Doel:€250.00
Donaties:€195.00

Per saldo:€-55.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-01-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Malmö en de Öresundbrug. door Henk Barten
Vandaag om 01:17:21
BNLS-actie: Ibes Interfrigo Chiquita - De Graaf koelwagen door ReneN
Vandaag om 01:16:54
Rangeer avontuur met Sik en 2400 door NS1220
Vandaag om 00:45:08
Very USA: The Slug door NS1220
Vandaag om 00:32:15
Treinen op zijlijnen, bij elkaar geraapt spul. door Marijn
Vandaag om 00:02:03
ESU Ecos AC/DC samen door mardig23
19 januari 2020, 23:52:54
Lenz decoder 1035, waar zit de massa? door Priegelman
19 januari 2020, 23:48:05
Loksound micro v4.0 sound slot verwijderen door Ronald Halma
19 januari 2020, 23:44:25
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Thowra
19 januari 2020, 23:33:41
Olie door Alain1964
19 januari 2020, 23:29:43
Piko BR 82039, rijdt analoog, maar niet met ESU decoder? door Jos Schnitzler
19 januari 2020, 22:58:16
Update: baan in de tropen door Daniel Caso
19 januari 2020, 22:55:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Yuri Sloof
19 januari 2020, 22:54:22
Magoo's geheime archief. VERBODEN TOEGANG door Daniel Caso
19 januari 2020, 22:54:17
Van Dapol spoor 0 class 08 naar NS 500/600 door Pauldg
19 januari 2020, 22:49:59
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Carl
19 januari 2020, 22:49:35
MB-module: Stukje Frankrijk door Chris80
19 januari 2020, 22:47:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 januari 2020, 22:46:54
Uit en Thuis, de bouw door Wim Vink
19 januari 2020, 22:15:08
Projekt 083-338 door jerrytrein
19 januari 2020, 22:08:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
19 januari 2020, 22:08:22
Hoch über dem Fluss Albula (Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn) door Daniels
19 januari 2020, 21:55:09
Weinig resultaten, maar wel (sporadisch) lekker bezig door valkyrienineball
19 januari 2020, 21:45:28
Taps toelopende buis? door Klaas Zondervan
19 januari 2020, 21:35:52
Kleurenfilm uit WO2 met stoomloc in Amersfoort door Syb030
19 januari 2020, 21:33:16
Artitec 2020 door eichddraig
19 januari 2020, 21:13:36
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
19 januari 2020, 20:43:49
Rijnmondlijn in h0 door Sebas5998
19 januari 2020, 20:38:02
MB-module: “Roubaix” door Chris80
19 januari 2020, 20:37:27
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f door Daniel Caso
19 januari 2020, 20:27:23
  

Auteur Topic: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?  (gelezen 1800 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Gepost op: 06 januari 2019, 16:20:23 »
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2651
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2019, 16:33:44 »
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 18:31:17 door Wijktrein »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4742
  • Team Mitropa
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2019, 18:13:13 »
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2019, 18:47:05 »
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2019, 15:17:54 »
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18076
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2019, 15:27:54 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2019, 15:45:21 »
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18076
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2019, 16:33:52 »
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2417
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2019, 02:32:21 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18076
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2019, 07:38:02 »
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2417
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2019, 13:13:38 »
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de