Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 20151 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #60 Gepost op: 06 februari 2019, 08:44:13 »
Kunnen ze beter een paar miljoen investeren in het opwaarderen van de lijn naar Zandvoort en het circuit de komende 10 jaar de gevraagde 5 miljoen Euro geven. Hebben we de Formule 1 terug en er nog plezier van ook  ;D

Doe die gekkigheid maar in Assen.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #61 Gepost op: 06 februari 2019, 09:04:39 »
Nee, want dan hebben we daar weer een snelle treinverbinding naar nodig  ;D ;D
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #62 Gepost op: 06 februari 2019, 09:09:15 »
Volgens mij is die verbinding een stuk beter dan naar Zandvoort. Of wil je een HSL van Roermond naar Zandvoort?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #63 Gepost op: 06 februari 2019, 09:57:27 »
Serieus  ???
Stel ik wil vanuit mijn woonplaats (Roermond) naar Groningen of Leeuwarden.
Dan reis ik eerst naar Almere en dan verder naar het noorden.
En dat noem jij een aantrekkelijk alternatief?
Dat noem ik een gigantische omweg. En zeker geen verbetering.
Misschien dat het voor de noordelingen wat sneller reist om in Amsterdam of de randstad te komen m,aar de rest van Nederland heeft hier dus helemaal niets aan.

Kunnen ze beter een paar miljoen investeren in het opwaarderen van de lijn naar Zandvoort en het circuit de komende 10 jaar de gevraagde 5 miljoen Euro geven. Hebben we de Formule 1 terug en er nog plezier van ook  ;D

Vanuit Roermond reis je per trein via Utrecht naar Groningen of Leeuwarden. Reisduur 3 uur en 41 minuten. Een alternatieve route via Nijmegen levert een reisduur op van 4 uur en 29 minuten. Ik kan mij voorstellen dat je niet in Almere gevonden wil worden. De beoogde lijn leidt ook vanuit Roermond tot een snellere reis per OV richting het Noorden.

Kortom ook reizigers vanuit Roermond profiteren van een reistijdverkorting.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #64 Gepost op: 06 februari 2019, 10:08:39 »
Ik kan mij voorstellen dat je niet in Almere gevonden wil worden.
Nou nou... ??? Alsof men in het noorden gevonden wilt worden ;D Maar even iets anders. In dat propaganda artikel in de Telegraaf staat een aardig verhaal, mis alleen de financiële onderbouwing. En een vraag. Werken jullie nu nauw samen met deze lobbyclub?
Groeten Joop, machinist Lls

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #65 Gepost op: 06 februari 2019, 10:11:12 »
Inderdaad is Almere helemaal niet zo ver om, zeker niet als je al vanuit Roermond komt. Kijk maar eens op de kaart. Je gaat toch eerst naar Utrecht. En vanaf Utrecht via Amersfoort - Zwolle naar Groningen of via Almere maakt dan niet echt uit. Zeker als er een echt snelle verbinding tussen Almere en Groningen komt, kan dat juist erg aantrekkelijk zijn.

Het gaat ook niet zo zeer om de afstand, maar om de snelheid van de verbinding.
Stel dat er een HSL tussen Roermond en Den Helder wordt aangelegd (ik noem maar iets geks). En ook een HSL tussen Den Helder en Groningen. Dat is dan niet de kortste verbinding naar Groningen, maar wel de snelste. 
Groet, Wim
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 12:04:50 door Wim Hesselink »
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #66 Gepost op: 06 februari 2019, 10:20:35 »
@ Henk

De tijden zijn veranderd. Er ligt een klimaatakkoord. In het klimaatakkoord is aangegeven dat wij een energietransitie aan dienen te gaan. Diesels en benzineauto's worden afgeschaft ten faveure van elektrische auto's. Het bereik van een elektrische auto is beperkt. Op 1 volle accu haal je geen retourrit richting Randstad.

