Doel:€250.00
Donaties:€197.50

Per saldo:€-52.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-09-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekplaatje NS 3726 door Dpc Fo
Vandaag om 00:13:49
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door barry1972
Vandaag om 00:07:56
Heuvelland, een tentoonstellingsbaantje in H0 door barry1972
Vandaag om 00:01:15
Piko NS1100, materieelbespreking door barry1972
22 september 2020, 23:52:49
Zonder fouten een Arduino programmeren door Hennik
22 september 2020, 23:44:45
Polarisatie ofwel keerlus schakeling met een sectie en lichtsluis door Klaas Zondervan
22 september 2020, 23:41:16
Wielstel draaiend vastzetten? door Te 2/2
22 september 2020, 23:39:10
Van Biervliet 2552 blijft staan met draaiende motor. door Jeroen Water
22 september 2020, 23:28:16
Zelfbouw rails en wissels H0, waar te beginnen door laurent
22 september 2020, 23:12:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 september 2020, 23:11:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
22 september 2020, 23:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 september 2020, 23:04:05
Tillig DDR DR Bme 2de klasse rijtuig type Y/B 70 H0 door stefan88
22 september 2020, 22:52:24
Draaistelwagens en Wielstelwagens door Freek Jonkers
22 september 2020, 22:50:11
Projekt 083-338 door Falkenberg
22 september 2020, 22:28:08
Welke manier van handbediening op wissels? door Klaas Zondervan
22 september 2020, 22:26:03
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door arnout
22 september 2020, 22:24:20
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
22 september 2020, 22:16:05
BNLS-module: "Grasland" door Edsko Hekman
22 september 2020, 22:06:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 september 2020, 21:47:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
22 september 2020, 21:33:22
Pimp my Hippel door De eerste Ivo
22 september 2020, 21:06:53
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
22 september 2020, 21:02:26
Roco Vectron DC voorzien van schijnwerpers en cabineverlichting door MattieGraafschap
22 september 2020, 20:47:24
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
22 september 2020, 20:41:58
Bouwproject Zolderspoorbaan DB epoche III Hoofdstation met zijlijn door Frank 123
22 september 2020, 20:18:13
Zimo sounddecoder, instellen maximum snelheid door VAM65
22 september 2020, 20:06:23
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door phdirk
22 september 2020, 19:47:12
Uitlezen decoder met Twin-Center door lokmuis
22 september 2020, 19:41:50
Crafftiq start met de ontwikkeling en productie van modeltreinen door ronald1956
22 september 2020, 19:22:45
  

Auteur Topic: Roco NS 200/300 Sik, model 2019  (gelezen 100263 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4361
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #345 Gepost op: 07 oktober 2019, 09:05:31 »
Nee dat denk ik niet, maar met aandrijving op 1 as met 2 slipbandjes is het beslist een kwestie van kunst-en vliegwerk om de lok betrouwbaar te laten lopen en dat geeft nu eenmaal weinig vertrouwen voor de langere termijn. Dat zou jammer zijn, want de cosmetische vooruitgang rechtvaardigt een betrouwbare basis.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9768
    • belse roestkraam
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #346 Gepost op: 07 oktober 2019, 09:49:02 »
Denken jullie nu echt dat Roco een Sik gaat afleveren die niet van zijn plaats komt? Dat lijkt mij toch echt een non item.
Ik kijk in ieder geval uit naar eind december. (y)
als je leest wat we schrijven weet je wat we denken. Tis niet zo moeilijk....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19504
    • Pagina van klaas
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #347 Gepost op: 07 oktober 2019, 10:29:20 »
Denken jullie nu echt dat Roco een Sik gaat afleveren die niet van zijn plaats komt?
Ik denk dat hij wel van zijn plek komt dankzij de antislipbandjes. Maar als er geen bandjes zouden zitten op die ene aangedreven as wordt het heel twijfelachtig. Het oude concept met 2 assen aangedreven en stroomafname op alle wielen is technisch veel beter.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4170
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #348 Gepost op: 07 oktober 2019, 12:06:25 »
Dan is het een kwestie van gewichtsverdeling.
Heb nog nooit een rocolokje meegemaakt wat door zn aandrijfconcept niet van zn plaats kwam, dus het zal nu ook wel lukken, lijkt me.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6037
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #349 Gepost op: 07 oktober 2019, 12:27:37 »
Nee dat denk ik niet, maar met aandrijving op 1 as met 2 slipbandjes is het beslist een kwestie van kunst-en vliegwerk om de lok betrouwbaar te laten lopen en dat geeft nu eenmaal weinig vertrouwen voor de langere termijn. Dat zou jammer zijn, want de cosmetische vooruitgang rechtvaardigt een betrouwbare basis.

nieuwe kap op oud chassis prakken?

groeten
Hendrik Jan
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4361
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #350 Gepost op: 07 oktober 2019, 13:09:52 »
Ach, je kunt een concept niet neersabelen voor het uitgebracht is, maar ik heb persoonlijk geen fijn gevoel bij het 1-as-aandrijving-met-bandjes concept.
Ik verwacht voor zoveel geld eigenlijk een stabielere basis.
RETROBAHN A.G.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 698
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #351 Gepost op: 07 oktober 2019, 17:19:48 »
In eating is the proof of the pudding.
Carel
...als je kinderen wil laten groeien moet je er niet boven op gaan zitten...   =Luizenmoeder=

