Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:43:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door HJ
Vandaag om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge! door Lobomotion69
Vandaag om 04:30:00
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 112797 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #210 Gepost op: 21 February 2021, 20:02:55 »


De door Eric genoemde uit Duitsland gehuurde stoomverwarmingswagen. Kolen werden geladen door het dakluik rechts. Mogelijk was het de bedoeling deze wagens onder een Hochbunker te zetten voor een lading kool.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7564
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #211 Gepost op: 21 February 2021, 20:33:06 »
Dat is hem Richard, hoe het er in zo'n wagen aantoe ging zie je hieronder :)

<a href="https://www.youtube.com/v/8hem5Oq-0D8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8hem5Oq-0D8</a>
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #212 Gepost op: 21 February 2021, 21:44:26 »
Sfeervol filmpje (y) Mijn dank is groot Eric! de binnenverlichting van het rijtuig is overigens ook leuk geplaatst zo langs de zijkant van het rijtuig.
Groeten,
Richard

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #213 Gepost op: 21 February 2021, 23:38:57 »
Je geheugen wordt minder Wim  ;) ;D

Dezelfde vraag heb je ook al eens gesteld en beantwoord gekregen in een reactie op een foto van mij.
Stoomverwarmingswagens "Warme stoven" werden ingezet om rijtuigen die (nog) waren uitgerust met alleen stoomverwarming te kunnen verwarmen als zij gebruikt werden achter een locomotief die géén verwarmingsstoom kon leveren, zoals de nieuwe e-loc's van de NS en de dieselloc's van de series 2200/2300 en 2400/2500.
NS heeft een aantal wagens van de DB gehuurd, en ook een aantal zelf laten bouwen, zoals dit model.
Het grote verschil tussen de NS en de DB wagens was dat de NS exemplaren op olie gestookt werden en automatisch werkten, terwijl de DB wagens met kolen werden gestookt, en bediend werden door een mee gehuurde stoker/bedienaar.

Rijtuigen met alleen stoomverwarming kwamen met de komst van Mat 24 niet meer voor.

Uit mijn eigen ervaring: Plan D, K en N hadden en stoomverwarming maar konden ook nog electrisch worden verwarmd. Een deel Plan D had een handwals voor omschakeling van de spanning 1000/1500/3000 Volt, Plan K, N, hadden een automatische spanningskeuze.
Volgens mij heeft plan E ook nog stoomverwarming gehad. (als het anders is lees ik het wel)

Zeker de rijtuigen die op het buitenland reden hadden stoomverwarming nodig. In veel landen behoorde het stoomtijdperk nog lang niet tot het verleden. Vandaar dat we eens in het half jaar de stoomverwarming in de werkplaats moesten testen met daarvoor ontwikkelde apparatuur. Voor de goede orde dat was dus in 1974.

Freek J.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #214 Gepost op: 22 February 2021, 08:36:24 »
Rijtuigen met alleen stoomverwarming kwamen met de komst van Mat 24 niet meer voor.
Freek J.

Na mat 24, zijn ook nog in de jaren 30 de volgende rijtuigen geleverd met alleen stoomverwarming, C12c, AB 7521 en de vierdeurs stalen D's.
Daarnaast waren alle binnenlandse houten coupérijtuigen van de SS en HSM alleen voorzien van stoomverwarming. 
Met de komst van de elektrische locomotieven, die geen stoomverwarming konden leveren, is dus gekozen voor de stoomverwarmingswagens om toch in de winter verwarming te kunnen leveren.

De vooroorlogse stalen rijtuigen zijn in de jaren 50 ook nog aangepast voor elektrische verwarming.
De laatste houten postrijtuigen uit de serie P 6061 zijn ook voorzien van een doorgaande elektrische hoogspanningskabel om de verwarming door te geven.  De rest van de houten rijtuigen werd met de zomerdienst 1956 afgevoerd.
plan E had geen stoomverwarming, alleen elektrisch.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7564
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #215 Gepost op: 22 February 2021, 08:39:15 »
In de binnenlandse dienst deden tot het einde van de jaren 50 nog vooroorlogse rijtuigen met alleen stoomverwarming dienst (C(B)12c, bolkoppen, ovaalramers) daar werden in de winterdienst dus "warme stoven" in gesteld.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #216 Gepost op: 22 February 2021, 11:34:16 »
Na mat 24, zijn ook nog in de jaren 30 de volgende rijtuigen geleverd met alleen stoomverwarming, C12c, AB 7521 en de vierdeurs stalen D's.
Daarnaast waren alle binnenlandse houten coupérijtuigen van de SS en HSM alleen voorzien van stoomverwarming. 
Met de komst van de elektrische locomotieven, die geen stoomverwarming konden leveren, is dus gekozen voor de stoomverwarmingswagens om toch in de winter verwarming te kunnen leveren.