Door de week is er veel forenzenverkeer tussen het Noorden en de Randstad. Ik heb het een 20-tal jaren dagelijks kunnen ervaren en ik heb de verkeersdrukte zien toenemen.

Het is een bekend gegeven dat de klimaatmaatregelen voor de Noordeling financieel zwaarder uitpakken dan voor de Randstedelingen. Denk bijvoorbeeld aan het plan om een kilometerheffing in te voeren, maar ook aan het zwaarder belasten van brandstoffen. De reisafstanden in het Noorden van Nederland zijn eenvoudig weg langer dan in het midden van Nederland. Een alternatief in de vorm van adequaat OV ontbreekt.

Het gepresenteerde plan gaat uit van het realiseren van 1 intercity vanuit het Noorden naar de Randstad via de Lelylijn. De bestaande lijnen worden toegevoegd aan de regionale concessie. De frequentie op die lijnen worden verhoogd naar 6 stoptreinen per uur. Deze stoptreinen gaan fungeren als feeder voor de intercity. In Heerenveen wordt een crossover platform gerealiseerd. Reizigers uit Assen kunnen in Groningen overstappen op de gereedstaande snelle intercity. In Almere kunnen reizigers overstappen richting Utrecht.

Jij spreekt constant de angst uit dat het Noorden negatieve economische gevolgen zal ondervinden door de aanleg van deze lijn. Die angst deel ik niet. De Franse stad Lille is een voorbeeld van de positieve invloed van het realiseren van een snelle verbinding.

Bedenk ook dat Philips niet voor niets de ontwikkeling van zijn consumentenproducten in Drachten heeft gesitueerd. Naast Philips bevinden zich in Drachten meerdere high tech bedrijven die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor meer dan 90% van het totale innovatiebudget in Friesland.

De A7 is praktisch dagelijks in het nieuws als gevolg van ongevallen en de daaruit voortvloeiende filevorming. Heel veel forenzen hebben te kennen gegeven dat zij liever met de trein reizen. Groningen is bijvoorbeeld vanuit Friesland inmiddels ook een onneembaar bastion als gevolg van de dagelijkse problemen op het Julianaplein.

Een ander aspect betreft de enorme behoefte aan woningen in Nederland. In de Randstad is een behoefte aan ruim 1 miljoen woningen. De impact op het ruimtebeslag van het aantal woningen in relatie tot de beschikbare infrastructuur is enorm.

Door in te zetten op snellere verbindingen vanuit de provincie richting Randstad kun je de druk op de Randstad verminderen. Per saldo leidt dat ook tot een betere kwaliteit van leven. Of zie jij het zitten om met mooi weer in de file aan te sluiten richting Zandvoort om aan het eind van de dag erachter te komen dat je het strand niet hebt bereikt?

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #67 Gepost op: 06 februari 2019, 10:25:13 »
Nou nou... ??? Alsof men in het noorden gevonden wilt worden ;D Maar even iets anders. In dat propaganda artikel in de Telegraaf staat een aardig verhaal, mis alleen de financiële onderbouwing. En een vraag. Werken jullie nu nauw samen met deze lobbyclub?

De ideeën van deze lobbyclub, die geleid wordt door de heer Menno van der Veen ondersteun ik niet.

In hun visie wordt er in een weiland in Weststellingwerf een station gerealiseerd die zij Heerenveen Zuid noemen. Tevens hebben zij een station gepland op een industrieterrein in Emmeloord, ver van de bewoonde wereld.

Tenslotte gaan zij uit van 1 intercity per uur vanuit Leeuwarden over de Lelylijn en 1 intercity per uur vanuit Groningen over deze lijn.

Het credo van de heer Van der Veen is Leeuwarden first.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2020, 19:45:34 door Bert van Gelder. Reden: Aanpassing nick name »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #68 Gepost op: 06 februari 2019, 10:34:31 »
Je geeft geen antwoord op de vraag om welke mensen het nu precies gaat.
Het aantal forenzen vanuit het Noorden is beperkt en zal ook met een snellere trein beperkt blijven. Je bent pakweg een half uur eerder in Almere, maar dan heb je slechts de meest noordelijke uitloper van de Randstad bereikt. Daarna begint het pas. Het zal altijd te lang duren voor de doorsnee forens.

