Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100092 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #210 Gepost op: 21 februari 2021, 20:02:55 »


De door Eric genoemde uit Duitsland gehuurde stoomverwarmingswagen. Kolen werden geladen door het dakluik rechts. Mogelijk was het de bedoeling deze wagens onder een Hochbunker te zetten voor een lading kool.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #211 Gepost op: 21 februari 2021, 20:33:06 »
Dat is hem Richard, hoe het er in zo'n wagen aantoe ging zie je hieronder :)

<a href="https://www.youtube.com/v/8hem5Oq-0D8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8hem5Oq-0D8</a>
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #212 Gepost op: 21 februari 2021, 21:44:26 »
Sfeervol filmpje (y) Mijn dank is groot Eric! de binnenverlichting van het rijtuig is overigens ook leuk geplaatst zo langs de zijkant van het rijtuig.
Groeten,
Richard

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #213 Gepost op: 21 februari 2021, 23:38:57 »
Je geheugen wordt minder Wim  ;) ;D

Dezelfde vraag heb je ook al eens gesteld en beantwoord gekregen in een reactie op een foto van mij.
Stoomverwarmingswagens "Warme stoven" werden ingezet om rijtuigen die (nog) waren uitgerust met alleen stoomverwarming te kunnen verwarmen als zij gebruikt werden achter een locomotief die géén verwarmingsstoom kon leveren, zoals de nieuwe e-loc's van de NS en de dieselloc's van de series 2200/2300 en 2400/2500.
NS heeft een aantal wagens van de DB gehuurd, en ook een aantal zelf laten bouwen, zoals dit model.
Het grote verschil tussen de NS en de DB wagens was dat de NS exemplaren op olie gestookt werden en automatisch werkten, terwijl de DB wagens met kolen werden gestookt, en bediend werden door een mee gehuurde stoker/bedienaar.

Rijtuigen met alleen stoomverwarming kwamen met de komst van Mat 24 niet meer voor.

Uit mijn eigen ervaring: Plan D, K en N hadden en stoomverwarming maar konden ook nog electrisch worden verwarmd. Een deel Plan D had een handwals voor omschakeling van de spanning 1000/1500/3000 Volt, Plan K, N, hadden een automatische spanningskeuze.
Volgens mij heeft plan E ook nog stoomverwarming gehad. (als het anders is lees ik het wel)

Zeker de rijtuigen die op het buitenland reden hadden stoomverwarming nodig. In veel landen behoorde het stoomtijdperk nog lang niet tot het verleden. Vandaar dat we eens in het half jaar de stoomverwarming in de werkplaats moesten testen met daarvoor ontwikkelde apparatuur. Voor de goede orde dat was dus in 1974.

Freek J.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #214 Gepost op: 22 februari 2021, 08:36:24 »
Rijtuigen met alleen stoomverwarming kwamen met de komst van Mat 24 niet meer voor.
Freek J.

Na mat 24, zijn ook nog in de jaren 30 de volgende rijtuigen geleverd met alleen stoomverwarming, C12c, AB 7521 en de vierdeurs stalen D's.
Daarnaast waren alle binnenlandse houten coupérijtuigen van de SS en HSM alleen voorzien van stoomverwarming. 
Met de komst van de elektrische locomotieven, die geen stoomverwarming konden leveren, is dus gekozen voor de stoomverwarmingswagens om toch in de winter verwarming te kunnen leveren.

De vooroorlogse stalen rijtuigen zijn in de jaren 50 ook nog aangepast voor elektrische verwarming.
De laatste houten postrijtuigen uit de serie P 6061 zijn ook voorzien van een doorgaande elektrische hoogspanningskabel om de verwarming door te geven.  De rest van de houten rijtuigen werd met de zomerdienst 1956 afgevoerd.
plan E had geen stoomverwarming, alleen elektrisch.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #215 Gepost op: 22 februari 2021, 08:39:15 »
In de binnenlandse dienst deden tot het einde van de jaren 50 nog vooroorlogse rijtuigen met alleen stoomverwarming dienst (C(B)12c, bolkoppen, ovaalramers) daar werden in de winterdienst dus "warme stoven" in gesteld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #216 Gepost op: 22 februari 2021, 11:34:16 »
Na mat 24, zijn ook nog in de jaren 30 de volgende rijtuigen geleverd met alleen stoomverwarming, C12c, AB 7521 en de vierdeurs stalen D's.
Daarnaast waren alle binnenlandse houten coupérijtuigen van de SS en HSM alleen voorzien van stoomverwarming. 
Met de komst van de elektrische locomotieven, die geen stoomverwarming konden leveren, is dus gekozen voor de stoomverwarmingswagens om toch in de winter verwarming te kunnen leveren.

