Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2019 door rail4marcel
Vandaag om 02:24:16
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 00:59:21
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 00:39:19
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 00:25:46
Stotterend geluid uit speaker door Sven
Vandaag om 00:00:05
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door MdBruin
15 september 2019, 23:29:15
ESU 2019 door sneek
15 september 2019, 23:18:51
Terschellinger Spoor door KNed
15 september 2019, 23:05:29
Projekt 083-338 door 44
15 september 2019, 22:50:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
15 september 2019, 22:41:44
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
15 september 2019, 22:36:17
BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar door nighttrain1
15 september 2019, 22:33:51
Show je realistische treinsamenstelling door Martijn de Kuiper
15 september 2019, 22:31:06
Structon 1600 batterij werktrein? door dennie
15 september 2019, 22:28:17
Brawa 2019 door EN446
15 september 2019, 22:14:47
Bröckenbahn door Frank 123
15 september 2019, 22:07:02
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Marc tramt
15 september 2019, 22:05:09
Brawa H0 1180 "Schiebebühne" / Transfer Table door Ronald Halma
15 september 2019, 21:54:26
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
15 september 2019, 21:52:27
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door spock
15 september 2019, 21:49:30
Hoekdiorama door JurS
15 september 2019, 21:48:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
15 september 2019, 21:29:33
Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen? door ArjanB
15 september 2019, 21:29:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 september 2019, 21:27:17
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door dh3201
15 september 2019, 20:55:35
Neutraal Moresnet in H0 door Bert V
15 september 2019, 20:21:45
Update: baan in de tropen door MOVisser
15 september 2019, 19:14:01
VillaAlbaBaan Ho Afm 2.70 x 1.55m Marklin C-rails door Juroen
15 september 2019, 18:26:20
Roco De Hoop Golfkarton wagen, Echt of fake. door edwin1974
15 september 2019, 18:13:42
Seuthe 10 in BR 50 008 icm Lopiv4 door Coliebollie
15 september 2019, 18:10:02
  

Auteur Topic: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?  (gelezen 1713 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Gepost op: 06 januari 2019, 16:20:23 »
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint

Wijktrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2541
  • 6300 E-A-D-G Klinkt als muziek in m'n oren...
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2019, 16:33:44 »
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 18:31:17 door Wijktrein »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4661
  • Team Mitropa
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2019, 18:13:13 »
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2019, 18:47:05 »
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2019, 15:17:54 »
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17386
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2019, 15:27:54 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 80
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2019, 15:45:21 »
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17386
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2019, 16:33:52 »
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2382
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2019, 02:32:21 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 17386
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2019, 07:38:02 »
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?
Spoorbaan "Uit en Thuis" in aanbouw.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2382
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2019, 13:13:38 »
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de