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2911
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #352 Gepost op: 07 oktober 2019, 17:26:47 »
Hetzelfde aandrijfconcept is, voor zover ik weet, bedacht voor nog een aantal andere soortgelijke locjes van dit merk, waaronder de Duitse Köf. Ik verwacht niet anders dan dat Roco hier goed over nagedacht heeft voordat ze zoiets in de markt zetten; ze kunnen het zich absoluut niet veroorloven om hiermee een zeperd te begaan. Maar uiteraard ben ook ik heel benieuwd naar het uiteindelijke model en de gebruikte techniek.

Rob
Gewoon een keer beginnen....

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4000
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #353 Gepost op: 07 oktober 2019, 20:49:05 »
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat ze vooral over eenvoud in productie hebben nagedacht (3L en 2L vrijwel gelijk) en wat minder over de betrouwbaarheid in inzet. Dat hebben ze overigens recent ook bij een heruitgave van de V80 gedaan (2 van de 4 assen aangedreven). Dus blijkbaar is dat waar de prioriteiten nu liggen.

Maar voor mij is de keuze daarmee  duidelijk. Ik hoop dat mijn lenz köf2 nog heel lang mee gaat.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
    • Windhoven
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #354 Gepost op: 07 oktober 2019, 20:56:52 »
Nee dat denk ik niet, maar met aandrijving op 1 as met 2 slipbandjes is het beslist een kwestie van kunst-en vliegwerk om de lok betrouwbaar te laten lopen en dat geeft nu eenmaal weinig vertrouwen voor de langere termijn. Dat zou jammer zijn, want de cosmetische vooruitgang rechtvaardigt een betrouwbare basis.

Daarom natuurlijk ook een powerpack voor 15 seconden buffer.
Johan

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1400
  • Modelrailroading is fun
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #355 Gepost op: 07 oktober 2019, 21:08:04 »
Meten is weten. Waarom vragen we niet aan Manuel van Pijplines of de Sik bij hem ook gereden heeft en zo ja wat zijn indruk daarvan is.

Ted

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #356 Gepost op: 08 oktober 2019, 00:02:01 »
@Eric B,

Klopt die langere sleep. Destijds was in een semi wetenschappelijk programma te zien, dat een Sik een stam E-rijtuigen versleepte op het emplacement van Haarlem. Ik meen zo'n negen rijtuigen Van de stam Zandvoort-Maastricht.

Gr,

Dirk

Och aan trek kracht ligt het niet bij die dingen, t word met zo sleep pas spannend met remmen.. ;D

Marc

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Biesje.nl
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #357 Gepost op: 08 oktober 2019, 04:12:51 »
Met 10 man op de rem gaan staan. En dan nog moet iedereen daarna een schone onderbroek aan denk ik :D .

Ik hoop dat het idd allemaal wel meevalt. Ik wil hem graag hebben. En ik ben iig blij dat ze meteen voor een gewilde uitvoering gaan en niet een Strukton of ander buitenbeentje.

Met de stroombuffer ben ik ook niet bang dat het beroerd zal rijden als het eenmaal rijdt. maar inderdaad zal je net zien dat je de loc stil zet bij het heen en weer rangeren op een stofje of zo en dan loopt de buffer leeg (want geluid en licht) en staat ie zonder prik. Op mijn boekenplank testbaan geef ik dan een ram op de plank en door de trilling maakt de stilstaande trein dan wel weer contact, maar mensen met een mooie baan willen denk ik niet om de 5 minuten een beving van 6.4 op de 1:87 schaal van Richter nabootsen :(

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19192
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #358 Gepost op: 08 oktober 2019, 05:28:12 »
Volgens mij is het probleem van stilstaan zonder stroomafname ook dat de decoder dan geen instructies kan ontvangen en dus nooit de rijinstructie krijgt. Daar helpt geen stroombuffer tegen.
Nu had Floris een paar berichten geleden een ingewikkelde manier verzonnen waarop het toch kon werken, dus we zijn benieuwd. Ik ging toch al jaren wachten op een uitgave zonder toet en vroem.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 3845
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam in H0 op Facebook
Re: Roco NS 200/300 Sik, model 2019
« Reactie #359 Gepost op: 08 oktober 2019, 10:07:02 »
Och aan trek kracht ligt het niet bij die dingen, t word met zo sleep pas spannend met remmen.. ;D
Vooral als je je bedenkt dat een Sik sneller kon/mocht rijden dan een Bakkie  ;)

Persoonlijk vind ik 'toet en vroem' juist in een dergelijk locje wel toegevoegde waarde hebben, in treinstellen en dergelijke hoeft het van mij ook niet zo, maar lekker rangeren met een Sik of een Bakkie gepaard met de daarbij passende geluiden op een gepast niveau vind ik wel wat toevoegen.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.