Je geheugen wordt minder Wim Dezelfde vraag heb je ook al eens gesteld en beantwoord gekregen in een reactie op een foto van mij.Stoomverwarmingswagens "Warme stoven" werden ingezet om rijtuigen die (nog) waren uitgerust met alleen stoomverwarming te kunnen verwarmen als zij gebruikt werden achter een locomotief die géén verwarmingsstoom kon leveren, zoals de nieuwe e-loc's van de NS en de dieselloc's van de series 2200/2300 en 2400/2500.NS heeft een aantal wagens van de DB gehuurd, en ook een aantal zelf laten bouwen, zoals dit model.Het grote verschil tussen de NS en de DB wagens was dat de NS exemplaren op olie gestookt werden en automatisch werkten, terwijl de DB wagens met kolen werden gestookt, en bediend werden door een mee gehuurde stoker/bedienaar.
Rijtuigen met alleen stoomverwarming kwamen met de komst van Mat 24 niet meer voor. Freek J.
Na mat 24, zijn ook nog in de jaren 30 de volgende rijtuigen geleverd met alleen stoomverwarming, C12c, AB 7521 en de vierdeurs stalen D's.Daarnaast waren alle binnenlandse houten coupérijtuigen van de SS en HSM alleen voorzien van stoomverwarming. Met de komst van de elektrische locomotieven, die geen stoomverwarming konden leveren, is dus gekozen voor de stoomverwarmingswagens om toch in de winter verwarming te kunnen leveren. De vooroorlogse stalen rijtuigen zijn in de jaren 50 ook nog aangepast voor elektrische verwarming. De laatste houten postrijtuigen uit de serie P 6061 zijn ook voorzien van een doorgaande elektrische hoogspanningskabel om de verwarming door te geven. De rest van de houten rijtuigen werd met de zomerdienst 1956 afgevoerd. plan E had geen stoomverwarming, alleen elektrisch. Groeten Arjen
In de binnenlandse dienst deden tot het einde van de jaren 50 nog vooroorlogse rijtuigen met alleen stoomverwarming dienst (C(B)12c, bolkoppen, ovaalramers) daar werden in de winterdienst dus "warme stoven" in gesteld.
@Freek, ik snap je opmerking niet over de AB 7521, de nummers 7501-7516 waren houten staatsspoor rijtuigen, en de AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarmingZie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140. Groeten Arjen
AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarmingZie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.
Dank u jij al zin om iets Nederlands te bakken na Dram Dhu Distillery? Ik zou die 450 en blauwe engel weleens willen zien in een mooi landschappie