Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door mDDM
Vandaag om 23:40:40
Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen. door Dr_Hippo
Vandaag om 23:28:02
Fleischmann lok digitaal lampen knipperen door Klaas Zondervan
Vandaag om 23:27:04
Hornby TTS sound decoder, CV 5 in te stellen? door Dwergsein
Vandaag om 23:24:49
Lima onderdelen, waar verkrijgbaar? door ruudns
Vandaag om 23:18:26
Wielen voor de SR Leader Class... door St00mboy
Vandaag om 23:11:47
Nieuwe Nederlandse busmodellen binnen in schaal H0! door Valleitrein
Vandaag om 23:01:22
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 22:52:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 22:46:20
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door roadster36
Vandaag om 22:09:38
Jaren ‘40-‘60 baan met haventje door Aford
Vandaag om 22:04:21
Stekkertje tbv de Fleischmann Sprinter. door henk
Vandaag om 21:53:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 21:35:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:30:58
Roco BR 03 1011 voorzien van rookgenerator door Die Bahn
Vandaag om 21:23:37
Vaerwegh Dok - Sucrerie et Siroperie door Ronald Halma
Vandaag om 21:16:12
VERPLAATST: Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door Bert van Gelder
Vandaag om 20:49:29
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Bert van Gelder
Vandaag om 20:45:53
VERPLAATST: OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland door Bert van Gelder
Vandaag om 20:43:55
Dalmatië Express: een verhaal van pure nostalgie door willyTEE
Vandaag om 20:42:22
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Jelmer
Vandaag om 20:35:37
Trix NS1211 rijdt niet met of zonder decoder. door NS1220
Vandaag om 20:32:19
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 20:29:51
OBB Night Jet info, komt misschien naar Nederland door timtrein
Vandaag om 20:19:29
Digikeijs DR5039 vraag door john26
Vandaag om 20:06:07
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door St00mboy
Vandaag om 20:01:55
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Tjalling
Vandaag om 20:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:54:58
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 19:46:39
Vernieuwde BNLS spoorkaart via Google Maps? door nighttrain1
Vandaag om 19:41:09
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 33890 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #210 Gepost op: 21 februari 2021, 20:02:55 »


De door Eric genoemde uit Duitsland gehuurde stoomverwarmingswagen. Kolen werden geladen door het dakluik rechts. Mogelijk was het de bedoeling deze wagens onder een Hochbunker te zetten voor een lading kool.
Groeten,
Richard

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #211 Gepost op: 21 februari 2021, 20:33:06 »
Dat is hem Richard, hoe het er in zo'n wagen aantoe ging zie je hieronder :)

<a href="https://www.youtube.com/v/8hem5Oq-0D8" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8hem5Oq-0D8</a>
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #212 Gepost op: 21 februari 2021, 21:44:26 »
Sfeervol filmpje (y) Mijn dank is groot Eric! de binnenverlichting van het rijtuig is overigens ook leuk geplaatst zo langs de zijkant van het rijtuig.
Groeten,
Richard

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #213 Gepost op: 21 februari 2021, 23:38:57 »
Je geheugen wordt minder Wim  ;) ;D

Dezelfde vraag heb je ook al eens gesteld en beantwoord gekregen in een reactie op een foto van mij.
Stoomverwarmingswagens "Warme stoven" werden ingezet om rijtuigen die (nog) waren uitgerust met alleen stoomverwarming te kunnen verwarmen als zij gebruikt werden achter een locomotief die géén verwarmingsstoom kon leveren, zoals de nieuwe e-loc's van de NS en de dieselloc's van de series 2200/2300 en 2400/2500.
NS heeft een aantal wagens van de DB gehuurd, en ook een aantal zelf laten bouwen, zoals dit model.
Het grote verschil tussen de NS en de DB wagens was dat de NS exemplaren op olie gestookt werden en automatisch werkten, terwijl de DB wagens met kolen werden gestookt, en bediend werden door een mee gehuurde stoker/bedienaar.

Rijtuigen met alleen stoomverwarming kwamen met de komst van Mat 24 niet meer voor.

Uit mijn eigen ervaring: Plan D, K en N hadden en stoomverwarming maar konden ook nog electrisch worden verwarmd. Een deel Plan D had een handwals voor omschakeling van de spanning 1000/1500/3000 Volt, Plan K, N, hadden een automatische spanningskeuze.
Volgens mij heeft plan E ook nog stoomverwarming gehad. (als het anders is lees ik het wel)

Zeker de rijtuigen die op het buitenland reden hadden stoomverwarming nodig. In veel landen behoorde het stoomtijdperk nog lang niet tot het verleden. Vandaar dat we eens in het half jaar de stoomverwarming in de werkplaats moesten testen met daarvoor ontwikkelde apparatuur. Voor de goede orde dat was dus in 1974.

Freek J.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
    • Dwangrail.nl
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #214 Gepost op: 22 februari 2021, 08:36:24 »
Rijtuigen met alleen stoomverwarming kwamen met de komst van Mat 24 niet meer voor.
Freek J.

