niet door dat Ansaldo-Breda is inmiddels een poos (deels) is overgenomen door de Aziaten van Hitachi, een bouwer die stillaan de bovenhand krijgt op het hoge snelheidsverkeer in de UK om de 125MPH HST sets uit de jaren '76-'86 te gaan vervangen.
Na de succesvolle introductie van de 395 Class "Javalin" HST's op de lijnen van de Kentse havens naar Londen en shuttle services tijdens de Olympische spelen Londen 2012 (750 v 3èRail en 25KV), gaf het Britse Gouverment Hitachi de opdracht om de nieuwe hoge snelheidstreinen voor de snelle intercity diensten van ten noorden en westen van Londen te gaan ontwikkelen.
De treinen van het IEP programma zijn deels Hybride als enkel elektrisch uitgevoerd.
Zowel Transpenninne; Great Western Railways en LNER gaan ermee gaan rijden.
Voor de diensten van London naar Devon/Cornwall krijgen die grotere dieseltanks en die zullen in Italië op de Ansaldo Plant gemaakt gaan worden.
Ondertussen zijn er al een pak diensten bij de GWR overgenomen door de 800 Class. En had er al prettige reiservaringen ermee.
https://www.railengineer.co.uk/2017/07/04/take-a-look-around-hitachis-pistoia-train-production-plant/
De Aziaten zullen bij de renovatie van de Fyra treinstellen wellicht ook wel hun eigen willetje doorgedrukt hebben.
-
Zie je wel, hij is muisgrijs en de olandese vinden hem ineens mooi ;D
-
Deze zilvermetalic kleurvariant rijd ook nog rond. Eigenlijk ook zo gek nog niet. ‘Frecciarossa’ of te wel 'Rode Pijl' is inmiddels de officiele naam voor de ETR700, alias FYRA.
Frecciarossa is niet de naam van het treinstel, maar de hoge snelheid trein dienst waarin deze treinstellen in moeten gaan rijden. Vandaar de rode accenten. intentie is om ze in te zetten tussen Milaan en Lecce.
Mochten ze daarin echter niet voldoen, dan worden ze waarschijnlijk geplaatst in 1 van de Frecciaargento diensten. Dit is dus o.a. de reden dat de basis kleur zilver is
bron: ferrovie.it
grt,
Marcel
Sent from my SM-J510FN using Tapatalk
-
Dit ding kreeg nog een nieuw leven...
de SM90 (Railhopper) ging direct de pers in.... dus zo slecht was de Fyra niet.
-
Dat is ookwel wat kort door de bocht en onjuist, SM90 heeft ruim 10 jaar rond gereden en de stellen waren daarmee inmiddels aan revisie toe.
Een revisie waarbij men problemen zou krijgen met het vervangen van de, verouderde, versleten en soms experimentele, techniek waar men in het reguliere onderhoud ook al regelmatig tegenaan liep, mede omdat het een kleine serie was.
Besloten is toen om er afscheid van te nemen, mede omdat het maar zo'n kleine serie was met een beperkt inzetgebied en de nukken die de stellen hadden.
Daarnaast is het een feit dat prototypes standaard geen lang leven beschoren zijn, ze zijn altijd afwijkend van de later gebouwde vervolgseries en vaak is een deel van de opgedane verbeter punten die in de seriebouw zijn toegepast niet meer gewijzigd bij de prototype serie of is het zelfs nieteens mogelijk om dat nog te wijzigen.
Zie zo bijvoorbeeld ook de prototype serie van ICM, ook daar is om dezelfde reden besloten afscheid van te nemen toen de stellen aan revisie toe waren.
Je moet bij alles nakijken of wat je zou willen aanpassen aan een vervolgseriestel ook kan bij een prototype en al die enginerings kosten die daarin gaan zitten kun je maar over een beperkt aantal uitsmeren met zo'n serie waardoor dat een stuk duurder uitvalt.
Daarnaast is vergelijken met de Fyra heel erg scheef, die is nooit bedoeld als prototype serie maar gewoon direct als seriebouw gebouwd (goed, dat vervolgens elk stel een prototype is ansich is een ander punt :p) en dat ze er nu in Italië wel gewoon mee rond willen gaan rijden zegt eigenlijk meer over de maatstaven van dat land dan over de kwaliteit van de treinstellen....
