Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0  (gelezen 27106 keer)

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #30 Gepost op: 07 oktober 2019, 12:04:25 »
de sporen in het schaduwstation kun je iets verlengen als je de wisselcombinatie linksboven ook rechts toepast.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #31 Gepost op: 07 oktober 2019, 22:20:02 »
Ja inderdaad. Goed punt Bert!
Er is dan wel een extra boogwissel nodig, en ik had in eerste instantie geprobeerd die niet te veel te gebruiken. Maar ja, dat gaat je dus opstellengte kosten. Een ander nadeel van de wisselstraat links is dat - als je hem rechts ook toepast - het uitrijwissel van het schaduwstation direct aan het inrijwissel van het zichtbare station ligt. Ik had nog een kort recht stukje tussengevoegd om een tunnelportaal te kunnen plaatsen (met een stukje tunnelwand). Maar ja, op zo'n kleine ruimte kun je niet alles hebben.

Waar ik vandaag ook nog aan zat te denken: je zou het ontwerp kunnen spiegelen over de diagonaal. Dus het schaduwstation aan de linker achterwand plaatsen ipv de noordelijke achterkant.
En het zichtbare station parallel daar aan, ook op de linkerplaat. Dan is er een totale lengte van 300 cm beschikbaar, ipv 250 cm nu.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #32 Gepost op: 08 oktober 2019, 00:59:47 »
dat laatste idee is misschien wel een mooie oplossing,Wim
kun je ook meteen alleen gewone wissels toepassen waarschijnlijk ipv meegebogen wissels.
groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2019, 08:46:35 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #33 Gepost op: 09 oktober 2019, 23:09:49 »
Ik heb een poging gewaagd, maar het valt nogal tegen. Een breedte van 100 cm is namelijk weer erg smal is om zowel de wisselstraat van het schaduwstation als die van het zichtbare station ruimte te geven. Ook is 300 cm lengte dan weer relatief kort:



Zonder meegebogen wissels passen er 3 treinen in het s-station. twee met een max lengte van 120 cm. De 3e kan 200 cm lang zijn.
Het doorgaande station kan 3 treinen met een lengte van 130 cm kwijt. Het lastige punt is nu de noordkant van het doorgangsstation, waar beide uitgaande trajecten naar rechts moeten afbuigen. Ik heb het buitenste traject nu als stijgingstraject genomen, omdat die de meeste ruimte heeft.
Op niveau +1 is er voldoende ruimte voor een 2e station. De keerlus wordt wel weer lastiger; die komt nu deels over het inrijwissel van station 1 te liggen denk ik...

Al met al denk ik dat het oorspronkelijk plan toch beter is.
Bert, heb jij nog ingevingen?

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:17:54 »
hoi Wim,
De bogen en keerlus rechts komen idd geforceerd en onnatuurlijk over.
De enige optie om dat te veranderen is de keerlus rechtsboven los te  koppelen van de toegang tot het station en de stationssporen in eeen ruime boog te leggen met flex-rail.
Kan dat niet dan is versie 1 misschien beter.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Zilte

  • Gast
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2019, 13:10:08 »
Realiseer je ook goed, dat je in de bogen rechts altijd een (te) brede inkijk hebt tussen de wagons. Je geeft aan een parallelspoor te willen met hoogte verschil, een brug en als het kan twee stations.
In mijn beleving zijn dat in H0 wel erg veel dingen op een klein oppervlak.
Heb je al nagedacht over wat voor materieel je wil gaan rijden? Tijdperk? wil je alleen rijden of ook scenery? Kortom: wat wil je en vooral waarom. Ontwerpen op een pc is het lastigste niet. Meer het bepalen wat je en vooral hoe het er fysiek uit gaan zien.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #36 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:14:14 »
Hallo Zilte,
Voor de goede orde, het is niet mijn baan, maar een schetsje van/voor Erik. Zie vorige berichtjes in dit draadje. Daar staat ook info over wat hij wil (thema ed).
En ja, ik ben het helemaal met je eens dat het behoorlijk druk is voor h0. Zelf zou ik het wat rustiger maken, maar ja, smaken verschillen (gelukkig maar  ;D).
Wat betreft de inkijk tussen de wagens in een buitenboog; klopt, maar op dit oppervlak ontkom je daar in h0 bijna niet aan. Bij mijn schets van versie 1 is dat iets minder, maar ook daar heb je dat probleem.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Zilte

