Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Railterminal Greenport Venlo door Thom
Vandaag om 11:40:53
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door AK952
Vandaag om 11:40:20
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 11:39:04
Helix teken in AnyRail door Bert2011
Vandaag om 11:38:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 11:38:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 11:35:28
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:20:07
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:19:29
Wat hing er achter een Blauwe Brabander door Dikke-daf
Vandaag om 11:11:38
DR5010 defect? door gansep
Vandaag om 11:09:25
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Sven
Vandaag om 10:59:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MarvinK
Vandaag om 10:50:12
Gemeentetram Eemstede door Sven
Vandaag om 10:44:18
Coöperatie de Eendracht door cor_b
Vandaag om 10:11:06
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Romavami
Vandaag om 09:55:14
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
Vandaag om 09:27:53
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 09:22:09
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 08:36:22
Falcons Baan-Zonder-Naam door Arjan6511
Vandaag om 08:19:32
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Hans Grasmaijer
Vandaag om 07:34:27
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Patrick Smout
Vandaag om 07:20:04
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door laurent
Vandaag om 01:28:57
Het oude station Wageningen (versie 3) door Martin Hornis
Vandaag om 01:16:38
Zonder fouten een Arduino programmeren door Martin Hornis
Vandaag om 00:58:27
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Rondje_HO
Vandaag om 00:37:52
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:15:44
Kuehn WD10 programmeren, hoe schakeltijd instellen? door jerrytrein
28 februari 2020, 23:05:25
Raadplaatje door Twinkie
28 februari 2020, 23:03:19
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 februari 2020, 22:46:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 februari 2020, 22:39:09
  

Auteur Topic: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?  (gelezen 1832 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Gepost op: 06 januari 2019, 16:20:23 »
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2019, 16:33:44 »
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 18:31:17 door Wijktrein »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4758
  • Team Mitropa
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2019, 18:13:13 »
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2019, 18:47:05 »
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2019, 15:17:54 »
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18299
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2019, 15:27:54 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 88
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2019, 15:45:21 »
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18299
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2019, 16:33:52 »
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2019, 02:32:21 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18299
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2019, 07:38:02 »
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2424
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2019, 13:13:38 »
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de