En nog gekker gezegd, SM90 heeft 10 jaar rondgereden en ging aan de kant om het economische plaatje wat bij de revisie kwam kijken, het eerste V250 stel is al van 2008, we zijn 10 jaar en een hele hoop geknutsel verder van de Italianen, maar er rijdt nog geen enkel stel vast in de reguliere dienst....
-
Die lelijke zuurstok kleuren droegen naar mijn mening zeker niet bij. En het was al geen mooie eend
-
Kleurstellingen zijn wel de laatste horde die iemand zou moeten nemen,voor iets op de baan gegooid word.
Als de basis onder die stickers niet goed is,dan is dat erger als dat iemand een kleurstelling op een treinstel niet mooi vind ;)
En zoals al vaak is aangekaart in diverse topics,de basis van deze stellen was gewoon ***.
Elk treinstel was anders op diverse punten ten overstaan van de vorige die gebouwd was,ofwel sprake van lopende band werk was er niet.
Dan hadden we nog zaken zoals afvallende delen tijdens het rijden en diverse brandjes her en der :-X
Ik denk dat de reden is dat men er nu in Italië mee wil gaan rijden is,om zogenaamd geen gezichtsverlies te lijden naar t eigen volk,want daarmee zou je kunnen insinueren dat men daar gewoon niks weet van (snelle) treinen bouwen,en dat wil je natuurlijk niet zo de wereld inslingeren :angel:
Dat de rest van de wereld wel kan zien via internet en diverse media ,dat er nog altijd geen stel werkelijk probleemloos reizigers vervoerd na zoveel jaar,dat mist men dan blijkbaar daar weer ;D
We zullen zien hoe veel sleutel en plakwerk t kost, eer men echt rijd met die dingen en dat dan ook probleemloos.
(voor hun hoop ik dat t ze lukt,maar de prijskaartjes van die stellen is met dit hele verhaal vele malen duurder geworden dan gepland ,gok ik. )
-
Buiten het idee van gezichtsverlies om is het gewoon enorm kostbaar om de stellen af te schrijven en naar de recycling te sturen, in orde maken en verkopen levert altijd nog geld op dus dat zal een veel groter belang zijn.
-
Niets bijzonders maar ik kwam toevallig dit plaatje tegen vanochtend:
https://flic.kr/p/2getdBL
:)
-
Grappig te lezen (in het commentaar onder het plaatje) dat de italianen het design ook niet geweldig vinden.... ;D
Groet, Wim
-
Ik vind hem in dat two-tone grijs met die oranje/rode accenten banen erop wel erg goed te pruimen, als ik eerlijk ben. Doet de trein in ieder geval meer recht aan dan het FYRA wit met kleurtjes.
-
https://youtu.be/9ABdByvRjDg?t=79
Marc
-
Beste allen,
Voordat we hele lange verhandelingen krijgen over meningen en feiten, stel ik voor dat we dat niet in dit draadje doen. Start gerust een draadje op het Stationsplein, maar hier is het topic-vervuiling.
Verdere discussie gaat richting de digitale kliko...
Gr, Bert
Team moderatoren..
-
Een Kliko, dat is pas een lelijke bak...
Niks, ik zei niks :-X
On-topic: weet iemand hoeveel stellen er nu in dienst zijn en hoeveel nog op perfectie staan te wachten?
-
Bij treinen moet je verder kijken dan je neus lang is. De fyra is mooi, zeker als je kijkt naar de Talgo in de USA
(http://web.talgoamerica.com/images/Press_Release_image/130626_Mt_Bachelor_-_Eugene_OR_5.jpg)
Allemachtig, ik zeg niks over mooi of lelijk, maar zou dat ding geen probleem met de luchtweerstand hebben? ???
-
Uit dit document (http://web.talgoamerica.com/images/Amrak/Series_8_Brochure_sized_opt.pdf) haal ik dat het materieel voor maximaal 125 mijl/200 km) per geschikt is (commercieel).
Maar: Speed limit board in the Pacific Northwest Corridor showing that Talgo equipment is allowed to travel at 75 mph in this area while conventional passenger equipment is limited to travel at 65 mph. Dus met die weerstand valt het wel mee.
