Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0  (gelezen 27099 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #15 Gepost op: 23 september 2019, 22:05:07 »
Hallo Erik,

EDIT: ik zie dat je nu net een 2e plan hebt geplaatst. Dit commentaar hieronder ging over plan 1.

Het plan ziet er al goed uit. Eigenlijk heb je een ovaal met daaraan 2 keerlussen. Dat is een goede start denk ik. Een trein kan van keerlus 1 via het ovaal naar keerlus 2 rijden. En uiteraard weer terug. Door de verschillende uitwijkmogelijkheden kun je meerdere treinen laten rijden.

Je schrijft dat je een keerlus wilt laten vervallen, maar waarom dan? Dan hou je 1 keerlus over en zullen na enige tijd alle treinen dezelfde richting op rijden. Omkeren lukt dan alleen door een trein achteruit te laten rijden. Ik zou beide keerlussen houden.

Twee stationnetjes lijkt me ook prima. Al zijn de wisselverbinding in het voorste (oranje) station nog niet optimaal.

Je schrijft ook een schaduwstation onder de baan te willen aanbrengen, maar waarom niet gewoon op niveau nul aan de achterkant? Daar liggen nu al 2 sporen (onder het rode station). Je kunt daar eenvoudig nog een paar sporen toevoegen zodat je een net schaduwstation krijgt. Dan heb je als basis een ovaal met een schaduwstation en het zichtbare oranje station. Vanuit het schaduwstation kun je naar de onderste keerlus. En in het zichtbare station takt de rode lijn af die via het rode doorgangsstationnetje op niveau 1 naar de rode keerlus gaat.

Een probleempunt wordt het stijgingspercentage van het rode spoor. Als je uit het oranje station vertrekt moet je al heel snel over de kopsporen heen. Je hebt misschien een meter om te stijgen maar zeker niet meer. Dat is veel te weinig want zou veel te steil worden.
Wat is de funktie van deze 3 kopssporen trouwens? Je schreef al iets over een eventueel schaduwstation op een lager niveau, maar ik zou deze sporen gewoon weg laten. Of er een kort opstelspoortje van maken in het station om een lok te parkeren of een fabrieksaansluiting te maken.

Wat betreft diepte sluit ik me bij de vorige reakties aan: 1 meter is echt heel diep (weet ik uit ervaring). Aangezien je de tafel al hebt kun je het gewoon uitproberen. Probeer maar eens over de tafel te leunen en aan de achterzijde een klein detail vast te lijmen. Of alleen maar een ontspoorde wagen weer in de rails te zetten. Dat lukt alleen als je op de tafel steunt. Maar wat als de tafel al vol ligt met landschap en er overal al gebouwen en bomen staan? Ik zou - nu het nog eenvoudig kan - ook het linker deel op wielen zetten. Het is nu relatief weinig werk.

Daarnaast zou ik ook het gebruik van krappe bogen (R1) proberen te voorkomen.

Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 23 september 2019, 22:07:29 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #16 Gepost op: 23 september 2019, 22:15:43 »
Bij deze een reactie op plan nummer 2:

Na een avondje tekenen een tweede ontwerp gemaakt.
....
Ik ben benieuwd wat jullie van de layout vinden.
Eerlijk gezegd vond ik het 1e plan beter. Dit 2e plan mist logica. De sporen liggen meer door elkaar heen (meer wirwar). Je hebt nog maar 1 station (het kleine rode station is verdwenen).
En het is moeilijker om op hetzelfde niveau een schaduwstation te maken.

- Heb de twee lussen (die op twee verschillende hoogtes zitten boven elkaar gelegd.
Ik zou ze net als in plan 1 juist niet boven elkaar leggen. Door de onderste lus verschoven te plaatsen, heb je de mogelijkheid om deze ook deels zichtbaar te maken.

