Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door bask185
Vandaag om 00:33:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 00:29:44
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 00:08:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
18 October 2025, 23:43:28
REE Modeles 2025: NS 1300 door 1200blauw
18 October 2025, 23:15:21
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
18 October 2025, 23:01:18
PB Models, ICR-rijtuigen door Corné81
18 October 2025, 22:34:19
Modelspoorbaan van Einte door 741230
18 October 2025, 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
18 October 2025, 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
18 October 2025, 21:57:24
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
18 October 2025, 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
18 October 2025, 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
18 October 2025, 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
18 October 2025, 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
18 October 2025, 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
18 October 2025, 20:36:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 October 2025, 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
18 October 2025, 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
18 October 2025, 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 October 2025, 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
18 October 2025, 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
18 October 2025, 19:16:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 October 2025, 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
18 October 2025, 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
18 October 2025, 16:59:17
Overstap naar HTM door Boertje
18 October 2025, 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 October 2025, 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
18 October 2025, 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
18 October 2025, 13:11:53
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 116766 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5625
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #180 Gepost op: 11 January 2021, 12:06:51 »
Het vroegere inhaalspoor (spoor 3) te Maarheeze had ook het sein aan de kant van Heeze links van het spoor staan.
Zie voor een foto de NVBS Beeldbank nummer NEG101093-176-13.
Helaas wordt op Klassieke beveiliging.com de (kortdurende) situatie tussen opbraak spoor 3 en indienststelling CVL besproken en is daar dus deze foto van dhr. Ankersmit niet te zien.
Groet, Frank

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #181 Gepost op: 11 January 2021, 15:55:36 »
... verder nog verzinnen wat als deurknop kan gaan dienen.

Frie heeft ge-etste deurknoppen voor cabine deuren maar wellicht staat dat ook best aardig voor een gewone deur ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #182 Gepost op: 11 January 2021, 20:12:39 »
Als deurknop heb ik speldeknoppen gevonden die klein genoeg zijn zodat er een Preiserhand omheen kan, precies het goeie type, een knop waarbij je een sleutel nodig hebt om de deur te openen. Binnenkort meer hierover.

Maarheeze is ook een mooi voorbeeld waar het sein links van het spoor stond, meen de foto van R. Ankersmit weleens gezien te hebben. Zelf had ik een iets recenter voorbeeld als leidraad: station Mariënberg, daar stond tot in de jaren 80 het uitrijsein van spoor 2 richting Zwolle aan de linkerkant van het spoor op de kop van het perron.

Ach, het is toch een fictief Weesperpoort, dan kan dat best met en dergelijk sein  (y)

Zo is dat ;D maar probeer het wel zo verantwoord mogelijk te doen, daarom zijn op en aanmerkingen erg welkom omdat ikzelf nou ook niet bepaald alles wetend ben :angel:

Een bovenleidingsmast werd (naderhand) altijd ná het sein geplaatst.

Hier wringt de schoen, door de modulaire opbouw van de baan wil ik de bovenleidingsmasten aan de koppen van de modulebakken hebben en heb je dus geen vrijheid om met de masten te schuiven. Het sein zou daardoor uitkomen tussen twee masten in en daardoor zou voor een 1:87 mcn de seinarm wegvallen achter een bovenleidingsmast als de trein aan het begin van spoor 1 staat (zoals de plan V op de foto). Bovendien vind ik een sein geplaatst aan de linkerkant van het spoor een leuk gezicht, wat ikzelf in model nog niet heb gezien.
Groeten,
Richard

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #183 Gepost op: 11 January 2021, 20:29:24 »
De naam van de ontwerper van onderstellen staat nu in het betreffende bericht.

Zo akkoord?

Gr, Bert
Team moderatoren

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #184 Gepost op: 11 January 2021, 20:42:50 »
Prima zo! Wederom dank (y)
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #185 Gepost op: 11 January 2021, 22:02:40 »
Heb ik hier een vraag voor de seinkenners/specialisten:
Vanuit station Weesperpoort moet het mogelijk zijn om rangeerbewegingen uit te voeren naar de achter liggende opstelsporen (fiddleyard) of denkbeeldig richting ASA (Amsterdam Amstel). De vraag is hoe de rangeervrijgave is te geven, middels een rouwbrief bij ieder spoor of gebruik maken van 1 rouwbrief die voor beide sporen geldt (voorbeeld daarvan ken ik van Waalhaven-Zuid). Hier een proefopstelling, de post T heb ik even uit karton in elkaar geflanst, het nog te bouwen postje moet ongeveer dezelfde afmetingen krijgen.




De rangeerkar rijdt hier als rangeerbeweging schoorsteen voor richting fiddleyard en passeert daarbij het stoptonende sein voor treinbewegingen op spoor 2. De rouwbrief geeft vrij voor rangeren.
Kan dit? Of heb ik in dit geval een rouwbrief nodig voor ieder spoor (vervelend want ik heb er maar 1 rouwbrief).