De vooroorlogse stalen rijtuigen zijn in de jaren 50 ook nog aangepast voor elektrische verwarming.
De laatste houten postrijtuigen uit de serie P 6061 zijn ook voorzien van een doorgaande elektrische hoogspanningskabel om de verwarming door te geven.  De rest van de houten rijtuigen werd met de zomerdienst 1956 afgevoerd.
plan E had geen stoomverwarming, alleen elektrisch.

Groeten Arjen

Ik had een woordje vergeten: eigenlijk, waarbij ik dan de C12c en de DIV ronduit vergeten ben. Ouderdom?  ;D Neemt U mij niet dadelijk.
De serie die ik niet vergeten ben is de AB7521 is de 1 t/m 18 met alleen stoomverwarming geleverd. De 19 - 85 hadden ook electrische verwarming.

Freek J.


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #217 Gepost op: 22 February 2021, 17:03:59 »
In de binnenlandse dienst deden tot het einde van de jaren 50 nog vooroorlogse rijtuigen met alleen stoomverwarming dienst (C(B)12c, bolkoppen, ovaalramers) daar werden in de winterdienst dus "warme stoven" in gesteld.

Deze rijtuigen hadden (behalve de C12c) allemaal vanaf de bouw ook elektrische verwarming.
De stoven werden na 1956 eigenlijk alleen gesteld voor treinen welke getrokken werden door diesellocomotieven.
Op de site van de NVBS kom je daar hele mooie foto's van tegen. 

@Freek, ik snap je opmerking niet over de AB 7521, de nummers 7501-7516 waren houten staatsspoor rijtuigen, en de AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 22 February 2021, 17:09:21 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7564
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #218 Gepost op: 22 February 2021, 18:15:56 »
@Arjen, dat bedoelde ik ook eigenlijk, had dat diesel er even duidelijk bij moeten zetten.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #219 Gepost op: 22 February 2021, 18:29:19 »


@Freek, ik snap je opmerking niet over de AB 7521, de nummers 7501-7516 waren houten staatsspoor rijtuigen, en de AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Groeten Arjen

Ook dat nog! Bezit ik ook nog over de onjuiste info, had even moeten checken in het bestek.  Goed dat je het even recht zet Arjen.

Freek J.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #220 Gepost op: 22 February 2021, 19:16:48 »
AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Spoorwegjournaal nummer 140 heb ik, zoek al een aantal jaar nummer 138 vanwege het artikel over de serie AB 7521-7555 (deel 1). Is daar wellicht een scan van?
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #221 Gepost op: 22 February 2021, 23:44:49 »
Arjen, hartelijk dank (y) het artikel geeft een heel goed overzicht over de bouw en de eerste jaren van het AB rijtuig.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2021, 23:56:50 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #222 Gepost op: 25 February 2021, 10:22:54 »
Schitterend Richard !  (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3273
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #223 Gepost op: 26 February 2021, 08:06:12 »
Dank u (y)  jij al zin om iets Nederlands te bakken na Dram Dhu Distillery? Ik zou die 450 en blauwe engel weleens willen zien in een mooi landschappie :angel:
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 393
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #224 Gepost op: 01 March 2021, 10:26:36 »
Dank u (y)  jij al zin om iets Nederlands te bakken na Dram Dhu Distillery? Ik zou die 450 en blauwe engel weleens willen zien in een mooi landschappie :angel:

Nou inderdaad, eigenlijk ben ik van plan Vriezenveen een tikkie gecomprimeerd en modulair na te bouwen. Het stationsgebouw heb ik nog liggen als lasercut van Dankaert en de fabrieksgebouwen van Tilanus kan ik mooi als achtergrond kitbashen bij de spoorweghaven. Leuk in combinatie met late stoomtractie en vroege diesels...