Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trawos plan U superen door Wil uut Drenthe
Vandaag om 21:52:44
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 21:51:08
Projekt 083-338 door hervé
Vandaag om 21:47:14
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 21:46:54
Kap van Shapeways + chassis van ACME = NS 2000? door TonM
Vandaag om 21:43:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Edde
Vandaag om 21:42:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 21:40:49
Dort in Stoom door johanw
Vandaag om 21:39:09
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 21:31:45
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 21:22:55
Nieuwe trein toevoegen aan de ECOS door WillemdeNie
Vandaag om 21:18:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald1974
Vandaag om 21:18:31
NS modelbaan Hoekdam H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:18:28
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 21:17:51
DE2 geel en rood met hazelnoot door FRIE
Vandaag om 20:46:43
Fleischmann piccolo eindafschakeling wisselaandrijving verwijderen door henk
Vandaag om 20:45:42
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 20:44:35
Corona en modelbouw door Bert V
Vandaag om 20:39:26
Arduino en Selectrix door Dompie
Vandaag om 20:27:52
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 19:59:53
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 19:55:57
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:47:20
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door Jeronimos
Vandaag om 19:43:15
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:26:09
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 18:56:21
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door St00mboy
Vandaag om 18:52:29
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 18:40:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:45:19
Terschellinger Spoor door decauville_nl
Vandaag om 17:26:42
Modelbaan Beltheim (voorheen Waldbach Süd) door BeltHeim
Vandaag om 17:00:45
  

Auteur Topic: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?  (gelezen 1853 keer)

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Gepost op: 06 januari 2019, 16:20:23 »
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint

Rob E.

  • Offline Offline
  • Berichten: 2757
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2019, 16:33:44 »
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 18:31:17 door Wijktrein »
Gewoon een keer beginnen....

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 4835
  • Team Mitropa
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2019, 18:13:13 »
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2019, 18:47:05 »
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2019, 15:17:54 »
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18541
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2019, 15:27:54 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2019, 15:45:21 »
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18541
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2019, 16:33:52 »
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2427
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2019, 02:32:21 »
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18541
    • Pagina van klaas
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2019, 07:38:02 »
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2427
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2019, 13:13:38 »
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS3 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de