Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS1100, materieelbespreking door FritsT
Vandaag om 14:17:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 14:11:43
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door bask185
Vandaag om 13:52:03
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 13:48:38
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:18:56
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Chris
Vandaag om 13:17:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door ChristiaanB
Vandaag om 12:57:50
Fleischmann modellgleis wissel in elkaar zetten door Joost O
Vandaag om 12:55:37
Roco 2019 door Sander Fondse
Vandaag om 12:55:23
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:33:38
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door Deetrein
Vandaag om 12:24:52
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 11:54:36
Een klein stukje Scotland door Hendrik Jan
Vandaag om 11:47:07
Wensendraadje Nederlands 2020 door Eric B
Vandaag om 11:30:05
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:21:00
WLAN maus + Z21 'P' error door Sven
Vandaag om 11:17:27
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door St00mboy
Vandaag om 11:14:41
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:12:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:08:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 11:01:08
DDM-1 & DD-AR; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Bob R.
Vandaag om 10:24:37
Mardec WIDO door NTeering
Vandaag om 10:22:15
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Bob R.
Vandaag om 09:13:19
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 07:38:31
Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door Ronald Halma
Vandaag om 06:46:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 december 2019, 23:01:15
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
12 december 2019, 22:51:59
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
12 december 2019, 22:36:40
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
12 december 2019, 22:25:46
Very USA: The Slug door NS1220
12 december 2019, 21:55:48
  

Auteur Topic: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0  (gelezen 9108 keer)

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #45 Gepost op: 21 oktober 2019, 17:09:06 »
Ok, zegt de ene beginner tegen de andere ;D (y)
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #46 Gepost op: 21 oktober 2019, 23:19:03 »
Goedenavond allemaal,

Een paar kanttekeningen (waarvan een deel ook persoonlijke smaak is):

- Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
Dat hoeft niet direct een probleem te zijn. Uiteraard wil je de treinen ook zien, maar een zichtblokkade kan ook voordelen hebben. Doordat de trein niet in zijn geheel te zien is, en je om het stationsgebouw (of een andere blokkade) heen moet kijken, lijkt het emplacement groter dan dat het is. Het stationsgebouw voorkomt dat het hele emplacement in 1 keer te overzien is. Door een blokkade te plaatsen, creeer je meerdere zichtassen, die elk hun eigen sfeer kunnen hebben. Het geeft weer juist meer mogelijkheden tot kleine scenes. Een taxi die een reiziger afzet bij het stationsgebouw bv.
Bedenk dat je in het groot ook vaak aan de kant van het stationsgebouw staat en naar de treinen kijkt. De beleving is daardoor soortgelijk.
Zelf geef ik de voorkeur aan een stationsgebouw dat juist aan de voorzijde van de baan staat. Maar dat is natuurlijk ook grotendeels persoonlijke smaak.

- Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
Ik weet even niet wat je hier precies bedoelt. In principe stijgt het landschap van de voorzijde richting achterzijde. Voor het stijgingstraject zal inderdaad links een insnijding nodig zijn, en rechts een baandam en/of brug. Maar in een heuvelachtig landschap is dat prima in te passen. Het geeft ook weer mogelijkheden voor scenery.

- De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
Op een relatief klein oppervlak als dit, is dat vrijwel niet te voorkomen. Maar is dat een probleem? Ook in het groot slingeren spoorlijnen door het (heuvel)landschap. Het platte Nederlandse landschap is meer een uitzondering.
Ik ken meerdere modelbanen waar rechte stukken juist worden vermeden en de meeste - zo niet alle - sporen in een ruime boog worden gelegd. Dat ziet er vaak wat speelser maar ook realistischer uit. Uiteraard is ook dit weer een kwestie van smaak. :)

- De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is,
  maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.
Klopt. Je hebt niet het hele spoor tussen de wissels beschikbaar, maar in een deel van de bogen kun je de treinen nog wel profielvrij plaatsen. Ook bij meegebogen wissels. Daarnaast kan de wisselstraat aan de rechterkant nog worden aangepast om meer ruimte te creeren (wat Bert al aangaf in 1 van zijn reacties). Ik schat dat op de bovenste 2 schaduwsporen in het huidige ontwerp toch wel treinen van 120 cm passen. Met aanpassen van de wisselstraat kan dat nog ietsje langer. Het is ook een kwestie van uitproberen.

