Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 06:43:43
LS Models 2025 door Cegielski
Vandaag om 06:36:20
Roco 1753 (nieuw generatie) bevestiging panto's door GerardH
Vandaag om 02:43:43
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 02:38:53
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
21 November 2025, 23:32:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door JeanR
21 November 2025, 23:00:03
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
21 November 2025, 22:53:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 1200blauw
21 November 2025, 22:46:56
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door JeanR
21 November 2025, 22:45:14
Spoor- en tramweg parafernalia door GerardvV
21 November 2025, 22:32:47
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
21 November 2025, 22:26:57
lange adressen met esu decoders. door NS2408
21 November 2025, 22:19:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Joz
21 November 2025, 21:45:24
Bahnstrecke 5867 door gdh
21 November 2025, 21:05:21
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald Halma
21 November 2025, 20:57:00
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
21 November 2025, 20:55:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
21 November 2025, 20:23:35
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
21 November 2025, 20:01:37
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Sven
21 November 2025, 19:34:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 November 2025, 19:26:22
Märklin M tapijtbaan door Mark D.
21 November 2025, 19:00:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
21 November 2025, 18:56:34
De spoorhaven van Zuidbarge. door Scratchbuilt
21 November 2025, 18:50:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
21 November 2025, 17:39:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
21 November 2025, 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
21 November 2025, 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
21 November 2025, 16:45:03
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
21 November 2025, 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
21 November 2025, 16:26:27
  

Auteur Topic: Roco NS 200/300 Sik, model 2019, geel-grijs, nr. 337  (gelezen 221779 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #345 Gepost op: 07 October 2019, 09:05:31 »
Nee dat denk ik niet, maar met aandrijving op 1 as met 2 slipbandjes is het beslist een kwestie van kunst-en vliegwerk om de lok betrouwbaar te laten lopen en dat geeft nu eenmaal weinig vertrouwen voor de langere termijn. Dat zou jammer zijn, want de cosmetische vooruitgang rechtvaardigt een betrouwbare basis.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #346 Gepost op: 07 October 2019, 09:49:02 »
Denken jullie nu echt dat Roco een Sik gaat afleveren die niet van zijn plaats komt? Dat lijkt mij toch echt een non item.
Ik kijk in ieder geval uit naar eind december. (y)
als je leest wat we schrijven weet je wat we denken. Tis niet zo moeilijk....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26980
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #347 Gepost op: 07 October 2019, 10:29:20 »
Denken jullie nu echt dat Roco een Sik gaat afleveren die niet van zijn plaats komt?
Ik denk dat hij wel van zijn plek komt dankzij de antislipbandjes. Maar als er geen bandjes zouden zitten op die ene aangedreven as wordt het heel twijfelachtig. Het oude concept met 2 assen aangedreven en stroomafname op alle wielen is technisch veel beter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9018
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #348 Gepost op: 07 October 2019, 12:06:25 »
Dan is het een kwestie van gewichtsverdeling.
Heb nog nooit een rocolokje meegemaakt wat door zn aandrijfconcept niet van zn plaats kwam, dus het zal nu ook wel lukken, lijkt me.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #349 Gepost op: 07 October 2019, 12:27:37 »
Nee dat denk ik niet, maar met aandrijving op 1 as met 2 slipbandjes is het beslist een kwestie van kunst-en vliegwerk om de lok betrouwbaar te laten lopen en dat geeft nu eenmaal weinig vertrouwen voor de langere termijn. Dat zou jammer zijn, want de cosmetische vooruitgang rechtvaardigt een betrouwbare basis.

nieuwe kap op oud chassis prakken?

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5427
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #350 Gepost op: 07 October 2019, 13:09:52 »
Ach, je kunt een concept niet neersabelen voor het uitgebracht is, maar ik heb persoonlijk geen fijn gevoel bij het 1-as-aandrijving-met-bandjes concept.
Ik verwacht voor zoveel geld eigenlijk een stabielere basis.
RETROBAHN A.G.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #351 Gepost op: 07 October 2019, 17:19:48 »
In eating is the proof of the pudding.
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5504
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #352 Gepost op: 07 October 2019, 17:26:47 »
Hetzelfde aandrijfconcept is, voor zover ik weet, bedacht voor nog een aantal andere soortgelijke locjes van dit merk, waaronder de Duitse Köf. Ik verwacht niet anders dan dat Roco hier goed over nagedacht heeft voordat ze zoiets in de markt zetten; ze kunnen het zich absoluut niet veroorloven om hiermee een zeperd te begaan. Maar uiteraard ben ook ik heel benieuwd naar het uiteindelijke model en de gebruikte techniek.