  • Gast
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #37 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:25:12 »
Goedemiddag Wim,

De realisatie was gebeurd. Mijn betoog is ook gericht aan de topic-starter.
Wat de inkijk in de bogen betreft, met scenery kan men daar natuurlijk iets mee doen, maar dan is het wel handig wat ruimte te hebben aan de buitenkant van de bogen.
Zelf kan ik niet bogen op de nodige ervaringen, aangezien ik ook een beginner ben, het is dan ook mijn persoonlijke mening, die ontstaan is na het bekijken van de nodige banen, lezen van topics en filmpjes.
Als ik Bert (excuus: Erik dus :D) een advies mag geven, bestudeer ook de optie om de tafel aan de binnenkant een schuinte te laten hebben, zodat je misschien een mooi stationsemplacement neer te leggen schuin van rechts naar links beneden. Er ontstaat dan links en recht misschien een mogelijkheid om te kunnen dalen naar beneden en misschien achter een verhoogd spoor aan te leggen.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2019, 07:00:57 door Zilte. Reden: Naam aangepast »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #38 Gepost op: 10 oktober 2019, 19:21:04 »
hoi Zilte,
Je advies geldt waarschijnlijk voor Erik de starter van dit topic.
Ik probeer alleen een bijdrage te leveren voor zijn ontwerp.
Voor wat betreft de binnenhoek heb je gelijk.
In mijn laatste bericht heb ik het over een station in een ruime boog.
Dan is zoiets eigenlijk onvermijdelijk.
Als je de  scherpe eindbogen afdekt ben je ook van de lelijke buitenbogen af en een gebogen station heeft wel zijn charme.
groet,
Bert

Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #39 Gepost op: 10 oktober 2019, 21:38:37 »
Goedenavond allemaal,
Wat betreft het afschuinen van de binnenhoek: dat zou het inderdaad wel gemakkelijker maken het station te plaatsen. Alleen wordt de bereikbaarheid nog problematischer. Dan heb je in de hoek links-achter echt een mangat nodig. Zelfs als de baan helemaal verrijdbaar is.
Ik vraag me trouwens wel af wat Erik er van vindt. Hij is de laatste dagen erg stil...
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #40 Gepost op: 10 oktober 2019, 22:26:48 »
ja idd Wim,laat Erik eerst maar een reactie geven.
Tot die tijd  maar laten rusten dit topic.
groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #41 Gepost op: 19 oktober 2019, 23:30:11 »
Dag allemaal,

Wat leuk dat jullie allemaal meedenken en zelfs met complete baanplannen aankomen.
Ik waardeer het ten zeerste en voel me er iets schuldig bij dat ik in de afgelopen dagen zelf niet iets heb kunnen doen.

Ik heb nagedacht over de twee baanplannen die voorbij kwamen, een op het al bestaande ontwerp en de ander met het station aan de linkerzijde. Dat laatste plan leek mij niet zo mooi dus die heb ik laten varen. Toch bedankt voor het meedenken. :-)

Concreet gezegd heb ik dus mijn eigen baanplan aangepast naar Wim zijn Wintrack-baanplan. Ik heb het schaduwstation er aan de achterkant in verwerkt en daarnaast de oomhooggaande route (groen) wat meer ruimte gegeven door het station aan de achterkant meer naar achteren dus meer boven het schaduwstation te plaatsen.
Tenslotte heb ik de keerlus op het normale niveau nog vervangen voor R3-bochten

Compleet


Laag


Hoog


Ik denk dat inmiddels de layout voor mij wel vaststaat. Dit plan moet het worden :-)

Ik ben alleen nog wel benieuwd wat er bedoeld wordt met een schuin gedeelte aanbrengen voor een emplacement.
Bedoelen jullie nog een niveau toevoegen?
« Laatst bewerkt op: 19 oktober 2019, 23:33:36 door erikkral »

