Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100139 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #195 Gepost op: 28 januari 2021, 14:08:12 »
Gisteren een vervangende ruitenset (voor rn zijruiten cabine) voor m'n tp 3 1100 ontvangen en deze maar gelijk ingebouwd. De vorige ruiten waren bekrast en zagen er niet uit. Blij mee (y)







Van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een plaatje van de groene 1003 te maken.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #196 Gepost op: 28 januari 2021, 14:28:08 »
Richard wat is die gebogen muur prachtig  (y) (y)
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen??
Met vriendelijke groet,
Wim

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #197 Gepost op: 28 januari 2021, 17:52:11 »
Hoi Wim. De muur is warm gemaakt onder de hete kraan en direct daarna gebogen door het heen en weer te rollen over een stuk regenpijp. De baksteenplaten zijn ook warm gemaakt en in vorm gebogen, daarna vastgeplakt.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #198 Gepost op: 28 januari 2021, 18:24:54 »
Dank je Richard  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #199 Gepost op: 28 januari 2021, 21:12:26 »
Even wat kritische opmerkingen.
Volgens archieffoto's lag Station Amsterdam Weesperpoort op maaiveldniveau. Bij jou ligt het station hoger. Of is de omgeving daar verdiept? Hebben de turquoise D, de 1000 en de 1100 daar indertijd ook gereden? Of was het station toen al gesloopt? Of is alles met een knipoog?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #200 Gepost op: 28 januari 2021, 21:41:00 »
Het station is volledig fictief en verzonnen. Ik wilde graag iets doen met de indrukken die ik op het Muiderpoortstation (door zijn vorm veel te groot om op een aantal smalle modules kwijt te kunnen) heb opgedaan en dit verwerkt in het volgende fantasieverhaal (uit de openingspost van dit draadje) :

Thema is een fictief kopstation van 2 sporen met middenperron wat tussen 1938-1940 gebouwd is langs de oostrand van het in 1940 afgebroken Weesperpoort station. De gemeente en NS wilden ondanks de opening van het Amstelstation toch niet helemaal af van het station Weesperpoort en is er toen besloten dat langs de rand van het oude station een klein verhoogd forensenstation gebouwd zou worden en is deze tak opgenomen in de Oosterspoorwerken van die jaren. De verbindingsboog langs de Vrolikstraat richting CS is wel komen te vervallen en dient het station voor stoptreinen richting Utrecht en Den Haag/Rotterdam via Breukelen. Een echt druk station is het nooit geworden en in 1975 is het gesloten om plaats te maken voor de metro.
:)
Groeten,
Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #201 Gepost op: 28 januari 2021, 21:44:50 »
Goed verhaal
   Zo had het kunnen zijn, ook met een 1000 en Plan D . ;)

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #202 Gepost op: 28 januari 2021, 21:48:07 »
Inderdaad, onder de noemer "what if".
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #203 Gepost op: 29 januari 2021, 19:20:06 »
De nieuwe ruiten in de 1100 hebben voor motivatie gezorgd om deze loc wat verder te pimpen, door de ramen zichtbaar binnenwerk grijs geschilderd, handrails, rem en luchtslangen etc. gemonteerd. De Roco loc is nog de oude uitvoering met spiraalaandrijving. Als dat straks problemen oplevert met rangeren, dan eens kijken of dat te vervangen is door kardan.




Tussen de loc en de 3e klas plan E nu geen turquoise plan D maar een tot 3e klas omgebouwde AB 7521 (achtpersoonscoupes met bruine 3e klas (Roco) plan D banken).
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #204 Gepost op: 30 januari 2021, 15:40:53 »
Je hebt de smaak te pakken.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #205 Gepost op: 30 januari 2021, 20:08:33 »
Jazeker Martin (y) en dat er mensen zijn die dit met interesse volgen maakt het nog mooier!
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #206 Gepost op: 21 februari 2021, 12:44:24 »


Deze mag wel weer worden opgeborgen op deze mooie warme lentedag  ;D Een week geleden was hij nog onmisbaar voor de dienst!




Gisteren is deze Plan K zonder vishaken toegevoegd aan het rijtuigpark.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #207 Gepost op: 21 februari 2021, 13:12:24 »
Héél fraaie stroomverwarmingswagen Richard  (y)
Ik ben helemaal niet thuis in de NL locs maar waar dient deze wagen voor?
Met vriendelijke groet,
Wim

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #208 Gepost op: 21 februari 2021, 13:56:25 »
Je geheugen wordt minder Wim  ;) ;D

Dezelfde vraag heb je ook al eens gesteld en beantwoord gekregen in een reactie op een foto van mij.
Stoomverwarmingswagens "Warme stoven" werden ingezet om rijtuigen die (nog) waren uitgerust met alleen stoomverwarming te kunnen verwarmen als zij gebruikt werden achter een locomotief die géén verwarmingsstoom kon leveren, zoals de nieuwe e-loc's van de NS en de dieselloc's van de series 2200/2300 en 2400/2500.
NS heeft een aantal wagens van de DB gehuurd, en ook een aantal zelf laten bouwen, zoals dit model.
Het grote verschil tussen de NS en de DB wagens was dat de NS exemplaren op olie gestookt werden en automatisch werkten, terwijl de DB wagens met kolen werden gestookt, en bediend werden door een mee gehuurde stoker/bedienaar. 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Wim Vink

  • Online Online
  • Berichten: 22194
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #209 Gepost op: 21 februari 2021, 16:03:51 »
Ja, dat krijg je met die actieve iets oudere jongeren  ;D ;D
Met vriendelijke groet,
Wim