-
Hoi,
Ik kwam dit filmpje tegen van een oude bekende tegen die in Italië het toch prima naar zijn zin heeft. Ook zijn nieuwe jas staat hem erg goed, vind ik persoonlijk tien keer beter dan die Fyra kleurtjes. Laat design maar aan de Italianen over. Ook de naam FrecciaArgento heeft iets meer.
Ook het traject tussen Milaan en Taranto waar ze rijden, zo een beetje 1000 km afstand liegt er niet om. Alleen op het gebied van reizigers comfort schieten ze iets te kort, wat op zich geen wonder is want ze waren voor het relatief korte stukje Amsterdam Brussel gemaakt en niet voor 9uur reistijd.
Ben blij dat ze een goed plekje hebben gevonden
https://www.youtube.com/v/X63h5aVQNHA
Rob
-
Het blijft een mooi stuk design (y)
-
Dat reizigerscomfort vergelijken met waar ze voor gebouwd zijn in Nederland zegt niet zoveel, want in Italië is het complete interieur van die stellen compleet vernieuwd.
-
Het blijft een mooi stuk design (y)
Blijf ze spuuglelijk vinden ;D Alle gekheid, weggegeven voor een habbekrats en blijkbaar viel het dus wel mee met die onbetrouwbaarheid ;)
-
Of die Italianen vinden het niet erg als er onderweg een stuk blik afvalt. 8)
-
Sowieso heeft het toen de stellen terug waren in Italie ook nog járen geduurd voor ze de stellen daar werkend hadden, en rijden ze daar ook niet de snelheden er meer mee waar V250 voor besteld was hier.
Het is ook maar een deel van de stellen wat daar nu is komen te rijden, en deel staat nog aan de kant.
-
Ik heb de beschrijving van de video even door Google translate getrokken om wat meer info te krijgen
Het duurde minder lang dan verwacht, maar aan de andere kant was het voorspelbaar met alle problemen die ze de afgelopen maanden hebben gehad. In de zomer van 2019 kwam de ETR700 Frecciargento ex V250 Fyra in dienst ter vervanging van de Frecciabianca Adriatici, die tot nu toe werden uitgevoerd met 6 Uic-Z, 2 GC en 1 BHR in symmetrische dubbele tractie van E414. In het begin werd de ETR700 op de verbindingen van en naar Milaan-Ancona en Pescara gezet. Vervolgens, met de levering van andere treinen van de Hitachi Rail-fabriek in Pistoia, werden steeds meer Frecciabianca vervangen, die Bari, Taranto en Lecce bereikten. De eerste paar maanden leverden veel problemen op, zoals deurblokkering en software, maar na verloop van tijd werden ze opgelost.
Zoals eerder vermeld, presenteerden ze echter, eenmaal aangekomen in Puglia, twee andere fundamentele problemen, een was die van de weinige toiletten die beschikbaar waren in het hele treinstel en de andere het minder aantal rijtuigen daar de Frecciabianca er negen had.
Na de lockdown van maart tot mei 2020 zijn half juni alle langeafstandsverbindingen hersteld met 50% zitcapaciteit. Na de lockdown waren veel toeristen die wilden reizen voor vakantie of andere bewegingen. Dit leidde echter tot een snelle beperking op Trenitalia-tickets, zowel door het kleinere aantal zitplaatsen als voor het minder aantal rijtuigen die dit treinstel hebben. Vervolgens, met het einde van de volledige levering van ETR700 (ontbreekt de 03), heeft Trenitalia besloten om in Adriatica de ETR500 Frecciarossa te plaatsen in plaats van alle ETR700 Frecciargento en tussen Milaan en Venetië het omgekeerde, dat wil zeggen om de ETR500 te vervangen door de ETR700.
Met deze wijziging worden de ETR500 Frecciarossa die in de Adriatica rijdt uitgebried, met slechts twee Frecciabianca Venetië-Lecce verbindingen over, en drie Frecciargento Milaan-Ancona/Pescara verbindingen. Het moet gezegd worden dat de ETR700 het in Puglia maar iets meer dan een jaar volhield maar het is ook waar dat met de weinige rijtuigen die ze hadden het aantal stoelen minder waren dan de klassieke UIC-Z. De volgende Frecciargento die voorbestemd zijn om uit de Adriatica te verdwijnen zijn de laatste drie routes, evenals de twee op Ancona en die op Pescara, ter vervanging van andere ETR500 Frecciarossa. In deze video zie je verschillende ETR700 aankomen, vertrekken en doorreizen in Ozzano Emilia, Rimini, Marotta Mondolfo, Riminifiera en Cesena.
