BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Juroen op 02 januari 2019, 21:58:27

Titel: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 02 januari 2019, 21:58:27
Ik ben (enige tijd geleden) begonnen aan mijn baan. In dit draadje zal ik verslag doen van wat ik zoal uitricht.

Een kort intro
Ik heb een paar jaar geleden een speelbaan van 2m2 gemaakt. Dat was plezierig en smaakte naar meer. De oppervlakte was uiteindelijk wat klein om wat leuks mee te doen. Bovendien stond de baan in de weg. Dat is nu opgelost.

Schaal is H0.
Idee is om een Nederlands tintje eraan te geven.
Periode is ergens tussen III en heden; maar daar permitteer ik me de nodige vrijheden.
Oppervlakte is 2600 x 1400 mm, wat ze in Duitsland een Kompaktanlage zouden noemen.

De baan heeft twee niveau's, het onderste is een schaduwstation
In het zichtbare deel komt een stationnetje en rangeerterreintje.
Zie plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/molendaal-001.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/molendaal-001.png)

Overigens, ik bezin me nog over de exacte uitvoering van het rangeerdeel.

Het schaduwstation is als volgt uitgevoerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/molendaal-002.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/molendaal-002.png)
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 02 januari 2019, 22:04:50
Het schaduwstation.

In mijn vorige bericht schreef ik al dat de bouw al is begonnen, dus hierbij meteen een indruk van het schaduwstation.

In het schaduwstation hanteer ik (straks) éénrichtingsverkeer.
Er is plaats om vier treinen op te stellen.
Minimum radius is hier 420 mm.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation-overzicht-001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduwstation-overzicht-001.jpg)

Verder:
Besturing met een Multimaus en communicatie met met de computer via een S88XpressNetLI startset inclusief USB to Serial.
Als wisseldecoder heb ik een mardec, per wissel één relais voor het puntstuk.
Op de computer heb ik rocrail.

Groeten Juroen

Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Carl op 02 januari 2019, 22:14:49
Jou schaduw station ziet er al leuk uit Juroen, ik blijf dit zeker volgen :)
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Wim Vink op 02 januari 2019, 22:21:56
We gaan het zien Juroen  (y)
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 02 januari 2019, 22:44:06
Carl, Wim,

Dank voor de leuke reacties. Ik hoop ook dat 'we het gaan zien'.
Van't weekeinde weer verder.

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Frans Peeters op 02 januari 2019, 23:43:09
Opgelet in de rechterbovenhoek. Je kan daar in de problemen komen met de doorrijhoogte voor de sporen die van je schaduwstation komen en waar de sporen komende vanuit het station over moeten gaan. Ook de hoogte die je voorziet voor je rangeersporen speelt hierin mee. Je kan geen oneindig steile helling gebruiken om voldoende ruimte te hebben om aan je schaduwstation te komen.

Over de afmetingen van je baan spreek ik me niet uit. Of alles bereikbaar is moet je voor jezelf uitmaken.

Succes met de verdere uitbouw.
Titel: Re: Molendaal, een kompakte baan in h0
Bericht door: Juroen op 03 januari 2019, 15:32:51
Hellingen en doorrijhoogte; een compromis

Opgelet in de rechterbovenhoek. Je kan daar in de problemen komen met de doorrijhoogte voor de sporen die van je schaduwstation komen en waar de sporen komende vanuit het station over moeten gaan. Ook de hoogte die je voorziet voor je rangeersporen speelt hierin mee. Je kan geen oneindig steile helling gebruiken om voldoende ruimte te hebben om aan je schaduwstation te komen.

Inderdaad is er rechtsboven een kritiek punt. De doorrijhoogte is daar maar 75 mm. Dat kan net, maar houdt niet over.
Op de baan zijn alle hellingen juist onder de 3%; aan de steile kant, maar uit voorlopige testen is me gebleken dat het met mijn relatief korte treinen werkt.

Over de afmetingen van je baan spreek ik me niet uit. Of alles bereikbaar is moet je voor jezelf uitmaken.

Ik vermoed dat je duidt op de breedte van 1,4 m. Aan de voorzijde is er een luik om het schaduwstation te inspecteren. De baan is aan de beide lange kanten bereikbaar. Daarmee zal de breedte acceptabel zijn.

Ondertussen heeft de gedachte post gevat dat ik met een uitneembaar stuk landschap moet maken zodat ik er ook langs boven bij kan.

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 27 januari 2019, 21:34:57
Inbouw van een kortkoppelingsmechaniek

De opbouw van de baan ligt even stil, ik wacht op onderdelen voor de keerlus. Dan even wat anders.

Ik heb vier ICR rijtuigen van italiaanse makelij die origineel in gekoppelde situatie nogal ver van elkaar staan.
Onlangs kocht ik in Houten voor deze rijtuigen 'grote' symoba's. Het is vast al vaker gedaan, hierbij toch wat plaatjes.

Om de juiste afstand te vinden nam ik twee rijtuigen, twee symoba's voorzien van een fleischmann profikoppeling. Zo kon ik de afstand tussen de voorkant van de symoba en de binnenwand van het rijtuig bepalen. Een stukje hout, op dikte gemaakt, diende als afstandsmal.

Ik heb de rijtuigen nog niet dichtgemaakt, ik wil ze in de nabije toekomst nog van verlichting voorzien.
De pin van de symoba moet ik nog inkorten, eerst even proef rijden.

Voorlopig loopt de stam als een zonnetje dooe mijn schaduwstation in aanbouw.


Hieronder de plaatjes:
1) het ontstaan van het gat in de onderzijde van het rijtuig
2) het verwijderen van de originele koppeling
3) de symoba van bovenaf gezien
4) kort gekoppeld.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaatsing-symoba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/plaatsing-symoba.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ingekort-draaistel-klein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ingekort-draaistel-klein.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/inbouw-symoba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/inbouw-symoba.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/symoba-gekoppeld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/symoba-gekoppeld.jpg)

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 02 maart 2019, 20:32:23
Aansturing keerlus

Het heeft even geduurd voordat ik hiermee verder kon; de zending spulletjes uit het oosten liet op zich wachten.

In het schaduwstation heb ik éénrichtingsverkeer, in het zichtbaar deel tweerichtingsverkeer. Om dit te realiseren heb ik twee keerlussen in het baanplan. Om kortsluiting te vermijden bestaan er diverse oplossingen. Hierbij een uitleg van mijn benadering.

Geinspireerd door de oplossing van RudyB heb ik zijn idee als basis genomen: arduino met sensoren, in mijn geval lichtsluisjes.
Zie hier zijn uitleg.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85246.msg3221965561#msg3221965561


Lichtsluis
Ik heb het type gekozen waarvan de leds eenvoudig los te halen zijn. Zo heb ik een lichtsluis waarvan 'zender' en 'ontvanger' elkaar zien als er geen trein door de sluis rijdt.
Bij testen die ik deed met reflectie merkte ik dat zwarte wagens niet goed gedetecteerd werden. Daarom ben ik daar niet aan begonnen.

Opstelling
Aan één kant van het om te polen stuk spoor staan aan twee lichtsluizen. Één juist buiten het om te polen spoor en één juist erbinnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0213-met-lijn.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0213-met-lijn.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0215-met-lijn_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0215-met-lijn_1.jpg)

Principe
Als beide lichtsluizen niet onderbroken zijn, is er aan die kant van de keerlus geen trein en staat de polariteit standaard goed om aan de andere kant de keerlus in/uit te rijden. Er zijn dus twee lichtsluisjes:
Één lichtsluis detecteert of er een trein de keerlus nadert.
De andere lichtsluis detecteert of er een trein de keerlus wil verlaten.

Zodra er één of beide lichtsluizen onderbroken worden, is er een trein die de keerlus in of uit wil en moet de polariteit omgeschakeld worden.

Beperking
De langste trein moet korter zijn dan de afstand tussen X en sensor S2.

Dubbelpolige relais.
Het om te polen stuk spoor bestaat uit 3 delen: twee gedetecteerde secties en in het midden een stuk ongedetecteerd. Om de detectie te kunnen blijven gebruiken stuurt de arduino 3 dubbelpolige relais aan; voor elke sectie één.

Het plaatje maakt de werking hopelijk ook duidelijk.
Met dank aan het plaatje van RudyB dat ik heb aangepast aan mijn situatie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rev_loop_juroen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rev_loop_juroen.jpg)
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 18 maart 2019, 13:06:42
Flexibele rails

Afgelopen weekeinde mijn eerste stukje flexrails in de baan gelegd. Ik las op het forum dat er toestellen bestaan om de flexrails vooraf te voorzien van een radius om zo een en ander spanningsloos te monteren. Je kan het ook zelf fabiceren.

Hieronder mijn railbuiger, gemaakt uit fischer technik. Hoewel het werktuigje bij buigen overbelast lijkt te worden, functioneert het wel. Wellicht moet ik eens kijken om het wat robuster uit te voeren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails-buiger-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rails-buiger-02.jpg)

In elk geval ligt ondertussen mijn eerste stukje flexrails op zijn plaats.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Rondje_HO op 18 maart 2019, 14:17:12
Goed verzonnen!  (y)
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Ronald Halma op 18 maart 2019, 15:38:48
Zie dit draadje nu pas, mooi! (y)
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 21 maart 2019, 21:09:26
Lijnen trekken

In de hoogte heb ik weinig ruimte. Als gevolg daarvan ligt op een zeker plaats het zichtbare niveau zo vlak boven het schaduwstation dat zeer waarschijnlijk een opstaande pantograaf naar beneden geleid moet worden.

Ik ben van plan om dat met een stuk flex rail-staaf te doen. Die komt dan omgekeerd tegen het plafond van het schaduwstation.
Om de juiste plaats van die flex-rail-bovenleiding te bepalen maakte ik een hulpstukje uit fischer technik.