Of kan de rangeervrijgave zonder rouwbrieven plaatsvinden waarbij achter het raam van post T de treindienstleider een lichtsignaal geeft door middel van een handseinlamp (of zaklantaarn) richting rangeerloc? Dit zou te realiseren zijn met een preiserrangeerder met brandende lamp, het mannetje moet dan wel worden omgebouwd naar NSer.
Groeten,
Richard

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #186 Gepost op: 11 January 2021, 22:22:12 »
Ja hoor, dat kan. Een rouwbrief geldt meestal van/naar meerdere sporen. Of je er ook mee naar ASA zou kunnen rangeren is een tweede, dat klinkt alsof je over de vrije baan moet en dan ga je als gewone treinbeweging.

Eentje is genoeg   :)

Rik

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #187 Gepost op: 11 January 2021, 22:37:29 »
Rik, duidelijk (y) de rouwbrief gebruik ik dan alleen voor bewegingen naar de twee opstelsporen tussen de hoofdsporen achter WP. Naar ASA moet je inderdaad gebruik maken van een (klein) stukje vrije baan.

Vraag blijft wel of de optie van een treindienstleider met handseinlamp vanuit post T als rangeervrijgave plausibel is.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 22:43:39 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #188 Gepost op: 11 January 2021, 22:53:29 »
Nee, dat volgens mij niet. Dat is geen sein dat in het seinboek staat (of stond in die tijd). Als er seinposten zijn zullen er altijd rouwbrieven, vaantjes, of nog wat andere (zeldzamere) vaste rangeerseinen geweest zijn.

Witte handlamp werd door de rangeerder gebruikt om aanwijzingen te geven bij nacht, maar dat was geen vrijgave.

Rik

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #189 Gepost op: 11 January 2021, 23:07:47 »
De handseinlamp werd wel gebruikt om vanaf de seinpost het vertreksignaal te geven voor goederentreinen. Het hoofdsein van het betreffende spoor kwam uit de stand stop waarna de treindienstleider/seinhuiswachter met een handlamp zwaaide alszijnde het vertreksein. Mooie voorbeelden en anekdotes hiervan worden gegeven van Rtzg op www.feijenoordsemeesters.nl. Dat waren echter vertreksignalen voor treinbewegingen, ik weet niet of zoiets voor rangeerbewegingen werd toegepast in de praktijk.

Overigens werd wel op post K van Fo (Feijenoord) een handseinlamp gebruikt om losse loccen in de nacht door te wuiven. Dit heb ik zelf eens mogen doen toen ik de wachter van post K een keer in 1994 in de nachtdienst gezelschap (met gevulde koeken) mocht houden.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2021, 23:13:25 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #190 Gepost op: 12 January 2021, 09:03:37 »
Ah, ja, dit zal wel het verschil zijn tussen mijn papieren kennis en de dagelijkse praktijk :).

Citaat gevonden, denk dat de crux wel in dat woordje 'formeel' zit:
Citaat van: http://www.feijenoordsemeesters.nl/Waalhaven.htm
Formeel moest dat gegeven worden in het spoor waarvoor het sein geldig was, maar in de praktijk zwaaide men alleen maar van achter de ramen op de post met een groene lamp op en neer.

Klinkt dus alsof je je vooral moet verzinnen hoe streng de chef van je seinhuiswachter is  ;D. Ik gok eigenlijk dat het minder werk is de rouwbrief te trekken dan op zoek te gaan naar een lamp, maar ja, ik was er niet bij.

Rik

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #191 Gepost op: 12 January 2021, 12:16:16 »
Ik kan me zo voorstellen dat de seinbediening op een reizigersstation als Weesperpoort formeler toeging dan op de Waalhaven ;D Na een nachtje slapen toch gekozen voor een enkele rouwbrief geplaatst zoals op de foto hierboven. Wel wil ik de rouwbrieflantaarn op een iets hogere paal zetten. Die er nu onderzit is te laag. Hoe het aangedreven wordt zal nog wel een dingetje worden ;D

Hartelijk dank voor je input (y)

Groeten,
Richard

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #192 Gepost op: 12 January 2021, 16:42:28 »
Dit is toch wel echt te gek zeg Richard, prachtig.

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #193 Gepost op: 12 January 2021, 20:41:19 »
Heb dank, edele heer ;D hopelijk zijn er dit jaar nog mogelijkheden om het baantje in de clubruimte ten toon te stellen op de eerstvolgende open dag net als vroegâh, met de Gent-Zelzate(-Terneuzen) lijn.
Groeten,
Richard

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6050
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #194 Gepost op: 12 January 2021, 20:44:50 »
Ja, die was ook mooi. Nou, het nederlandsche volk wacht in spanning af

Wensenlijst: Rhijnboog, Groene BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept