Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m  (gelezen 29924 keer)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-IV. 2,6x1,4m
« Reactie #60 Gepost op: 26 september 2020, 17:37:08 »
Inderdaad, nog even op internet gekeken. De volgende keer leg ik mijn tegels aan de rand anders. Voor nu laat ik het er bij.

Vandaag met enkele rijtuigen proef gereden. De treeplank van de C12 rijtuigen schuurt net tegen de rand van het perron. Als ik hem iets hoger plaats, dan gaat de treeplank eronder door.

Ik denk dus dat ik op zoek ga naar de minimale hoogte voor vrijloop van de treeplank.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #61 Gepost op: 28 september 2020, 21:28:47 »
Een afgebroken trede (en missende buffers)

Enige tijd geleden kocht ik een gebruikte plan D waarvan twee treden en twee buffers ontbreken.
Volgens mij zijn buffers vrij eenvoudig als reservedeel te verkrijgen dus ik begin eerst maar eens met de trede.

Op de foto de benodigdheden, tenminste, bijna alles.
De schuifmaat en het lineaal ontbreken. Foto's zijn onverbiddelijk.

Als materiaal gebruikte ik een sluitclip van een broodzak, dat is goed te verlijmen met de standaard modelbouwdozenlijm





Het resultaat is voor mij acceptabel.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #62 Gepost op: 03 oktober 2020, 15:37:30 »
Een werkende kraan

Altijd leuk als er op een modelbaan iets beweegt of te bedienen valt. Een kraan om goederen van trein of vrachtwagen over te slaan bijvoorbeeld.
Hoewel het nog niet definitief is geïnstalleerd, werkt het al wel:

https://www.youtube.com/watch?v=oZ0SDWA3WM4

Uitgangspunt is bouwpakket 39316 van Kibri, Überladekran Horb.

Voor de horizontale beweging heb ik een N20 reductiemotor met M4 schroefdraad gemonteerd. Het eind van het schroefdraad is gelagerd in een klein rollager. Op het draadeind zit een moer met daarop een 'vork' uit styreen die de loopkat meeneemt.



In de loopkat zit ook een N20 reductiemotor, dat past precies. Om de motor in de loopkat van stroom te voorzien heb ik op de rails van het bouwpakket stukjes verenstaal (1mm) gelijmd met daaraan een draadje. Onder de loopkat zitten twee schaatsen van fosoforbrons die de stroom van het verenstaal afnemen. Per schaats zorgt een magneet (rond 3mm, dik1 mm) voor een zeker contact (het losse draadje op de foto is natuurlijk wel gesoldeerd!).



Het dak is losneembaar; vier magneetjes houden dit op zíjn plaats. Het dakje van de loopkat zit er nog niet op.



De katrol is van Aeronaut (5227 21). Daaraan zitten twee kleine stukjes lood om het gewicht te verhogen. Dat is nog een punt van aandacht. Het katrolletje weegt vrijwel niks. Zelfs het dunste garen (onthaard met een vlammetje) blijft onder deze lichte belasting niet strak staan. Nou ja, daar moet ik nog eens over denken.

De kraan heb ik geverfd met een mix van Revell Auquacollor Eisen en Vallejo Model Color medium grey met een drupje zwart. Afgewerkt met een wash van zwart.



Groet Juroen
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2020, 20:13:12 door Juroen. Reden: typefout hersteld »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #63 Gepost op: 17 oktober 2020, 20:39:35 »
Wielen met patina

Al enige tijd stoorde me de glanzende wielen van het materieel op molendaal. Ik ben begonnen de wielen van een bruine patina te voorzien.
Hiervoor gebruik ik een acrylverfstirft van Molotow, type 27HS 092 2MM kleur HAZELNUT BROWN.
Deze gebruik ik ook om mijn rails roestig te verven. Zo ontstaat langzaam aan licht verweerd wagenpark.

De prent hieronder toont van links naar rechts:
- de blanke wielen
- wielen aan de buitenzijde gekleurd
- wielen ook aan de binnenzijde gekeurd.




Groet, Juroen

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #64 Gepost op: 17 oktober 2020, 23:07:25 »
Gaaf filmpje Juroen, mooi gemaakt  (y)
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #65 Gepost op: 18 oktober 2020, 00:47:17 »
Hoi,

Fraai gedaan, ook iets om te onthouden zo'n stift.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #66 Gepost op: 06 november 2020, 17:41:14 »
Mijn ICR rijtuigen zijn gereed voor inzet

Eerder deed ik al verslag van de inbouw van symoba kortkoppelingsmechanieken in mijn lima ICR-rijtuigen:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222008091#msg3222008091
Recent heb ik de boel afgemaakt met verlichting en reizigers.