Alle ETR700 rijden dus met uitzondering van de 03, wat daarmee aan de hand is vertelt het verhaal niet.
En de probleempjes die ze in het begin hadden zijn dus opgelost. Ze waren alleen niet goed inzetbaar vanwege het minder aantal rijtuigen ten opzichte van de trein die ze vervingen.
Dus Klaas het blik zit er nog allemaal aan ;D ;D
Rob
-
Of dat blik is allemaal vervangen door de 03 te kannibaliseren... ;D
-
Ik vind ze ook spuuglelijk, net als Ronald Halma. :)
Die rare knik in de neus/raampartij... :-X Doet me denken aan Goofy, Mickey Mouse en de nieuwe kever van VW, de Beetle:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VWBeetle-61c1d6a606cde.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/VWBeetle-61c1d6a606cde.png)plaatje: Google
Ook zo'n maf neusje, je moet 2× kijken wat de voor- of achterkant is (dat hoeft dan weer niet bij het treinstel). ::)
-
Het zal idd altijd een lelijke (en waarschijnlijk slechte) trein blijven. Lima onder het grootspoor zeg maar. En welke kleurstelling dan ook, kan dat niet verbloemen.
De vergelijking met de Beetle zie ik zo snel niet. En als ik wat langer kijk, nog niet....
-
In de nieuwe uitmonstering vallen ze nog best mee hoor... en hier wordt graag vergeten dat het niet alleen aan de incompetentie van Ansaldo lag, maar ook aan die van Nederlandse politici en managers.
-
Als eenvoudig reiziger heb ik een behoorlijk aantal keren tussen Rotterdam en Schiphol vv met deze treinstellen gereden. De afwerking liet nogal te wensen over. Onder andere simpele dingen als hard rammelende bagagerekken dankzij het feit dat was vergeten dat sommige dingen in rubber hadden moeten zitten. Om nog maar te zwijgen van de harde knallen die door het treinstel galmden als je een tunnel in reed. Kennelijk was de stalen beplating ergens niet bestand tegen de luchtdrukverschillen die daarbij ontstaan. Van inspecteurs heb ik begrepen dat het eerste geleverde stel nog redelijk was afgewerkt, maar dat in de latere stellen veelal bedrading los was aangebracht.
Misschien is dat nu allemaal hersteld, maar zoals ze waren geleverd - al dan niet onder druk van NS of anderen - bleken ze toen niet verantwoord inzetbaar.
Dat ze er nu mooi uitzien is prima. De Fyra kleuren vond ik ook niet misstaan overigens.
-
Mooi! :)
Zullen ze hem nu eindelijk in model gaan uitbrengen?
-
Ik ben voor! ;D
-
Qua kleurstelling tonen ze ,vindt ik, een stuk beter.
Groet Cor Lageweg.
-
Ik heb de beschrijving van de video even door Google translate getrokken om wat meer info te krijgen
Alle ETR700 rijden dus met uitzondering van de 03, wat daarmee aan de hand is vertelt het verhaal niet.
En de probleempjes die ze in het begin hadden zijn dus opgelost. Ze waren alleen niet goed inzetbaar vanwege het minder aantal rijtuigen ten opzichte van de trein die ze vervingen.
Dus Klaas het blik zit er nog allemaal aan ;D ;D
Rob
De vraag is of de serie ETR700 wel de gehele vloot V250 omvat, en er niet gewoon nog een reeks stellen aan de kant staat die nooit naar die serie omgenummerd zijn ;)
Edit:
In August 2017, Trenitalia purchased all 19 V250 sets to expand its high speed fleet and rebranded them as ETR700s. After being refurbished, they entered service on Frecciargento services, on the Adriatic railway, between Milan and Lecce in 2019. Seventeen sets will be used for services, with the remaining two used as sources of spares
Even rondgekeken met google, maar blijkbaar zijn er vanaf begin dus al 2 stellen afgevallen om onderdelen te leveren ;)
En dan nog even de kanttekening dat ze hier in 2009 al hadden moeten rijden, en in Italië in 2017 pas het eerste stel reed, dus ze hebben er 16 jaar over gedaan om het spul fatsoenlijk aan de praat te krijgen....
