BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: erikkral op 18 november 2018, 18:15:27

Titel: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 18 november 2018, 18:15:27
Eindelijk! Na jaren geen ruimte gehad te hebben, heb ik nu beschikking over een zolder waarbij ik mijn hobby weer op kan pakken. Ruim 20 jaar heeft mijn H0 Fleischmann-baan in een doos gelegen.

Nu kan ik dus weer starten en heb een beetje hulp nodig met een baanplan.
Overdag werk ik al veel met computers en heb daar 's avonds niet veel trek meer in. Ik zag het dus niet zitten om een baanplan van begin af aan te ontwerpen dus ik ben gaan googlen. En daar vond ik een hele mooie.

Ik ben gecharmeerd geraakt van deze:
(https://i.imgur.com/3htRP7s.jpg)
https://modellbahning.de/gleisplan-item/h0-gleisplan-auf-25-x-14-meter-bahnhof-kehrschleife-und-werkszufahrt/ (https://modellbahning.de/gleisplan-item/h0-gleisplan-auf-25-x-14-meter-bahnhof-kehrschleife-und-werkszufahrt/)

Het lijkt me een mooie omdat die redelijk rechttoe-rechtaan is. Ik heb geen behoefte aan de teveel poespas zoals rangeren, draaiplatformen enzovoorts.

De aanpassingen die ik zou maken is dat de twee einden van de gele baan daar niet zullen stoppen maar naar beneden zullen gaan naar een nog te bouwen schaduwstation, op niveau -1.
Daarnaast zou ik het achterste spoor (het groene spoor, aan de overkant van het station), een paar centimer hoger legger zodat je mooi de treinen op die twee sporen onder elkaar door ziet rijden.
Tenslotte heb ik niet zoveel ruimte als waarvoor het plan gemaakt is. In plaats van de 2,5 x1,4 meter moet ik het doen met 2 x 1,5 m.
Ik zat er aan te denken om de baan over de breedte simpelweg in te korten, maar is dat wel handig?

Het allerlaatste verschil is dat ik gebruik maak van Fleischmann Profi-rails in plaats van Marklin, waarop deze baan gebaseerd is.
Zou dit zonder al te veel problemen kunnen?

Groetjes,

Erik


Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Johan de Vries op 18 november 2018, 18:18:09
Paarse gedeelte rechts is een keerlus, dus dat moet je oplossen middels een module of er uit halen.

Grt
Johan
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 20 november 2018, 22:35:47
Hallo Erik,

Fleischmann ipv Maerklin zal weinig invloed hebben. De geometrie is iets anders maar dat is wel op te lossen.
Een groter probleem is je maximale lengte van de baan: 2.0 m ipv 2.5 is een groot verschil! Je kunt wel gaan inkorten, maar dan houd je geen station meer over. De bogen blijven nl gelijk, dus die 50 cm minder gaat volledig in je station zitten. Het onderste groene spoor heeft nu een nuttige lengte van ~80 cm. Dat wordt dan na inkorten 30 cm. Helemaal nutteloos dus... Daarnaast zitten er in dit plan al behoorlijk steile hellingen. Met inkorten worden die nog steiler. Ook geen optie dus.

Ik zou op zoek gaan naar een ander plan dat beter aansluit op de ruimte die je hebt. Of beter nog: ontwerp het zelf, dan wordt het ook meer jouw baanplan.
Mijn suggestie: probeer een dubbelgevouwen ovaal te maken (enkelsporig). Op het bovenste niveau een doorgangsstation. Onder een schaduwstation. Veel meer zit er op dit oppervlak denk ik niet in...

Succes!
Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 25 december 2018, 14:17:30
Tijd voor een update. Ik heb nog eens nagedacht en opnieuw gekeken naar de te gebruiken ruimte.
Het plan is is nu dat ik een baan in een L-vorm ga bouwen.
De lange poot van de L is 300 x 100 cm, de korte poot van de L is 150 x 250 cm.

Ik heb een paar dingen die ik wil bereiken:
- In de baan wat hoogte. Wat ik mooi vind aan een baan is dat als je twee sporen voor elkaar langs hebt lopen voor een lange lengte, dat het achterste spoor hoger ligt en de trein van links naar recht rijdt en dat het andere spoor ervoor wat lager ligt waar tegelijkertijd een andere trein in de omgekeerde richting kan rijden.
- een tunnel, een burg en een keerlus.
- stations, het liefst twee.
- een schaduwstation.

Ik heb hier een eerste opzet gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe-baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Nieuwe-baan.jpg)

De baan in het groen is op normale hoogte, het stuk in het oranje is iets hoger zodat je dat mooi kan zien en zodat sporen elkaar kunnen kruisen.

Tijdens het ontwerpen liep ik al vast op het feit dat de baan al in het station moet gaan klimmen om de 10cm hoogte te kunnen halen bij het oranje gedeelte. Ik weet nog niet hoe ik dat op ga lossen.
Daarnaast moet ik nog een paar andere eisen van mijzelf gaan verwerken.

Tips zijn welkom. Net zoals alle andere suggesties of meningen? Wat vinden jullie ervan? Kan ik dingen handiger aanpakken? Gaan de treinen ergens met elkaar vastlopen of op elkaar moeten wachten?

Groetjes,

Erik
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: DJV op 25 december 2018, 14:30:42
Je zou het hoogte verschil ook op kunnen vangen door het andere deel te laten dalen..
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 27 december 2018, 08:30:47
Hallo Erik,
Ik begrijp dat je plotseling toch veel meer ruimte hebt? In je eerste bericht gaf je aan dat je minder had dan het voorbeeldplan met Marklin rails. Fijn dat je toch meer ruimte hebt kunnen vinden!

Dan het baanplan: Het is een wat merkwaardig plan. Eerst dacht ik dat het 2 ovalen waren, met een paar extra verbindingssporen. Maar na beter kijken zag ik dat het bovenste stationsspoor niet met de rest van het station is verbonden. Het is een losstaand kopspoortje.
Dit betekent dat je eigenlijk een ovaal hebt, met een keerlus en een aftakkend spoor naar het kopspoor. In je station liggen wel parallelle sporen, maar zoals je de wissels nu hebt liggen kun je het station niet gebruiken voor kruisen of inhalen. Dit beperkt het treinverkeer nogal omdat ze elkaar constant in de weg gaan zitten. Ik denk dat je met moeite 3 treinen kunt plaatsen waar er normaal slechts 1 van rijdt. Ik zou nog even goed nadenken over hoe je de treinen wilt zien rijden. Wat verwacht je van je baan?

Bij het lezen van je wensen zat ik direct aan een ander plan te denken (op een ander forum):
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=12347&start=40#p199155
Dit is welliswaar voor schaal N, maar het concept komt denk ik dicht bij jouw wensen in de buurt. Door dit als inspiratie te gebruiken, is het ook in h0 te gebruiken. Tip: lees het hele draadje even door, dan zie je ook wat de verschillende redenen zijn voor de diverse aanpassingen.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 22 september 2019, 16:52:22
Dag allemaal,

In het verleden heb ik een aanzet gedaan voor een baanplan. Ik was had wat probeersels aan jullie voorgelegd en om feedback gevraagd.

Na een lange vakantie in Japan en smullen van de Japanse treinen, heb ik de zaagmachine ter hand genomen en een tafel in elkaar gezet. Ik vond het moeilijk om een voorstelling te maken van hoe er uit zou komen te zien, met de tafel erbij wordt het een stuk gemakkelijker.

Het is een L-vormige tafel geworden waarbij het rechtergedeelte op wieltjes staat en los staat van het linker gedeelte:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan.jpg)

Toen opnieuw naar het baanplan gekeken en zoveel mogelijk de tips die hier eerder gegeven werden geprobeerd aan te houden. Ik heb min of meer mijn oorspronkelijke idee geprobeerd aan te houden.

Compleet:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Compleet.jpg)

Niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Laag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Laag.jpg)

Niveau 1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoog.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Hoog.jpg)

De baan heeft als uitgangspunten:
- Twee lagen, een op niveau 0 en de ander op niveau 1.
Een keerlus. In dit geval zitten er twee in. Ik zocht een manier om de rails in de L-poot rond te krijgen en kwam toen uit op deze constructie. Hebben jullie een idee hoe ik een van de twee lussen zou kunnen laten vervallen?
- Twee stations, een grote op niveau 0, de ander achteraan op niveau 1
- Een schaduwstation onder de baan. Daarvoor zou ik een van de twee bovenste doodlopende sporen voor kunnen gebruiken zodat de rails daarna met een klimspiraal onder de baan verdwijnt.
- Alle sporen rondom het onderste station goed met elkaar verbonden. Daar ben ik nog niet helemaal tevreden over. In het geval de trein vanuit het schaduwstation met de klok mee de baan op komt rijden, dan is er geen andere manier om de trein de met de neus de andere kant over de baan te laten rijden tenzij ik de trein achteruit het station uit rijd en dan drie wissels over laat gaan tot aan het rode gedeelte. Hebben jullie tips hoe ik dat op zou kunnen lossen?

Ik beschik over geen ervaring om te kunnen zeggen of ik met dit ontwerp meerdere treinen tegelijk kan laten rijden of dat ik er maar een kan laten rijden. Wat is jullie idee hierover?

Hebben jullie nog verdere feedback?

Groetjes uit Amersfoort!

Erik
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Ronaldp op 22 september 2019, 20:12:46
Waarom linker kant ook niet op wielen.
Dan kant je de hele baan verrijden.
Kan je er rondom bij als het nodig is?

Mvg ronald
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 22 september 2019, 20:26:36
Dag Ronald,

Het leek me niet nodig om dat gedeelte ook op wielen te zetten omdat het maar een meter diep en ik daar met de hand wel bij kan, denk ik.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: ivanzon op 22 september 2019, 20:40:22
Ik zie een boel R1 bochten, dat kan problematisch worden met langere stoomlocs. Een 01 lukt niet, maar een 50 gaat passen
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Ronald69 op 22 september 2019, 21:09:55
Het leek me niet nodig om dat gedeelte ook op wielen te zetten omdat het maar een meter diep en ik daar met de hand wel bij kan, denk ik.

Houd er rekening mee dat je max. 75 cm ver kunt reiken met je armen dus gaat die meter niet lukken. Zoals bovenstaande reactie is mijn mening om R1 zoveel mogelijk te vermijden tenzij je met kleine stoomlocjes gaat rijden en dito wagons. Verder mis ik ook het thema, tijdperk, land e.d. in je openingspost zodat wij niet weten wat de plannen zijn.
Vergeten te vermelden, maak eerst een gedegen railplan en pas als deze naar het zin is de tafel gaan maken. Scheelt een hoop frustratie omdat de tafel afgebroken moet worden.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 22 september 2019, 21:51:08
Goede tips, hartelijk bedankt daarvoor.
Ik zal nog eens nadenken over de tafel en tot hoever ik kan reiken.
De tip over de boogstralen van de bochten komt ook goed van pas!

Voor wat betreft het thema, tijdperk en land, mijn baan wordt er een waar alles door elkaar heen gaat, buitenlands spul en Nederlands spul door elkaar. Verder wil ik er een berg in maken en misschien iets met een brug of tunnel.

De tip voor eerst het baanplan maken en daarna de tafel komt nu te laat. De tafel is er al en heeft de maximale afmetingen wat past in de kamer. Zaak nu dus om iets moois te maken wat past binnen deze afmetingen.

Ik hoop van de week een bijgewerkt plan te kunnen delen.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Ronaldp op 23 september 2019, 15:31:33
Zou er toch gewoon wieltjes onder zetten.
Dat kun je nu nog makkelijk doen.
Weet zeker dat je er later spijt van krijgen. Datje  ze er niet onder gezet heb.

mvg ronald
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 september 2019, 16:06:40
Waarom is de rode lus kleiner dan de gele? Ze liggen op verschillende niveaus dus zitten elkaar verder niet in de weg.
Je bent wel erg aan het goochelen met korte boogstukjes om de zaak passend te krijgen. Ga met flexrail werken, dan kun je de zaak veel vloeiender leggen.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 23 september 2019, 22:04:22
Dag allen,

Bedankt voor jullie feedback.
Na een avondje tekenen een tweede ontwerp gemaakt.
Het volgende daarin meegenomen:
- Zo min mogelijk R1 bochten. Heb nu de meeste bochten kunnen vervangen voor R2 bochten. Ik hoop dat die groot genoeg zijn om een trein mooi te laten rijden. De langste trein die ik heb is een NS1100 loc met 5 Plan D rijtuigen
- Heb de twee lussen (die op twee verschillende hoogtes zitten boven elkaar gelegd.

Ik moest een nieuwe ruimte vinden voor een station. Ik heb een station met 3 sporen diagonaal gelegd.
De losse zijsporen (opstelsporen) zijn hiermee verdwenen.

Ik ben benieuwd wat jullie van de layout vinden.

Compleet
Bij het lichtblauwe gedeelte komen de treinen vanaf het schaduwstation naar boven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-compleet.jpg)

Niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-niveau-0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-niveau-0.jpg)

Niveau +1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-niveau-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-niveau-1.jpg)

PS: de tip over het tweede gedeelte van de baan ook op wielen zetten, daar heb ik nog niets mee gedaan.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 23 september 2019, 22:05:07
Hallo Erik,

EDIT: ik zie dat je nu net een 2e plan hebt geplaatst. Dit commentaar hieronder ging over plan 1.

Het plan ziet er al goed uit. Eigenlijk heb je een ovaal met daaraan 2 keerlussen. Dat is een goede start denk ik. Een trein kan van keerlus 1 via het ovaal naar keerlus 2 rijden. En uiteraard weer terug. Door de verschillende uitwijkmogelijkheden kun je meerdere treinen laten rijden.

Je schrijft dat je een keerlus wilt laten vervallen, maar waarom dan? Dan hou je 1 keerlus over en zullen na enige tijd alle treinen dezelfde richting op rijden. Omkeren lukt dan alleen door een trein achteruit te laten rijden. Ik zou beide keerlussen houden.