Zilte

  • Gast
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #42 Gepost op: 20 oktober 2019, 08:36:30 »
Goedemorgen,

Dit plan bekijkend zijn er een aantal vragen:
- Hoe gaat u met een losse tafel en een vaste tafel de verbindingen maken? Er is al een tip gegeven om ook de vaste tafel van wieltjes te voorzien, zodat u het geheel kunt verrollen.
  Als u maar één deel kunt verrollen en bij elke poetsbeurt alle verbindingen moet ontkoppelen, dan is de lol er snel af.
  Tevens zie ik in uw foto van de gemaakte tafel een verwarmingsradiator. Ook niet echt een fijne plek.
  Mijn advies: Maak de tafel volledig verrijdbaar en plaats hem niet tegen de wand. De tafel is dan ook aan alle kanten bereikbaar.
- Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
- Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
- De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
- De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is,
  maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.

Ik ben een beginner op het gebied van de modelspoor, maar als ik heel eerlijk ben, snap ik niet wat u eigenlijk wilt met uw baan. Mijn gevoel zegt veel, maar niet duidelijk wat. Alleen rijden?
Realiseert u zich goed, dat de ruimte in het hoofd vele malen groter is dan de daadwerkelijke baan.

In mijn plan is het ook worstelen met wat wel en wat niet. En dat is vooralsnog 1:87 van een tekening 1:1000
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2019, 08:54:24 door Zilte »

Zilte

  • Gast
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #43 Gepost op: 20 oktober 2019, 09:51:13 »
Of denk 'out of the box': maak uw tafel driehoekig en verrijdbaar



Hierbij heb ik even een dubbelspoor gelegd. U zou kunnen overwegen om de buitenste omhoog te laten gaan, de binnenste nog wat meer naar binnen te leggen en er een spoor tussen leggen, die onder het omhoog gaande spoor naar het schaduwstation duikt.

« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2019, 17:08:27 door Zilte »

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0
« Reactie #44 Gepost op: 20 oktober 2019, 17:16:38 »
Hi Zilte,

Bedankt voor je reactie. Hierbij mijn antwoorden.

Citaat
Hoe gaat u met een losse tafel en een vaste tafel de verbindingen maken? Er is al een tip gegeven om ook de vaste tafel van wieltjes te voorzien, zodat u het geheel kunt verrollen. Als u maar één deel kunt verrollen en bij elke poetsbeurt alle verbindingen moet ontkoppelen, dan is de lol er snel af.
Het tweede deel heb ik vandaag ook op wielen gezet. De tafel is nu dus compleet verrijdbaar.

Citaat
Tevens zie ik in uw foto van de gemaakte tafel een verwarmingsradiator. Ook niet echt een fijne plek.
De radiator zit er nu eenmaak en haal ik niet van de muur af. Het is wat het is, radiator blijft zitten.

Citaat
Mijn advies: Maak de tafel volledig verrijdbaar en plaats hem niet tegen de wand. De tafel is dan ook aan alle kanten bereikbaar.
Tafel is verrijdbaar gemaakt, tafel moet tegen de wand blijven staan gezien het feit dat de treinenkamer ook als werkkamer gebruikt wordt en er simpelweg geen ruimte is.

Citaat
Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
Ja, ben ik van bewust.

Citaat
Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
Die ruimte kan ik opvullen met een landschap met dorpjes en wegen in het midden.

Citaat
De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
Je moet wat concessies doen, met dit oppervlak.

Citaat
De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is,  maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.
Staat genoteerd  :)

Citaat
Ik ben een beginner op het gebied van de modelspoor, maar als ik heel eerlijk ben, snap ik niet wat u eigenlijk wilt met uw baan. Mijn gevoel zegt veel, maar niet duidelijk wat. Alleen rijden?
Natuurlijk wil ik rijden. Ii wil ook een beetje aan dacht besteden aan de omgeving of landschap.
Ik kan het eerlijk gezegd niet op voorhand zeggen wat ik wil. Dit is mijn eerste baan die ik zelf maak. Ik zie het als een proces om te leren wat ik nou precies wil en zoek.

De baan met de driehoek gaat er niet komen. Hier blijft het echt bij  :)