Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 01:44:43
Messing bouwverslag Ferro Suisse B2281 door roadster36
Vandaag om 01:27:42
Old England door sdz1976
Vandaag om 00:15:26
Halling aandrijftechniek catalogus. door Duikeend
Vandaag om 00:09:22
Analoge trafo's als voeding in een digitale Märklin-baan door Te 2/2
Vandaag om 00:04:38
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:02:58
Projekt 083-338 door hervé
30 maart 2020, 23:50:19
Digikeijs DR4018, bij schakelen valt spanning op baan weg, knippert verlichting door Timo
30 maart 2020, 23:41:11
Albulabahn in H0m door mwdb
30 maart 2020, 23:41:01
Baanbouw Bosje77 door AndréDev
30 maart 2020, 23:40:28
NS DE-5 op basis van Lima Mat'46. door Hendrik Jan
30 maart 2020, 23:33:22
EifelBurgenBahn door marctrein
30 maart 2020, 23:20:10
Verslagje Lima ICIII KLM koploper digitaal maken. door hvyfuji
30 maart 2020, 23:13:05
Rivarossi 1300 schokt door KNed
30 maart 2020, 23:11:39
Nieuw in de winkel! door KNed
30 maart 2020, 23:04:26
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
30 maart 2020, 22:57:27
Baanplan La Vie de la Reine - H0 Fleischmann profi door mwdb
30 maart 2020, 22:37:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Romavami
30 maart 2020, 22:13:52
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
30 maart 2020, 22:12:02
Roco BR 41-018 Tender wormtandwiel onderdeel niet te vinden bij Roco site door Freddy
30 maart 2020, 22:08:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
30 maart 2020, 22:00:59
Trix Express 2280, wie herkent deze details? door eezacque
30 maart 2020, 21:52:41
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Daniels
30 maart 2020, 21:52:16
Een tussendoortje in 1:48 door Scratchbuilt
30 maart 2020, 21:43:06
Aansluiten verkeerslichten door Klaas Zondervan
30 maart 2020, 21:32:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
30 maart 2020, 21:10:59
63410 via iTrain en z21 licht laten schakelen? door Harry de kaste
30 maart 2020, 21:10:22
BNLS trammodule: “Jewels of the HTM” door Tulpendaal
30 maart 2020, 21:08:29
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door sdz1976
30 maart 2020, 21:07:50
Probleem Digirails 2400 V5.0 en 2426 door Gerke
30 maart 2020, 20:52:54
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 9958 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18490
    • Pagina van klaas
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #30 Gepost op: 25 januari 2019, 19:38:56 »
Wat is een "nachtgat"?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

LMX

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #31 Gepost op: 25 januari 2019, 19:49:16 »
Oehhh, spannend hoor :P ‘s nachts past natuurlijk alles (behalve op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan is er na 01:00 uur geen treindienst meer mogelijk I.v.m nachtgat) Waar ik vooral benieuwd naar ben is, wat de omwonenden er van vinden als die trein met 160km/h door het stationnetje van Lelystad dendert. Met 140 geeft het al een bak kolere herrie ;D

'S nachts rijden er toch nogsteeds gewoon goederentreinen na 1 uur?
-Maxim

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1835
  • Bnlx treinendokter.
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #32 Gepost op: 25 januari 2019, 22:47:27 »
Ik zou de geraniums ook maar alvast vast zetten in Assen. ("In het concert des levens is Drente één maat rust")

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2019, 00:43:40 »
'S nachts rijden er toch nogsteeds gewoon goederentreinen na 1 uur?
Bedoeld zal worden het gat in het reizigers verkeer tussen de laatste en eerste trein.

Daarnaast is goederenvervoer naar het noorden van het land nou niet bepaald een booming business dat er in de nacht tig treinen rijden hoor ;p

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2019, 04:44:14 »
Wat is een "nachtgat"?
Tijdstip dat de Hanzelijn en Flevolijn dicht zit i.v.m werkzaamheden. (Tussen 01:00 en 04:30)

@LMX Die zullen vast wel ergens rijden, alleen niet over de Hanzelijn en Flevolijn
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #35 Gepost op: 02 februari 2019, 08:23:56 »
NS: nachtproef met snelle intercity geslaagd, trein reed 163 km/u
 
De proefrit van de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag is zonder problemen verlopen. Volgens plan kwam de trein om 02.23 uur in Den Haag aan. De rit tussen beide steden duurde 2 uur en 21 minuten, een kwartier korter dan normaal.
Om sneller te kunnen rijden, werden de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal overgeslagen.
In de trein zaten ongeveer honderd testreizigers. "Bij aankomst in Den Haag was het feest", zegt een woordvoerster van de NS.
Aanpassingen nodig
Met de test wilden de spoorwegen bekijken welke aanpassingen nodig zijn aan onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity's sneller te kunnen laten rijden. Op de Hanzelijn moest worden overgeschakeld op een ander beveiligingssysteem en dat ging zonder problemen.
Het doel is om binnen enkele jaren snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad. Niet alle provinciale bestuurders zijn daar blij mee. "Als je de regio Noord-Nederland beter wil aansluiten op de Randstad, kun je Assen niet opeens overslaan", zegt de Drentse gedeputeerde Henk Brink.