Na mat 24, zijn ook nog in de jaren 30 de volgende rijtuigen geleverd met alleen stoomverwarming, C12c, AB 7521 en de vierdeurs stalen D's.
Daarnaast waren alle binnenlandse houten coupérijtuigen van de SS en HSM alleen voorzien van stoomverwarming. 
Met de komst van de elektrische locomotieven, die geen stoomverwarming konden leveren, is dus gekozen voor de stoomverwarmingswagens om toch in de winter verwarming te kunnen leveren.

De vooroorlogse stalen rijtuigen zijn in de jaren 50 ook nog aangepast voor elektrische verwarming.
De laatste houten postrijtuigen uit de serie P 6061 zijn ook voorzien van een doorgaande elektrische hoogspanningskabel om de verwarming door te geven.  De rest van de houten rijtuigen werd met de zomerdienst 1956 afgevoerd.
plan E had geen stoomverwarming, alleen elektrisch.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #215 Gepost op: 22 februari 2021, 08:39:15 »
In de binnenlandse dienst deden tot het einde van de jaren 50 nog vooroorlogse rijtuigen met alleen stoomverwarming dienst (C(B)12c, bolkoppen, ovaalramers) daar werden in de winterdienst dus "warme stoven" in gesteld.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #216 Gepost op: 22 februari 2021, 11:34:16 »
Na mat 24, zijn ook nog in de jaren 30 de volgende rijtuigen geleverd met alleen stoomverwarming, C12c, AB 7521 en de vierdeurs stalen D's.
Daarnaast waren alle binnenlandse houten coupérijtuigen van de SS en HSM alleen voorzien van stoomverwarming. 
Met de komst van de elektrische locomotieven, die geen stoomverwarming konden leveren, is dus gekozen voor de stoomverwarmingswagens om toch in de winter verwarming te kunnen leveren.

De vooroorlogse stalen rijtuigen zijn in de jaren 50 ook nog aangepast voor elektrische verwarming.
De laatste houten postrijtuigen uit de serie P 6061 zijn ook voorzien van een doorgaande elektrische hoogspanningskabel om de verwarming door te geven.  De rest van de houten rijtuigen werd met de zomerdienst 1956 afgevoerd.
plan E had geen stoomverwarming, alleen elektrisch.

Groeten Arjen

Ik had een woordje vergeten: eigenlijk, waarbij ik dan de C12c en de DIV ronduit vergeten ben. Ouderdom?  ;D Neemt U mij niet dadelijk.
De serie die ik niet vergeten ben is de AB7521 is de 1 t/m 18 met alleen stoomverwarming geleverd. De 19 - 85 hadden ook electrische verwarming.

Freek J.


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1155
    • Dwangrail.nl
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #217 Gepost op: 22 februari 2021, 17:03:59 »
In de binnenlandse dienst deden tot het einde van de jaren 50 nog vooroorlogse rijtuigen met alleen stoomverwarming dienst (C(B)12c, bolkoppen, ovaalramers) daar werden in de winterdienst dus "warme stoven" in gesteld.

Deze rijtuigen hadden (behalve de C12c) allemaal vanaf de bouw ook elektrische verwarming.
De stoven werden na 1956 eigenlijk alleen gesteld voor treinen welke getrokken werden door diesellocomotieven.
Op de site van de NVBS kom je daar hele mooie foto's van tegen. 

@Freek, ik snap je opmerking niet over de AB 7521, de nummers 7501-7516 waren houten staatsspoor rijtuigen, en de AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 17:09:21 door AB 7216 »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
  • NS tijdperk III b/c
    • Obdam is h0
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #218 Gepost op: 22 februari 2021, 18:15:56 »
@Arjen, dat bedoelde ik ook eigenlijk, had dat diesel er even duidelijk bij moeten zetten.
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #219 Gepost op: 22 februari 2021, 18:29:19 »


@Freek, ik snap je opmerking niet over de AB 7521, de nummers 7501-7516 waren houten staatsspoor rijtuigen, en de AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Groeten Arjen

Ook dat nog! Bezit ik ook nog over de onjuiste info, had even moeten checken in het bestek.  Goed dat je het even recht zet Arjen.

Freek J.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #220 Gepost op: 22 februari 2021, 19:16:48 »
AB 7521-7555 zijn in de jaren 30 geleverd met alleen stoomverwarming. Pas in de jaren 50 kregen deze elektrische verwarming
Zie hiervoor het bestek, het boek stalen rijtuigen van NS of de spoorwegjournaal nummers 138 en 140.

Spoorwegjournaal nummer 140 heb ik, zoek al een aantal jaar nummer 138 vanwege het artikel over de serie AB 7521-7555 (deel 1). Is daar wellicht een scan van?
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1809
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #221 Gepost op: 22 februari 2021, 23:44:49 »
Arjen, hartelijk dank (y) het artikel geeft een heel goed overzicht over de bouw en de eerste jaren van het AB rijtuig.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2021, 23:56:50 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

MacArthur

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
  • Eeuwige knutselaar...
    • Modelbouw & Modelspoor activiteiten op Facebook
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #222 Gepost op: Vandaag om 10:22:54 »
Schitterend Richard !  (y)