Doel:€250.00
Donaties:€60.00

Per saldo:€-190.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-07-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N-Spoor: DMV-modules met industrie en draai-rolbrug (en andere knutsels). door Jerome
Vandaag om 13:13:23
BNLS-Module: Grasland - de keerlussen met schaduwbakken door tijgernootje
Vandaag om 13:07:00
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Jerome
Vandaag om 13:06:21
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:01:49
Laag vermogen ledstrip door bellejt
Vandaag om 12:59:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:51:07
Turbo Racing RC 1:76 auto's door Sven
Vandaag om 12:45:12
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door Chris
Vandaag om 12:40:58
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 12:38:23
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:27:44
Philotrain NS C10c (ex. SS), kit 15c door zuylen
Vandaag om 12:12:18
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 11:55:16
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
Vandaag om 11:54:05
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door tijgernootje
Vandaag om 11:48:26
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 11:36:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hrp
Vandaag om 11:35:18
Oneindige Overslag 0e RC door EricZmS
Vandaag om 10:33:15
Hoe ging het vervoer van bollen, fillers en ouwe stompen destijds? door hrp
Vandaag om 10:28:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 10:05:02
Gezocht: samenstelling van olietrein Pernis-Drenthe. door VAM65
Vandaag om 09:24:00
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 08:39:10
Zelf bouwen. door NL-modelspoor
Vandaag om 08:31:03
Baan in Los Angeles door Hans Grasmaijer
Vandaag om 08:05:14
Panne in Begijnendijk op de Montzenroute Antwerpen-Aken. door Martin Hornis
Vandaag om 01:37:18
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Martin Hornis
Vandaag om 01:24:18
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Lars Smelter
29 juli 2021, 23:44:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
29 juli 2021, 22:50:17
Mauritsburg (H0) door Falcon10
29 juli 2021, 22:09:44
Z21-app via DR5000 op Chromebook door bmwpiet
29 juli 2021, 21:41:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
29 juli 2021, 21:28:19
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 45333 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #225 Gepost op: 01 maart 2021, 16:15:44 »
Klinkt goed (y) de basis in de zin van het stationsgebouw heb je dus al, ben benieuwd naar resultaten. Het NS materieel kan dan ook eens lekker de baan op (y)
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #226 Gepost op: 03 maart 2021, 21:30:04 »
Weer een tussendoortje....kreeg ineens zin om het lima mat 46 stel van zijn opzichtig oranje interieur-look af te helpen. Dat kan door het interieur opnieuw op te bouwen uit styreen of karton met banken en bagagerekken van FRIE. Dat is me bij dit stel teveel moeite en heb het simpel gehouden door het oorspronkelijke interieur wat te pimpen en verzagen. De vorm van de banken, tafeltjes in de 1e klas en de indeling zijn op zich goed getroffen door Lima. Jammer dat bij de bakovergangen geen bankjes te vinden zijn en dat de helft van de 1e klas het interieur verminkt is zodat daar voor de wisselstroomrijders een omschakelrelais geplaatst kon worden.

In de rommelbak vond ik nog losse Lima interieuren en kon door wat zagen het ongeschonden 1e klas deel uitwisselen tegen het "verminkte". Tevens wat deuropeningen geschapen en het wandje bij de bakovergang geruild tegen een tussenwand met 2e klas banken uit de Bk bak. Deze banken zijn van onderaf zo ver weggeslepen dat de geleide-pen van het jacobsdraaistel eronder vrij kan bewegen. Verder aan de hand van voorbeeldfoto's de boel op kleur gebracht.

De oude pannenkoekmotor zit er nog steeds in en dat blijft vooralsnog zo. Dat ding loopt behoorlijk soepel en voor korte pendelritjes van station naar fidlle yard vind ik het voorlopig wel best.






Erg veel zal er niet van te zien zijn zodra de kap er weer op zit, maar het irritante oranje kleurtje van het interieur zal nu niet meer zo dominant aanwezig zijn.
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 119
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #227 Gepost op: 04 maart 2021, 10:20:47 »
Mooi Mooi, en nu die 300 zittende Preiser poppetjes nog verven en erin plaatsen...  (y)

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 13592
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #228 Gepost op: 04 maart 2021, 10:29:25 »
Met die groene kleur ziet het er gelijk veel beter uit  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2235
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #229 Gepost op: 04 maart 2021, 10:41:24 »
Hoi Richard,

Dat valt echt wel op hoor.
Ik heb bij mijn ICE bijvoorbeeld de hoofdkussens op de stoelen geschilderd.
Dat zie je echt.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #230 Gepost op: 04 maart 2021, 13:04:53 »
Mooi Mooi, en nu die 300 zittende Preiser poppetjes nog verven en erin plaatsen...  (y)
:o gaan er zoveel in een mat 46 tweetje? Voorlopig nog maar ff niet ;D maar als de treinen dan een keer bevolkt worden denk ik eerder aan een Chinese oplossing, dat drukt de kosten.

@Wim, vind ik ook (y) jammer eigenlijk dat zo'n oranje interieur het totaalbeeld van het stel omlaag haalt, wat groene verf op de bankjes is dan een dankbaar werkje.

