Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Rob Ellerman
Vandaag om 23:01:55
't Boemeltje door MOVisser
Vandaag om 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
Vandaag om 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
Vandaag om 21:50:59
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door 741230
Vandaag om 21:24:01
Wat was jullie allereerste loc? door Frans v H
Vandaag om 21:18:25
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 21:15:19
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk door Benjamin92
Vandaag om 20:11:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
  

Auteur Topic: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m  (gelezen 36851 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #75 Gepost op: 04 July 2021, 21:54:29 »
Hoi Juroen

Is een fraai stationsgebouw geworden.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #76 Gepost op: 18 June 2022, 16:12:16 »
Een hek voor rond mijn  bedrijventerrein

Nadat Pascal  me had verteld welke materialen hij gebruikt voor zijn hekken, ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=post;quote=3222317904;topic=98683.255;last_msg=3222318067 )  ben ik eens aan de slag gegaan.

Ik volgde de volgende methode:
1) nagaan hoe groot zo'n hek nu werkelijk is;
2) tekening maken als sjabloon;
3) materialen inkopen;
4) aan de slag.
 
Op de website van Heras, vond ik hoe groot zo'n hek in werkelijkheid is:
https://www.heras.nl/wp-content/uploads/2020/10/NL_3A1A_1.4_Datasheet%20Orses.pdf
 
De tekening als sjabloon maakte ik in onshape.





Tussen de tekening en het knutselwerk een bakpapier om vastplakken ter vermijden. Dat, in combinatie met beperkte vaardigheden, leidt tot een vage foto.
 
Voor de staanders en de bovenste ligger gebruik ik verzinkt hobbydraad van de gamma; diameter 0,9mm.
Voor het prikkeldraad en de horizontale rand aan de onderkant van het gaas, een messing draad van 0,3 mm. Ik heb geen moeite gedaan het prikkeldraad te twisten.
Het gaas is bruids-tule; gekocht bij de lokale fourniturenwinkel. Ten opzichte van gewone tule is de maaswijdte aanmerkelijk kleiner. Ik heb de metalen delen aan elkaar gesoldeerd, de tule met cyanoacrylaat lijm geplakt.



De metalen delen hebben een 'eisen' kleur van revell-aqua, het gaas is grijsgroene camouflageverf.
Bij definitieve plaatsing zal ik het nog een waas ter verwering geven.



Het ziet er op de foto wat apart uit want twee poten zijn wat langer; daarmee kan ik het hek in de ondergrond prikken.
Al met al valt het resultaat me niet tegen; de volgende zal wel beter zijn.

Groet Juroen
« Laatst bewerkt op: 18 June 2022, 23:00:09 door Juroen. Reden: typefoutje »

Pascal77

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #77 Gepost op: 18 June 2022, 17:49:27 »
Niks mis mee.
Volgens mij zoeken ze bij Heras nog personeel…  ;D
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #78 Gepost op: 18 June 2022, 22:36:35 »
Zo, mooi strak gemaakt!  (y)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5388
  • Modelspoor is emotie...
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #79 Gepost op: 19 June 2022, 13:19:59 »
Strak (y), die ga ik onthouden!
Tbinnebarretije…

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8602
  • Nooit uitgeklust....
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #80 Gepost op: 19 June 2022, 14:21:28 »
Mooi resultaat! (y)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #81 Gepost op: 19 June 2022, 18:35:18 »
Dank voor de lovende woorden!

Groet Juroen.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #82 Gepost op: 27 June 2022, 17:38:51 »
Een opslagplaats voor Molenhoek

Op mijn Kompaktanlage is weinig plaats; toch wilde ik mijn industriegebiedje aankleden met een opslagplaats. Iets zoals Vollmer 45616 (een link, ivm auteursgedoe geen plaatje). Gezien er te weinig plek is voor deze bouwpakket was ik in eerste instantie voornemens de kit aan te schaffen en die vervolgens pas maken. Uiteindelijk heb ik daarvan afgezien en besloot ik zelf iets te scratchbuilden.


Methode:
1) in onshape een ontwerp maken.



2) De onderdelen als 2D tekening op schaal 1:1 afdrukken.

3) Met de tekening als sjabloon de onderdelen met evergreen strip maken. Ik heb hierbij direct op het papier gewerkt. Bij spaarzaam lijmen is het werkstuk goed van het papier te halen. Bakpapier heb ik niet gemist.

[/size]


4) Samenbouwen



5) Verven




6) Een dak van ratio plaatjes erop, regengoot eraan (regenpijp volgt later)




Uiteindelijk ben ik hier best blij mee. Op een vlakke ondergrond raken zelfs alle poten de grond.


Groet Juroen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6331
  • ***
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #83 Gepost op: 27 June 2022, 18:48:38 »
 (y) Kunstig gemaakt (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #84 Gepost op: 21 August 2022, 16:41:12 »
Hoi, Juroen

Fraai hekwerk en overkapping.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #85 Gepost op: 23 August 2022, 18:01:09 »
Koen,
dank voor het compliment.

CV's uitlezen

Met mijn DCC installatie, bestaande uit Multimaus en conventionele rocoversterker, kan ik geen CV's uitlezen. Dat wilde ik veranderen.

Op de PC heb ik JAVA en JMRI geïnstalleerd.
Voor de installatie van JAVA heb ik een oracle account gemaakt; daarna is JAVA vlot te downloaden en te installeren.
Als centrale heb ik een DCC++EX centrale gemaakt. Die bestaat uit een arduino en motorshield.