Tenslotte de driehoekige baan: dat is zeker een optie om meer mogelijkheden te creeren (al schreef Erik in zijn reactie al dat hij daar geen ruimte voor heeft). Het nadeel van de driehoek vorm is de bereikbaarheid. In het midden zal dan sowieso een mangat moeten komen, ook als de baan verrijdbaar is en vanaf de achterkant te bereiken.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #47 Gepost op: 21 oktober 2019, 23:25:59 »
Hallo Erik,


Nog een paar opmerkingen:

1. Aan de rechter kant gaat het rode stijgingsspoor over de wisselstraat van het oranje station. Dat is lastig te bouwen en ziet er denk ik ook iets onnatuurlijk uit. Ik zou de lus van het stijgingsspoor daar nog iets naar links verplaatsen.

2. Aan de linker kant ligt het groene stijgingsspoor erg dicht bij het oranje spoor. Ik neem aan dat het oranje spoor daar onzichtbaar (in een tunnel) verloopt. Dat betekent dat het groene spoor ook ondergronds moet lopen, want voor een steunmuur oid heb je geen ruimte. Het groene spoor zou nog ietsje naar rechts verplaatst kunnen worden. Dan wordt de boog wel scherper, maar daar ontkom je op dit oppervlak niet aan.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Zilte

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #48 Gepost op: 22 oktober 2019, 08:34:43 »
@ Wim Hesselink: Zoals al gezegd, ik ben een beginner, dus zal nog wel vaker 'vloeken in de kerk'. ;D (y)
Met vriendelijke groet,

Zilte

- Voorstellen
- Zoutkamp 1921 - 1942

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #49 Gepost op: 22 oktober 2019, 15:22:44 »
Hallo Zilte,
Geen probleem hoor.  :) Ik heb niet het idee dat ik de wijsheid in pacht heb.  ;D
Het is altijd goed om zaken van meerdere kanten te bekijken. Iedereen heeft zijn eigen visie en voorkeuren. Het leuke van dit forum is dat iedereen zijn visie en ideeen kwijt kan. En dat we elkaar kunnen waarschuwen voor mogelijke problemen. Uiteindelijk is het aan de vraagsteller om te bedenken wat hij zelf wil, en wat voor hem/haar nog acceptabel is.

Wat betreft vloeken in de kerk: ga vooral door! Dat houdt iedereen wakker!  ;D Het zou jammer zijn als mensen dingen alleen doen omdat men denkt "dat het zo hoort". Bv het hele tijdperk denken. Zelf ben ik daar welliswaar voorstander van (voor mijn eigen baan), maar als iemand anders het leuk vindt om van alles door elkaar te laten rijden, is dat natuurlijk prima!
Het is en blijft een hobby :) Zo lang je er plezier aan beleeft, is het goed.
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #50 Gepost op: 22 oktober 2019, 20:39:18 »
hoi,
@Wim: helemaal met je eens vwb het forum
@Erik: als de wissels in het oranje traject rechtsonder toch onder het rode spoor komen te liggen waarom deze wissels niet weglaten en de 3 stationssporen in een tunnel door laten lopen tot in het schaduwstation.
Dat scheelt aardig wat wissels aan de rechterkant en  de opstellengte is dan ook geen probleem meer.
Rechtsboven heb je dan nog maar 1 wissel nodig om van 3 naar 4 sporen te gaan.
groet,
Bert

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #51 Gepost op: 12 november 2019, 17:21:36 »
Op advies van Wim heb ik het stijgingsspoor wat ingekrompen zodat deze links verder vrij kwam te liggen van het spoor daar links naast en zodat deze rechtsonder niet boven de wisselstraat van het station loopt.