-
Ik vind ze ook spuuglelijk, net als Ronald Halma. :)
Die rare knik in de neus/raampartij... :-X Doet me denken aan Goofy, Mickey Mouse en de nieuwe kever van VW, de Beetle:
Ik vind het echt een compliment voor die lelijke trein om hem met een Beetle te vergelijken.
Hij lijkt volgens mij meer op de lelijkste auto ooit.........
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiat-Multipla-front-20070605-61c2110642168.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fiat-Multipla-front-20070605-61c2110642168.jpg)
-
Idd, dan hebben ze het altijd over mooi Italiaans design, zal best, maar de treinen die ze ontwerpen zijn altijd al verschrikkelijk lelijk geweest...
Bijvoorbeeld...:
https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_E.626
https://www.dreamstime.com/detail-electric-locomotive-italian-classic-train-vintage-image115277144
https://en.wikipedia.org/wiki/FS_Class_ETR_300
https://www.alamy.com/stock-photo-locomotive-depot-and-workshop-fs-milano-sortation-italy-historic-site-82971769.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Fyra#/media/File:Ansaldo_Breda_V250.JPG
-
Ik vind ze ook spuuglelijk, net als Ronald Halma. :)
Nee joh, Halma lijkt met die baard meer op een dikke
Daf die al 25 jaar ergens achter op het land staat :)
-
Ik vind ze ook spuuglelijk, net als Ronald Halma. :)
Ik lees dit toch echt als volgt.
De trein is lelijk. En Ronald H ook! :/
-
Ja haha nu lees ik het ook! ;D
Maar dat bedoelde ik niet hoor.
Ronald Halma en ik vinden de trein niet mooi.
Verder niks. 8)
Frits, (y)
-
Ik meende ooit gelezen te hebben dat de V250 ontworpen zou zijn door hetzelfde designbureau
die met de Fiat Multipla op de proppen kwam... ;D
Gelukkig rijden er ook nog genoeg best mooie treinen in Italie...maar inderdaad, ze zijn goed in het
maken van buitennissige railvoertuigen... 8)
Ciao, Tis :)
-
Ik ken Ronald Halma niet en het maakt mij niet uit of ie wel of niet lelijk is ;)
De vergelijking met de fiat vind ik heel treffend! ;D
OER-lelijk design
-
Maar dat bedoelde ik niet hoor.
Weet ik Huub, maar ik kon deze niet laten lopen. 8) En Ronald kan prima tegen een plaagstootje. ;)
Die trein is ook idd lelijk.
Gr.
Edsko
-
Die trein is ook idd lelijk.
Ronald, voel je 'm? ;D
-
:D :D
-
Dat reizigerscomfort vergelijken met waar ze voor gebouwd zijn in Nederland zegt niet zoveel, want in Italië is het complete interieur van die stellen compleet vernieuwd.
Qua kleur ja, de inrichting op zich ziet er in de basis niet heel anders uit. Stoeltype is onveranderd. https://www.ice-treff.de/index.php?id=576362 (https://www.ice-treff.de/index.php?id=576362).
-
De kleur is aardig
Maar het blijft een lelijker
Cor
-
Japanners (lees: Hitachi) krijgen uiteindelijk alles wel aan de praat.
-
Hoi,
Dit is geen olie op het vuur gooien ;D maar ik vond nog een leuk filmpje over de ETR 700. Dit is een review van iemand die met het treinstel een reis heeft gemaakt en laat zien hoe deze er nu van binnen uit ziet.
https://www.youtube.com/v/RXmiAxkflps
Misschien komt PB models hier wel mee uit ;D
Rob
-
Japanners (lees: Hitachi) krijgen uiteindelijk alles wel aan de praat.
Omdat Hitachi de toko overgenomen heeft en zijn naam aan verbonden heeft betekend dat nog niet dat daar ineens (allemaal) Japanners rondlopen hoor ;)
-
Omdat er al een draadje bestond over de FYRA in Italië, beide draadjes samengevoegd.
Gr, Bert
Team moderatoren.
-
Zo zie je maar. De Italianen kunnen echt wel treinen bouwen.