Hiermee tekende ik een lijn waar de bovenleiding moet gaan komen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190321_204348003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190321_204348003.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190321_204709328.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190321_204709328.jpg)

Dat is prima gelukt.

Groet Juroen.


Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Remco_Nzo op 21 maart 2019, 21:17:48
Nou, aan creatieve ideeën geen gebrek. Leuk verzonnen.  (y)

Remco.
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: MarcNL op 21 maart 2019, 21:29:10
Leuk gevonden! (y)

Ik heb Fischer Technik niet voor niets als andere hobby....   ;)

Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 01 april 2019, 20:18:31
Het begin van het zichtbaar deel

Afgelopen tijd heb ik na uitvoerig proefrijden in het schaduwstation de eerste stappen gezet voor het zichtbaar deel.
Zie de prent hieronder.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tussenstand-2019-04-01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tussenstand-2019-04-01.jpg)

Rechtsboven op de foto, bij de "kruising" tussen zichtbaar deel en schaduwstation, is de beschikbare hoogte tussen de twee lagen het kleinst. Een koperdraad dient daar als geleiding om ze iets neer te duwen. Dat gaat goed.

Over het elektronisch bolwerk linksboven ben ik wat minder tevreden; ik wil de arduino met relais en de bijbehorende draden voor de keerlus netter opbouwen.
Ga ik binnenkort mee verder.

De wisselstraat in de linkerbovenhoek ligt straks geheel uit 't zicht. Lijkt me wel verstandig om het landschap wat daarop komt demontabel te houden.

Op dit moment ben ik bezig het sporenplan uit te tekenen en de ondergrond voor het ballastbed te leggen.
Hiervoor gebruik ik het track-bed van WS, en op het toekomstig stationsgebied een depron ondervloer.

Tot slot heb ik koploper alvast aangepast: in het schaduwstation geldt nu éénrichtingsverkeer.


Groet Juroen


Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 09 juni 2019, 15:01:04
De basis is gereed, tijdens testen komt een ontwerpfout boven

De afgelopen periode ben ik aan de slag geweest met het leggen van rails voor het zichtbare deel.
Dat is nu klaar om te testen. Het stukje rangeerterrein dat ik wellicht nog wil aanleggen ontbreekt. Voor het huidige proefbedrijf is dat niet zo relevant.

Nog niet alle rails zijn op de bedding gelijmd; ik kan nog wat loshalen  en wat schuiven indien nodig.
Het baanplan zit in koploper en als ik zeven treinen op de baan zet loopt alles lekker wilekeurig door elkaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/molendaal-2019-06-09_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/molendaal-2019-06-09_2.jpg)

Ik kwam wel een ontwerpfout (van mij) tegen. ???
Ter illustratie heb ik hieronder een vereenvoudigde versie van mijn baanplan ingevoegd.

Koploper stuurt de treinen 'van een blok naar een blok'. Tussen blokken kan een wisselstraat liggen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/principe-molendaal.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/principe-molendaal.png)

Zoals te zien op bovenstaande figuur heb ik de stationsblokken 'groen/blauw' aan beide uiteinden met 'oranje' verbonden. Het blok 'oranje' is een stuk vrije baan waar niet gekeerd mag worden.
Tussen deze blokken kan ik wisselstraten definiëren. Maar in koploper kan ik het verschil niet maken tussen een wisselstraat aan één einde van blok 'ovaal' en die aan het andere einde.

Anders geformuleerd: als een trein van 'groen' via de linker wisselstraat naar 'oranje' gaat, dan moet die via de rechter wisselstraat terug naar 'groen'. In de andere richting geldt iets vergelijkbaars.

Opmerking: hiermee wil ik niets afdoen aan koploper, ik vind het erg mooi en heb bewondering voor de maker.
Alleen, ik heb met de aanleg van mijn baan hier geen rekening mee gehouden.

Ik heb het nu opgelost door een stukje spoor van 30 cm ook als blok te definiëren. Dit zijn wel afwijkende blokjes ten opzichte van de aanbevolen standaard:
- er is maar één detectiepunt (het hele blok)
- aangevuld met een virtueel meldpunt.
- er mag niet gestopt worden.
Dit zijn de blokken '1/2A' en '3A' geworden. Zie figuur hieronder.
Deze 'tussenblokjes' zorgen ervoor dat er drie blokken zijn waardoor ik wel aan koploper kan vertellen welke wisselstraat aan welke kant ligt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokindeling-molendaal-kopie.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blokindeling-molendaal-kopie.png)

Wel,
Linksom werkt dat goed. De blokken 1/2A en 3A worden immers pas vrijgegeven als de trein aan het eind van 'ovaal'of 'diagonaal' is.
Rechtsom bleek lastiger: Doordat de trein na 30 cm al het einde van het blok heeft bereikt wordt het vorige blok en de wisselstraat vrijgegeven.
Bij treinen die wat langer zijn gebeurt dat dus als er nog rijtuigen in de wisselstraat staan; met ontsporingen tot gevolg.

Voorlopig heb ik dat opgelost door de blokken '1/2A' en '3A' op basis van treinlengte vrij te geven.
Dat lijkt goed te werken en ga ik de komende tijd verder testen.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 09 juni 2019, 15:27:22
Perikelen met een stoomloc, condensatoren eruit

In een ander draadje vraag ik advies om een Fleischmann BR78 over de boosterscheiding te kunnen laten rijden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89095.msg3222036982#msg3222036982
Hier een kort verslagje van wat ik met een ander locje meemaakte.

Het onderwerp is de Fleischmann 403207, stoomloc NS7501.

Die kocht ik ongeveer anderhalf jaar geleden, een nieuwe lok.
Een bijbehorende Fleischmann decoder volgens de instructies erin en rijden!

Een tijd lang ging dat op mijn rangeerbaan (die inmiddels is afgebroken) goed.
Zo goed zelfs dat ik deze loc gebruikte voor mijn 'promotiefilm' voor het magnetisch ontkoppelen:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

De afgelopen dagen had hij er geen zin meer in:
- als hij reed, dan wat dat ongelijkmatig,
- na enkele meters, meer zal het echt niet geweest zijn, stopte de loc ermee.

Bij nadere inspectie kon ik geen afwijkingen vinden die de plotselinge fout konden verklaren:
- alle draden lopen netjes,
- koolborstels zijn netjes,
- bij gelijkspanning direct op de motor, draait die soepel rond.

Echter,
Als ik de loc dan terug op de baan plaatste, dan reageerde de verlichting (voor/achter) met enige vertraging.
Uiteindelijk heb ik de drie condensatoren die in de loc zitten eruit gehaald. Ze liggen naast de loc op de voorgrond.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/fleischmann-7501-en-condensatoren.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/fleischmann-7501-en-condensatoren.jpg)

Ik moet de decoder nog wat netter achter een stukje zwart verbergen, dat volgt.
Maar zonder die condensatoren loopt hij weer als een zonnetje! (y)

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 05 januari 2020, 19:25:01
Het bovendek is dicht

Na lange tijd weer eens een update. Ondertussen is er het een en ander tot stand gekomen.
Het bovendek, waar de scenery op moet gaan komen, is dicht. Zie de foto. Om een indruk te krijgen hoe het eruit gaat zien als de scenery vorm krijgt heb ik een aantal verticale openiongen met stukken karton tijdelijk afgesloten. Zo heeft deze situatie net wat meer smoel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200105_152747492_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200105_152747492_1.jpg)

Op de linkerhelft situeer ik een rangeerterrein. Gezien de nogal beperkte ruimte en de wens om iets leuks te rangeren hebben ga ik de mogelijkheden eens zorgvuldig overpeinzen.

Om toegang te houden tot de techniek daaronder heeft het bovendek de nodige uitneembare panelen. In totaal zijn er 8 luiken:
- de vier hoeken;
- de twee middenstukken;
- twee delen boven de helling van/naar het schaduwstation.
De eerste indruk is dat ik hiermee, samen met de toegang langs onder, overal bij kan.
Het wegwerken van de naden van alle luiken zal de nodige aandacht gaan vragen; de toekomst zal het uitwijzen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200105_162524680.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200105_162524680.jpg)

Aan de binnenkant van de bak heb ik een ledstrip van 5 meter; handig bij werkzaamheden aan het schaduwstation.

De komende tijd staan er twee dingen centraal":
1) voor de lol (proef-) rijden;
2) een besluit nemen hoe het rangeerterrein eruit gaat zien.

Groet, Juroen

Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Juroen op 06 januari 2020, 19:42:14
Mijn poetswagentje

Om de rails te poetsen gebruik ik, naast het handwerk, een poetswagentje. Ik heb onder een goederenwagen een 'borstel' van noch hangen. Nadat het originele viltje was versleten heb ik er een stukje zelfklevend meubelvilt onder geplakt. Dit werkt goed; tenminste het witte meubelvilt wordt na enige tijd zwart.

Om de drukkracht iets te vergroten zit een plakje lood op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/poetswagen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/poetswagen.jpg)

Een kenmerk is wel dat het meubelvilt niet met wasbenzine nat gemaakt mag worden. Dan laat de lijm los.

Het viltje heb ik in twee stukjes gesplitst want ik heb op een paar plaatsen de opstaande veer voor de wisselbediening nog niet helemaal ingekort.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal
Bericht door: Reinout van Rees op 06 januari 2020, 23:07:51
Goed idee, beetje lood erop!

Reinout
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 11 januari 2020, 11:39:30
De eerste scenery

Hoewel ik nog midden in de 'technische fase' zit wilde ik eens proeven aan het bouwen van een resin bouwpakketje. Met sinterklaas een betaalbare kit gevraagd en gekregen.
Het is lang geleden dat ik een huisje of vergelijkbaar in elkeaar lijmde, dus het leek me goed om klein te beginnen.