Het motorshield voed ik met een roco adapter, die ik ook voor de modelbaan gebruik. De arduino krijgt via een DCDC-omzettertje een lagere spanning. Het motorshield heeft twee uitgangen "program track" en een "main". die heb ik met een schakelaar aan een stukje programmeerspoor verbonden. De DCC++EX centrale levert maximaal 2A, voldoende voor een loc.

Ondertussen heb ik al mijn locs in decoderpro uitgelezen. Weer iets dat werkt!


Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #86 Gepost op: 24 August 2022, 20:21:35 »
Een blauwe 1200

Een tijd geleden kocht ik op marktplaats een blauwe Lima 1220. Nu was die best netjes, maar nadat ik met een doekje met wat alcohol een vlek wilde verwijderen niet meer.

Dat was een goede aanleiding om eens te kijken hoever ik zou komen met het bijschilderen / overspuiten met de airbrush. Ik heb 'm eerst in de kleur van de bies gespoten, die afgeplakt en daarna met blauw eroverheen. Tevens heb ik er vrijstaande handgrepen op gezet.

Het is wel niet helemaal de juiste kleur blauw, maar ik vind 't best.



O ja, de lok waggelde nogal. Ik heb Märklin 7153 antislipbandjes gemonteerd en nu rijdt hij met een lokpilot 5 gladjes.

Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #87 Gepost op: 23 August 2023, 18:07:33 »
DE-1, verbeteren stroomafname en vervangen antislipbandjes

Bij mijn analoge DE-1 wilde ik een decoder en figuren inbouwen. Nadat ik het treinstel open had gemaakt kwam daar het verbeteren van de stroomafname bij. Bij de proefrit na deze twee acties waren de antislipbandjes verdwenen. Bij het vervangen van de antislipbandjes heb ik de stroomafname ‘definitief’ verbeterd.
 
Hierbij een verslagje van mijn ervaringen.



Aan de hand van de instructie van Artitec is het rijtuig te openen. De reizigers zitten er ondertussen al in. De oorspronkelijke stroomafname is weg.


De decoder zit in de kap. De kap is met een stekkerverbinding met onderstel verbonden. Om vrij aan het onderstel te kunnen werken heb ik de stekker losgenomen.


In de bodem van het treinstel sleept een lip van de aspot van het draaistel langs een fosforbronzen strip. Bij mijn DE-1 waren de strippen ter plaatse van het motordraaistel hobbelig. Daar heeft iets klem gezeten.


In eerste instantie heb ik aan de lipjes van de aspotten die boven de bodemplaat uitsteken draadjes gesoldeerd. Dat werkte kort. De soldeerverbinding was niet goed.


Om de antislipbandjes te wisselen moet het hele motordraaistel eruit. Dat geeft gelegenheid om draden te solderen.
Het zwarte kapje op de worm moet eraf. Dat lukt door met een fijne schroevendraaier het kapje los te wrikken.
Spannend: het moet vrij ver opengebogen worden. Gelukkig bleef het heel.


Haal de worm uit het draaistel. De as met cardan komt vanzelf mee. Let erop dat het lager aan het eind op de as blijft zitten; het kan er vrij gemakkelijk afschuiven. Als dat gebeurt kan je het er weer op schuiven, mits je het ook terug kan vinden.


Nu kan je het motordraaistel uit het onderstel halen.


Wrik de bovenkant van de tandwielkast los. Merk op dat op bovenstaande foto het draaistel 180 graden gedraaid is ten opzichte van de andere foto’s.


Na uitnemen van de wielstellen kan je een draad aan de aspotten solderen. Ik heb de opstaande lip aan de aspot laten zitten maar die kan je er ook af knippen.


 Artitec adviseerde me om antislipbandjes van Roco, artikel 40069 te gebruiken. Ik heb ze kruislings laten zitten. Sommigen zijn van mening dat je de antislipbandjes beter op dezelfde as kan zetten.

Nu kan je de aspotten en de wielstellen terugplaatsen. Let op de juiste oriëntatie; de tandwielen zitten uit het midden.

Bij het test rijden ontspoorde de DE-1 op een Engels wissel. Vermoedelijk heb ik bij het terugplaatsen de wielen van één as verschoven. Het was namelijk nogal een klusje. Ik kwam er pas achter bij het proefrijden toen alles weer ingebouwd was (kap nog niet dicht). Met een schroevendraaier heb ik één wiel voorzichtig op de as verschoven (ik had geen zin om alles weer open te maken). Daarmee is het ontsporen verleden tijd.


Duw de worm terug in het draaistel en de cardan in de motor. Op onderstaande foto zijn de nieuwe draden die uit het onderstel komen én de oude draden te zien. Ik heb de nieuwe draden aan de oorspronkelijke draden in het onderstel gesoldeerd (buiten beeld).


Let erop dat bij het terugplaatsen van de worm het kunststof schijfje op zijn plaats blijft.
 
Tot slot: alles terug bouwen, testen, dichtmaken en rijden!

Groet, Juroen

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #88 Gepost op: 07 April 2025, 18:29:29 »
Een nieuw station voor Molendaal

Ik was niet helemaal blij met mijn vernederlandsd station Krakow van Auhagen. Dus een nieuwe poging op basis van Kibri.
Het moet iets worden in de geest van Zaltbommel of Nijkerk.


Zaltbommel, van Stationsweb



Nijkerk, van stationsweb

Ik ben nu zover:
De ' nok'  van het middendeel bestaat uit muurplaat van Kibri. De hoek van het dak (midden en zijbeuk) heb ik aangepast aan het voorbeeld.


Straatzijde


Straatzijde, schuin


Zijkant.
De kleuren van de kozijnen zijn in onderzoek.

Groet, Juroen

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2835
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
« Reactie #89 Gepost op: 07 April 2025, 21:44:45 »
Dat ziet er zeer goed uit

Cor