Gezien de beperkte omvang van mijn baantje volstaat een stammetje van vier rijtuigen, een BAB met een BD.

Elke as neemt stroom af via een fosforbronze strip. Ik heb ooit via Ali een plaatje gekocht van 0,2 mm. Daar knip ik strips van. 0,2 mm is bruikbaar voor stroomafnemers op assen. Ik vind het te dik om als sleper op wielen te gebruiken, te veel wrijving. Daar heb ik een plaatje van 0,1 mm voor.
Twee stukjes styreen houden de sleper in het draaistel op zijn plaats.




Op de bodem van de bak heb ik twee stukken zelfklevende koper strip als langsverbinding.
Verlichting met een ledstrip van Action, gevoed met een gelijkrichtbruggetje en weerstand.
Eén rijtuig heeft sluitseinen. Het was even spelen met weerstanden om ze voldoende te dimmen.



Om knipperen tegen te gaan zijn de rijtuigen elektrisch doorverbonden met een micro JST verbinding. Ik heb drie-polige gebruikt omdat ik die had; twee-polig zou ook kunnen. Ik moet de draden nog zwart verven; dan vallen ze niet op.




Zou ik het de volgende keer weer zo doen? Grotendeels wel. Twee kanttekeningen:
De bereikbaarheid van de JST-contrasteker is matig. Het maken van de verbinding is daardoor priegelwerk.
De draden tussen de rijtuigen neigen de rijtuigen iets uit elkaar te duwen waardoor ze wat minder kort koppelen.

Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #67 Gepost op: 15 januari 2021, 16:35:01 »
Een bedieinngspaneel voor wissels

Ik ben een aan de slag gegaan met twee programma's:
- remote desktop van google
- panelpro an JMRI

Ik heb mijn baanplan in panelpro getekend en daarmee kan ik nu mijn wissels op de baan bedienen. Het aardige vind ik dat het met panelpro vrij eenvoudig is een schematisch baanplan te tekenen en dat te verschalen naar een beeldvullend scherm. Ik kreeg dat met koploper en rocrail niet naar tevredenheid voor elkaar.

Vervolgens kan ik met remote desktop mijn beeldscherm van de compouter kopieren naar mijn tablet. De combinatie maakt het mogelijk om de wissels op het scherm van de tablet te bedienen en de actuele wisselstand te zien.



Het werkt goed. Onhandig is wel dat je met een google-account moet inloggen om de verbinding tussen computer en tablet tot stand te brengen. Het zijn een paar handelingen om het 'aan' te zetten. Het is dan wel waar gratis.

Een ander ding wat me nog niet duidelijk is hoe ik JMRI panelpro netjes opstart/afsluit. Elke keer moet ik mijn 'panel' laden, krijg ik een waarschuwing dat het al bestaat, etc. Dat moet ik nog uitzoeken.

Als extraatje is het leuk.

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #68 Gepost op: 20 januari 2021, 20:44:10 »
Een kleine rangeerbeweging op Molenhoek

Molenhoek is een kleinschalig bedrijventerrein op Molendaal. Dat biedt de mogelijkheid om iets meer te doen dan rondjes rijden.

Aanleiding om hiermee aan de slag te gaan zijn de recente berichten over een braam op de digitale koppeling van de nieuwe sik. Nu heb ik geen nieuwe sik, maar omdat de Roco universele koppelingen dan weer soepel dan weer hakerig koppelen heb ik ze eens nader bekeken. Enkele van deze koppelingen hebben ook een braam. Na die weggesneden te hebben werken de koppelingen soepeler.

Tijd voor een kort filmpje:

https://youtu.be/g3GlH5YSo2I

Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #69 Gepost op: 01 maart 2021, 20:55:10 »
Een set van vier 3Yg Umbau rijtuigen, met verlichting

De werkzaamheden aan landschap en bebouwing gaan langzaam. Toch gebeurt er wel wat in Molendaal. Onlangs kocht ik set 44047 van roco; vier stuks drie-assige Umbaufahrzeuge. Hopelijk kwamen die wel eens over de grens, dan is inzet ook nog verantwoord binnen mijn thema.