De vooroorlogse stalen rijtuigen zijn in de jaren 50 ook nog aangepast voor elektrische verwarming.
De laatste houten postrijtuigen uit de serie P 6061 zijn ook voorzien van een doorgaande elektrische hoogspanningskabel om de verwarming door te geven.  De rest van de houten rijtuigen werd met de zomerdienst 1956 afgevoerd.
plan E had geen stoomverwarming, alleen elektrisch.

Groeten Arjen

Ik had een woordje vergeten: eigenlijk, waarbij ik dan de C12c en de DIV ronduit vergeten ben. Ouderdom?  ;D Neemt U mij niet dadelijk.
De serie die ik niet vergeten ben is de AB7521 is de 1 t/m 18 met alleen stoomverwarming geleverd. De 19 - 85 hadden ook electrische verwarming.

Freek J.


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #217 Gepost op: 22 februari 2021, 17:03:59 »
In de binnenlandse dienst deden tot het einde van de jaren 50 nog vooroorlogse rijtuigen met alleen stoomverwarming dienst (C(B)12c, bolkoppen, ovaalramers) daar werden in de winterdienst dus "warme stoven" in gesteld.

Deze rijtuigen hadden (behalve de C12c) allemaal vanaf de bouw ook elektrische verwarming.
De stoven werden na 1956 eigenlijk alleen gesteld voor treinen welke getrokken werden door diesellocomotieven.
Op de site van de NVBS kom je daar hele mooie foto's van tegen. 

@Freek, ik snap je opmerking niet over de AB 7521, de nummers 7501-7516 waren houten staatsspoor rijtuigen, en de AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 17:09:21 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #218 Gepost op: 22 februari 2021, 18:15:56 »
@Arjen, dat bedoelde ik ook eigenlijk, had dat diesel er even duidelijk bij moeten zetten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #219 Gepost op: 22 februari 2021, 18:29:19 »


@Freek, ik snap je opmerking niet over de AB 7521, de nummers 7501-7516 waren houten staatsspoor rijtuigen, en de AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Groeten Arjen

Ook dat nog! Bezit ik ook nog over de onjuiste info, had even moeten checken in het bestek.  Goed dat je het even recht zet Arjen.

Freek J.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #220 Gepost op: 22 februari 2021, 19:16:48 »
AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Spoorwegjournaal nummer 140 heb ik, zoek al een aantal jaar nummer 138 vanwege het artikel over de serie AB 7521-7555 (deel 1). Is daar wellicht een scan van?
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #221 Gepost op: 22 februari 2021, 23:44:49 »
Arjen, hartelijk dank (y) het artikel geeft een heel goed overzicht over de bouw en de eerste jaren van het AB rijtuig.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 23:56:50 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #222 Gepost op: 25 februari 2021, 10:22:54 »
Schitterend Richard !  (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #223 Gepost op: 26 februari 2021, 08:06:12 »
Dank u (y)  jij al zin om iets Nederlands te bakken na Dram Dhu Distillery? Ik zou die 450 en blauwe engel weleens willen zien in een mooi landschappie :angel:
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 283
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #224 Gepost op: 01 maart 2021, 10:26:36 »
Dank u (y)  jij al zin om iets Nederlands te bakken na Dram Dhu Distillery? Ik zou die 450 en blauwe engel weleens willen zien in een mooi landschappie :angel:

Nou inderdaad, eigenlijk ben ik van plan Vriezenveen een tikkie gecomprimeerd en modulair na te bouwen. Het stationsgebouw heb ik nog liggen als lasercut van Dankaert en de fabrieksgebouwen van Tilanus kan ik mooi als achtergrond kitbashen bij de spoorweghaven. Leuk in combinatie met late stoomtractie en vroege diesels...