Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Old England door sdz1976
Vandaag om 01:16:04
Pola Maxi spoor naar Staatsspoor 626 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:07:01
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door mwdb
Vandaag om 00:38:05
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door mwdb
Vandaag om 00:31:34
Raadplaatje door Ruben1990
23 oktober 2020, 23:46:45
LGB-tuinbaan, gezocht: foto's en/of ontwerpen. door Kvdmodelspoor
23 oktober 2020, 23:40:17
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Quinzeedied
23 oktober 2020, 23:30:07
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Focus2
23 oktober 2020, 23:23:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:16:54
Nieuwe datum Nederlandse Modelspoordagen Rijswijk, 24-26 sept. ‘21 door Hendrik Jan
23 oktober 2020, 23:14:25
Model van vrachtauto van Technische Unie door adrievanst
23 oktober 2020, 23:11:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
23 oktober 2020, 22:56:23
Keuzeschakelaar digitaal/analoog door eitreb
23 oktober 2020, 22:02:12
Minimale lengte terugmeldsectie door RBlok
23 oktober 2020, 21:38:56
Modelbouwwedstrijd op TV. door W. Thomas
23 oktober 2020, 21:38:27
Projekt 083-338 door Huup
23 oktober 2020, 21:21:09
Eerste H0, Marklin M-rail modelbaan door stefaninnermind
23 oktober 2020, 20:53:59
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door Duvel
23 oktober 2020, 20:42:52
Gezocht: kleine trekveertjes, 6mm, diameter 3mm? door Bahn-AG
23 oktober 2020, 20:29:19
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal door KNed
23 oktober 2020, 20:23:14
Paul's model train stuff door Paul's model train stuff
23 oktober 2020, 20:22:53
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
23 oktober 2020, 20:13:38
Overstappen op digitaal door meino
23 oktober 2020, 20:13:29
Roco E50 H0 met ESU LokPilot V4.0 na enige tijd rijden onbestuurbaar door Ben
23 oktober 2020, 20:01:07
De Hef in N schaal... door ATB
23 oktober 2020, 19:55:31
Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:48:40
Wie herkent deze decoder? door Klaas Zondervan
23 oktober 2020, 19:41:36
Een nieuw begin in 0 door arnout
23 oktober 2020, 19:33:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
23 oktober 2020, 19:15:01
Den Zoeterdam 1/87 H0 366x110 door Falcon10
23 oktober 2020, 19:14:12
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 11388 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19715
    • Pagina van klaas
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #30 Gepost op: 25 januari 2019, 19:38:56 »
Wat is een "nachtgat"?
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

LMX

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #31 Gepost op: 25 januari 2019, 19:49:16 »
Oehhh, spannend hoor :P ‘s nachts past natuurlijk alles (behalve op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan is er na 01:00 uur geen treindienst meer mogelijk I.v.m nachtgat) Waar ik vooral benieuwd naar ben is, wat de omwonenden er van vinden als die trein met 160km/h door het stationnetje van Lelystad dendert. Met 140 geeft het al een bak kolere herrie ;D

'S nachts rijden er toch nogsteeds gewoon goederentreinen na 1 uur?
-Maxim

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1901
  • Bnlx treinendokter.
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #32 Gepost op: 25 januari 2019, 22:47:27 »
Ik zou de geraniums ook maar alvast vast zetten in Assen. ("In het concert des levens is Drente één maat rust")

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3209
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2019, 00:43:40 »
'S nachts rijden er toch nogsteeds gewoon goederentreinen na 1 uur?
Bedoeld zal worden het gat in het reizigers verkeer tussen de laatste en eerste trein.

Daarnaast is goederenvervoer naar het noorden van het land nou niet bepaald een booming business dat er in de nacht tig treinen rijden hoor ;p

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1294
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2019, 04:44:14 »
Wat is een "nachtgat"?
Tijdstip dat de Hanzelijn en Flevolijn dicht zit i.v.m werkzaamheden. (Tussen 01:00 en 04:30)

@LMX Die zullen vast wel ergens rijden, alleen niet over de Hanzelijn en Flevolijn
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #35 Gepost op: 02 februari 2019, 08:23:56 »
NS: nachtproef met snelle intercity geslaagd, trein reed 163 km/u
 
De proefrit van de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag is zonder problemen verlopen. Volgens plan kwam de trein om 02.23 uur in Den Haag aan. De rit tussen beide steden duurde 2 uur en 21 minuten, een kwartier korter dan normaal.
Om sneller te kunnen rijden, werden de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal overgeslagen.
In de trein zaten ongeveer honderd testreizigers. "Bij aankomst in Den Haag was het feest", zegt een woordvoerster van de NS.
Aanpassingen nodig
Met de test wilden de spoorwegen bekijken welke aanpassingen nodig zijn aan onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity's sneller te kunnen laten rijden. Op de Hanzelijn moest worden overgeschakeld op een ander beveiligingssysteem en dat ging zonder problemen.
Het doel is om binnen enkele jaren snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad. Niet alle provinciale bestuurders zijn daar blij mee. "Als je de regio Noord-Nederland beter wil aansluiten op de Randstad, kun je Assen niet opeens overslaan", zegt de Drentse gedeputeerde Henk Brink.

Bron: Www.nos.nl en in kortere vorm Nos Teletekst
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 10:10:50 door VAM65 »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1294
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #36 Gepost op: 02 februari 2019, 09:25:21 »
Misschien wel zo netjes om aan bronvermelding te doen, VAM65  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2700
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #37 Gepost op: 02 februari 2019, 10:41:32 »
Gedaan  ;D

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #38 Gepost op: 05 februari 2019, 10:29:36 »
In de Telegraaf wordt vandaag een pleidooi gehouden voor het realiseren van de Lelylijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3110356/een-uur-tijdwinst-met-de-lelylijn

Het plan is voorgelegd aan ProRail en deze staat positief tegenover de onderliggende visie. De NS houdt vast aan bestaande afspraken. Arriva is inmiddels benaderd om de exploitatie van deze lijn voor zijn rekening te nemen.