Bert, je stelt voor om de wissels rechtsonder weg te laten de sporen door te laten lopen naar het schaduwstation. Ik heb er over nagedacht, maar loop je dan niet tegen het probleem aan dat je een spoor bij het station voor niet zou kunnen gebruiken omdat er op het zelfde spoor in het schaduwstation een trein staat opgesteld? Het voordeel van de twee wisselstraten rechts is dat je om opgesteld materieel heen kan rijden, denk ik...

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #52 Gepost op: 12 november 2019, 20:29:07 »
op zich heb je gelijk vwb het gebruik van de sporen.
de wissels maken echter de opstelruimte zo klein (vooral de stationssporen) dat je daardoor ook in de problemen kunt komen met inhalen.
daarom mijn suggestie voor het weghalen.
groet,
bert

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #53 Gepost op: 16 november 2019, 13:49:19 »
Goedemiddag heren,

Het weghalen van een paar wisselverbindingen kan de sporen inderdaad langer maken, maar beperkt dan weer het treinverkeer tussen schaduwstation en zichtbaar station. Je ontkomt dan bijna niet aan richtingsverkeer per spoor. Dat kan wel, maar zou niet mijn 1e keus zijn. Dan liever een spoor minder.

Maar ik denk dat er nog wel wat lengte te winnen is:


In het donkerblauw heb ik de verschoven wisselverbindingen aangegeven. Voor de bovenste 2 sporen win je 20 cm. Op het onderste spoor kun je nu een trein van bijna 2 meter laten kruisen.
De onderste keerlus takt nu wel in het station af. Als je die keerlus onzichtbaar wilt houden, moet deze ook iets worden verschoven: zie het lichtblauwe deel in de schets.

Groet, Wim

Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #54 Gepost op: 18 november 2019, 20:44:14 »
Dag Wim,

Ik heb wat van je aanbebvelingen kunnen verwerken.
Zo is het eruit komen te zien:


Ik heb de drie sporen maar even een andere kleur gegeven zodat het wat makkelijker praat.
- De lengte van het lichtblauwe spoor is hetzelfde gebleven. Ik kan de wissel links daar niet verder naar links verschuiven omdat het groene klimspoor meteen na de wissel begint te klimmen met een hoek van 2,7%
- De lengte van het gele spoor is van 185 cm naar 231 cm gegaan.
- De lengte van het paarse spoor is van 160 cm naar 169 cm gegaan.

Je schrijft dat met jouw aanpassingen dat je op het onderste spoor een trein van bijna 2 meter kan laten kruisen. Wat bedoel je daarmee? Is "Laten kruisen" iets anders dan gewoon de lengte? Of bedoelde je eigenlijk het gele middelste spoor te schrijven in plaats van het onderste spoor?

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #55 Gepost op: 21 november 2019, 21:48:44 »
Hallo Erik,

Eerst even een algemene vraag: is je baan gekrompen? In een eerder bericht (reactie nr 3) schreef je dat de linker zijde 300 cm lang is, maar in je laatste schetsen is het nog maar 260 cm. De achterkant was eerst 250 breed, maar dat is nu tot 220 cm gekrompen. Heb ik iets gemist?

In mijn eigen schets van 6 oktober (bericht nr 29) is er meer ruimte, en dat scheelt behoorlijk met opstellengte en hellingspercentages:



- De lengte van het lichtblauwe spoor is hetzelfde gebleven. Ik kan de wissel links daar niet verder naar links verschuiven omdat het groene klimspoor meteen na de wissel begint te klimmen met een hoek van 2,7%
Ik zou toch het wissel iets verschuiven. Dat geeft direct meer opstelruimte in je station terwijl de helling nauwelijks steiler wordt. Als de helling 20 cm korter wordt, dan wordt hij misschien 2.9%. Dat is nog goed te doen.
Daarnaast vraag ik me af welk deel je als helling neemt. Alleen het groene traject? Een deel van het aansluitende rode traject kan ook nog prima mee doen als helling. Dat scheelt toch weer 40-50 cm lengte.