-
Natuurlijk. en ze kunnen auto's bouwen, en bruggen....
Vraag niet naar de kwaliteit.... Maar ze kunnen het bouwen.
Het enige goeie wat uit Italië komt is mijn naam. En piza.
-
Zo zie je maar. De Italianen kunnen echt wel treinen bouwen.
Als je 12 jaar de tijd hebt voor ze ook rijden na het bouwen...
-
Omdat Hitachi de toko overgenomen heeft en zijn naam aan verbonden heeft betekend dat nog niet dat daar ineens (allemaal) Japanners rondlopen hoor ;)
(Nog) niet voor direct., Maar die Aziaten komen wel opzetten.
Rond 2010 reden er over Het Kanaal al HST stellen van Hitachi tss Dover/Margate & Londen St. Pancras., Werden er onderhoudsposten gebouwd te Ashford & Margate.
Geschikt voor 3e Rail en om vanaf Folkstone/Ashford/Ebsfleet vrolijk tss de Eurostars door van/naar Londen te snellen.
Die ervaringen werden positief ontvangen. En Hitachi mocht voor het Britse Gouverment Bi-mode HST stellen gaan ontwikkelen om de oudere vloot van HST's 1976-1986 te vervangen. Ondertussen rijden ze reeds bij veel spoorwegmaatschappijen rond. Een deel van de bakken van die HST's zijn gemaakt bij Hitachi Italie.
En nu gaan ze ook wat aggressiever worden op het vaste continent:
https://www.railjournal.com/financial/hitachi-to-purchase-divested-v300-zefiro-platform-from-alstom/
-
Als je 12 jaar de tijd hebt voor ze ook rijden na het bouwen...
De baas van HSA dacht dat als hij een trein van de toonbank zou kopen en zich niet meer met ontwerp en bouw zou bemoeien, kinderziektes tot het verleden zouden horen.
-
Waar staat dat?
-
Die ervaringen werden positief ontvangen. En Hitachi mocht voor het Britse Gouverment Bi-mode HST stellen gaan ontwikkelen om de oudere vloot van HST's 1976-1986 te vervangen. Ondertussen rijden ze reeds bij veel spoorwegmaatschappijen rond. Een deel van de bakken van die HST's zijn gemaakt bij Hitachi Italie.
Met wel de nuance dat het met Hitachi echt niet alleen hosanna is, na een vertraagde start voor de diensten naar Wales werden al treinen in mei dit jaar vanwege veiligheidsproblemen uit de dienst gehaald bijvoorbeeld ;)
-
De baas van HSA dacht dat als hij een trein van de toonbank zou kopen en zich niet meer met ontwerp en bouw zou bemoeien, kinderziektes tot het verleden zouden horen.
Die opmerking snap ik niet. Want HSA heeft juist geen ontwerp van de toonbank gekocht, men wilde een unieke trein. Duitse en Franse fabrikanten zagen dat niet zitten en schreven daarom bij de verplichte aanbesteding te hoog in. Met als gevolg dat Ansaldo Breda de order kreeg.
De rest is geschiedenis.
-
En dan niet vergeten dat het unieke er in lag dat ie 250 km per uur moest kunnen.
Politiek gedreven, want net binnen de 60minuten van Adam naar Rdam was genoeg.
De bestaande 300 per uur oplossingen (tgv, ice) waren daarmee te duur.
Aanbestedingseis gericht op kosten, de rest is historie.
Fred
-
Waar staat dat?
Ik weet niet of dat ergens staat, maar eind vorige eeuw tijdens de woelige jaren van opsplitsing en verzelfstandiging van NS dachten verschillende managers er zo over. Bij de feestelijke roll-out van mDDM georganiseerd door fabriek de Dietrich kondigde de toenmalig productie-directeur van NSR aan dat dit de laatste door NS ontwikkelde trein zou zijn. In zijn volgende baan als baas van HSA heeft hij de de daad bij het woord gevoegd.
-
Die opmerking snap ik niet. Want HSA heeft juist geen ontwerp van de toonbank gekocht, men wilde een unieke trein. Duitse en Franse fabrikanten zagen dat niet zitten en schreven daarom bij de verplichte aanbesteding te hoog in. Met als gevolg dat Ansaldo Breda de order kreeg.
De rest is geschiedenis.