De losse zijsporen (opstelsporen) zijn hiermee verdwenen.
De opstelsporen hoeven niet perse uit te waaieren over je modelbaan. Ik zou 1 of 2 opstelspoortjes in het station leggen, parallel aan de doorgaande sporen.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #17 Gepost op: 23 september 2019, 22:29:38 »
Dag Wim,

Bedankt voor je tips!
Ik zal kijken wat ik nog van plan 1 in plan 2 terug kan brengen. Het staat me bij dat ik vanavond aardig lang heb zitten puzzelen om alles passend te krijgen met de R2 bogen in tegenstelling tot de R1 bogen in het eerdere plan.

Dat was de reden dat de keerlussen nu boven elkaar liggen, met R2 bogen kunnen die eigenlijk niet krapper.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #18 Gepost op: 24 september 2019, 22:30:42 »
... Het staat me bij dat ik vanavond aardig lang heb zitten puzzelen om alles passend te krijgen met de R2 bogen in tegenstelling tot de R1 bogen in het eerdere plan....
Och, dat is goed geinvesteerde tijd. Beter nu een paar avonden extra puzzelen, dan later tijdens het bouwen tot de conclusie komen dat het toch niet lekker uit komt en dan moeten afbreken en opnieuw beginnen... :) Dat kost veel meer tijd...


Dat was de reden dat de keerlussen nu boven elkaar liggen, met R2 bogen kunnen die eigenlijk niet krapper.
Als je tafel daar 100 cm breed is moet er bij R2 zeker aan 1 zijde ruimte zijn om de onderste lus deels zichtbaar te maken.
Daarnaast kan de rode lus nog iets naar het noorden worden verschoven zodat er aan de zuidzijde ook een stuk oranje spoor zichtbaar wordt. Niet dat het perse noodzakelijk is. Die lus mag ook wel onzichtbaar blijven, maar (te) veel onzichtbaar spoor gaat ook maar vervelen. Je ziet de treinen dan te weinig en uiteindelijk wil je je treinen toch graag zien en niet alleen horen rijden? ;)

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #19 Gepost op: 30 september 2019, 20:23:48 »
Het werd niet eerder dan afgelopen weekend dat ik eraan heb kunnen klussen.
Ik heb Wim zijn tips ter harte genomen en veel van de eerste versie weer terug kunnen krijgen in het banplan.
Tevens eigenlijk alleen maar R2 bochten gebruikt. Past dus wel :-)

Compleet


Niveau laag (niveau 0)


Niveau hoog (niveau 1)


Beide keerlussen zijn dus weer terug.
Daarnaast het station voor en achter weer teruggeplaatst.

Naast dat ik benieuwd ben wat jullie er van vinden, heb ik een paar vragen:
  • Hoever moeten de sporen in het station uitelkaar liggen zodat er een perron tussen past? Ik heb daar nu geen rekening mee gehouden.
  • Zal ik een van de bovenste doodlopende sporen (op niveau 0) een doorgaand spoor maken? Zodat treinen elkaar daar kunnen passeren? Is er een groot voordeel om de sporen dubbel uit te voeren?
  • Hoe sluit ik een keerlusmodule aan op niveau 0 (oranje niveau)? gezien het feit dat er ook nog een wissel in de keerlus zit. Van waar tot waar moet ik effectief de keerlus leggen?
  • In welke mate moet ik in mijn baanplan rekening houden dat ik twee tafels heb? De grens ligt 100 cm uit de linkerkant, op die grens kom ik net 1 wissel tegen maar vooral 9 sporen.
  • Wim, jij had het erover dat ik met dit plan misschien gemakkelijk een schaduwstation kan maken op hetzelfde niveau (niveau 0 neem ik aan)? Hoe dan? waar dan? Ik heb nu in gedachte dat het schaduwstation op -1 moet komen te liggen.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #20 Gepost op: 30 september 2019, 20:35:50 »
Hoever moeten de sporen in het station uitelkaar liggen zodat er een perron tussen past? Ik heb daar nu geen rekening mee gehouden.
In deze Morop norm kun je zien hoe ver het perron vanaf het hart van het spoor moet liggen. Moet je alleen nog verzinnen hoe breed je het perron wil maken.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #21 Gepost op: 01 oktober 2019, 09:50:25 »
Wat je ook maakt, hoe ga je al die overgangen goed krijgen om het 2e tafeldeel weg te rijden van het vaste 1e deel? Mijns inziens niet echt handig. Beter zo bouwen dat je niet over die uiterste reikwijdte gaat van je lijf :)