Twee stationnetjes lijkt me ook prima. Al zijn de wisselverbinding in het voorste (oranje) station nog niet optimaal.

Je schrijft ook een schaduwstation onder de baan te willen aanbrengen, maar waarom niet gewoon op niveau nul aan de achterkant? Daar liggen nu al 2 sporen (onder het rode station). Je kunt daar eenvoudig nog een paar sporen toevoegen zodat je een net schaduwstation krijgt. Dan heb je als basis een ovaal met een schaduwstation en het zichtbare oranje station. Vanuit het schaduwstation kun je naar de onderste keerlus. En in het zichtbare station takt de rode lijn af die via het rode doorgangsstationnetje op niveau 1 naar de rode keerlus gaat.

Een probleempunt wordt het stijgingspercentage van het rode spoor. Als je uit het oranje station vertrekt moet je al heel snel over de kopsporen heen. Je hebt misschien een meter om te stijgen maar zeker niet meer. Dat is veel te weinig want zou veel te steil worden.
Wat is de funktie van deze 3 kopssporen trouwens? Je schreef al iets over een eventueel schaduwstation op een lager niveau, maar ik zou deze sporen gewoon weg laten. Of er een kort opstelspoortje van maken in het station om een lok te parkeren of een fabrieksaansluiting te maken.

Wat betreft diepte sluit ik me bij de vorige reakties aan: 1 meter is echt heel diep (weet ik uit ervaring). Aangezien je de tafel al hebt kun je het gewoon uitproberen. Probeer maar eens over de tafel te leunen en aan de achterzijde een klein detail vast te lijmen. Of alleen maar een ontspoorde wagen weer in de rails te zetten. Dat lukt alleen als je op de tafel steunt. Maar wat als de tafel al vol ligt met landschap en er overal al gebouwen en bomen staan? Ik zou - nu het nog eenvoudig kan - ook het linker deel op wielen zetten. Het is nu relatief weinig werk.

Daarnaast zou ik ook het gebruik van krappe bogen (R1) proberen te voorkomen.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 23 september 2019, 22:15:43
Bij deze een reactie op plan nummer 2:

Na een avondje tekenen een tweede ontwerp gemaakt.
....
Ik ben benieuwd wat jullie van de layout vinden.
Eerlijk gezegd vond ik het 1e plan beter. Dit 2e plan mist logica. De sporen liggen meer door elkaar heen (meer wirwar). Je hebt nog maar 1 station (het kleine rode station is verdwenen).
En het is moeilijker om op hetzelfde niveau een schaduwstation te maken.

- Heb de twee lussen (die op twee verschillende hoogtes zitten boven elkaar gelegd.
Ik zou ze net als in plan 1 juist niet boven elkaar leggen. Door de onderste lus verschoven te plaatsen, heb je de mogelijkheid om deze ook deels zichtbaar te maken.

De losse zijsporen (opstelsporen) zijn hiermee verdwenen.
De opstelsporen hoeven niet perse uit te waaieren over je modelbaan. Ik zou 1 of 2 opstelspoortjes in het station leggen, parallel aan de doorgaande sporen.
Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 23 september 2019, 22:29:38
Dag Wim,

Bedankt voor je tips!
Ik zal kijken wat ik nog van plan 1 in plan 2 terug kan brengen. Het staat me bij dat ik vanavond aardig lang heb zitten puzzelen om alles passend te krijgen met de R2 bogen in tegenstelling tot de R1 bogen in het eerdere plan.

Dat was de reden dat de keerlussen nu boven elkaar liggen, met R2 bogen kunnen die eigenlijk niet krapper.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 24 september 2019, 22:30:42
... Het staat me bij dat ik vanavond aardig lang heb zitten puzzelen om alles passend te krijgen met de R2 bogen in tegenstelling tot de R1 bogen in het eerdere plan....
Och, dat is goed geinvesteerde tijd. Beter nu een paar avonden extra puzzelen, dan later tijdens het bouwen tot de conclusie komen dat het toch niet lekker uit komt en dan moeten afbreken en opnieuw beginnen... :) Dat kost veel meer tijd...


Dat was de reden dat de keerlussen nu boven elkaar liggen, met R2 bogen kunnen die eigenlijk niet krapper.
Als je tafel daar 100 cm breed is moet er bij R2 zeker aan 1 zijde ruimte zijn om de onderste lus deels zichtbaar te maken.
Daarnaast kan de rode lus nog iets naar het noorden worden verschoven zodat er aan de zuidzijde ook een stuk oranje spoor zichtbaar wordt. Niet dat het perse noodzakelijk is. Die lus mag ook wel onzichtbaar blijven, maar (te) veel onzichtbaar spoor gaat ook maar vervelen. Je ziet de treinen dan te weinig en uiteindelijk wil je je treinen toch graag zien en niet alleen horen rijden? ;)

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 30 september 2019, 20:23:48
Het werd niet eerder dan afgelopen weekend dat ik eraan heb kunnen klussen.
Ik heb Wim zijn tips ter harte genomen en veel van de eerste versie weer terug kunnen krijgen in het banplan.
Tevens eigenlijk alleen maar R2 bochten gebruikt. Past dus wel :-)

Compleet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-compleet_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-compleet_1.jpg)

Niveau laag (niveau 0)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-laag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-laag.jpg)

Niveau hoog (niveau 1)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-hoog.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-2-hoog.jpg)

Beide keerlussen zijn dus weer terug.
Daarnaast het station voor en achter weer teruggeplaatst.

Naast dat ik benieuwd ben wat jullie er van vinden, heb ik een paar vragen:

Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Klaas Zondervan op 30 september 2019, 20:35:50
Hoever moeten de sporen in het station uitelkaar liggen zodat er een perron tussen past? Ik heb daar nu geen rekening mee gehouden.
In deze Morop norm (https://morop.org/downloads/nem/de/nem102_d.pdf) kun je zien hoe ver het perron vanaf het hart van het spoor moet liggen. Moet je alleen nog verzinnen hoe breed je het perron wil maken.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Ronald Halma op 01 oktober 2019, 09:50:25
Wat je ook maakt, hoe ga je al die overgangen goed krijgen om het 2e tafeldeel weg te rijden van het vaste 1e deel? Mijns inziens niet echt handig. Beter zo bouwen dat je niet over die uiterste reikwijdte gaat van je lijf :)

De meeste adviezen die hier gegeven worden zijn van mensen die dit soort problemen al gehad hebben en die uit ervaring spreken. Ik zou er goed en kritisch naar luisteren ;)
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Jeronimos op 01 oktober 2019, 14:16:17
Ik zie een mogelijk struikelblok. In de hieronder staande tekening geef ik met de blauwe omlijning aan dat de helling mogelijk te steil wordt. Om een niet te steile helling te krijgen zou je eigenlijk al rechtsonder , waar de bovenste lijn over de 3 sporen daaronder loopt, met de helling moeten beginnen (m.i.) En dan ligt het doodlopende spoor op niveau 0 wel in de weg.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/probleem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/probleem.jpg)


Maar ik mis ook een beetje waarmee je gaat rijden. Alleen stoom, stoom en diesel of alles? Korte treinen, lange treinen? Korte wagens of juist lange.? en wat je wil bereiken? Dus alleen maar rijden of ook wat rangeren?


toevoeging: lees net...
De langste trein die ik heb is een NS1100 loc met 5 Plan D rijtuigen

Een 1100 over R2 kan, maar die Plan D's. Dan heb je heel veel overhang in de R2 bochten. Das 1 geen gezicht en 2 kan problematisch zijn bij het passeren van treinen en 3 kan een Plan D wel door R2?

