Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door tothebeach
Vandaag om 14:33:59
Piko 2200 rijdt beroerd na inbouw decoder door bellejt
Vandaag om 14:30:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 14:27:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:14:47
EifelBurgenBahn door NS264
Vandaag om 14:12:08
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door tothebeach
Vandaag om 14:07:31
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:06:55
Witte decals, waar laten printen? door Hendrik Jan
Vandaag om 13:55:05
Afdraaien van wielflenzen door ruudns
Vandaag om 13:54:32
BNLS spoorkaart DB door Bert V
Vandaag om 13:51:28
Rocoline 3-wegwissel in iTrain door Bert V
Vandaag om 13:43:05
DE2 geel en rood met hazelnoot door Hendrik Jan
Vandaag om 13:19:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Besselspoor
Vandaag om 13:15:48
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 12:38:57
Frans diorama 1:48 door Wim Corduwener
Vandaag om 11:56:52
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:53:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:42:30
Bouw RhB station Langwies in H0m 200x47cm door Joran
Vandaag om 11:12:27
Laptop op hol door Lokprogrammer! door Daan Neijenhuis
Vandaag om 10:46:00
Diorama V80 voor Billy kast door NS264
Vandaag om 10:41:37
Cubana door Valentijn
Vandaag om 09:26:52
Artitec 2020 door dh3201
Vandaag om 09:11:54
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 09:00:33
ROCO 10810 multimaus reageert niet meer door VAM65
Vandaag om 08:39:02
MB-module: “Roubaix” door Chris80
18 februari 2020, 23:42:41
Even voorstellen en gelijk wat vragen door clickmaniac
18 februari 2020, 23:05:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
18 februari 2020, 22:41:55
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Ronald Halma
18 februari 2020, 22:41:12
Frans loodsje door Daniels
18 februari 2020, 22:37:22
MSG Drechtsteden is in voorbereiding voor de Modelbouwshow in de Zeelandhallen door ronald2016
18 februari 2020, 22:31:46
  

Auteur Topic: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?  (gelezen 1819 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Gepost op: 06 januari 2019, 16:20:23 »
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2688
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2019, 16:33:44 »
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 18:31:17 door Wijktrein »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4754
  • Team Mitropa
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2019, 18:13:13 »
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2019, 18:47:05 »
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2019, 15:17:54 »
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18237
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2019, 15:27:54 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2019, 15:45:21 »
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18237
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2019, 16:33:52 »
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2422
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2019, 02:32:21 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18237
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2019, 07:38:02 »
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2422
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2019, 13:13:38 »
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de