"Van de toonbank kopen" is een ruim begrip, met aan de ene kant van het spectrum een kant en klare voor de beoogde inzet toegelaten trein, en aan de andere kant een voor een specifieke klant speciaal ontworpen trein opgebouwd op basis van een standaardplatform van de leverancier en met gebruik van standaard componenten. Essentieel in deze benadering is dat de opdrachtgever niets zelf ontwikkelt, zich niet met de bouw bemoeit en alle verantwoordelijkheid volledig bij de leverancier legt, die de trein als turnkey project moet opleveren.
-
En van welk standaard platform komt V250 dan af?
-
En van welk standaard platform komt V250 dan af?
Nog betere vraag: welke standaard componenten en systemen hebben ze erin gestopt?
-
Je ontwijkt dus gewoon om antwoord te geven op Daan! z'n vraag.. De V250 is van de grond af aan compleet nieuw ontworpen. Enige wat naderhand is aangepast is die afzichtte langere neus, want IL&T vond het origineel niet goed genoeg voor 250 km/h.
-
Precies wat Joop zegt. mDDM, je verhaal klopt niet. Je hebt ergens ooit wat gelezen en gehoord, vult daar zelf nog wat bij aan en zet het vervolgens hier neer of het de waarheid is.
-
Ik heb gezegd: "Essentieel in deze benadering is dat de opdrachtgever niets zelf ontwikkelt, zich niet met de bouw bemoeit en alle verantwoordelijkheid volledig bij de leverancier legt, die de trein als turnkey project moet opleveren." Daar gaat het om.
-
Overigens stond AnsaldoBreda nadat HSA de bestelling voor de V250 had geplaatst, met een grote stand op de Railtech beurs in Utrecht. Maar toen ik de vertegenwoordiger van de treinenbouwer feliciteerde met de opdracht en nog wat over deze trein door wilde praten, had hij geen idee waar ik het over had. Wel gek, je staat op een beurs in het land van een spoorbedrijf dat juist een grote bestelling bij jouw bedrijf heeft geplaatst, en je weet er helemaal niet van.
-
Alleen is dat je eigen definitie, want bij "van de toonbank" wordt een standaard product bedoeld.
-
Ik heb gezegd: "Van de toonbank kopen is een ruim begrip". Ik heb geprobeerd uit te leggen wat daar bij NS mee bedoeld werd. Maar iedereen had daar zijn eigen voorstelling bij, dus een exacte definitie is niet te geven.
-
Vandaag is een nieuw draadje gestart over de nieuwe treinen Parijs-Milaan van Trenitalia. Deze worden gereden met de ETR 1000, ook een product van Bombardier/AnsaldoBreda. Volgens Wikipedia komt het ontwerp voort uit zowel de Bombardier Zefiro zoals geleverd aan China, als de V250 van AnsaldoBreda.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101087.0
-
Je praat veel, zegt weinig, mDDM. Enige wat je doet is ontwijkende antwoorden geven op Daan! z’n vragen. :-X ::)
-
Is dit een kruisverhoor of zo?
-
Nee, het is gewoon een verzoek om een eerdere uitspraak te onderbouwen.
-
Een paar passages uit het rapport van de parlementaire enquêtecommissie Fyra:
"...Uitgangspunt bij het opstellen van het bestek is zo veel mogelijk standaardtreinen aan te schaffen. Vanaf het begin is duidelijk dat ook standaardtreinen hoe dan ook aangepast zullen moeten worden om te voldoen aan de technische specificaties van de HSL-Zuid..."
"...U weet dat er achter de manier waarop met de leverancier werd omgegaan, een filosofie lag. NS Financial Services vond dat het toch veel meer een turnkeyproject zou moeten zijn. Daarbij grijpt de opdrachtgever zo min mogelijk in en heeft hij zo min mogelijk invloed op wat er in de fabriek gebeurt..."
-
En dus was V250 geen toonbank-product. Hoe ruim je de definitie ook neemt.
-
Het gaat er niet om hoe ruim jij die definitie neemt, maar hoe bij NS gedacht werd. "Van de toonbank kopen" was destijds net zo een vaag begrip als "light rail". Iedereen had er zijn eigen voorstelling bij en het werd te pas en te onpas geroepen.
-
Ja, het is wat...
Groeten
Hendrik Jan