Deze resin kit is me goed bevallen. De pasvorm is goed, en het schilderen met aqua color gaat ook goed.
Wat meer verweren zou op zijn plaats zijn. Daar wacht mee tot ik meer scenery te verweren heb. Ik verwacht dat er dan meer samenhang ontstaat dan waneer ik dit sporadisch doe.

Voor sommigen zal de trekker met aanhanger nostalgisch werken; een set uit mijn jeugd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zaanse-schuur-met-trekker.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zaanse-schuur-met-trekker.jpg)

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Dave....... op 11 januari 2020, 11:44:39
Netjes gedaan!

Al zou je alleen wat sterk verdunde verf over het dak doen, ben je al heel ver.
Het groene hout vind ik erg mooi gedaan.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Jack Black (NS1220) op 11 januari 2020, 12:02:04
Leuke uitvindingen met Fischer Technik! Daniel Caso heeft een topic over zelfgemaakte gereedschappen, daar kun je ze ook nog posten.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 11 januari 2020, 13:42:43
Dave,

Dank voor het compliment.
Er zit een dunne wash van zwart over het dak. Maar inderdaad, het mag wat meer.
Ik zal er eens mee aan de slag.

Jacob,
Na even zoeken vind ik vooralsnog wel diverse bijdragen van Daniel maar geen specifiek draadje over allerlei technieken.
Wellicht moet ik anders, of gewoon verder zoeken. :)


Groet, Juroen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 11 januari 2020, 14:03:06
Volgende fase

Voor het linker deel heb ik een weg in gedachten.
Die heb ik met scarm ontworpen en 1:1 afgedrukt. Ik vind de wegen in scarm in h0 te smal. Om een brede weg te tekenen kies ik eerst een grotere schaal S (1:64) en daarna wegen. Dan maakt scarm de wegen breder. Nu is die ongeveer 90 mm breed. Als ik ooit rijdende voertuigen op mijn baan wil, dan besef ik dat de haarspeldbocht (te) krap is.

Om de goederentreinen een reden te geven dat ze op mijn baan rijden wil ik iets van een goederen/rangeeremplacement aanleggen.
De plannen ontwikkelen zich:
- het plan wordt steeds beperkter/kleiner
- begint te beklijven als een aanvaardbaar compromis.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/totaaltje-Molendaal-met-planning-rangeerterrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/totaaltje-Molendaal-met-planning-rangeerterrein.jpg)

Aanvankelijk was het plan om alleen links (daar waar de Fleischmann doos ligt) een emplacement aan te leggen, met de mogelijkheid om met een rangeerlokje om te kunnen lopen. Een soort van kleine vorm van een timesaver. Dat lijkt me gezien de beschikbare lengte uiteindelijk niet haalbaar.

Laatst ontstond het idee om in de hoofdbaan een kruiswissel aan te leggen en zo aan beide zijden iets met goederen te kunnen doen.
Links iets uitgebreider met drie sporen waar een fabriek/bedrijf staat en spoor met bokkraan (nu in fischertechnik) of vergelijkbaar.
Rechts is slechts één spoor voorzien. De Rivarossi doos beeld een loods/bedrijf uit.

Ik laat dit even bezinken.
Na ambitieuze plannen met een draaischijf (past echt niet) en zo, ga ik voor minder-is-meer.

Vermoedelijk is een kruiswissel in een enkelsporige baan niet iets wat frequent in Nederland in het echt te zien is. Ik denk dat ik met dit compromis kan leven. Echter, het zou helpen als met enige bijval zou blijken dat mijn plan toch niet heel erg afwijkend is. ;)

Groet Juroen

Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Jack Black (NS1220) op 11 januari 2020, 15:40:03
"...wel diverse bijdragen van Daniel maar geen specifiek draadje over allerlei technieken..."
Ik moest ook even zoeken, hier issie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90041.msg3222055884#msg3222055884
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 11 januari 2020, 19:41:45
Detectie van Fleischmann Mat '64 (4472)

Enige tijd gelden kocht ik een Fleischmann Mat '64. Bij inbouw van de decoder heb ik een extra sleper op het motordraaistel gemonteerd. Dit om ervoor te zorgen dat het stel gedetecteerd wordt als het motordraaistel voorop rijdt. Een sleper aan één kant volstaat om voor detectie te zorgen. Gezien mijn doel niet was om de stroomafname te verbeteren (die was goed) heb ik het hierbij gelaten.

Ik heb voor zulke doeleinden een plaatje fosforbrons van 0,1 mm dik. Daar knip ik met een schaar strippen af die ik dan als sleper kan gebruiken.
De schaar zal best slijten van deze toepassing; het is dan ook niet de beste schaar die ik hiervoor gebruik.

In mijn knutselvoorraad zit ook een plaat fosforbrons van 0,2 mm dik. Dat is naar mijn ervaring te dik: de drukkracht is snel zo hoog dat het wielstel gaat slippen.

Op de foto: het motordraaistel met de extra sleper, gesoldeerd op een stukje gatenprint. De print is op het draaistel gelijmd.
Op de grond het stuk fosforbrons.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121147606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121147606.jpg)

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 14 januari 2020, 19:31:38
Ruimtegebrek en toch een baan willen bouwen

Ik denk dat dit dilema bij meerdere modelspoorders een rol speelt. In dit bericht beschrijf ik mijn oplossing:
Mijn modelbaan kan ik tegen het plafond takelen.

De takel met staalkabels
Hiervoor deed ik inspiratie op bij een ander bouwverslag op internet:
https://henkhorlings.nl/node/25#ophijsen

Net als de heer Horlings gebruik ik een elektrische lier om een en ander op te takelen.

Mijn lier heeft ruim voldoende trekkracht. Door de staalkabel bij de haak over een katrol terug naar de lier te laten lopen maak je niet alleen gebruik van de maximale kracht van het apparaat maar neemt ook de snelheid van hijsen en dalen af zodat dit gecontroleerd gebeurt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121339666.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121339666.jpg)

Vanuit de haak van de lier lopen vier (dunnere) staalkabels via katrollen naar de vier hijspunten van de baan.
 
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121446390.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121446390.jpg)

Ander draadje
In een ander draadje wordt een vergelijkbare aanpak beschreven;
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6659.0.html

De 'pergola'
Vermoedelijk kunnen keilbouten, direct in het betonnen plafond de gevraagde last dragen. Ik wilde vermijden dat ik in het plafond zou gaan schroeven. Daarom heb ik een soort van pergola in de kamer opgebouwd die, geschilderd in de kleur van wanden en plafond, beperkt de aandacht trekt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121426198.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121426198.jpg)

Aan die pergola hangt de motorlier, de katrollen en daarmee de gehele baan. Onlangs heb ik op één van de langsprofielen een ledstrip gelijmd. Sindsdien heb ik voldoende licht.

Opbouw van de treintafel
De opbouw van de treinbaan is eigenlijk het best vergelijkbaar met de ombouw van een ledikant: een rechthoekige bak van multiplex platen van 18 mm. Lang 2,65 m, breed 1,40 m. Bij een houthandel (niet de reguliere bouwmarkt) is deze lengte verkrijgbaar. Ik gebruik platen die al een grondverf laag hebben; makkelijk bij het schilderen.

Aan de binnenzijde van de ombouw zitten metalstud profielen; die worden normaliter in de interieurbouw gebruikt om scheidingswanden te maken.
Tevens enkele dwarsprofielen van metalstud. In de hoeken zitten plankendragers ter versteviging; die zijn licht en nemen relatief weinig plaats in.
De oogbouten waaraan de baan hangt gaan zowel door hout als door het metalstud profiel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121543399.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200111_121543399.jpg)

Gezien de baan op een zolder staat, waar meer activiteiten dan alleen modelspoor plaatsvinden, is de buitenkant van de bak wit van kleur. Zo valt die minder op.

Aan de onderzijde is de bak afgewerkt met 9 mm witte multiplex panelen. Die verbeteren de torsiestijfheid. Twee panelen ontbreken nog; die zijn voorzien als uitneembaar luik. Zo kan ik er nu en later goed bij.

Op het 3railforum zag ik een bouwverslag van een 'hijsbaan' dat me deed besluiten tot de keuze voor gebruik van metalstud profielen:
https://forum.3rail.nl/index.php?PHPSESSID=pjhs2tpeuucfvcj1pq1vlbdd64&topic=55641.0
De praktische uitvoering wijkt iets af en ook het hijsmechanisme heb ik anders uitgevoerd.

Schragen
De baan rust in neergelaten toestand op twee metalen schragen. Die zijn inklapbaar, in hoogte verstelbaar en sterk genoeg.
Ingeklapt is deze schraag ongeveer 110 x 10 x 4 cm.

Hoe bevalt het?
Prima. Meestal heb ik de baan op de schragen staan, maar als het nodig is kan ik het geheel in enkele minuten boven hebben. Wel goed opletten dat alle kabels los zijn! Dan is de zolder weer beschikbaar voor andere activiteiten.

Nadelen, mogelijke verbeteringen?
In de opgetakelde stand heb ik (nog) geen beveiliging tegen neerstorten van het geheel. Ik vertrouw nu volledig op de rem/vergrendeling in de motorlier.

Mijn optimisme is begrensd: zoals alles kan de rem stuk gaan (kleine kans) en wanneer het geheel onbeheerst naar beneden komt, dan is alles naar de gallemiezen en ook lichamelijk leed is niet uitgesloten (grote ernst). Hier moet ik dus wat aan doen.