Je schrijft dat met jouw aanpassingen dat je op het onderste spoor een trein van bijna 2 meter kan laten kruisen. Wat bedoel je daarmee? Is "Laten kruisen" iets anders dan gewoon de lengte? Of bedoelde je eigenlijk het gele middelste spoor te schrijven in plaats van het onderste spoor?
Sorry, spoorweg jargon  ;D Ik bedoelde inderdaad dat je op de onderste twee stationssporen treinen van bijna 2 meter kunt opstellen. Dat
is handig (noodzakelijk) om treinen te laten kruisen.

Als 2 treinen in tegengestelde richting op een enkelsporig baanvak rijden, dan zullen ze ergens moeten kunnen uitwijken om niet te botsen. Je hebt dus ergens een parallel spoor nodig. De ene trein stopt op het uitwijkspoor. De andere kan dan passeren. Dat wordt "kruisen" genoemd. Een station waar dit spoor ligt en het kruisen plaatsvindt, heet een kruisingsstation.

Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #56 Gepost op: 24 november 2019, 20:34:43 »
Hallo Erik,

Eerst even een algemene vraag: is je baan gekrompen? In een eerder bericht (reactie nr 3) schreef je dat de linker zijde 300 cm lang is, maar in je laatste schetsen is het nog maar 260 cm. De achterkant was eerst 250 breed, maar dat is nu tot 220 cm gekrompen. Heb ik iets gemist?

Er is iets misgegaan in de communicatie, inderdaad.  :(
De baan is gekrompen toen ik voordat ik ben gaan zagen, de ruimte nog eens heb nagemeten.
Toen kwam ik uit op 260cm voor de ene kant en 220cm voor de andere kant.


In mijn eigen schets van 6 oktober (bericht nr 29) is er meer ruimte, en dat scheelt behoorlijk met opstellengte en hellingspercentages:


Ik zou toch het wissel iets verschuiven. Dat geeft direct meer opstelruimte in je station terwijl de helling nauwelijks steiler wordt. Als de helling 20 cm korter wordt, dan wordt hij misschien 2.9%. Dat is nog goed te doen.
Ik zal het eens proberen erin te verwerken :-)


Daarnaast vraag ik me af welk deel je als helling neemt. Alleen het groene traject? Een deel van het aansluitende rode traject kan ook nog prima mee doen als helling. Dat scheelt toch weer 40-50 cm lengte.
Goede tip, zal ik doen.

Sorry, spoorweg jargon  ;D Ik bedoelde inderdaad dat je op de onderste twee stationssporen treinen van bijna 2 meter kunt opstellen. Dat
is handig (noodzakelijk) om treinen te laten kruisen.

Als 2 treinen in tegengestelde richting op een enkelsporig baanvak rijden, dan zullen ze ergens moeten kunnen uitwijken om niet te botsen. Je hebt dus ergens een parallel spoor nodig. De ene trein stopt op het uitwijkspoor. De andere kan dan passeren. Dat wordt "kruisen" genoemd. Een station waar dit spoor ligt en het kruisen plaatsvindt, heet een kruisingsstation.

Groet, Wim

Dank voor de toelichting!

Wim Hesselink

  • Online Online
  • Berichten: 608
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #57 Gepost op: 26 november 2019, 08:39:32 »
Aha! Dus toch wel gekrompen! Ik dacht al, ben ik nou gek? (Nou ok, eigenlijk wel  :P )

In dat geval zou ik de oranje keerlus helemaal onder de rode laten lopen, en hem niet in het station laten aftakken. Dat geeft iets meer rust.

Wat me ook nog opviel: de ruimte voor een tussenperron is verdwenen. Maar je kunt de bovenste 2 stationssporen nog eenvoudig iets opschuiven om ruimte te maken tussen spoor 2 en 3 (gele en paarse spoor).
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256