Nu ik wat langer naar je plan kijk; Misschien kun je het station in de bovenste lijn diagonaal leggen? Geeft je iets meer lengte.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 01 oktober 2019, 22:45:46
Hallo Erik,
Naast dat ik benieuwd ben wat jullie er van vinden, heb ik een paar vragen:
1. Hoever moeten de sporen in het station uitelkaar liggen zodat er een perron tussen past? Ik heb daar nu geen rekening mee gehouden.
Ten eerste vind ik dit plan een stuk beter. Het lijkt dan ook weer op je 1e plan :)

Klaas had al een link naar de MOROP/NEM normen gegeven. Die geeft aan dat je perron niet dichter dan 24 mm bij het midden van je spoor mag komen. Als je dan een perron van 4 cm breed wilt (wat behoorlijk smal is) dan moeten de 2 sporen 2x24 + 40 = 88 mm uit elkaar komen te liggen (hart op hart afstand). Dat is meer dan wat je nu hebt, maar ik denk dat het onderste spoor in je station nog wel iets verschoven kan worden.


2. Zal ik een van de bovenste doodlopende sporen (op niveau 0) een doorgaand spoor maken? Zodat treinen elkaar daar kunnen passeren? Is er een groot voordeel om de sporen dubbel uit te voeren?
Van de twee doodlopende (en ondergrondse) opstelsporen zie ik het nut niet. Zie ook mijn eerdere reactie. Verder kom je met de huidige ligging in de problemen met de helling naar niveau 1. Die wordt te steil zoals Jeronimos al aangaf.
Ik zou de doodlopende sporen gewoon weg laten.

3. Hoe sluit ik een keerlusmodule aan op niveau 0 (oranje niveau)? gezien het feit dat er ook nog een wissel in de keerlus zit. Van waar tot waar moet ik effectief de keerlus leggen?
Een wissel mag best in de keerlus-schakelsectie liggen. Het is echter niet nodig. Zo lang je keerlus-schakelsectie maar langer is dan je langste trein. De schakelsectie hoeft trouwens niet al het spoor in de keerlus te bevatten. Het spoor tussen de wissels is denk ik lang genoeg.

Waar dient dat korte blauwe kopspoortje trouwens voor?


4. In welke mate moet ik in mijn baanplan rekening houden dat ik twee tafels heb? De grens ligt 100 cm uit de linkerkant, op die grens kom ik net 1 wissel tegen maar vooral 9 sporen.
Zoals meerdere mensen al hebben aangegeven, wordt het lastig om een scheiding met zoveel sporen te hebben. Het kan wel, maar gemakkelijk te bouwen is een ander verhaal. Ik spreek hier uit ervaring. Het bouwen gaat nog, maar als je delen uit elkaar haalt en daarna weer wilt aansluiten, is het veel gepriegel met railaansluitingen die net niet goed passen.
Mijn advies: zet het linker deel ook op wielen en koppel de 2 baandelen aan elkaar. Dan kun je de hele baan verrijden als dat nodig is. 

5. Wim, jij had het erover dat ik met dit plan misschien gemakkelijk een schaduwstation kan maken op hetzelfde niveau (niveau 0 neem ik aan)? Hoe dan? waar dan? Ik heb nu in gedachte dat het schaduwstation op -1 moet komen te liggen.
Klopt, dat kan op niveau 0 aan de achterkant. Daar heb je nu een heel kort passeerspoortje. Dit is te kort voor de meeste treinen. Je kunt het echter eenvoudig langer maken. Door er nog 2 sporen bij te leggen, heb je een volwaardig schaduwstation. Hellingen naar een niveayu -1 zijn niet nodig. Daar wordt het onnodig gecompliceerd van.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 oktober 2019, 22:55:33
Die geeft aan dat je perron niet dichter dan 24 mm bij het midden van je spoor mag komen.
Het is iets minder, 21 mm. Voor perrons geldt de breedte BL3 in de norm.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 01 oktober 2019, 23:06:59
Je hebt gelijk Klaas! Ik had inderdaad naar de afstand BL1 gekeken, maar die geldt niet voor perrons (tenzij je ze hoger dan 11 mm maakt, maar dat lijkt me overdreven... ;) )
21 mm afstand dus, wat voor een 4 cm breed perron een hart-op-hart afstand van 2x21 + 40 = 82 mm geeft.


Ik heb ook nog even een schetsje gemaakt, waarin ik her en der wat dingen heb aangepast:
(https://live.staticflickr.com/65535/48829024477_60b5e347ab_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hoRvNn)

Oa is het spoor in het oranje station verlegd om ruimte te maken voor een middenperron.
Verder heb ik een schaduwstation aangegeven en de lengte van het rode station vergroot zodat je daar ook netjes kunt passeren.
Let wel: alles is geschetst, dus je moet nog even kijken hoe alles precies past. Je zult wel veel meegebogen wissels nodig hebben.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 03 oktober 2019, 21:12:20
Hallo,

Ik heb de laatste feedback verwerkt. Echt allemaal bedankt voor jullie hulp.

De volgende dingen verwerkt:

Compleet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-3-compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-3-compleet.jpg)

Niveau 0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-3-laag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-3-laag.jpg)

Niveau 1 + helling
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-3-hoog.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-3-hoog.jpg)

Wederom, alle tips zijn welkom.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: eitreb op 03 oktober 2019, 21:30:07
red je het wel qua helling met dat licttblauwe traject onder het gele spoor door?
lijkt me niet namelijk.
groet,
Bert
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 03 oktober 2019, 22:48:33
Nee, die lichtblauwe helling gaat hem niet worden... In het beste geval is die helling 50 cm lang. Bij een hoogteverschil van 8 cm kom je dan op 16%....

Ik had in mijn schets het schaduwstation juist aan de achterzijde op niveau 0 geplaatst. Dan heb je helemaal geen extra helling nodig. Dat scheelt veel spoor en dus ook tijd en geld. Als je 4 sporen in je schaduwstation wilt, zul je denk ik niet aan een paar meegebogen wissels ontkomen. Maar dat hangt ook van de treinlengte af. Ik zie echter ook dat er her en der nog wel wat mogelijkheden zijn. Niet overal wordt de ruimte optimaal benut, bv in de wisselstraten.