Bron: Www.nos.nl en in kortere vorm Nos Teletekst
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 10:10:50 door VAM65 »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1233
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #36 Gepost op: 02 februari 2019, 09:25:21 »
Misschien wel zo netjes om aan bronvermelding te doen, VAM65  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 3a/3b" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2351
  • Nederland 3a/3b in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #37 Gepost op: 02 februari 2019, 10:41:32 »
Gedaan  ;D

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #38 Gepost op: 05 februari 2019, 10:29:36 »
In de Telegraaf wordt vandaag een pleidooi gehouden voor het realiseren van de Lelylijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3110356/een-uur-tijdwinst-met-de-lelylijn

Het plan is voorgelegd aan ProRail en deze staat positief tegenover de onderliggende visie. De NS houdt vast aan bestaande afspraken. Arriva is inmiddels benaderd om de exploitatie van deze lijn voor zijn rekening te nemen.

Op 1 maart vindt er een symposium plaats in Emmeloord, waarbij politiek, bedrijfsleven en experts aanwezig zijn om.

Persoonlijk zie ik uit naar dit symposium en ik verwacht dat ik hieraan een nuttige bijdrage kan leveren als initiator van de onderliggende visie om te komen tot de Lelylijn.

Grtz,

Wil

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3049
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #39 Gepost op: 05 februari 2019, 11:48:29 »
In de Telegraaf wordt vandaag een pleidooi gehouden voor het realiseren van de Lelylijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3110356/een-uur-tijdwinst-met-de-lelylijn

Het plan is voorgelegd aan ProRail en deze staat positief tegenover de onderliggende visie. De NS houdt vast aan bestaande afspraken. Arriva is inmiddels benaderd om de exploitatie van deze lijn voor zijn rekening te nemen.

Aah ja, aanbesteden slaan we spontaan maar over, volgens mij werkt dat zo niet helemaal...

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #40 Gepost op: 05 februari 2019, 12:28:45 »
Beste Thom,

Het is niet een kwestie van aanbesteden in deze. Het is een kwestie van kenbaar maken dat je de bereidheid hebt om de lijn te gaan exploiteren.

De NS heeft te kennen gegeven dat zij niets zien in de plannen en onverkort vasthouden aan het bestaande spoornetwerk. Die instelling hadden zij ook rondom de millenniumwissel. Destijds hebben zij aangegeven dat zij liever af waren van de verbindingen met het Noorden van Nederland en zich liefste richten op het kernnet in de Randstad.

Na een kleine 20 jaar huldigen zij nog steeds dit standpunt gelet op de gedane uitspraken in de Telegraaf.

Deze opstelling biedt andere partijen de kans om hun interesse in de exploitatie kenbaar te maken. In deze onderhavige casus zou door de opstelling van de NS het zomaar kunnen zijn dat andere partijen snelle verbindingen gaan exploiteren in Nederland.

Wat dat betreft respecteer ik de opvatting van de NS. Het spreekt voor zich dat zij geen recht van spreken hebben als een andere partij instapt.

Overigens merk ik op dat Arriva in het verleden al eens haar ambitie op dit gebied kenbaar heeft gemaakt.

Grtz,

Wil

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
  • ZWOLLE
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #41 Gepost op: 05 februari 2019, 12:54:16 »
En waar haalt Arriva de geldelijke middelen vandaan om deze lijn te exploiteren? Het is algemeen bekend dat Arriva Nederland in de verkoop staat en dat zij bij gratie(geldelijke injectie) van de Provincie in het Noorden mogen en kunnen rijden vanwege de lopende concessie. Het publiek klaagt al jaren steen en been vanwege de slechte service en inzet van treinen op die lijnen maar dat komt niet naar buiten want dat is negatief en wordt tegen gehouden door hun directeur die alleen goed nieuws naar buiten brengt omdat hij vriendjes heeft bij diverse kranten(Telegraaf)
Grt, Ronald.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #42 Gepost op: 05 februari 2019, 12:59:20 »
DBAG?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 18766
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #43 Gepost op: 05 februari 2019, 13:08:10 »
Oh ja, staatssteun.  ;D

NS houdt vast aan afspraken met de Noordelijke provincies zo lang er geen kijk is op die nieuwe lijn. Zodra die provincies wel een nieuwe lijn regelen en dus wat anders willen, raakt NS heus wel geïnteresseerd.

En verder denk ik dat een dergelijke lijn meer problemen voor de Randstad oplost dan voor het Noorden. Snellere verbindingen zorgen ervoor dat bedrijvigheid zich nog meer kan verplaatsen naar economische zwaartepunten. Dat is in ieder geval de vuistregel.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 15:22:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #44 Gepost op: 05 februari 2019, 15:44:07 »
Vanuit het Noorden is de Randstad een onneembaar bastion geworden. Probeer door de week maar vanuit het Noorden naar bijvoorbeeld Delft te rijden. De ervaring leert dat je 5 uur enkele reis onderweg bent met de auto.

Het huidige OV is voor een dergelijke reis niet toereikend, omdat deze je niet staat stelt om tijdig op de afspraak te komen.

ProRail heeft te kennen gegeven dat zij achter de visie staan van de Lelylijn. En de Lelylijn is een onderdeel van een integrale OV visie voor het noorden van Nederland.

En zeg nu zelf als je mag kiezen. Voor 3 miljard euro investeren in de verbreding van de A7 tussen Groningen - Joure en het verkorten van de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden met een kwartier reistijdwinst middels 1 rit in de ochtend en 1 in de avond tegen een investeringssom van € 2.6 miljard (bron Provincie Friesland). Of investeren in de Lelylijn met een investeringsbedrag van € 2.8 miljard en 72/108 intercity's per dag met een reistijdreductie van 1  uur tussen de Randstad en het Noorden.

Dat is op dit moment de feitelijke discussie.

Er zijn overigens nog andere maatschappelijke overwegingen die aan de visie ten grondslag liggen. Het visie document is door meerdere partijen kritisch bekeken, maar het is de partijen niet gelukt om argumenten te vinden om de visie onderuit te halen.