BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Jint Nijman op 06 januari 2019, 16:20:23

Titel: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: Jint Nijman op 06 januari 2019, 16:20:23
Dames en heren,

is het eenvoudig mogelijk een Artitec 3737 van AC naar DC om te bouwen?

Heeft de 3737 in de AC uitvoering (exact) de zelfde wielen/assen als in de DC uitvoering?
Dat wil zeggen, zijn de wielen op de assen geisoleerd, en is de hoogte van de wiel flenzen bij de AC modellen hetzelfde als bij de DC modellen?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jint
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: Rob Ellerman op 06 januari 2019, 16:33:44
Ik zou me niet aan die ombouw wagen. Er zijn her en der nog zeker Att 3737 locs in DC te koop en dan zou ik die AC zien te verpatsen...

Groeten,
Rob
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: roadster36 op 06 januari 2019, 18:13:13
ik zou er ook van af zien en gewoon een Dc kopen.
Ombouw is best intensief.
De assen zijn idd anders.
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: Jint Nijman op 06 januari 2019, 18:47:05
Wat is er dan precies anders aan de assen?

Mijn ervaring met andere modellen, bijvoorbeeld de Liliput Bad. VIb en de Rivarossi BR58, is dat bij de AC versies van deze modellen alle wielen geisoleerd op de assen zitten en de wiel flenzen de zelfde zijn als bij de DC versie. Bij de BR 58 hebben alleen de tender wielen hogere flenzen, maar ze zijn wel aan beide kanten geisoleerd van de as).
De afstand tussen de wielen (op een as) is wel anders, maar dat is normaal gesproken relatief eenvoudig aan te passen.
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: Jint Nijman op 07 januari 2019, 15:17:54
Omdat ik hier niet echt een concreet antwoord gekregen heb (dat is geen kritiek), heb ik direct bij Artitec nagevraagd. Het antwoord kwam snel en uitvoerig! Goede service van Artitec!

Volgens Artitec zijn de wiel flensen bij de AC versie van de 3737 duidelijk hoger (minstens 1.5 mm bij het AC model, RP25 bij het DC model), zijn de wielen bij die AC versie niet geisoleerd t.o.v. de assen en is de afstand tussen de wielen (op 1 as) ook ietsje anders (14.4 mm bij AC, 14.3 mm bei DC)

Dat wordt dus niks met ombouwen van AC naar DC. :(

Volgens Artitec worden de 3700 modellen trouwens niet nogmaal opnieuw geproduceerd...
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 januari 2019, 15:27:54
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: Jint Nijman op 07 januari 2019, 15:45:21
Ja die getallen heb ik zo van Artitec gekregen. Artitec schreef zelfs 1,5 - 1,8 mm hoog...

Maar die 1.8 mm leek me al erg veel.

De rest van de informatie klopt wel naar jouw mening?
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 januari 2019, 16:33:52
Voor de rest zie ik alleen maar RP-25 voor het 2-rail model. Waarbij vermeld kan worden dat RP-25 voldoet aan NEM 310.
En dat de wielen bij 3-rail niet geïsoleerd zijn zal ook wel kloppen.
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: laurent op 27 januari 2019, 02:32:21
Zijn dat de getallen die Artitec noemt? Die zijn niet correct. Flenzen voor 3-rail zijn 1,35 mm hoog, niet 1,5.
De wielafstand bij 3-rail is 14,0 mm minimum, bij 2-rail 14,4 à 14,6 mm.
Dat mag bij dunne flenzen rustig naar 14,1 a 14,2. Roco Taurussen (OEM 3Rail) op 14,0 leveren kortsluiting in je wissels. 14,1 a 14,2 gaat feilloos.
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 januari 2019, 07:38:02
Laurent, ik snap je niet. Gaat het nou over 2-rail of over 3-rail? En wat zijn dunne flenzen?
Titel: Re: Artitec 3737 van AC naar DC ombouwen?
Bericht door: laurent op 27 januari 2019, 13:13:38
Märklin gebruikt relatief dikke flenzen. Machines met dunne flenzen op 14,0 zetten kan kortsluiting opleveren. Ik heb 2 als wisselstroom geleverde Roco loks op 14,1-14,2 gezet, omdat die tegen de pukos aan kwamen in de wissels. De machines die ik omgebouwd heb van 2L naar 3L heb ik niet veranderd en dat loopt prima.