Verder valt me op dat bij lastige plekken in de wisselstraten flexrail is gebruikt. Dat is op zich geen probleem maar je hebt het wel erg "optimistisch" toegepast waardoor er hele scherpe bogen zijn ontstaan (bv aan de linkerkant van het oranje station). Mijn advies: gebruik bij het plannen van wisselstraten standaardrails, of controleer bij flex de minimale radius.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 06 oktober 2019, 22:41:45
Goedenavond,

Ik ben nog even aan het schetsen geweest in Wintrack. Nu was dit voor mij de eerste keer dat ik iets met Fleischmann Profigleis heb ontworpen dus het was even wennen. Niet de meest gebruiksvriendelijke geometrie moet ik zeggen... Doe mij maar Marklin K rail  ;D

Maar goed, het is uiteindelijk redelijk gelukt. Her en der zitten er nog gaten, maar dat is wel op te lossen. Het gemakkelijkst met flexrail of anders met ingekorte standaard railstukken. Ik heb alleen het onderste niveau getekend, want daar is de minste ruimte en ligt de meeste rails:

(https://live.staticflickr.com/65535/48855006131_ffce47e0f8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2hr9FeV)

Het schaduwstation aan de achterkant heeft 4 sporen die een max treinlengte van ongeveer 135 cm toelaten. Het achterste spoor kan echter nog wel iets langer worden gemaakt, zodat ook je 1100 met 5x plan D er kan staan.
In het zichtbare station passen treinen tot 150 cm lengte op de 2 buitenste sporen. Het middelste spoor heeft iets minder nuttige lengte vanwege de wissels aan de linkerkant.

De helling naar boven ligt nu helemaal vrij tot aan het bovenste station (dat ik niet heb getekend). Ik schat dat het ongeveer 320 cm lang is, dus bij een hoogteverschil van 8 cm een helling van 2.5%. Dat is nog prima te doen.

Mocht je nu toch een schaduwstation op niveau -1 willen (wat ik je zou afraden), dan kun je de keerlus links onder (op niveau 0) weglaten en vervangen door een helling naar het lagere niveau (ipv het blauwe spoortje wat je zelf had aangegeven). Het schaduwstation zal de keerlus funktie dan overnemen. De lus op niveau 0 is dan dus niet nodig.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: eitreb op 07 oktober 2019, 12:04:25
de sporen in het schaduwstation kun je iets verlengen als je de wisselcombinatie linksboven ook rechts toepast.
groet,
Bert
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 07 oktober 2019, 22:20:02
Ja inderdaad. Goed punt Bert!
Er is dan wel een extra boogwissel nodig, en ik had in eerste instantie geprobeerd die niet te veel te gebruiken. Maar ja, dat gaat je dus opstellengte kosten. Een ander nadeel van de wisselstraat links is dat - als je hem rechts ook toepast - het uitrijwissel van het schaduwstation direct aan het inrijwissel van het zichtbare station ligt. Ik had nog een kort recht stukje tussengevoegd om een tunnelportaal te kunnen plaatsen (met een stukje tunnelwand). Maar ja, op zo'n kleine ruimte kun je niet alles hebben.

Waar ik vandaag ook nog aan zat te denken: je zou het ontwerp kunnen spiegelen over de diagonaal. Dus het schaduwstation aan de linker achterwand plaatsen ipv de noordelijke achterkant.
En het zichtbare station parallel daar aan, ook op de linkerplaat. Dan is er een totale lengte van 300 cm beschikbaar, ipv 250 cm nu.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: eitreb op 08 oktober 2019, 00:59:47
dat laatste idee is misschien wel een mooie oplossing,Wim
kun je ook meteen alleen gewone wissels toepassen waarschijnlijk ipv meegebogen wissels.
groet,
Bert
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 09 oktober 2019, 23:09:49
Ik heb een poging gewaagd, maar het valt nogal tegen. Een breedte van 100 cm is namelijk weer erg smal is om zowel de wisselstraat van het schaduwstation als die van het zichtbare station ruimte te geven. Ook is 300 cm lengte dan weer relatief kort:

(https://live.staticflickr.com/65535/48872409366_c11c511855_c.jpg) (https://flic.kr/p/2hsFSBG)

Zonder meegebogen wissels passen er 3 treinen in het s-station. twee met een max lengte van 120 cm. De 3e kan 200 cm lang zijn.
Het doorgaande station kan 3 treinen met een lengte van 130 cm kwijt. Het lastige punt is nu de noordkant van het doorgangsstation, waar beide uitgaande trajecten naar rechts moeten afbuigen. Ik heb het buitenste traject nu als stijgingstraject genomen, omdat die de meeste ruimte heeft.
Op niveau +1 is er voldoende ruimte voor een 2e station. De keerlus wordt wel weer lastiger; die komt nu deels over het inrijwissel van station 1 te liggen denk ik...

Al met al denk ik dat het oorspronkelijk plan toch beter is.
Bert, heb jij nog ingevingen?

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: eitreb op 10 oktober 2019, 09:17:54
hoi Wim,
De bogen en keerlus rechts komen idd geforceerd en onnatuurlijk over.
De enige optie om dat te veranderen is de keerlus rechtsboven los te  koppelen van de toegang tot het station en de stationssporen in eeen ruime boog te leggen met flex-rail.
Kan dat niet dan is versie 1 misschien beter.
groet,
Bert
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Zilte op 10 oktober 2019, 13:10:08
Realiseer je ook goed, dat je in de bogen rechts altijd een (te) brede inkijk hebt tussen de wagons. Je geeft aan een parallelspoor te willen met hoogte verschil, een brug en als het kan twee stations.
In mijn beleving zijn dat in H0 wel erg veel dingen op een klein oppervlak.
Heb je al nagedacht over wat voor materieel je wil gaan rijden? Tijdperk? wil je alleen rijden of ook scenery? Kortom: wat wil je en vooral waarom. Ontwerpen op een pc is het lastigste niet. Meer het bepalen wat je en vooral hoe het er fysiek uit gaan zien.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 10 oktober 2019, 15:14:14
Hallo Zilte,
Voor de goede orde, het is niet mijn baan, maar een schetsje van/voor Erik. Zie vorige berichtjes in dit draadje. Daar staat ook info over wat hij wil (thema ed).
En ja, ik ben het helemaal met je eens dat het behoorlijk druk is voor h0. Zelf zou ik het wat rustiger maken, maar ja, smaken verschillen (gelukkig maar  ;D).
Wat betreft de inkijk tussen de wagens in een buitenboog; klopt, maar op dit oppervlak ontkom je daar in h0 bijna niet aan. Bij mijn schets van versie 1 is dat iets minder, maar ook daar heb je dat probleem.
Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Zilte op 10 oktober 2019, 15:25:12
Goedemiddag Wim,