De meeste adviezen die hier gegeven worden zijn van mensen die dit soort problemen al gehad hebben en die uit ervaring spreken. Ik zou er goed en kritisch naar luisteren ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #22 Gepost op: 01 oktober 2019, 14:16:17 »
Ik zie een mogelijk struikelblok. In de hieronder staande tekening geef ik met de blauwe omlijning aan dat de helling mogelijk te steil wordt. Om een niet te steile helling te krijgen zou je eigenlijk al rechtsonder , waar de bovenste lijn over de 3 sporen daaronder loopt, met de helling moeten beginnen (m.i.) En dan ligt het doodlopende spoor op niveau 0 wel in de weg.





Maar ik mis ook een beetje waarmee je gaat rijden. Alleen stoom, stoom en diesel of alles? Korte treinen, lange treinen? Korte wagens of juist lange.? en wat je wil bereiken? Dus alleen maar rijden of ook wat rangeren?


toevoeging: lees net...
De langste trein die ik heb is een NS1100 loc met 5 Plan D rijtuigen

Een 1100 over R2 kan, maar die Plan D's. Dan heb je heel veel overhang in de R2 bochten. Das 1 geen gezicht en 2 kan problematisch zijn bij het passeren van treinen en 3 kan een Plan D wel door R2?

Nu ik wat langer naar je plan kijk; Misschien kun je het station in de bovenste lijn diagonaal leggen? Geeft je iets meer lengte.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2019, 14:39:37 door Jeronimos »
Jeroen

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #23 Gepost op: 01 oktober 2019, 22:45:46 »
Hallo Erik,
Naast dat ik benieuwd ben wat jullie er van vinden, heb ik een paar vragen:
1. Hoever moeten de sporen in het station uitelkaar liggen zodat er een perron tussen past? Ik heb daar nu geen rekening mee gehouden.
Ten eerste vind ik dit plan een stuk beter. Het lijkt dan ook weer op je 1e plan :)

Klaas had al een link naar de MOROP/NEM normen gegeven. Die geeft aan dat je perron niet dichter dan 24 mm bij het midden van je spoor mag komen. Als je dan een perron van 4 cm breed wilt (wat behoorlijk smal is) dan moeten de 2 sporen 2x24 + 40 = 88 mm uit elkaar komen te liggen (hart op hart afstand). Dat is meer dan wat je nu hebt, maar ik denk dat het onderste spoor in je station nog wel iets verschoven kan worden.


2. Zal ik een van de bovenste doodlopende sporen (op niveau 0) een doorgaand spoor maken? Zodat treinen elkaar daar kunnen passeren? Is er een groot voordeel om de sporen dubbel uit te voeren?
Van de twee doodlopende (en ondergrondse) opstelsporen zie ik het nut niet. Zie ook mijn eerdere reactie. Verder kom je met de huidige ligging in de problemen met de helling naar niveau 1. Die wordt te steil zoals Jeronimos al aangaf.
Ik zou de doodlopende sporen gewoon weg laten.

3. Hoe sluit ik een keerlusmodule aan op niveau 0 (oranje niveau)? gezien het feit dat er ook nog een wissel in de keerlus zit. Van waar tot waar moet ik effectief de keerlus leggen?
Een wissel mag best in de keerlus-schakelsectie liggen. Het is echter niet nodig. Zo lang je keerlus-schakelsectie maar langer is dan je langste trein. De schakelsectie hoeft trouwens niet al het spoor in de keerlus te bevatten. Het spoor tussen de wissels is denk ik lang genoeg.