Disclaimer
Voorbeeld doet volgen. Iedereen is vrij om ook iets dergelijks te bouwen maar ik aanvaard geen aansprakelijkheid voor schade (materieel danwel lichamelijk of geestelijk).


Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Daniel Caso op 14 januari 2020, 22:35:12
Juroen

Ik heb een paar vergelijkbare installaties gezien, maar nooit om een 'L'vormige baan te tillen.
Zeer goed, slim (de pergola) en mooi gemaakt.
Complimenten.

Daniel

Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 15 februari 2020, 19:19:15
Het rangeerterreintje

Op het uitneembaar paneel aan de linkerkant komt een bescheiden terrein met wat industrie en logistieke bedrijvigheid. De afgelopen periode heb ik daarvoor de rails aangelegd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeerterrein-bovenkant.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeerterrein-bovenkant.jpg)

Er zijn drie elektrische verbindingen van het vaste deel naar het uitneembare paneel:
1) voeding voor de twee DC/DC-converters;
2) baanspanning voor ongedetecteerde delen;
3) baanspanning voor gedetecteerde delen.

De twee DC/DC converters verzorgen 12 V voor de arduino en 5 V voor de relais en de servos.
De arduino heeft een mardec shield, met versie 6 van de software.

Onder dit stuk van de baan zitten vijf servos, twee voor de wissels en drie voor het ontkoppelen. Rangeren vraagt immers om koppelen en ontkoppelen.
Daarvoor gebruik ik een systeem dat ik eerder in een ander draadje beschreef:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80195.msg3221860981#msg3221860981

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeerterrein-onderkant.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/rangeerterrein-onderkant.jpg)

En een filmpje van toen:
https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

De constructie met de servos voor de magneten is nu iets anders: direct aan de arm van de servo heb ik een zeskantmoer gelijmd en daarop weer de magneet. De drie sporen na de wissels hebben elk een servo-bediende magnetische ontkoppelaar.

De komende tijd ga ik eens lekker proefdraaien en eens kijken of ik in koploper een route kan definiëren die automatisch wagens ontkoppelt.

Groet, Juroen

 
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 03 april 2020, 09:03:19
De Lokmaus, versie R3

Op marktplaats kocht ik een Lokmaus R3, met bijbehorende versterker en voeding. Het toestel is precies wat de verkoper bood: een Lokmaus R3. Dat leek me een aardige set voor een testbaantje in de periode dat mijn baan opgetakeld is.

De ronde knop van de Lokmaus R3, waarmee de snelheid te regelen is, vind ik niet goed te bedienen: hij is glad, draait best zwaar en er is slechts een klein gebied waar je grip hebt.  Om dit op te lossen heb ik de dop van een klein flesje voor sinaasappelsap gepromoveerd tot onderdeel voor de modelspoorhobby. Op de foto niet goed te zien, maar de kleur van de dop komt goed overeen met de oranje belijning van de Lokmaus.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lokmaus-R3-met-extra-knop.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lokmaus-R3-met-extra-knop.jpg)

Nu heb ik voldoende grip. :)

Groeten, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Ronald Halma op 03 april 2020, 11:18:16
Inventief! (y)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 03 april 2020, 13:15:29
Ronald, dank voor je opmerking. :)

Een Nederlands tunnelportaal

Ik ben bezig een tunnelportaal te fabrieken. De situatie is als volgt:

Ik wil graag een Nederlandse sfeer, of iets waar daar in de buurt komt. Dus een klassiek Duits portaal valt af. Een bouwpakker, eventueel aan te passen aan mijn baan vond ik nog niet. Mijn handvaardigheid is beperkt, maar ik wil mijn baan wel fraai aankleden. Het portaal ligt in een (relatief krappe) boog, dus het kan niet erg smal worden.

Nou heb ik ooit eens in de plaatselijke winkel voor kunstenaarsbenodigdheden een plaat karton van ca 2,5 mm dik gekocht. Daar ben ik nu mee bezig, in combinatie met dunnere stukken karton en styreen muurplaat.

Voor een groot deel heb ik de ruwbouw af. Alles is nog losneembaar en aan te passen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelingang-molendaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelingang-molendaal.jpg)

Vervolgens wil ik het geheel in een grondverf zetten en dan waar nodig bijwerken en afwerken.
Het wordt waarschijnlijk wel wat, zo niet dan begin ik opnieuw. De weg is het doel.

Groet Juroen.

Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 31 mei 2020, 22:41:17
Een nieuwe aanwinst

Gisteren in de plaatselijk modelspoorwinkel een Fleischmann kuilwagen gekocht. Die wilde ik vroeger graag maar toen was hij te duur. Voor de huidige prijs dacht ik de transformator (of wat 't ook is) te krijgen, maar de hele wagen zat eraan vast. Vandaag een klein herstel gedaan: één van de twee ogen voor de kabel was afgebroken. De kabel moet nog.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuilwagen_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuilwagen_1.jpg)

Tevens de wagen geschikt gemaakt voor inzet op mijn baantje: flenzen afgevijld zodat hij niet over de Tillig biels ratelt en een profikoppeling erop. Nou, dat koppelt nog redelijk kort.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuilwagen-kort-gekoppeld.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/kuilwagen-kort-gekoppeld.jpg)
Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: NS264 op 01 juni 2020, 12:27:08
Erg leuk hoe je dit kleine baantje stapsgewijs opbouwd.

Vind de betonnen tunnelconstructie wel geslaagd.
Gewoon lekker verweren.

Gr Koen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 04 juni 2020, 22:42:53
Aanpassing tunnelingang

Koen, dank voor je reactie. De vorm is in de basis eigenlijk wel OK.
Na het zien van de foto's van Ruben (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93611.0) vond ik mijn tunnelingang te weinig Nederlands. De trap aan de zijkant leverde me weliswaar het nodige plezier om te maken maar ik zou iets dergelijks eerder in Griekenland verwachten dan bij ons. Ook de basiskleur was me te groenig.

Tijd om het aan te pakken.

De linkerzijwand is nu veel simpeler en komt daarmee meer in de richting. Alle wanden hebben een basiskleur grijs. Daar ga ik nog mee aan de slag om er meer leven in te brengen. De tunnel heeft nu ook binnenwanden van grijs geverfd karton.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelingang-molendaal_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelingang-molendaal_1.jpg)

Uit een testritje blijkt dat de hondekop, het materieel met mijn langste rijtuigen netjes door de tunnel past.

Tussen de sporen ligt een grondlaagje zand. daarvoor had ik in eerste instantie guet* gebruikt. Dat droogt zowat zwart op en was dus een ongelukkige keuze. Daarna heb ik zand van een nabijgelegen bouwplaats gebruikt. Dat droogt grijzig op; een betere basis.

Ondertussen ben ik ook bezig om op een proefplaatje wat spoor te ballasten. Ik hoop daarvan de resultaten hier binnenkort te kunnen tonen.

* guet: grond uit eigen tuin

Groet Juroen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: NS264 op 05 juni 2020, 08:52:23
Hoi,

Ik zou dan flink wat struikgewas links erin gooien tot aan/over de keer wand links.
Kijk voor inspiratie de gegoten wanden bij Wim Vink.

Trappen zijn er zo hier en daar wel hoor.
Meestal als vlucht of onderhoudsroute afgesloten met Heras hekwerk. Heb ooit wat gemaakt uit tule en styreen strips, voor tule moet je naar een stoffenhandel/winkel/kraam.

Gr Koen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 14 juni 2020, 21:19:39
Een nieuw tunnelportaal

Nadat ik mijn vorige bericht meldde dat de hondekop prima door het tunnelportaal pastte, bleek dat het plan-W rijtuig tegen de wanden schampte. Dus, niet getreurd, een nieuwe gemaakt, vergelijkbaar ontwerp.

Het ziet er nog wat te egaal grijs uit, daar ga ik nog mee aan de slag en ook met groen.
De verrichtingen van anderen hier op het forum zijn daarvoor inspiratiebron.

Tevens het eerste stukje ballast aangelegd, met wat groen tegen de muren.

Hoewel het allemaal nog wat klinisch oogt, denk ik dat ik er met de nodige verweringsmaatregelen wel wat van ga maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelingang-molendaal-tweede-poging.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tunnelingang-molendaal-tweede-poging.jpg)


Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-IV 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 14 juni 2020, 21:44:59
Bedieningstableau

Ik heb onlangs mijn bedieningstableau afgemaakt. Het wachten was op enkele pin-headers om het MAX-485 printje aan te sluiten.

Ik vind het leuk te zien hoe Koploper de treinen automatisch bestuurt. Als afwisseling is het leuk om handbediend te rijden.
Wissels bedienen met een multimaus vind ik evenwel niet heel prettig.

Nu stootte ik op internet op een Canadees verslag van iemand die op basis van een arduino een TCO ( Tableau de Commande Optique ) had gemaakt. Deze persoon had ook een filmpje waaruit bleek dat 't werkte. Nou, dat wil ik ook.

Met hulp van dit forum (zie https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93496.msg3222119182#msg3222119182) heb ik een ander aan de praat gekregen. Nogmaals dank daarvoor!

Hierbij een verslagje van de opbouw.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200614_151610868_HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200614_151610868_HDR.jpg)

De behuizing is een houten doos, ongeveer A4 formaat. Via internet besteld bij 'dehoutwagen'. Om het deksel dicht te houden zitten op de vier hoeken van die schroeven waarmee ook wel sloten in deuren vast zitten.

Het deksel is met acrylverf wit in de grondverf geschilderd.

Het schematisch baanplan heb ik in word getekend; een tabel met vierkante cellen en vervolgens de randen zodanig ingetekend dat het baanplan zichtbaar is. Dit baanplan heb ik dan op het deksel overgenomen door op cruciale punten een klein gaatje te prikken.