De realisatie was gebeurd. Mijn betoog is ook gericht aan de topic-starter.
Wat de inkijk in de bogen betreft, met scenery kan men daar natuurlijk iets mee doen, maar dan is het wel handig wat ruimte te hebben aan de buitenkant van de bogen.
Zelf kan ik niet bogen op de nodige ervaringen, aangezien ik ook een beginner ben, het is dan ook mijn persoonlijke mening, die ontstaan is na het bekijken van de nodige banen, lezen van topics en filmpjes.
Als ik Bert (excuus: Erik dus :D) een advies mag geven, bestudeer ook de optie om de tafel aan de binnenkant een schuinte te laten hebben, zodat je misschien een mooi stationsemplacement neer te leggen schuin van rechts naar links beneden. Er ontstaat dan links en recht misschien een mogelijkheid om te kunnen dalen naar beneden en misschien achter een verhoogd spoor aan te leggen.
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: eitreb op 10 oktober 2019, 19:21:04
hoi Zilte,
Je advies geldt waarschijnlijk voor Erik de starter van dit topic.
Ik probeer alleen een bijdrage te leveren voor zijn ontwerp.
Voor wat betreft de binnenhoek heb je gelijk.
In mijn laatste bericht heb ik het over een station in een ruime boog.
Dan is zoiets eigenlijk onvermijdelijk.
Als je de  scherpe eindbogen afdekt ben je ook van de lelijke buitenbogen af en een gebogen station heeft wel zijn charme.
groet,
Bert

Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 10 oktober 2019, 21:38:37
Goedenavond allemaal,
Wat betreft het afschuinen van de binnenhoek: dat zou het inderdaad wel gemakkelijker maken het station te plaatsen. Alleen wordt de bereikbaarheid nog problematischer. Dan heb je in de hoek links-achter echt een mangat nodig. Zelfs als de baan helemaal verrijdbaar is.
Ik vraag me trouwens wel af wat Erik er van vindt. Hij is de laatste dagen erg stil...
Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: eitreb op 10 oktober 2019, 22:26:48
ja idd Wim,laat Erik eerst maar een reactie geven.
Tot die tijd  maar laten rusten dit topic.
groet,
Bert
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 19 oktober 2019, 23:30:11
Dag allemaal,

Wat leuk dat jullie allemaal meedenken en zelfs met complete baanplannen aankomen.
Ik waardeer het ten zeerste en voel me er iets schuldig bij dat ik in de afgelopen dagen zelf niet iets heb kunnen doen.

Ik heb nagedacht over de twee baanplannen die voorbij kwamen, een op het al bestaande ontwerp en de ander met het station aan de linkerzijde. Dat laatste plan leek mij niet zo mooi dus die heb ik laten varen. Toch bedankt voor het meedenken. :-)

Concreet gezegd heb ik dus mijn eigen baanplan aangepast naar Wim zijn Wintrack-baanplan. Ik heb het schaduwstation er aan de achterkant in verwerkt en daarnaast de oomhooggaande route (groen) wat meer ruimte gegeven door het station aan de achterkant meer naar achteren dus meer boven het schaduwstation te plaatsen.
Tenslotte heb ik de keerlus op het normale niveau nog vervangen voor R3-bochten

Compleet
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-4-compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-4-compleet.jpg)

Laag
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-4-laag.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-4-laag.jpg)

Hoog
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-4-hoog.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-4-hoog.jpg)

Ik denk dat inmiddels de layout voor mij wel vaststaat. Dit plan moet het worden :-)

Ik ben alleen nog wel benieuwd wat er bedoeld wordt met een schuin gedeelte aanbrengen voor een emplacement.
Bedoelen jullie nog een niveau toevoegen?
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Zilte op 20 oktober 2019, 08:36:30
Goedemorgen,

Dit plan bekijkend zijn er een aantal vragen:
- Hoe gaat u met een losse tafel en een vaste tafel de verbindingen maken? Er is al een tip gegeven om ook de vaste tafel van wieltjes te voorzien, zodat u het geheel kunt verrollen.
  Als u maar één deel kunt verrollen en bij elke poetsbeurt alle verbindingen moet ontkoppelen, dan is de lol er snel af.
  Tevens zie ik in uw foto van de gemaakte tafel een verwarmingsradiator. Ook niet echt een fijne plek.
  Mijn advies: Maak de tafel volledig verrijdbaar en plaats hem niet tegen de wand. De tafel is dan ook aan alle kanten bereikbaar.
- Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
- Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
- De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
- De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is,
  maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.

Ik ben een beginner op het gebied van de modelspoor, maar als ik heel eerlijk ben, snap ik niet wat u eigenlijk wilt met uw baan. Mijn gevoel zegt veel, maar niet duidelijk wat. Alleen rijden?
Realiseert u zich goed, dat de ruimte in het hoofd vele malen groter is dan de daadwerkelijke baan.

In mijn plan is het ook worstelen met wat wel en wat niet. En dat is vooralsnog 1:87 van een tekening 1:1000
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Zilte op 20 oktober 2019, 09:51:13
Of denk 'out of the box': maak uw tafel driehoekig en verrijdbaar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Erik.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Erik.jpg)

Hierbij heb ik even een dubbelspoor gelegd. U zou kunnen overwegen om de buitenste omhoog te laten gaan, de binnenste nog wat meer naar binnen te leggen en er een spoor tussen leggen, die onder het omhoog gaande spoor naar het schaduwstation duikt.

Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 20 oktober 2019, 17:16:38
Hi Zilte,

Bedankt voor je reactie. Hierbij mijn antwoorden.

Citaat
Hoe gaat u met een losse tafel en een vaste tafel de verbindingen maken? Er is al een tip gegeven om ook de vaste tafel van wieltjes te voorzien, zodat u het geheel kunt verrollen. Als u maar één deel kunt verrollen en bij elke poetsbeurt alle verbindingen moet ontkoppelen, dan is de lol er snel af.
Het tweede deel heb ik vandaag ook op wielen gezet. De tafel is nu dus compleet verrijdbaar.

Citaat
Tevens zie ik in uw foto van de gemaakte tafel een verwarmingsradiator. Ook niet echt een fijne plek.
De radiator zit er nu eenmaak en haal ik niet van de muur af. Het is wat het is, radiator blijft zitten.

Citaat
Mijn advies: Maak de tafel volledig verrijdbaar en plaats hem niet tegen de wand. De tafel is dan ook aan alle kanten bereikbaar.
Tafel is verrijdbaar gemaakt, tafel moet tegen de wand blijven staan gezien het feit dat de treinenkamer ook als werkkamer gebruikt wordt en er simpelweg geen ruimte is.

Citaat
Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
Ja, ben ik van bewust.

Citaat
Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
Die ruimte kan ik opvullen met een landschap met dorpjes en wegen in het midden.

Citaat
De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
Je moet wat concessies doen, met dit oppervlak.

Citaat
De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is,  maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.
Staat genoteerd  :)

Citaat
Ik ben een beginner op het gebied van de modelspoor, maar als ik heel eerlijk ben, snap ik niet wat u eigenlijk wilt met uw baan. Mijn gevoel zegt veel, maar niet duidelijk wat. Alleen rijden?
Natuurlijk wil ik rijden. Ii wil ook een beetje aan dacht besteden aan de omgeving of landschap.
Ik kan het eerlijk gezegd niet op voorhand zeggen wat ik wil. Dit is mijn eerste baan die ik zelf maak. Ik zie het als een proces om te leren wat ik nou precies wil en zoek.