Waar dient dat korte blauwe kopspoortje trouwens voor?


4. In welke mate moet ik in mijn baanplan rekening houden dat ik twee tafels heb? De grens ligt 100 cm uit de linkerkant, op die grens kom ik net 1 wissel tegen maar vooral 9 sporen.
Zoals meerdere mensen al hebben aangegeven, wordt het lastig om een scheiding met zoveel sporen te hebben. Het kan wel, maar gemakkelijk te bouwen is een ander verhaal. Ik spreek hier uit ervaring. Het bouwen gaat nog, maar als je delen uit elkaar haalt en daarna weer wilt aansluiten, is het veel gepriegel met railaansluitingen die net niet goed passen.
Mijn advies: zet het linker deel ook op wielen en koppel de 2 baandelen aan elkaar. Dan kun je de hele baan verrijden als dat nodig is. 

5. Wim, jij had het erover dat ik met dit plan misschien gemakkelijk een schaduwstation kan maken op hetzelfde niveau (niveau 0 neem ik aan)? Hoe dan? waar dan? Ik heb nu in gedachte dat het schaduwstation op -1 moet komen te liggen.
Klopt, dat kan op niveau 0 aan de achterkant. Daar heb je nu een heel kort passeerspoortje. Dit is te kort voor de meeste treinen. Je kunt het echter eenvoudig langer maken. Door er nog 2 sporen bij te leggen, heb je een volwaardig schaduwstation. Hellingen naar een niveayu -1 zijn niet nodig. Daar wordt het onnodig gecompliceerd van.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #24 Gepost op: 01 oktober 2019, 22:55:33 »
Die geeft aan dat je perron niet dichter dan 24 mm bij het midden van je spoor mag komen.
Het is iets minder, 21 mm. Voor perrons geldt de breedte BL3 in de norm.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #25 Gepost op: 01 oktober 2019, 23:06:59 »
Je hebt gelijk Klaas! Ik had inderdaad naar de afstand BL1 gekeken, maar die geldt niet voor perrons (tenzij je ze hoger dan 11 mm maakt, maar dat lijkt me overdreven... ;) )
21 mm afstand dus, wat voor een 4 cm breed perron een hart-op-hart afstand van 2x21 + 40 = 82 mm geeft.


Ik heb ook nog even een schetsje gemaakt, waarin ik her en der wat dingen heb aangepast:


Oa is het spoor in het oranje station verlegd om ruimte te maken voor een middenperron.
Verder heb ik een schaduwstation aangegeven en de lengte van het rode station vergroot zodat je daar ook netjes kunt passeren.
Let wel: alles is geschetst, dus je moet nog even kijken hoe alles precies past. Je zult wel veel meegebogen wissels nodig hebben.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #26 Gepost op: 03 oktober 2019, 21:12:20 »
Hallo,

Ik heb de laatste feedback verwerkt. Echt allemaal bedankt voor jullie hulp.

De volgende dingen verwerkt:
  • De sporen voor het station wat verder van elkaar afgelegd zodat er een station tussen past. Hierbij minimaal 82 mm tussen de hart-hart van de sporen gehouden
  • Van de bovenste doodlopende twee sporen op niveau 0 twee doorlopende sporen van gemaakt.
  • De schetsen van Wim verwerkt. Ik zie het punt dat meegebogen wissels meer spoorlengte geven bij parallele sporen. Ik ben er echter geen fan van, vind ze eigenlijk niet zo mooi. Moet misschien hier een concessie doen.
  • Wim, ik was van plan dat blauwe kopspoortje te gebruiken om daar de treinen omhoog te laten rijden, vanaf schaduwstation -1. Misschien had ik het eerst niet goed aangeduid, hoop dat het zo beter overkomt.
  • Heb de helling uitgerekend om van niveau 0 naar niveau 1 te klimmen. Helling is in het groen gemarkeerd.Ik heb nagezocht dat de niveaus 9 cm boven elkaar moeten liggen. Als ik daar op uit wil komen dan is de hellingshoek 2,99%. Dat zou niet teveel zijn heb ik gelezen.
  • Ik zal van het weekend toch maar een paar poten zagen zodat ook het andere gedeelte verrijdbaar wordt.

