Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
Stationsplein Baden Baden door Dion
18 april 2024, 19:04:45
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen  (gelezen 20285 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #30 Gepost op: 25 januari 2019, 19:38:56 »
Wat is een "nachtgat"?

LMX

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #31 Gepost op: 25 januari 2019, 19:49:16 »
Oehhh, spannend hoor :P ‘s nachts past natuurlijk alles (behalve op dinsdag, woensdag en donderdag. Dan is er na 01:00 uur geen treindienst meer mogelijk I.v.m nachtgat) Waar ik vooral benieuwd naar ben is, wat de omwonenden er van vinden als die trein met 160km/h door het stationnetje van Lelystad dendert. Met 140 geeft het al een bak kolere herrie ;D

'S nachts rijden er toch nogsteeds gewoon goederentreinen na 1 uur?
-Maxim

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #32 Gepost op: 25 januari 2019, 22:47:27 »
Ik zou de geraniums ook maar alvast vast zetten in Assen. ("In het concert des levens is Drente één maat rust")

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2019, 00:43:40 »
'S nachts rijden er toch nogsteeds gewoon goederentreinen na 1 uur?
Bedoeld zal worden het gat in het reizigers verkeer tussen de laatste en eerste trein.

Daarnaast is goederenvervoer naar het noorden van het land nou niet bepaald een booming business dat er in de nacht tig treinen rijden hoor ;p

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2019, 04:44:14 »
Wat is een "nachtgat"?
Tijdstip dat de Hanzelijn en Flevolijn dicht zit i.v.m werkzaamheden. (Tussen 01:00 en 04:30)

@LMX Die zullen vast wel ergens rijden, alleen niet over de Hanzelijn en Flevolijn
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4141
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #35 Gepost op: 02 februari 2019, 08:23:56 »
NS: nachtproef met snelle intercity geslaagd, trein reed 163 km/u
 
De proefrit van de snellere intercity tussen Groningen en Den Haag is zonder problemen verlopen. Volgens plan kwam de trein om 02.23 uur in Den Haag aan. De rit tussen beide steden duurde 2 uur en 21 minuten, een kwartier korter dan normaal.
Om sneller te kunnen rijden, werden de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal overgeslagen.
In de trein zaten ongeveer honderd testreizigers. "Bij aankomst in Den Haag was het feest", zegt een woordvoerster van de NS.
Aanpassingen nodig
Met de test wilden de spoorwegen bekijken welke aanpassingen nodig zijn aan onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling om intercity's sneller te kunnen laten rijden. Op de Hanzelijn moest worden overgeschakeld op een ander beveiligingssysteem en dat ging zonder problemen.
Het doel is om binnen enkele jaren snellere treinen in te zetten tussen Groningen en de Randstad. Niet alle provinciale bestuurders zijn daar blij mee. "Als je de regio Noord-Nederland beter wil aansluiten op de Randstad, kun je Assen niet opeens overslaan", zegt de Drentse gedeputeerde Henk Brink.

Bron: Www.nos.nl en in kortere vorm Nos Teletekst
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2019, 10:10:50 door VAM65 »

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #36 Gepost op: 02 februari 2019, 09:25:21 »
Misschien wel zo netjes om aan bronvermelding te doen, VAM65  ;)
Groeten Joop, machinist Lls

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4141
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #37 Gepost op: 02 februari 2019, 10:41:32 »
Gedaan  ;D

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #38 Gepost op: 05 februari 2019, 10:29:36 »
In de Telegraaf wordt vandaag een pleidooi gehouden voor het realiseren van de Lelylijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3110356/een-uur-tijdwinst-met-de-lelylijn

Het plan is voorgelegd aan ProRail en deze staat positief tegenover de onderliggende visie. De NS houdt vast aan bestaande afspraken. Arriva is inmiddels benaderd om de exploitatie van deze lijn voor zijn rekening te nemen.

Op 1 maart vindt er een symposium plaats in Emmeloord, waarbij politiek, bedrijfsleven en experts aanwezig zijn om.