@Dave, volgens mij heb ik die geverfde hoofdkussens van jou ICE weleens gezien in je draadje Rheinburgh, samen met bierdrinkende fahrgäste in het Bistrocafé  ;D geweldig dat!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #231 Gepost op: 07 maart 2021, 12:26:18 »
Oeff...poging 3 gelukt zonder dat het balsahout splijt tijdens het snijden, de deksteenlaag aan de bovenzijde van de stationsmuur krijgt nu vorm, rest nu het smaller schuren van het geheel en het inkrassen van haakse lijnen zodat het losse dekstenen gaan lijken. Maar nu ff niet meer, zometeen met vriendinlief een wandeling maken van Veenendaal naar Amerongen over de beboste "bult" (utregse heuvelrug). Is ook een hobby  ;D

Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 13592
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #232 Gepost op: 07 maart 2021, 12:34:04 »
Ja Richard drie keer is........... :D

Ziet er goed uit. En nu de andere hobby.
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #233 Gepost op: 07 maart 2021, 19:54:15 »
......scheepsrecht Wim. Eerlijk gezegd was het poging 4, de eerste poging was uit 2mm dik styreenplaat en niet uit balsahout en daarom niet meegeteld  ;D De ronding uit styreenplaat snijden ging veel te zwaar en koste een hobbymes (krak) Vanwege het splijten van balsahout in nerfrichting dacht ik de ronding effe te snijden uit dik styreenplaat maar dat viel dus dik tegen. En omdat ik alleen nog maar gebroken figuurzaag-bladen tegenkwam, de deksteenbocht toch maar uit balsahout gemaakt.



De deksteenlaag beter in model geschuurd en de groeven ingekrast met een redelijk stomp potlood (zo zacht is balsahout). Volgende stap wordt inkleuren met Heki betonfarbe met wat donkers erbij.
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #234 Gepost op: 07 maart 2021, 20:26:16 »
Ziet er strak uit Richard. (y)

Succes met de verdere bouw.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #235 Gepost op: 13 maart 2021, 18:58:18 »
Kees, dank je wel!





Het volgende stapje werd niet het verven van de deksteenlaag maar het eerst fabriceren van alle deksteenlagen (ben al aardig op weg), zodat straks alles in 1 keer geschilderd kan worden. Dat komt de eenheid in de gebruikte kleur zeker ten goede. En er moet nog flink worden geexperimenteerd om een mooie overtuigende granietkleur te bereiken, de kleurproeven tot nu toe zijn allemaal te doods en te homogeen.

Onderwijl vanuit een stukje XPS-achtig spul de basis voor het "landschap" van de baan gemaakt. U ziet welk een groots model-landschap hier in voorbeiding is ;D

Ook hier staan alle onderdelen nog los maar wel redelijk klemvast omdat er ook nog eens begonnen moet worden met de railbouw en het ballasteren ervan, dan is het prettig werken als de bakken weer even kaal zijn.









Het voegen van de muren durf ik nog steeds niet omdat ik bang ben meer kwaad dan goed te doen, bijwerken van vouw en snijlijnen in het muurwerk met verf dient uiteraard eerst nog te gebeuren, maar dat is niet zo griezelig als het voegen van verhoudingsgewijs grote ononderbroken muurdelen. Zie op zulke grote vlakken maar eens regelmatig voegwerk te krijgen..... :P mij is het nog niet gelukt. Ook hierbij is het in ieder geval handig dat alle onderdelen nog los van elkaar zitten, kun je nog steeds overal goed bij.



Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 13592
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #236 Gepost op: 13 maart 2021, 19:12:41 »
Richard ik zou de muren voegen en kleuren met de bekende WV kleurenpotloodmethode  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #237 Gepost op: 13 maart 2021, 23:20:04 »
Hoi Wim,

Om de WV kleurpotloodmethode te gebruiken zouden eerst alle muurdelen grijs geschilderd moeten worden als basislaag voor de voegen. Dat is een werkje waar ik voorlopig geen trek in heb ;D beter eerst andere dringende zaken aanpakken. Omdat de meeste onderdelen afneembaar zijn kan achteraf altijd nog bekeken worden of de methode van het voegen te heroverwegen is. Komt tijd komt raad in dit geval  :)
Groeten,
Richard

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4610
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #238 Gepost op: 14 maart 2021, 09:22:46 »
Die muur is prachtig zo. Schilderen en voegen... Ach, die voegen...... Waterverf, licht aanbrengen en afwassen als t fout gaat. Enne, hoe netjes is een steunmuur nog gevoegd na zoveel jaren?

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2136
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #239 Gepost op: 14 maart 2021, 11:16:38 »
Bedankt voor het compliment! Met waterverf (Vallejo) al geprobeerd en het voegen lukt op zich daar wel mee alleen blijft er dan (bij mij) een glanzende waas achter op de stenen. En dat is precies wat ik niet wil; de bakstenen zijn nu mat en dat vind ik het mooiste. Wellicht word er helemaal niet meer gevoegd en alleen maar bijgewerkt op de snijlijnen en in de kiertjes waar het wit van de ondergrond nog zichtbaar is.
Groeten,
Richard