Tenslotte met het baanplan met watervaste stift overgetrokkken op het deksel. Afgewerkt met een paar lagen blanke lak uit de spuitbus.

De arduino is een mega. Aan de achterzijde zitten twee expressnet aansluitingen, zo kan ik op het tableau ook een MM aansluiten.

Ik maak gebruik van tuimelschakelaars; de stand van de schakelaar geeft de stand van het wissel aan.
Een kenmerk/gevolg hiervan is dat als een wissel met de MM wordt bediend, de stand van de schakelaar niet neer de juiste is.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200614_151535986_HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200614_151535986_HDR.jpg)

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Remco_Nzo op 15 juni 2020, 12:29:50
mooi gemaakt  (y)

Remco
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Ruben90 op 15 juni 2020, 19:28:16
Dat begint er al goed uit te zien. (y)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 16 juni 2020, 17:20:11
Dank voor de bemoedigende woorden.

De wisselmotor

Ik gebruik voor het zichtbaar deel van mijn baan Tillige elite wissels. Daar zitten een aantal onderdelen bij om het wissel aan te kleden met wisselmotor en kabelgoten etc. De bijgeleverde delen zijn Duits georienteerd en wat mij betreft niet geschikt voor een imitatie van een Nederlandse wisselmotor.

Klaas Zondervan liet eens zien hoe hij met twee styreenstrips een wisselmotor maakt:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66995.msg3221693908#msg3221693908

Dat heb ik als basis gebruikt. Hieronder de ingredienten:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200606_145433706_HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200606_145433706_HDR.jpg)

Tussenfase:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200606_145806615_HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200606_145806615_HDR.jpg)

Het voorlopige resultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200613_174917483_HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200613_174917483_HDR.jpg)

Groet, Juroen



Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 25 juni 2020, 21:10:41
Spoorstaven schilderen

Nu ik een stukje ballast heb gelegd (en ondertussen nóg een stukje) wordt het tijd om de spoorstaven een egale roestige kleur te geven. Op mijn baan ligt een combinatie van Tillig Elite en Roco line. De rails van Tillig hebben van huis uit een donkere kleur, bij de Roco rails blinkt het nieuwsilver je tegemoet.

Nu zijn er voor dit doel verschillende methoden dus ik hoef niets nieuws te bedenken.

Een luchtkwast heb ik niet, dus dan blijven over een gewone handkwast of een stift. Er zijn wellicht andere manieren maar die ken ik niet.

De methode met het op kleur brengen met stift leek me wel wat. De plaatselijke hobbywinkel pipoos heeft acrylverfstiften in het assortiment. Aan de hand van de kleur op de dop koos ik een bruine posca stift (bruin 21); prima roestbruinige kleur. Bij thuiskomst bleek de kleur in de stift veel lichter, meer oranjebruin te zijn en wel zozeer dat ik 't niet vond passen.

De plaatselijke kunstenaarsbenodigdhedenwinkel heeft acrylstiften van het merk molotow. Daarvan koos ik bruin 127HS. Dat is een stuk beter.

De werkwijze die me tot nu het best resultaat geeft is:
1) met de donkerbruine stift de railstaaf kleuren;
2) met een penseeltje de verf wat uitsmeren;
3) het bovenste randje (zijkant van de kop) oranjebruin stiften;
4) Bovenkant rail schoon poetsen.

Op de foto's slecht weer te geven maar in mijn kamer OK.

Situatie na stap 1) op een railstaaf van rocoline
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/blanke-rail-en-donker-bruin-geverfd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/blanke-rail-en-donker-bruin-geverfd.jpg)

Situatie na stap 4) op een Tliig rail
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roestige-rails-met-oranje-toprand.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roestige-rails-met-oranje-toprand.jpg)

Zo ga ik verder.

Groet Juroen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Ronald Halma op 25 juni 2020, 21:20:17
 (y)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: a.moonen op 30 juli 2020, 16:22:34
Heel mooi  (y)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Daan in Las Vegas op 30 juli 2020, 17:44:51
Zeer mooi, die tunnels!! (y)
Maar dat type Lokmaus heb ik nog nooit gezien!

Daan
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 18 augustus 2020, 21:58:14
Een tweede tunnelportaal

Allereerst, dank voor de reacties hierboven. Leuk als er respons is!

Onlangs heb ik mijn tweede tunnelportaal in elkaar geknutseld. Vanwege de beperkte breedte past er geen handelsartikel, dus toog ik zelf aan de slag. Bij de plaatselijke modelbouwwinkel kocht ik een Faller hobby muurplaat; ongeveer een A4 formaat. Het steentjes motief en formaat volstaan voor mij.

Echter deze plaat heeft twee kenmerken waardoor ik hem niet zo snel nog eens zou kopen:
- de plaat is vrij dik (in elk geval dikker dan ik verwachtte)
- aan de motiefzijde zit midden in de muurplaat een afdruk van de spuitgietmachine; onhandig.

Uiteindelijk heb ik van de muurplaat een muur gesneden en uit karton een portaal. De binnenmuren van de tunnel zijn van Auhagen muurplaat. Dit is een kartonnen plaat met veel te grote knalrode bakstenen; na wat verweren kan het aan de binnenkant van de tunnel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200705_121140527.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200705_121140527.jpg)

Ook ben ik met de aankleding van dit deel begonnen. Ballast op het spoor en strooimateriaal tussen ballast en muur. Het is nog niet af maar ik laat 't even rusten alvorens ik er nog wat aan doe.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200720_154834198.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200720_154834198.jpg)

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 26 augustus 2020, 08:43:40
Het eerste groen, op een proefplaatje

Ik vind het leuk om dingen zelf te maken; niet omdat het moet maar omdat het kan.

Zo maakte ik al eerder een statische begrasser met een hoogspanningsding van Aliexpress:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69230.msg3221678768#msg3221678768
Destijds bestelde ik twee van die modules en met de tweede heb ik nu een kleinere variant gemaakt.

Ingrediënten
- module voor hoogspanning
- weerstand van 1M
- luidsprekerkabel, krokodillenklem
- zelfklevende kopertape (aan de binnenzijde van de beker)
- beker met schroefdop (blokker)
- batterijhouder, met 3 batterijen
- gaas uit een zeef (wibra)
- leeg busje voor vitaminepillen.

Op het moment dat ik een ander aan het samenbouwen was bedacht ik me dat het in de hand houden van een beker waar aan de binnen een hoge spanning staat wellicht niet verstandig is. Daarom heb ik er als handvat een busje voor vitaminenpillen op geschroefd.

Hoe werkt het?
Voldoende. De hoogspanning is aan de binnenkant van de beker aanwezig. Het zeefje heeft geen hoogspanning. Ik vermoed dat daardoor de begrasser minder krachtig is. In elk geval ontstaan er geen vlambogen (zoals bij mijn eerdere versie), maar als ik de beker dicht bij mijn werkstuk houdt begint het wel te zoemen. Gras van 2 mm staat rechtop, gras van 4 mm is een mix van rechtop en (nogal) schuin.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/handbegrasser-molendaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/handbegrasser-molendaal.jpg)

Ik overweeg om (als experiment) ook het gaas aan de spanning te koppelen.
Voorlopig kan ik hiermee aan de slag.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 05 september 2020, 17:38:22
De 1136 gekoppeld aan M2 rijtuigen

De 1136 van Piko leek me een passende trekkracht voor mijn setje gehuurde M2 rijtuigen.

Gezien de 1136 een kortkoppelingsmechanisme ontbeert maar wel een 'busje' heeft op de NEM schacht zag ik mogelijkheden de lok iets korter te kopppelen dan standaard.

Als je het busje weglaat, dan kan de koppeling theoretisch 3 mm verder in de schacht. Nu lukt dat niet geheel omdat daar aan de achterkant de ruimte voor ontbreekt. Het werkt ook niet in bogen.

Voor mij is de oplossing:
- het busje van de NEM schacht weg laten;
- op een Fleischmann kortkoppeling een stkje styreen lijmen zodat die iets verder naar achter gaat;
- nog een oplossing te vinden om de mokjes op te schuiven.

Ervaring tot nu:
- het is nog niet helemaal buffer aan buffer maar dat zal op deze manier ook niet werken;
- een dunner stukje styreen zou wellicht kunnen;
- vooralsnog blijft het onder klemkracht op zijn plaats;
- ontkoppelen met een ontkoppelrails wordt lastig omdat de imitatie trekhaak van de lok in de weg zit.

Twee plaatjes ter illustratie.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1136-met-ingekorte-koppeling.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1136-met-ingekorte-koppeling.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1136-gekoppeld-met-M2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1136-gekoppeld-met-M2.jpg)

Groet Juroen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Anton Maris op 05 september 2020, 18:02:35
Hoi Juroen,
Enkele berichtjes terug zag ik hoe je de rails een roestige kleur hebt gegeven. Ik heb het onlangs ook eerst als proef gedaan met enkele van mijn profirails. Daarbij eerst de spoorstaven geschilderd, Humbrol 62 opgebracht met een dunne penseel, voordat ik de rail op de module ga bevestigen. De zijkant van de rail en gelijk een beetje van de bielzen. Verf op de spoorstaaf direct verwijderd met doekje en wasbenzine. Zo in de hand werkt het gemakkelijk en snel  ;) .

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1605_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1605_7.jpg)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 05 september 2020, 18:09:23
Anton,

Dat is inderdaad ook een methode met een goed resultaat.
Wellicht voor een volgende keer.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: NS264 op 05 september 2020, 20:19:11
Hoi,

Volg het ook.
Stille lezer tot nu toe. :D

Gr Koen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 07 september 2020, 21:43:10
Koen,

Herkenbaar: ik volg diverse draadjes maar reageer niet zo vaak.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 07 september 2020, 21:45:54
SGM-0

Enige tijd geleden kocht van een voormalig collega een SGM-0, analoog in nette staat.
De afgelopen avonden heb het stel geschikt gemaakt voor inzet op de baan.