Op 1 maart vindt er een symposium plaats in Emmeloord, waarbij politiek, bedrijfsleven en experts aanwezig zijn om.

Persoonlijk zie ik uit naar dit symposium en ik verwacht dat ik hieraan een nuttige bijdrage kan leveren als initiator van de onderliggende visie om te komen tot de Lelylijn.

Grtz,

Wil

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3209
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #39 Gepost op: 05 februari 2019, 11:48:29 »
In de Telegraaf wordt vandaag een pleidooi gehouden voor het realiseren van de Lelylijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3110356/een-uur-tijdwinst-met-de-lelylijn

Het plan is voorgelegd aan ProRail en deze staat positief tegenover de onderliggende visie. De NS houdt vast aan bestaande afspraken. Arriva is inmiddels benaderd om de exploitatie van deze lijn voor zijn rekening te nemen.

Aah ja, aanbesteden slaan we spontaan maar over, volgens mij werkt dat zo niet helemaal...

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #40 Gepost op: 05 februari 2019, 12:28:45 »
Beste Thom,

Het is niet een kwestie van aanbesteden in deze. Het is een kwestie van kenbaar maken dat je de bereidheid hebt om de lijn te gaan exploiteren.

De NS heeft te kennen gegeven dat zij niets zien in de plannen en onverkort vasthouden aan het bestaande spoornetwerk. Die instelling hadden zij ook rondom de millenniumwissel. Destijds hebben zij aangegeven dat zij liever af waren van de verbindingen met het Noorden van Nederland en zich liefste richten op het kernnet in de Randstad.

Na een kleine 20 jaar huldigen zij nog steeds dit standpunt gelet op de gedane uitspraken in de Telegraaf.

Deze opstelling biedt andere partijen de kans om hun interesse in de exploitatie kenbaar te maken. In deze onderhavige casus zou door de opstelling van de NS het zomaar kunnen zijn dat andere partijen snelle verbindingen gaan exploiteren in Nederland.

Wat dat betreft respecteer ik de opvatting van de NS. Het spreekt voor zich dat zij geen recht van spreken hebben als een andere partij instapt.

Overigens merk ik op dat Arriva in het verleden al eens haar ambitie op dit gebied kenbaar heeft gemaakt.

Grtz,

Wil

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • ZWOLLE
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #41 Gepost op: 05 februari 2019, 12:54:16 »
En waar haalt Arriva de geldelijke middelen vandaan om deze lijn te exploiteren? Het is algemeen bekend dat Arriva Nederland in de verkoop staat en dat zij bij gratie(geldelijke injectie) van de Provincie in het Noorden mogen en kunnen rijden vanwege de lopende concessie. Het publiek klaagt al jaren steen en been vanwege de slechte service en inzet van treinen op die lijnen maar dat komt niet naar buiten want dat is negatief en wordt tegen gehouden door hun directeur die alleen goed nieuws naar buiten brengt omdat hij vriendjes heeft bij diverse kranten(Telegraaf)
Grt, Ronald.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6072
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #42 Gepost op: 05 februari 2019, 12:59:20 »
DBAG?
Stupidity is the basic building block of the universe
-Frank Zappa

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19302
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #43 Gepost op: 05 februari 2019, 13:08:10 »
Oh ja, staatssteun.  ;D

NS houdt vast aan afspraken met de Noordelijke provincies zo lang er geen kijk is op die nieuwe lijn. Zodra die provincies wel een nieuwe lijn regelen en dus wat anders willen, raakt NS heus wel geïnteresseerd.

En verder denk ik dat een dergelijke lijn meer problemen voor de Randstad oplost dan voor het Noorden. Snellere verbindingen zorgen ervoor dat bedrijvigheid zich nog meer kan verplaatsen naar economische zwaartepunten. Dat is in ieder geval de vuistregel.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 15:22:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #44 Gepost op: 05 februari 2019, 15:44:07 »
Vanuit het Noorden is de Randstad een onneembaar bastion geworden. Probeer door de week maar vanuit het Noorden naar bijvoorbeeld Delft te rijden. De ervaring leert dat je 5 uur enkele reis onderweg bent met de auto.

Het huidige OV is voor een dergelijke reis niet toereikend, omdat deze je niet staat stelt om tijdig op de afspraak te komen.

ProRail heeft te kennen gegeven dat zij achter de visie staan van de Lelylijn. En de Lelylijn is een onderdeel van een integrale OV visie voor het noorden van Nederland.

En zeg nu zelf als je mag kiezen. Voor 3 miljard euro investeren in de verbreding van de A7 tussen Groningen - Joure en het verkorten van de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden met een kwartier reistijdwinst middels 1 rit in de ochtend en 1 in de avond tegen een investeringssom van € 2.6 miljard (bron Provincie Friesland). Of investeren in de Lelylijn met een investeringsbedrag van € 2.8 miljard en 72/108 intercity's per dag met een reistijdreductie van 1  uur tussen de Randstad en het Noorden.

Dat is op dit moment de feitelijke discussie.

Er zijn overigens nog andere maatschappelijke overwegingen die aan de visie ten grondslag liggen. Het visie document is door meerdere partijen kritisch bekeken, maar het is de partijen niet gelukt om argumenten te vinden om de visie onderuit te halen.