Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 07:50:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 07:22:09
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 01:00:04
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
  

Auteur Topic: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?  (gelezen 3185 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Gepost op: 06 January 2019, 16:20:23 »
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5366
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2019, 16:33:44 »
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 January 2019, 18:31:17 door Wijktrein »
Tbinnebarretije…

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2019, 18:13:13 »
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2019, 18:47:05 »
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 January 2019, 15:17:54 »
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 January 2019, 15:27:54 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 January 2019, 15:45:21 »
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 January 2019, 16:33:52 »
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 January 2019, 02:32:21 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26608
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 January 2019, 07:38:02 »
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2785
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 January 2019, 13:13:38 »
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de