De baan met de driehoek gaat er niet komen. Hier blijft het echt bij  :)
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Zilte op 21 oktober 2019, 17:09:06
Ok, zegt de ene beginner tegen de andere ;D (y)
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 21 oktober 2019, 23:19:03
Goedenavond allemaal,

Een paar kanttekeningen (waarvan een deel ook persoonlijke smaak is):

- Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
Dat hoeft niet direct een probleem te zijn. Uiteraard wil je de treinen ook zien, maar een zichtblokkade kan ook voordelen hebben. Doordat de trein niet in zijn geheel te zien is, en je om het stationsgebouw (of een andere blokkade) heen moet kijken, lijkt het emplacement groter dan dat het is. Het stationsgebouw voorkomt dat het hele emplacement in 1 keer te overzien is. Door een blokkade te plaatsen, creeer je meerdere zichtassen, die elk hun eigen sfeer kunnen hebben. Het geeft weer juist meer mogelijkheden tot kleine scenes. Een taxi die een reiziger afzet bij het stationsgebouw bv.
Bedenk dat je in het groot ook vaak aan de kant van het stationsgebouw staat en naar de treinen kijkt. De beleving is daardoor soortgelijk.
Zelf geef ik de voorkeur aan een stationsgebouw dat juist aan de voorzijde van de baan staat. Maar dat is natuurlijk ook grotendeels persoonlijke smaak.

- Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
Ik weet even niet wat je hier precies bedoelt. In principe stijgt het landschap van de voorzijde richting achterzijde. Voor het stijgingstraject zal inderdaad links een insnijding nodig zijn, en rechts een baandam en/of brug. Maar in een heuvelachtig landschap is dat prima in te passen. Het geeft ook weer mogelijkheden voor scenery.

- De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
Op een relatief klein oppervlak als dit, is dat vrijwel niet te voorkomen. Maar is dat een probleem? Ook in het groot slingeren spoorlijnen door het (heuvel)landschap. Het platte Nederlandse landschap is meer een uitzondering.
Ik ken meerdere modelbanen waar rechte stukken juist worden vermeden en de meeste - zo niet alle - sporen in een ruime boog worden gelegd. Dat ziet er vaak wat speelser maar ook realistischer uit. Uiteraard is ook dit weer een kwestie van smaak. :)

- De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is,
  maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.
Klopt. Je hebt niet het hele spoor tussen de wissels beschikbaar, maar in een deel van de bogen kun je de treinen nog wel profielvrij plaatsen. Ook bij meegebogen wissels. Daarnaast kan de wisselstraat aan de rechterkant nog worden aangepast om meer ruimte te creeren (wat Bert al aangaf in 1 van zijn reacties). Ik schat dat op de bovenste 2 schaduwsporen in het huidige ontwerp toch wel treinen van 120 cm passen. Met aanpassen van de wisselstraat kan dat nog ietsje langer. Het is ook een kwestie van uitproberen.

Tenslotte de driehoekige baan: dat is zeker een optie om meer mogelijkheden te creeren (al schreef Erik in zijn reactie al dat hij daar geen ruimte voor heeft). Het nadeel van de driehoek vorm is de bereikbaarheid. In het midden zal dan sowieso een mangat moeten komen, ook als de baan verrijdbaar is en vanaf de achterkant te bereiken.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 21 oktober 2019, 23:25:59
Hallo Erik,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-4-compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-4-compleet.jpg)
Nog een paar opmerkingen:

1. Aan de rechter kant gaat het rode stijgingsspoor over de wisselstraat van het oranje station. Dat is lastig te bouwen en ziet er denk ik ook iets onnatuurlijk uit. Ik zou de lus van het stijgingsspoor daar nog iets naar links verplaatsen.

2. Aan de linker kant ligt het groene stijgingsspoor erg dicht bij het oranje spoor. Ik neem aan dat het oranje spoor daar onzichtbaar (in een tunnel) verloopt. Dat betekent dat het groene spoor ook ondergronds moet lopen, want voor een steunmuur oid heb je geen ruimte. Het groene spoor zou nog ietsje naar rechts verplaatst kunnen worden. Dan wordt de boog wel scherper, maar daar ontkom je op dit oppervlak niet aan.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Zilte op 22 oktober 2019, 08:34:43
@ Wim Hesselink: Zoals al gezegd, ik ben een beginner, dus zal nog wel vaker 'vloeken in de kerk'. ;D (y)
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 22 oktober 2019, 15:22:44
Hallo Zilte,
Geen probleem hoor.  :) Ik heb niet het idee dat ik de wijsheid in pacht heb.  ;D
Het is altijd goed om zaken van meerdere kanten te bekijken. Iedereen heeft zijn eigen visie en voorkeuren. Het leuke van dit forum is dat iedereen zijn visie en ideeen kwijt kan. En dat we elkaar kunnen waarschuwen voor mogelijke problemen. Uiteindelijk is het aan de vraagsteller om te bedenken wat hij zelf wil, en wat voor hem/haar nog acceptabel is.

Wat betreft vloeken in de kerk: ga vooral door! Dat houdt iedereen wakker!  ;D Het zou jammer zijn als mensen dingen alleen doen omdat men denkt "dat het zo hoort". Bv het hele tijdperk denken. Zelf ben ik daar welliswaar voorstander van (voor mijn eigen baan), maar als iemand anders het leuk vindt om van alles door elkaar te laten rijden, is dat natuurlijk prima!
Het is en blijft een hobby :) Zo lang je er plezier aan beleeft, is het goed.
Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: eitreb op 22 oktober 2019, 20:39:18
hoi,
@Wim: helemaal met je eens vwb het forum
@Erik: als de wissels in het oranje traject rechtsonder toch onder het rode spoor komen te liggen waarom deze wissels niet weglaten en de 3 stationssporen in een tunnel door laten lopen tot in het schaduwstation.
Dat scheelt aardig wat wissels aan de rechterkant en  de opstellengte is dan ook geen probleem meer.
Rechtsboven heb je dan nog maar 1 wissel nodig om van 3 naar 4 sporen te gaan.
groet,
Bert
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 12 november 2019, 17:21:36
Op advies van Wim heb ik het stijgingsspoor wat ingekrompen zodat deze links verder vrij kwam te liggen van het spoor daar links naast en zodat deze rechtsonder niet boven de wisselstraat van het station loopt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-5.jpg)

Bert, je stelt voor om de wissels rechtsonder weg te laten de sporen door te laten lopen naar het schaduwstation. Ik heb er over nagedacht, maar loop je dan niet tegen het probleem aan dat je een spoor bij het station voor niet zou kunnen gebruiken omdat er op het zelfde spoor in het schaduwstation een trein staat opgesteld? Het voordeel van de twee wisselstraten rechts is dat je om opgesteld materieel heen kan rijden, denk ik...
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: eitreb op 12 november 2019, 20:29:07
op zich heb je gelijk vwb het gebruik van de sporen.
de wissels maken echter de opstelruimte zo klein (vooral de stationssporen) dat je daardoor ook in de problemen kunt komen met inhalen.
daarom mijn suggestie voor het weghalen.
groet,
bert
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 16 november 2019, 13:49:19
Goedemiddag heren,

Het weghalen van een paar wisselverbindingen kan de sporen inderdaad langer maken, maar beperkt dan weer het treinverkeer tussen schaduwstation en zichtbaar station. Je ontkomt dan bijna niet aan richtingsverkeer per spoor. Dat kan wel, maar zou niet mijn 1e keus zijn. Dan liever een spoor minder.

