Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:51:30
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Rico [momfer]
Vandaag om 12:41:33
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Spoor- en tramweg parafernalia door FritsT
Vandaag om 12:03:02
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:53:44
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 11:30:37
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 11:22:52
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
  

Auteur Topic: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?  (gelezen 3189 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Gepost op: 06 January 2019, 16:20:23 »
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5367
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2019, 16:33:44 »
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 January 2019, 18:31:17 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2019, 18:13:13 »
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2019, 18:47:05 »
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2019, 15:17:54 »
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2019, 15:27:54 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2019, 15:45:21 »
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2019, 16:33:52 »
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2019, 02:32:21 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26624
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2019, 07:38:02 »
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2019, 13:13:38 »
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de