Reis vaak genoeg naar en van het Noorden om te weten dat de problemen in en nabij de Randstad zitten. Dan heeft het weinig zin om de verbinding Groningen-Almere te versnellen. Ook de noorderling die naar de Randstad wil heeft het meeste baat bij verbetering (is niet alleen versnelling) van het vervoer in en nabij de Randstad. Dan vind ik de gedachten die het ministerie heeft ontwikkeld (zie eerder link) toch echt beter. De meest Noordelijke uitloper voor de verbetering is dan Zwolle. Ik vind dat logisch, ook voor het verdere Noorden levert dat per geïnvesteerde euro het meeste op.

Volgens mij is het doodzonde om opnieuw jaren energie in de ZZL te steken. Dat de Randstad en de rest van Nederland hiermee zouden zijn geholpen, is een gezocht argument. Dat de wereld zo is veranderd, is een gezocht argument. De klimaatdoelen komen echt geen stap dichterbij door mensen nodeloos over grotere afstanden te laten reizen.
« Laatst bewerkt op: 06 februari 2019, 11:35:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #69 Gepost op: 06 februari 2019, 10:43:05 »
Ten noorden van Zwolle zijn de werkzaamheden gestart voor verbeteringen.  (y) (y) Knooppunt Meppel mag wel wat opgeknapt worden, en de lijn naar Steenwijk een upgrade krijgen. Kan nog wel even doorgaan met wat ik graag zou zien, maar dat heeft verder geen nut ;)
Groeten Joop, machinist Lls

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #70 Gepost op: 06 februari 2019, 11:36:52 »
@ Henk,

Jij kent de problemen in het Noorden niet. De problemen in de spits strekken zich uit op het wegvak A7 Joure - Groningen en op de A6 vanaf Lelystad richting Muiderberg en verder. Er zijn derhalve in het wegverkeer 2 knelpunten te herkennen die leiden tot een enorme vertraging. Verleden week maandag duurde een reis vanuit Drachten naar Delft 5 uur met de auto. Vertrek 5.00 uur. Aankomst 10.00 uur.

In verband met cursus de afgelopen maanden iedere vrijdag met de trein de reis gemaakt naar Utrecht. In de spits overvolle treinen vanuit het Noorden naar de Randstad. Tijdens de spits ook overvolle wegen. Veel van mijn oud collega's uit het Noorden van Nederland die twee tot drie keer per week in Amsterdam Zuidoost werken opteren het liefst voor de trein als vervoermiddel. Echter de reistijd is een aantal jaren geleden via het huidige spoor met 20 minuten toegenomen doordat station Duivendrecht niet meer als stopplaats fungeert, maar station Amsterdam WTC zuid.

De auto is door de toegenomen congestie in de Randstad voor een Noorderling feitelijk geen alternatief meer om de Randstad per auto te bezoeken. Zie ook de forse toename van de parkeertarieven in o.a. Amsterdam. Het grote pijnpunt is echter dat de trein geen alternatief is voor de Noorderling in de huidige setting.

Feitelijk lost de Lelylijn de pijnpunten qua bereikbaarheid van zowel Groningen als de Randstad op voor zowel de forenzen als de individuele reizigers die zo nu en dan de Randstad als Groningen bezoeken. Bijkomend voordeel is dat het Noorden eindelijke van de navelstreng tussen Zwolle en Meppel af is. Ik heb het meerdere malen mogen ervaren dat dit tracé eruit lag. Gevolg dringen om in de vervangende bus te komen en een extra reistijd van 1 uur.

Een ander aspect is dat de route door de polder vanuit Leeuwarden 60 kilometer korter is dan via Zwolle.