Ik heb er verlichting in gebouwd. Eén rijtuig heeft sluitseinen.

Voor de verlichting heb ik met een strip styreen, gelijkrichtbrug, weerstanden, elco, koperfolie en een stuk ledstrip een verlichtingseenheid gemaakt. De sluitseinen zijn twee rode SMD-leds, bedraad door Ali (geen foto).


De verlichtingsstrips:


Ingebouwd:
[/url]

De drie-assige rijtuigen zijn voorbereid voor montage van een stroomafnemer op de twee buitenste assen. Dus per 'pool' is er maar één stroomafnemende as. Dat leek me eerst te weinig, maar de bufferelco van 470 muF vangt de rimpels op. Geen geknipper te zien. De slepers heb ik geknipt uit een plaatje fosfor brons van 0,1 mm dik. Ik knip dat met een schaar; benieuwd hoe lang die schaar meegaat.

Nog twee korrelige foto's van het tussenresultaat:
[/url]

[/url]

Er staan nog twee acties open
1) reizigers
Ik zoek nog naar reizigers voor in de rijtuigen. De figuren die ik nu heb zijn h0, die steken me te ver boven de banken uit. Afzagen van zitvlak kan, maar dan nog zijn ze allemaal best lang. Daar heb ik even geen zin in. Ik heb figuren in schaal 1:100 besteld. Hopelijk passen die redelijk.
2) ongebruikte sluitseinen doven.
Er lekt wat licht naar de sluitseinen die niet in gebruik zijn. Op het moment dat de rijtuigen open gaan voor het plaatsen van reizigers gaat daar een drupje verf op.

Groet Juroen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3798
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #70 Gepost op: 02 maart 2021, 09:37:31 »
Mooi stammetje zo  (y)

Ik gebruik zelf regelmatig de figuren van digikeijs, dat vind ik acceptabel voor rijtuig vulling waar je niet te dicht op staat te kijken (en niet te grote ramen).

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #71 Gepost op: 02 maart 2021, 17:12:25 »
Hoi Jelmer,

Figuren van Digikeijs; ik had ze al eens gezien maar die waren aan mijn aandacht ontglipt.
Als mijn figuren uit China, die in schaal 1:100 zouden moeten zijn niet redelijk passen (een beetje bijwerken is niet zo'n probleem) dan zal daar nog eens naar kijken.

Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #72 Gepost op: 12 maart 2021, 17:16:00 »
Reizigers en verlichting in donderbussen

Ondertussen heb uit China figuren in schaal 1:100 ontvangen. Die passen wat mij betreft voldoende in de Umbauwagen en de donderbussen. Enig minpuntje is de garderobe van deze figuren. Die is me te kleurrijk, past niet binnen mijn thema. Wat verf heeft dat verholpen.

De donderbussen hebben ook een lampje buiten op het balkon; op de foto juist zichtbaar.


 
 
Groet Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #73 Gepost op: 11 april 2021, 21:55:24 »
Mijn stationsgebouw

Het begint ergens op te lijken; Krakow van Auhagen met een kleine aanpassing. Een beetje korrellige foto, maar de rest van het plaatje was niet bruikbaar.



Groet Juroen
« Laatst bewerkt op: 11 april 2021, 21:58:04 door Juroen »

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #74 Gepost op: 25 mei 2021, 17:47:50 »
Magnetische koppeling

Ik heb uit oude beugelkoppelingen een magnetische koppeling geknutseld. De magneetjes die ik gebruik komen van Ali en zijn blokjes van 3x3x2 mm. De herkomst van de beugelkoppeling is ongewis; die komen uit de verzameling met oude koppelingen. Ik snijd de voorkant van de beugel eraf zodat er circa 7,5 mm blijft staan. Op het uiteinde een magneetje lijmen met secondelijm.

Als je er twee gebruikt en ze steeds op dezelfde manier op de beugel lijmt dan is er geen 'polariteit' en kan je rijtuigen en wagens omdraaien en werkt het nog steeds. De houdkracht lijkt sterk genoeg voor de treinlengte die ik thuis kan realiseren. In de toekomst moet ik dit eens testen.



De koppeling in een paar fasen



Twee wagens gekoppeld; één koppeling heb ik al zwart geverfd. Dan vallen ze minder op. De koppel-afstand lijkt nog iets korter te kunnen.

Groet Juroen