Wat is gebeurd:
- motorschiuld geisoleerd;
- stroomafname op alle assen;
- pantograaf elektrisch onklaar;
- front en sluitseinen met led, 3 mm warm-wit en rood;
- figuren erin, na het afschaven van een stukje zitvlak anders zitten ze veel te hoog;
- lokpilot in het motorrijtuig, functiedecoder in het getrokken rijtuig;
- interieurverlichting in beide rijtuigen ongeveer op gelijke sterkte gezet.

Nou, ik word er gaandeweg wat beter in, ter afsluiting een plaatje van het treinstel in mijn schaduwstation, klaar om naar boven te rijden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20200907_213012446.jpg)[/url]

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Met een sik op 08 september 2020, 09:15:38
mooi gedaan man  (y)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: NS264 op 08 september 2020, 22:38:01
Mooi dat zo'n Sprinter weder tot leven komt.

Ga je er nog reclames op doen?

Gr Koen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 09 september 2020, 11:34:26
Koen,

Ik had nog helemaal niet bedacht dat er ook reclame op zou kunnen. Na je suggestie heb ik eens op internet wat plaatsjes gezocht van een SGM met reclame.  Ik denk dat ik er geen reclame op plak; zo die nu is vind ik hem wel netjes.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 25 september 2020, 19:03:38
Een perron

Op mijn baan zal een klein station komen met een eiland perron. Afgelopen periode de basis daarvoor gelegd. Ik maak gebuik van Auhagen trottoirplaat voor de stoeptegels. De opstaande rand is uit styreenplaat en een styreenprofiel 1x2 mm voor de rand aan de bovenzijde. De randen van de verschillende stoeptegelplaten zijn nog zichtbaar. De aankleding van het perron zal ze doen vervagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron-molendaal-001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/perron-molendaal-001.jpg)

Ik ben nog niet helemaal zeker hoe hoog ik het perron wil hebben, als leidraad gebruik ik de maten uit de encyclopedie. In ieder geval is dit perron uit eigen brein en hand ontsproten; dat smaakt naar meer!

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Eric B op 26 september 2020, 09:29:11
Ziet er goed uit Juroen, hoogte lijkt aardig te kloppen t.o.v. de treeplank van de plan-W.
Als je het helemaal perfect wilt doen zou de laatste rij tegels voor de perronrand uit hele tegels moeten bestaan.
Maar ook zo heeft het al een goede indruk.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-IV. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 26 september 2020, 17:37:08
Inderdaad, nog even op internet gekeken. De volgende keer leg ik mijn tegels aan de rand anders. Voor nu laat ik het er bij.

Vandaag met enkele rijtuigen proef gereden. De treeplank van de C12 rijtuigen schuurt net tegen de rand van het perron. Als ik hem iets hoger plaats, dan gaat de treeplank eronder door.

Ik denk dus dat ik op zoek ga naar de minimale hoogte voor vrijloop van de treeplank.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 28 september 2020, 21:28:47
Een afgebroken trede (en missende buffers)

Enige tijd geleden kocht ik een gebruikte plan D waarvan twee treden en twee buffers ontbreken.
Volgens mij zijn buffers vrij eenvoudig als reservedeel te verkrijgen dus ik begin eerst maar eens met de trede.

Op de foto de benodigdheden, tenminste, bijna alles.
De schuifmaat en het lineaal ontbreken. Foto's zijn onverbiddelijk.

Als materiaal gebruikte ik een sluitclip van een broodzak, dat is goed te verlijmen met de standaard modelbouwdozenlijm

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bendogidheden-trede-lijmen-plan-D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bendogidheden-trede-lijmen-plan-D.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/detail-gelijmde-trede-plan-D.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/detail-gelijmde-trede-plan-D.jpg)

Het resultaat is voor mij acceptabel.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 03 oktober 2020, 15:37:30
Een werkende kraan

Altijd leuk als er op een modelbaan iets beweegt of te bedienen valt. Een kraan om goederen van trein of vrachtwagen over te slaan bijvoorbeeld.
Hoewel het nog niet definitief is geïnstalleerd, werkt het al wel:

https://www.youtube.com/watch?v=oZ0SDWA3WM4

Uitgangspunt is bouwpakket 39316 van Kibri, Überladekran Horb.

Voor de horizontale beweging heb ik een N20 reductiemotor met M4 schroefdraad gemonteerd. Het eind van het schroefdraad is gelagerd in een klein rollager. Op het draadeind zit een moer met daarop een 'vork' uit styreen die de loopkat meeneemt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenaanizcht-portaalkraan-molendaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenaanizcht-portaalkraan-molendaal.jpg)

In de loopkat zit ook een N20 reductiemotor, dat past precies. Om de motor in de loopkat van stroom te voorzien heb ik op de rails van het bouwpakket stukjes verenstaal (1mm) gelijmd met daaraan een draadje. Onder de loopkat zitten twee schaatsen van fosoforbrons die de stroom van het verenstaal afnemen. Per schaats zorgt een magneet (rond 3mm, dik1 mm) voor een zeker contact (het losse draadje op de foto is natuurlijk wel gesoldeerd!).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loopkat-portaalkraan-molendaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loopkat-portaalkraan-molendaal.jpg)

Het dak is losneembaar; vier magneetjes houden dit op zíjn plaats. Het dakje van de loopkat zit er nog niet op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vooraanzicht-portaalkraan-molendaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vooraanzicht-portaalkraan-molendaal.jpg)

De katrol is van Aeronaut (5227 21). Daaraan zitten twee kleine stukjes lood om het gewicht te verhogen. Dat is nog een punt van aandacht. Het katrolletje weegt vrijwel niks. Zelfs het dunste garen (onthaard met een vlammetje) blijft onder deze lichte belasting niet strak staan. Nou ja, daar moet ik nog eens over denken.

De kraan heb ik geverfd met een mix van Revell Auquacollor Eisen en Vallejo Model Color medium grey met een drupje zwart. Afgewerkt met een wash van zwart.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenaanzicht-portaalkraan-molendaal.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenaanzicht-portaalkraan-molendaal.jpg)

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 17 oktober 2020, 20:39:35
Wielen met patina

Al enige tijd stoorde me de glanzende wielen van het materieel op molendaal. Ik ben begonnen de wielen van een bruine patina te voorzien.
Hiervoor gebruik ik een acrylverfstirft van Molotow, type 27HS 092 2MM kleur HAZELNUT BROWN.
Deze gebruik ik ook om mijn rails roestig te verven. Zo ontstaat langzaam aan licht verweerd wagenpark.

De prent hieronder toont van links naar rechts:
- de blanke wielen
- wielen aan de buitenzijde gekleurd
- wielen ook aan de binnenzijde gekeurd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wielen-voor-tijdens-en-na.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wielen-voor-tijdens-en-na.png)


Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: EricZmS op 17 oktober 2020, 23:07:25
Gaaf filmpje Juroen, mooi gemaakt  (y)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: NS264 op 18 oktober 2020, 00:47:17
Hoi,

Fraai gedaan, ook iets om te onthouden zo'n stift.

Gr Koen.

Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 06 november 2020, 17:41:14
Mijn ICR rijtuigen zijn gereed voor inzet

Eerder deed ik al verslag van de inbouw van symoba kortkoppelingsmechanieken in mijn lima ICR-rijtuigen:  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=87320.msg3222008091#msg3222008091
Recent heb ik de boel afgemaakt met verlichting en reizigers.

Gezien de beperkte omvang van mijn baantje volstaat een stammetje van vier rijtuigen, een BAB met een BD.

Elke as neemt stroom af via een fosforbronze strip. Ik heb ooit via Ali een plaatje gekocht van 0,2 mm. Daar knip ik strips van. 0,2 mm is bruikbaar voor stroomafnemers op assen. Ik vind het te dik om als sleper op wielen te gebruiken, te veel wrijving. Daar heb ik een plaatje van 0,1 mm voor.
Twee stukjes styreen houden de sleper in het draaistel op zijn plaats.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomafnemer-icr.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stroomafnemer-icr.jpg)


Op de bodem van de bak heb ik twee stukken zelfklevende koper strip als langsverbinding.
Verlichting met een ledstrip van Action, gevoed met een gelijkrichtbruggetje en weerstand.
Eén rijtuig heeft sluitseinen. Het was even spelen met weerstanden om ze voldoende te dimmen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenaanzicht-verlichting-icr.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/bovenaanzicht-verlichting-icr.png)

Om knipperen tegen te gaan zijn de rijtuigen elektrisch doorverbonden met een micro JST verbinding. Ik heb drie-polige gebruikt omdat ik die had; twee-polig zou ook kunnen. Ik moet de draden nog zwart verven; dan vallen ze niet op.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektrische-koppeling-tussen-ICR.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/elektrische-koppeling-tussen-ICR.png)


Zou ik het de volgende keer weer zo doen? Grotendeels wel. Twee kanttekeningen:
De bereikbaarheid van de JST-contrasteker is matig. Het maken van de verbinding is daardoor priegelwerk.
De draden tussen de rijtuigen neigen de rijtuigen iets uit elkaar te duwen waardoor ze wat minder kort koppelen.

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 15 januari 2021, 16:35:01
Een bedieinngspaneel voor wissels

Ik ben een aan de slag gegaan met twee programma's:
- remote desktop van google
- panelpro an JMRI

Ik heb mijn baanplan in panelpro getekend en daarmee kan ik nu mijn wissels op de baan bedienen. Het aardige vind ik dat het met panelpro vrij eenvoudig is een schematisch baanplan te tekenen en dat te verschalen naar een beeldvullend scherm. Ik kreeg dat met koploper en rocrail niet naar tevredenheid voor elkaar.