En Pier Eringa heeft ook al aangegeven dat dit alternatief een nieuwe vervoersvraag creëert, doordat onontsloten gebieden per spoor eindelijk worden ontsloten.

Een onderdeel van het plan is ook het realiseren van een bi-modaal overslagcentrum, waardoor er behoorlijk wat vrachtvervoer van de weg kan. De centrale ligging van het Noorden tussen de havenbekkens van Bremen/Hamburg en Amsterdam/Rotterdam kan hierbij qua economische ontwikkeling worden benut.

En een ander aspect is de huisvesting in de Randstad. Er is schrijnend woningtekort en de Overheid slaagt er niet in om dit woningtekort op te lossen. Het Noorden kan een prima rol vervullen om het spanningsveld op het gebied van de huisvesting in de Randstad te verlichten. Of je nu met de tram/metro/bus/trein in de Randstad een uur onderweg bent naar je werk of vanuit culturele hart van Europa 2018 in een uurtje per trein.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #71 Gepost op: 06 februari 2019, 12:03:47 »
Serieus  ???
Stel ik wil vanuit mijn woonplaats (Roermond) naar Groningen of Leeuwarden.
Dan reis ik eerst naar Almere en dan verder naar het noorden.
En dat noem jij een aantrekkelijk alternatief?
Dat noem ik een gigantische omweg. En zeker geen verbetering.
Misschien dat het voor de noordelingen wat sneller reist om in Amsterdam of de randstad te komen m,aar de rest van Nederland heeft hier dus helemaal niets aan.

Kunnen ze beter een paar miljoen investeren in het opwaarderen van de lijn naar Zandvoort en het circuit de komende 10 jaar de gevraagde 5 miljoen Euro geven. Hebben we de Formule 1 terug en er nog plezier van ook  ;D
Of het een omweg is, is uiteindelijk niet zo belangrijk, als je op die manier de kortste reistijd kan behalen is dat prima toch?

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #72 Gepost op: 06 februari 2019, 12:27:42 »
Voorwaarde is dat u gebruikmaakt van de optimale reisroute zoals aangegeven in de NS reisplanner of Reisplanner Xtra App, zonder gebruik te maken van de mogelijkheid van een via station.

Uit reisregels NS. Wat is de optimale reisroute: de kortste of de snelste?

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #73 Gepost op: 06 februari 2019, 13:01:21 »
Dat bedoel ik dus met gelegenheidsargumenten. Eerst ging het over de nieuwe wereld en het klimaatbeleid. Nu weer over extra vervoerstromen en langere reisafstanden voor forenzen.

En Pier Eringa heeft ook al aangegeven dat dit alternatief een nieuwe vervoersvraag creëert, doordat onontsloten gebieden per spoor eindelijk worden ontsloten.

En een ander aspect is de huisvesting in de Randstad. Er is schrijnend woningtekort en de Overheid slaagt er niet in om dit woningtekort op te lossen. Het Noorden kan een prima rol vervullen om het spanningsveld op het gebied van de huisvesting in de Randstad te verlichten. Of je nu met de tram/metro/bus/trein in de Randstad een uur onderweg bent naar je werk of vanuit culturele hart van Europa 2018 in een uurtje per trein.

Waar ben je dan na een uurtje vanaf je huisadres met die ZZL, sorry LL? Vast niet waar je moet zijn en zeker niet in Delft.
Huisvestingsproblemen en andere congestie los je niet 200 km verderop op. Dat doe je zo dichtbij mogelijk zonder extra vervoersstromen te creëren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #74 Gepost op: 06 februari 2019, 13:03:26 »
De optimale route is de route die de Reisplanner aangeeft. Volgens mij is dat meestal ook de snelste. Maar er zijn alternatieven. Als ik van Middelburg naar Utrecht reis stuurt de Reisplanner me over Rotterdam. Maar ik kan ook zonder problemen over 's Hertogenbosch reizen. Is vrijwel even snel, kost alleen een extra overstap.