Maar ik denk dat er nog wel wat lengte te winnen is:
(https://live.staticflickr.com/65535/49073386506_129f23f3ee_b.jpg) (https://flic.kr/p/2hLrW7N)

In het donkerblauw heb ik de verschoven wisselverbindingen aangegeven. Voor de bovenste 2 sporen win je 20 cm. Op het onderste spoor kun je nu een trein van bijna 2 meter laten kruisen.
De onderste keerlus takt nu wel in het station af. Als je die keerlus onzichtbaar wilt houden, moet deze ook iets worden verschoven: zie het lichtblauwe deel in de schets.

Groet, Wim

Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 18 november 2019, 20:44:14
Dag Wim,

Ik heb wat van je aanbebvelingen kunnen verwerken.
Zo is het eruit komen te zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-6_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Treinbaan-6_1.jpg)

Ik heb de drie sporen maar even een andere kleur gegeven zodat het wat makkelijker praat.
- De lengte van het lichtblauwe spoor is hetzelfde gebleven. Ik kan de wissel links daar niet verder naar links verschuiven omdat het groene klimspoor meteen na de wissel begint te klimmen met een hoek van 2,7%
- De lengte van het gele spoor is van 185 cm naar 231 cm gegaan.
- De lengte van het paarse spoor is van 160 cm naar 169 cm gegaan.

Je schrijft dat met jouw aanpassingen dat je op het onderste spoor een trein van bijna 2 meter kan laten kruisen. Wat bedoel je daarmee? Is "Laten kruisen" iets anders dan gewoon de lengte? Of bedoelde je eigenlijk het gele middelste spoor te schrijven in plaats van het onderste spoor?
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 21 november 2019, 21:48:44
Hallo Erik,

Eerst even een algemene vraag: is je baan gekrompen? In een eerder bericht (reactie nr 3) schreef je dat de linker zijde 300 cm lang is, maar in je laatste schetsen is het nog maar 260 cm. De achterkant was eerst 250 breed, maar dat is nu tot 220 cm gekrompen. Heb ik iets gemist?

In mijn eigen schets van 6 oktober (bericht nr 29) is er meer ruimte, en dat scheelt behoorlijk met opstellengte en hellingspercentages:

(https://live.staticflickr.com/65535/48855006131_ffce47e0f8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2hr9FeV)

- De lengte van het lichtblauwe spoor is hetzelfde gebleven. Ik kan de wissel links daar niet verder naar links verschuiven omdat het groene klimspoor meteen na de wissel begint te klimmen met een hoek van 2,7%
Ik zou toch het wissel iets verschuiven. Dat geeft direct meer opstelruimte in je station terwijl de helling nauwelijks steiler wordt. Als de helling 20 cm korter wordt, dan wordt hij misschien 2.9%. Dat is nog goed te doen.
Daarnaast vraag ik me af welk deel je als helling neemt. Alleen het groene traject? Een deel van het aansluitende rode traject kan ook nog prima mee doen als helling. Dat scheelt toch weer 40-50 cm lengte.

Je schrijft dat met jouw aanpassingen dat je op het onderste spoor een trein van bijna 2 meter kan laten kruisen. Wat bedoel je daarmee? Is "Laten kruisen" iets anders dan gewoon de lengte? Of bedoelde je eigenlijk het gele middelste spoor te schrijven in plaats van het onderste spoor?
Sorry, spoorweg jargon  ;D Ik bedoelde inderdaad dat je op de onderste twee stationssporen treinen van bijna 2 meter kunt opstellen. Dat
is handig (noodzakelijk) om treinen te laten kruisen.

Als 2 treinen in tegengestelde richting op een enkelsporig baanvak rijden, dan zullen ze ergens moeten kunnen uitwijken om niet te botsen. Je hebt dus ergens een parallel spoor nodig. De ene trein stopt op het uitwijkspoor. De andere kan dan passeren. Dat wordt "kruisen" genoemd. Een station waar dit spoor ligt en het kruisen plaatsvindt, heet een kruisingsstation.

Groet, Wim
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: erikkral op 24 november 2019, 20:34:43
Hallo Erik,

Eerst even een algemene vraag: is je baan gekrompen? In een eerder bericht (reactie nr 3) schreef je dat de linker zijde 300 cm lang is, maar in je laatste schetsen is het nog maar 260 cm. De achterkant was eerst 250 breed, maar dat is nu tot 220 cm gekrompen. Heb ik iets gemist?

Er is iets misgegaan in de communicatie, inderdaad.  :(
De baan is gekrompen toen ik voordat ik ben gaan zagen, de ruimte nog eens heb nagemeten.
Toen kwam ik uit op 260cm voor de ene kant en 220cm voor de andere kant.


In mijn eigen schets van 6 oktober (bericht nr 29) is er meer ruimte, en dat scheelt behoorlijk met opstellengte en hellingspercentages:

(https://live.staticflickr.com/65535/48855006131_ffce47e0f8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2hr9FeV)
Ik zou toch het wissel iets verschuiven. Dat geeft direct meer opstelruimte in je station terwijl de helling nauwelijks steiler wordt. Als de helling 20 cm korter wordt, dan wordt hij misschien 2.9%. Dat is nog goed te doen.
Ik zal het eens proberen erin te verwerken :-)


Daarnaast vraag ik me af welk deel je als helling neemt. Alleen het groene traject? Een deel van het aansluitende rode traject kan ook nog prima mee doen als helling. Dat scheelt toch weer 40-50 cm lengte.
Goede tip, zal ik doen.

Sorry, spoorweg jargon  ;D Ik bedoelde inderdaad dat je op de onderste twee stationssporen treinen van bijna 2 meter kunt opstellen. Dat
is handig (noodzakelijk) om treinen te laten kruisen.

Als 2 treinen in tegengestelde richting op een enkelsporig baanvak rijden, dan zullen ze ergens moeten kunnen uitwijken om niet te botsen. Je hebt dus ergens een parallel spoor nodig. De ene trein stopt op het uitwijkspoor. De andere kan dan passeren. Dat wordt "kruisen" genoemd. Een station waar dit spoor ligt en het kruisen plaatsvindt, heet een kruisingsstation.

Groet, Wim

Dank voor de toelichting!
Titel: Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
Bericht door: Wim Hesselink op 26 november 2019, 08:39:32
Aha! Dus toch wel gekrompen! Ik dacht al, ben ik nou gek? (Nou ok, eigenlijk wel  :P )

In dat geval zou ik de oranje keerlus helemaal onder de rode laten lopen, en hem niet in het station laten aftakken. Dat geeft iets meer rust.

Wat me ook nog opviel: de ruimte voor een tussenperron is verdwenen. Maar je kunt de bovenste 2 stationssporen nog eenvoudig iets opschuiven om ruimte te maken tussen spoor 2 en 3 (gele en paarse spoor).
Groet, Wim