Vervolgens kan ik met remote desktop mijn beeldscherm van de compouter kopieren naar mijn tablet. De combinatie maakt het mogelijk om de wissels op het scherm van de tablet te bedienen en de actuele wisselstand te zien.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210115_161920750_HDR.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210115_161920750_HDR.jpg)

Het werkt goed. Onhandig is wel dat je met een google-account moet inloggen om de verbinding tussen computer en tablet tot stand te brengen. Het zijn een paar handelingen om het 'aan' te zetten. Het is dan wel waar gratis.

Een ander ding wat me nog niet duidelijk is hoe ik JMRI panelpro netjes opstart/afsluit. Elke keer moet ik mijn 'panel' laden, krijg ik een waarschuwing dat het al bestaat, etc. Dat moet ik nog uitzoeken.

Als extraatje is het leuk.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 20 januari 2021, 20:44:10
Een kleine rangeerbeweging op Molenhoek

Molenhoek is een kleinschalig bedrijventerrein op Molendaal. Dat biedt de mogelijkheid om iets meer te doen dan rondjes rijden.

Aanleiding om hiermee aan de slag te gaan zijn de recente berichten over een braam op de digitale koppeling van de nieuwe sik. Nu heb ik geen nieuwe sik, maar omdat de Roco universele koppelingen dan weer soepel dan weer hakerig koppelen heb ik ze eens nader bekeken. Enkele van deze koppelingen hebben ook een braam. Na die weggesneden te hebben werken de koppelingen soepeler.

Tijd voor een kort filmpje:

https://youtu.be/g3GlH5YSo2I (https://youtu.be/g3GlH5YSo2I)

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 01 maart 2021, 20:55:10
Een set van vier 3Yg Umbau rijtuigen, met verlichting

De werkzaamheden aan landschap en bebouwing gaan langzaam. Toch gebeurt er wel wat in Molendaal. Onlangs kocht ik set 44047 van roco; vier stuks drie-assige Umbaufahrzeuge (https://de.wikipedia.org/wiki/Umbauwagen_(DB)). Hopelijk kwamen die wel eens over de grens, dan is inzet ook nog verantwoord binnen mijn thema.

Ik heb er verlichting in gebouwd. Eén rijtuig heeft sluitseinen.

Voor de verlichting heb ik met een strip styreen, gelijkrichtbrug, weerstanden, elco, koperfolie en een stuk ledstrip een verlichtingseenheid gemaakt. De sluitseinen zijn twee rode SMD-leds, bedraad door Ali (geen foto).


De verlichtingsstrips:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210301_170306737.jpg)

Ingebouwd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210301_184245519.jpg)[/url]

De drie-assige rijtuigen zijn voorbereid voor montage van een stroomafnemer op de twee buitenste assen. Dus per 'pool' is er maar één stroomafnemende as. Dat leek me eerst te weinig, maar de bufferelco van 470 muF vangt de rimpels op. Geen geknipper te zien. De slepers heb ik geknipt uit een plaatje fosfor brons van 0,1 mm dik. Ik knip dat met een schaar; benieuwd hoe lang die schaar meegaat.

Nog twee korrelige foto's van het tussenresultaat:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210301_200835685.jpg)[/url]

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210301_200848216.jpg)[/url]

Er staan nog twee acties open
1) reizigers
Ik zoek nog naar reizigers voor in de rijtuigen. De figuren die ik nu heb zijn h0, die steken me te ver boven de banken uit. Afzagen van zitvlak kan, maar dan nog zijn ze allemaal best lang. Daar heb ik even geen zin in. Ik heb figuren in schaal 1:100 besteld. Hopelijk passen die redelijk.
2) ongebruikte sluitseinen doven.
Er lekt wat licht naar de sluitseinen die niet in gebruik zijn. Op het moment dat de rijtuigen open gaan voor het plaatsen van reizigers gaat daar een drupje verf op.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Jelmer op 02 maart 2021, 09:37:31
Mooi stammetje zo  (y)

Ik gebruik zelf regelmatig de figuren van digikeijs, dat vind ik acceptabel voor rijtuig vulling waar je niet te dicht op staat te kijken (en niet te grote ramen).

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 02 maart 2021, 17:12:25
Hoi Jelmer,

Figuren van Digikeijs; ik had ze al eens gezien maar die waren aan mijn aandacht ontglipt.
Als mijn figuren uit China, die in schaal 1:100 zouden moeten zijn niet redelijk passen (een beetje bijwerken is niet zo'n probleem) dan zal daar nog eens naar kijken.

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 12 maart 2021, 17:16:00
Reizigers en verlichting in donderbussen

Ondertussen heb uit China figuren in schaal 1:100 ontvangen. Die passen wat mij betreft voldoende in de Umbauwagen en de donderbussen. Enig minpuntje is de garderobe van deze figuren. Die is me te kleurrijk, past niet binnen mijn thema. Wat verf heeft dat verholpen.

De donderbussen hebben ook een lampje buiten op het balkon; op de foto juist zichtbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210312_155329739-01.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20210312_155329739-01.jpeg)
 
 
Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 11 april 2021, 21:55:24
Mijn stationsgebouw

Het begint ergens op te lijken; Krakow van Auhagen met een kleine aanpassing. Een beetje korrellige foto, maar de rest van het plaatje was niet bruikbaar.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210411-180046078-01-607353712268f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20210411-180046078-01-607353712268f.jpg)

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 25 mei 2021, 17:47:50
Magnetische koppeling

Ik heb uit oude beugelkoppelingen een magnetische koppeling geknutseld. De magneetjes die ik gebruik komen van Ali en zijn blokjes van 3x3x2 mm. De herkomst van de beugelkoppeling is ongewis; die komen uit de verzameling met oude koppelingen. Ik snijd de voorkant van de beugel eraf zodat er circa 7,5 mm blijft staan. Op het uiteinde een magneetje lijmen met secondelijm.

Als je er twee gebruikt en ze steeds op dezelfde manier op de beugel lijmt dan is er geen 'polariteit' en kan je rijtuigen en wagens omdraaien en werkt het nog steeds. De houdkracht lijkt sterk genoeg voor de treinlengte die ik thuis kan realiseren. In de toekomst moet ik dit eens testen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnetische-koppeling-60ad1ae387097.jpg)

De koppeling in een paar fasen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/magnetisch-gekoppeld-60ad1ae36ee97.jpg)

Twee wagens gekoppeld; één koppeling heb ik al zwart geverfd. Dan vallen ze minder op. De koppel-afstand lijkt nog iets korter te kunnen.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: NS264 op 04 juli 2021, 21:54:29
Hoi Juroen

Is een fraai stationsgebouw geworden.

Gr Koen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 18 juni 2022, 16:12:16
Een hek voor rond mijn  bedrijventerrein

Nadat Pascal  me had verteld welke materialen hij gebruikt voor zijn hekken, ( https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=post;quote=3222317904;topic=98683.255;last_msg=3222318067 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?action=post;quote=3222317904;topic=98683.255;last_msg=3222318067) )  ben ik eens aan de slag gegaan.

Ik volgde de volgende methode:
1) nagaan hoe groot zo'n hek nu werkelijk is;
2) tekening maken als sjabloon;
3) materialen inkopen;
4) aan de slag.
 
Op de website van Heras, vond ik hoe groot zo'n hek in werkelijkheid is:
https://www.heras.nl/wp-content/uploads/2020/10/NL_3A1A_1.4_Datasheet%20Orses.pdf (https://www.heras.nl/wp-content/uploads/2020/10/NL_3A1A_1.4_Datasheet%20Orses.pdf)
 
De tekening als sjabloon maakte ik in onshape.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hek-molendaal-62addb8157a5c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hek-molendaal-62addb8157a5c.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/tekening-als-sjabloon-62addbd292d76.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/tekening-als-sjabloon-62addbd292d76.jpg)

Tussen de tekening en het knutselwerk een bakpapier om vastplakken ter vermijden. Dat, in combinatie met beperkte vaardigheden, leidt tot een vage foto.
 
Voor de staanders en de bovenste ligger gebruik ik verzinkt hobbydraad van de gamma; diameter 0,9mm.
Voor het prikkeldraad en de horizontale rand aan de onderkant van het gaas, een messing draad van 0,3 mm. Ik heb geen moeite gedaan het prikkeldraad te twisten.
Het gaas is bruids-tule; gekocht bij de lokale fourniturenwinkel. Ten opzichte van gewone tule is de maaswijdte aanmerkelijk kleiner. Ik heb de metalen delen aan elkaar gesoldeerd, de tule met cyanoacrylaat lijm geplakt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/het-totaaltje-62addc0a47d5d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/het-totaaltje-62addc0a47d5d.jpg)

De metalen delen hebben een 'eisen' kleur van revell-aqua, het gaas is grijsgroene camouflageverf.
Bij definitieve plaatsing zal ik het nog een waas ter verwering geven.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/hek-close-up-62addc362fa21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/hek-close-up-62addc362fa21.jpg)

Het ziet er op de foto wat apart uit want twee poten zijn wat langer; daarmee kan ik het hek in de ondergrond prikken.
Al met al valt het resultaat me niet tegen; de volgende zal wel beter zijn.

Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Pascal77 op 18 juni 2022, 17:49:27
Niks mis mee.
Volgens mij zoeken ze bij Heras nog personeel…  ;D
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Chris Westerduin op 18 juni 2022, 22:36:35
Zo, mooi strak gemaakt!  (y)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Rob Ellerman op 19 juni 2022, 13:19:59
Strak (y), die ga ik onthouden!
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Edsko Hekman op 19 juni 2022, 14:21:28
Mooi resultaat! (y)
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 19 juni 2022, 18:35:18
Dank voor de lovende woorden!

Groet Juroen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 27 juni 2022, 17:38:51
Een opslagplaats voor Molenhoek

Op mijn Kompaktanlage is weinig plaats; toch wilde ik mijn industriegebiedje aankleden met een opslagplaats. Iets zoals Vollmer 45616 (https://viessmann-modell.com/en/product-range/gauge-h0/buildings/industry/951/h0-steel-and-pipe-depot) (een link, ivm auteursgedoe geen plaatje). Gezien er te weinig plek is voor deze bouwpakket was ik in eerste instantie voornemens de kit aan te schaffen en die vervolgens pas maken. Uiteindelijk heb ik daarvan afgezien en besloot ik zelf iets te scratchbuilden.


Methode:
1) in onshape een ontwerp maken.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/screenshot-onshape-62b9cc5dd974a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/screenshot-onshape-62b9cc5dd974a.png)

2) De onderdelen als 2D tekening op schaal 1:1 afdrukken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Sketch-1-Drawing-1-kopie-kopie-62b9cc5e460ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Sketch-1-Drawing-1-kopie-kopie-62b9cc5e460ce.jpg)
3) Met de tekening als sjabloon de onderdelen met evergreen strip maken. Ik heb hierbij direct op het papier gewerkt. Bij spaarzaam lijmen is het werkstuk goed van het papier te halen. Bakpapier heb ik niet gemist.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/sjabloon-opslagplaats-62b9cdd1942b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/sjabloon-opslagplaats-62b9cdd1942b2.jpg)[/size]


4) Samenbouwen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/opslagplaats-kaal-kopie-kopie-62b9cc5e13c64.jpg)

5) Verven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/opslagplaats-in-grijsgroen-kopie-62b9cc5d1363b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/opslagplaats-in-grijsgroen-kopie-62b9cc5d1363b.jpg)


6) Een dak van ratio plaatjes erop, regengoot eraan (regenpijp volgt later)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/opslagplaats-gereed-62b9cc5d4edf8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/opslagplaats-gereed-62b9cc5d4edf8.jpg)


Uiteindelijk ben ik hier best blij mee. Op een vlakke ondergrond raken zelfs alle poten de grond.


Groet Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: ruudns op 27 juni 2022, 18:48:38
 (y) Kunstig gemaakt (y).
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: NS264 op 21 augustus 2022, 16:41:12
Hoi, Juroen

Fraai hekwerk en overkapping.

Gr Koen.
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 23 augustus 2022, 18:01:09
Koen,
dank voor het compliment.

CV's uitlezen

Met mijn DCC installatie, bestaande uit Multimaus en conventionele rocoversterker, kan ik geen CV's uitlezen. Dat wilde ik veranderen.

Op de PC heb ik JAVA en JMRI geïnstalleerd.
Voor de installatie van JAVA heb ik een oracle account gemaakt; daarna is JAVA vlot te downloaden en te installeren.
Als centrale heb ik een DCC++EX (https://dcc-ex.com/) centrale gemaakt. Die bestaat uit een arduino en motorshield.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/dccplusplus-centrale-6304f872d05f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/dccplusplus-centrale-6304f872d05f7.jpg)

Het motorshield voed ik met een roco adapter, die ik ook voor de modelbaan gebruik. De arduino krijgt via een DCDC-omzettertje een lagere spanning. Het motorshield heeft twee uitgangen "program track" en een "main". die heb ik met een schakelaar aan een stukje programmeerspoor verbonden. De DCC++EX centrale levert maximaal 2A, voldoende voor een loc.

Ondertussen heb ik al mijn locs in decoderpro uitgelezen. Weer iets dat werkt!


Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 24 augustus 2022, 20:21:35
Een blauwe 1200

Een tijd geleden kocht ik op marktplaats een blauwe Lima 1220. Nu was die best netjes, maar nadat ik met een doekje met wat alcohol een vlek wilde verwijderen niet meer.

Dat was een goede aanleiding om eens te kijken hoever ik zou komen met het bijschilderen / overspuiten met de airbrush. Ik heb 'm eerst in de kleur van de bies gespoten, die afgeplakt en daarna met blauw eroverheen. Tevens heb ik er vrijstaande handgrepen op gezet.

Het is wel niet helemaal de juiste kleur blauw, maar ik vind 't best.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Lima-1220-blauw-63066beb65b94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Lima-1220-blauw-63066beb65b94.jpg)

O ja, de lok waggelde nogal. Ik heb Märklin 7153 antislipbandjes gemonteerd en nu rijdt hij met een lokpilot 5 gladjes.

Groet, Juroen
Titel: Re: Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
Bericht door: Juroen op 23 augustus 2023, 18:07:33
DE-1, verbeteren stroomafname en vervangen antislipbandjes

Bij mijn analoge DE-1 wilde ik een decoder en figuren inbouwen. Nadat ik het treinstel open had gemaakt kwam daar het verbeteren van de stroomafname bij. Bij de proefrit na deze twee acties waren de antislipbandjes verdwenen. Bij het vervangen van de antislipbandjes heb ik de stroomafname ‘definitief’ verbeterd.
 
Hierbij een verslagje van mijn ervaringen.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-open-64e6299bb1b69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-open-64e6299bb1b69.jpg)
Aan de hand van de instructie van Artitec is het rijtuig te openen. De reizigers zitten er ondertussen al in. De oorspronkelijke stroomafname is weg.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-stekker-los-64e629f886e7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-stekker-los-64e629f886e7a.jpg)
De decoder zit in de kap. De kap is met een stekkerverbinding met onderstel verbonden. Om vrij aan het onderstel te kunnen werken heb ik de stekker losgenomen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-originele-stroomafname-64e62a453989e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-originele-stroomafname-64e62a453989e.jpg)
In de bodem van het treinstel sleept een lip van de aspot van het draaistel langs een fosforbronzen strip. Bij mijn DE-1 waren de strippen ter plaatse van het motordraaistel hobbelig. Daar heeft iets klem gezeten.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-eerste-verbeterde-stroomafnbame-64e62aa64f41f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-eerste-verbeterde-stroomafnbame-64e62aa64f41f.jpg)
In eerste instantie heb ik aan de lipjes van de aspotten die boven de bodemplaat uitsteken draadjes gesoldeerd. Dat werkte kort. De soldeerverbinding was niet goed.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-kapje-van-tanwielkast-los-64e62aecadaca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-kapje-van-tanwielkast-los-64e62aecadaca.jpg)
Om de antislipbandjes te wisselen moet het hele motordraaistel eruit. Dat geeft gelegenheid om draden te solderen.
Het zwarte kapje op de worm moet eraf. Dat lukt door met een fijne schroevendraaier het kapje los te wrikken.
Spannend: het moet vrij ver opengebogen worden. Gelukkig bleef het heel.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-worm-en-cardanas-eruit-64e62b2f207ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-worm-en-cardanas-eruit-64e62b2f207ed.jpg)
Haal de worm uit het draaistel. De as met cardan komt vanzelf mee. Let erop dat het lager aan het eind op de as blijft zitten; het kan er vrij gemakkelijk afschuiven. Als dat gebeurt kan je het er weer op schuiven, mits je het ook terug kan vinden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/De1-los-motordraaistel-64e62b6ff24e1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/De1-los-motordraaistel-64e62b6ff24e1.jpg)
Nu kan je het motordraaistel uit het onderstel halen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/De1-kap-van-tandiwelkast-eraf-64e62ba0586bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/De1-kap-van-tandiwelkast-eraf-64e62ba0586bc.jpg)
Wrik de bovenkant van de tandwielkast los. Merk op dat op bovenstaande foto het draaistel 180 graden gedraaid is ten opzichte van de andere foto’s.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-draden-aan-aspotten-64e62be7adeb6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-draden-aan-aspotten-64e62be7adeb6.jpg)
Na uitnemen van de wielstellen kan je een draad aan de aspotten solderen. Ik heb de opstaande lip aan de aspot laten zitten maar die kan je er ook af knippen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-wielstellen-aspotten-met-draden-terug-in-draaistel-64e62c4369e9b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DE1-wielstellen-aspotten-met-draden-terug-in-draaistel-64e62c4369e9b.jpg)
 Artitec adviseerde me om antislipbandjes van Roco, artikel 40069 te gebruiken. Ik heb ze kruislings laten zitten. Sommigen zijn van mening dat je de antislipbandjes beter op dezelfde as kan zetten.

Nu kan je de aspotten en de wielstellen terugplaatsen. Let op de juiste oriëntatie; de tandwielen zitten uit het midden.

Bij het test rijden ontspoorde de DE-1 op een Engels wissel. Vermoedelijk heb ik bij het terugplaatsen de wielen van één as verschoven. Het was namelijk nogal een klusje. Ik kwam er pas achter bij het proefrijden toen alles weer ingebouwd was (kap nog niet dicht). Met een schroevendraaier heb ik één wiel voorzichtig op de as verschoven (ik had geen zin om alles weer open te maken). Daarmee is het ontsporen verleden tijd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230817-201855-64e62cd764659.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230817-201855-64e62cd764659.jpg)
Duw de worm terug in het draaistel en de cardan in de motor. Op onderstaande foto zijn de nieuwe draden die uit het onderstel komen én de oude draden te zien. Ik heb de nieuwe draden aan de oorspronkelijke draden in het onderstel gesoldeerd (buiten beeld).

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230817-201641-02-64e62d1bd6108.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230817-201641-02-64e62d1bd6108.jpg)
Let erop dat bij het terugplaatsen van de worm het kunststof schijfje op zijn plaats blijft.
 
Tot slot: alles terug bouwen, testen, dichtmaken en rijden!

Groet, Juroen