Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Scratchbuilt
Vandaag om 10:20:14
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door MJ11
Vandaag om 10:15:07
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 10:06:22
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975  (gelezen 100847 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #165 Gepost op: 27 december 2020, 10:07:25 »
Die houtplaat moet zo snel als mogelijk worden vastgelijmd op de baan. Op dit moment ligt de plaat nog mooi vlak, ik houd het inieder geval goed in de gaten  (y)

Ga je nog iets doen met de voegen tussen de tegels? Ziet er overigens wel heel gelikt uit.

Dank u.
Zodra de onderplaat vast ligt en de achterliggende keermuur klaar is (voegen en details aanbrengen) en ook vast staat, krijgen de tegels een behandeling met voegmiddel. Dit spul: https://www.juweelashop.nl/flexyway-voegmiddel, waarvan ik ooit al eens een sample van Joke heb gekregen en met succes heb uitgeprobeerd op een proefstukje.
Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22431
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #166 Gepost op: 27 december 2020, 13:01:09 »
Een erg geduldig werk die steentjes. Maar fraai  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #167 Gepost op: 27 december 2020, 13:46:57 »
Je maakt er iets moois van Richard. (y)

Succes met het verder tegelen.

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #168 Gepost op: 27 december 2020, 18:40:15 »
Dank heren!

In het stoeptegelwerk is een sleuf vrijgehouden voor het fundament van een betonnen reclamebord.
Het billboard is tijdens de oorlog op last van de bezetter neergezet voor nationaalsocialistische propaganda doeleinden. Na de oorlog kregen de snelle reclamejongens officiele gemeentelijke toestemming het betonnen bord naar believen te beplakken binnen de geldende aanplaknormen.




Het reclamebord in 1954.

Vanwege de geul in het trottoir hoeft het bord niet vastgezet te worden, zo kan het reclamebord omgedraaid worden voor als er een ander tijdperk wordt gereden....



andere reclame in 1974.
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #169 Gepost op: 27 december 2020, 23:18:46 »
Slim bezig.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #170 Gepost op: 28 december 2020, 06:32:10 »
 (y)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #171 Gepost op: 29 december 2020, 19:54:39 »
Via whatsapp kreeg ik van een vriend een vraag die ik voor het algemene ook hier zal neerzetten,

Vraag: "Hoe heb je dat effect van afgebladderde affiches op het reclamebord gekregen? En wat doen de letters CPN daar?"

Antwoord: Heel makkelijk, je plakt met wat dunne houtlijm een papiertje op het bord, laat het een paar dagen liggen en vervolgens scheur je het er weer af. Er blijven dan wat resten zitten die je met je nagels gedeeltelijk openkrabt waardoor er resten papier naar beneden gaan hangen. Voorzichtig het geheel schilderen (in dit geval gemengde en verdunde Heki Betonfarbe) en met andere kleuren de drukwerkresten aantippen. Zodra de doos met pigmentpoeders is teruggevonden zal hiermee nog wat accenten gezet worden.

Toen ik als klein kind (jaren 70) regelmatig in Amsterdam kwam voor familiebezoek viel het me al snel op dat de letters CPN (voorloper van groenlinks) op veel plekken gekalkt/geviltstifd waren. Niet vreemd als je bedenkt dat Amsterdam in de zeventiger jaren al een kneiter-linkse stad was, met hippies, "aksie"voerende BOM-moeders, krakers en weet ik wat nog meer. Om in model een Amsterdams station te bouwen dat in die tijd speelt, zul je voor de juiste sfeer toch wat aan die uitwassen moeten refereren vindt ik.

Onderwijl bezig met de bouw van diensttoegangsdeuren in het stationsgedeelte.



Waar het * staat op de deur moet een rond raampje komen, verder nog verzinnen wat als deurknop kan gaan dienen. Ben er nog niet uit of de deuren grijs of donkergroen moeten gaan worden. De sponningen moeten betonkleur worden.




Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #172 Gepost op: 09 januari 2021, 22:32:23 »
Vandaag de kurklagen onder de sporen af gekregen. Op de plek tussen spoor 1 en 2 waar geen kurk ligt, is het perron gepland.








Groeten,
Richard

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22431
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #173 Gepost op: 09 januari 2021, 23:51:46 »
Mooie details Richard!
Vooral het billboard  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #174 Gepost op: 10 januari 2021, 00:16:35 »
Stond het linker sein bij de Weesperpoort ook aan de linker kant van de baan? Is daar een foto van?
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #175 Gepost op: 10 januari 2021, 01:13:12 »
Het uitrijsein van spoor 1 is aan de linkerzijde van het spoor geplaatst vanwege de betere zichtbaarheid van het sein (aan de rechterzijde komen nog bovenleidingsmasten). Dergelijke situaties kwamen wel vaker voor bij de klassieke beveiliging. Heb er helaas geen foto van paraat, wellicht is die te vinden op de NVBS beeldbank of het Utrechts Archief.
Groeten,
Richard

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4032
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #176 Gepost op: 10 januari 2021, 08:37:45 »
Ziet er strak uit Richard.

Die armseinen zien er ook erg mooi uit. (y)
Succes met de verdere bouw.

Kees.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3004
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #177 Gepost op: 10 januari 2021, 11:25:19 »
Thanks Wim en Kees.
Groeten,
Richard

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #178 Gepost op: 10 januari 2021, 23:41:19 »
... vanwege de betere zichtbaarheid van het sein (aan de rechterzijde komen nog bovenleidingsmasten).
Een bovenleidingsmast werd (naderhand) altijd ná het sein geplaatst. Bij de zichtbaarheid zet ik een groot vraagteken.
.
Citaat
Dergelijke situaties kwamen wel vaker voor bij de klassieke beveiliging.
Seinen staan inderdaad soms links. Maar dan gaat het om een heel emplacement, zoals b.v. in Roosendaal. En niet in Amsterdam Weesperpoort.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975
« Reactie #179 Gepost op: 11 januari 2021, 09:39:33 »
Ach, het is toch een fictief Weesperpoort, dan kan dat best met en dergelijk sein  (y)