Rob
Tbinnebarretije…

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #353 Gepost op: 07 October 2019, 20:49:05 »
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ze vooral over eenvoud in productie hebben nagedacht (3L en 2L vrijwel gelijk) en wat minder over de betrouwbaarheid in inzet. Dat hebben ze overigens recent ook bij een heruitgave van de V80 gedaan (2 van de 4 assen aangedreven). Dus blijkbaar is dat waar de prioriteiten nu liggen.

Maar voor mij is de keuze daarmee  duidelijk. Ik hoop dat mijn lenz köf2 nog heel lang mee gaat.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1134
    • Windhoven
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #354 Gepost op: 07 October 2019, 20:56:52 »
Nee dat denk ik niet, maar met aandrijving op 1 as met 2 slipbandjes is het beslist een kwestie van kunst-en vliegwerk om de lok betrouwbaar te laten lopen en dat geeft nu eenmaal weinig vertrouwen voor de langere termijn. Dat zou jammer zijn, want de cosmetische vooruitgang rechtvaardigt een betrouwbare basis.

Daarom natuurlijk ook een powerpack voor 15 seconden buffer.
Johan

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #355 Gepost op: 07 October 2019, 21:08:04 »
Meten is weten. Waarom vragen we niet aan Manuel van Pijplines of de Sik bij hem ook gereden heeft en zo ja wat zijn indruk daarvan is.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 723
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #356 Gepost op: 08 October 2019, 00:02:01 »
@Eric B,

Klopt die langere sleep. Destijds was in een semi wetenschappelijk programma te zien, dat een Sik een stam E-rijtuigen versleepte op het emplacement van Haarlem. Ik meen zo'n negen rijtuigen Van de stam Zandvoort-Maastricht.

Gr,

Dirk

Och aan trek kracht ligt het niet bij die dingen, t word met zo sleep pas spannend met remmen.. ;D

Marc

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2293
    • Biesje.nl
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #357 Gepost op: 08 October 2019, 04:12:51 »
Met 10 man op de rem gaan staan. En dan nog moet iedereen daarna een schone onderbroek aan denk ik :D .

Ik hoop dat het idd allemaal wel meevalt. Ik wil hem graag hebben. En ik ben iig blij dat ze meteen voor een gewilde uitvoering gaan en niet een Strukton of ander buitenbeentje.

Met de stroombuffer ben ik ook niet bang dat het beroerd zal rijden als het eenmaal rijdt. maar inderdaad zal je net zien dat je de loc stil zet bij het heen en weer rangeren op een stofje of zo en dan loopt de buffer leeg (want geluid en licht) en staat ie zonder prik. Op mijn boekenplank testbaan geef ik dan een ram op de plank en door de trilling maakt de stilstaande trein dan wel weer contact, maar mensen met een mooie baan willen denk ik niet om de 5 minuten een beving van 6.4 op de 1:87 schaal van Richter nabootsen :(

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22700
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #358 Gepost op: 08 October 2019, 05:28:12 »
Volgens mij is het probleem van stilstaan zonder stroomafname ook dat de decoder dan geen instructies kan ontvangen en dus nooit de rijinstructie krijgt. Daar helpt geen stroombuffer tegen.
Nu had Floris een paar berichten geleden een ingewikkelde manier verzonnen waarop het toch kon werken, dus we zijn benieuwd. Ik ging toch al jaren wachten op een uitgave zonder toet en vroem.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7925
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #359 Gepost op: 08 October 2019, 10:07:02 »
Och aan trek kracht ligt het niet bij die dingen, t word met zo sleep pas spannend met remmen.. ;D
Vooral als je je bedenkt dat een Sik sneller kon/mocht rijden dan een Bakkie  ;)

Persoonlijk vind ik 'toet en vroem' juist in een dergelijk locje wel toegevoegde waarde hebben, in treinstellen en dergelijke hoeft het van mij ook niet zo, maar lekker rangeren met een Sik of een Bakkie gepaard met de daarbij passende geluiden op een gepast niveau vind ik wel wat toevoegen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.