Compleet


Niveau 0


Niveau 1 + helling


Wederom, alle tips zijn welkom.

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #27 Gepost op: 03 oktober 2019, 21:30:07 »
red je het wel qua helling met dat licttblauwe traject onder het gele spoor door?
lijkt me niet namelijk.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #28 Gepost op: 03 oktober 2019, 22:48:33 »
Nee, die lichtblauwe helling gaat hem niet worden... In het beste geval is die helling 50 cm lang. Bij een hoogteverschil van 8 cm kom je dan op 16%....

Ik had in mijn schets het schaduwstation juist aan de achterzijde op niveau 0 geplaatst. Dan heb je helemaal geen extra helling nodig. Dat scheelt veel spoor en dus ook tijd en geld. Als je 4 sporen in je schaduwstation wilt, zul je denk ik niet aan een paar meegebogen wissels ontkomen. Maar dat hangt ook van de treinlengte af. Ik zie echter ook dat er her en der nog wel wat mogelijkheden zijn. Niet overal wordt de ruimte optimaal benut, bv in de wisselstraten.

Verder valt me op dat bij lastige plekken in de wisselstraten flexrail is gebruikt. Dat is op zich geen probleem maar je hebt het wel erg "optimistisch" toegepast waardoor er hele scherpe bogen zijn ontstaan (bv aan de linkerkant van het oranje station). Mijn advies: gebruik bij het plannen van wisselstraten standaardrails, of controleer bij flex de minimale radius.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #29 Gepost op: 06 oktober 2019, 22:41:45 »
Goedenavond,

Ik ben nog even aan het schetsen geweest in Wintrack. Nu was dit voor mij de eerste keer dat ik iets met Fleischmann Profigleis heb ontworpen dus het was even wennen. Niet de meest gebruiksvriendelijke geometrie moet ik zeggen... Doe mij maar Marklin K rail  ;D

Maar goed, het is uiteindelijk redelijk gelukt. Her en der zitten er nog gaten, maar dat is wel op te lossen. Het gemakkelijkst met flexrail of anders met ingekorte standaard railstukken. Ik heb alleen het onderste niveau getekend, want daar is de minste ruimte en ligt de meeste rails:



Het schaduwstation aan de achterkant heeft 4 sporen die een max treinlengte van ongeveer 135 cm toelaten. Het achterste spoor kan echter nog wel iets langer worden gemaakt, zodat ook je 1100 met 5x plan D er kan staan.
In het zichtbare station passen treinen tot 150 cm lengte op de 2 buitenste sporen. Het middelste spoor heeft iets minder nuttige lengte vanwege de wissels aan de linkerkant.

De helling naar boven ligt nu helemaal vrij tot aan het bovenste station (dat ik niet heb getekend). Ik schat dat het ongeveer 320 cm lang is, dus bij een hoogteverschil van 8 cm een helling van 2.5%. Dat is nog prima te doen.

Mocht je nu toch een schaduwstation op niveau -1 willen (wat ik je zou afraden), dan kun je de keerlus links onder (op niveau 0) weglaten en vervangen door een helling naar het lagere niveau (ipv het blauwe spoortje wat je zelf had aangegeven). Het schaduwstation zal de keerlus funktie dan overnemen. De lus op niveau 0 is dan dus niet nodig.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256