Persoonlijk zie ik uit naar dit symposium en ik verwacht dat ik hieraan een nuttige bijdrage kan leveren als initiator van de onderliggende visie om te komen tot de Lelylijn.

Grtz,

Wil

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #39 Gepost op: 05 februari 2019, 11:48:29 »
In de Telegraaf wordt vandaag een pleidooi gehouden voor het realiseren van de Lelylijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3110356/een-uur-tijdwinst-met-de-lelylijn

Het plan is voorgelegd aan ProRail en deze staat positief tegenover de onderliggende visie. De NS houdt vast aan bestaande afspraken. Arriva is inmiddels benaderd om de exploitatie van deze lijn voor zijn rekening te nemen.

Aah ja, aanbesteden slaan we spontaan maar over, volgens mij werkt dat zo niet helemaal...

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #40 Gepost op: 05 februari 2019, 12:28:45 »
Beste Thom,

Het is niet een kwestie van aanbesteden in deze. Het is een kwestie van kenbaar maken dat je de bereidheid hebt om de lijn te gaan exploiteren.

De NS heeft te kennen gegeven dat zij niets zien in de plannen en onverkort vasthouden aan het bestaande spoornetwerk. Die instelling hadden zij ook rondom de millenniumwissel. Destijds hebben zij aangegeven dat zij liever af waren van de verbindingen met het Noorden van Nederland en zich liefste richten op het kernnet in de Randstad.

Na een kleine 20 jaar huldigen zij nog steeds dit standpunt gelet op de gedane uitspraken in de Telegraaf.

Deze opstelling biedt andere partijen de kans om hun interesse in de exploitatie kenbaar te maken. In deze onderhavige casus zou door de opstelling van de NS het zomaar kunnen zijn dat andere partijen snelle verbindingen gaan exploiteren in Nederland.

Wat dat betreft respecteer ik de opvatting van de NS. Het spreekt voor zich dat zij geen recht van spreken hebben als een andere partij instapt.

Overigens merk ik op dat Arriva in het verleden al eens haar ambitie op dit gebied kenbaar heeft gemaakt.

Grtz,

Wil

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Duitsland TP III
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #41 Gepost op: 05 februari 2019, 12:54:16 »
En waar haalt Arriva de geldelijke middelen vandaan om deze lijn te exploiteren? Het is algemeen bekend dat Arriva Nederland in de verkoop staat en dat zij bij gratie(geldelijke injectie) van de Provincie in het Noorden mogen en kunnen rijden vanwege de lopende concessie. Het publiek klaagt al jaren steen en been vanwege de slechte service en inzet van treinen op die lijnen maar dat komt niet naar buiten want dat is negatief en wordt tegen gehouden door hun directeur die alleen goed nieuws naar buiten brengt omdat hij vriendjes heeft bij diverse kranten(Telegraaf)
Grt, Ronald.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #42 Gepost op: 05 februari 2019, 12:59:20 »
DBAG?
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #43 Gepost op: 05 februari 2019, 13:08:10 »
Oh ja, staatssteun.  ;D

NS houdt vast aan afspraken met de Noordelijke provincies zo lang er geen kijk is op die nieuwe lijn. Zodra die provincies wel een nieuwe lijn regelen en dus wat anders willen, raakt NS heus wel geïnteresseerd.

En verder denk ik dat een dergelijke lijn meer problemen voor de Randstad oplost dan voor het Noorden. Snellere verbindingen zorgen ervoor dat bedrijvigheid zich nog meer kan verplaatsen naar economische zwaartepunten. Dat is in ieder geval de vuistregel.
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 15:22:10 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RodeDuivel

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
Re: NS test snellere verbinding tussen Amsterdam en Groningen
« Reactie #44 Gepost op: 05 februari 2019, 15:44:07 »
Vanuit het Noorden is de Randstad een onneembaar bastion geworden. Probeer door de week maar vanuit het Noorden naar bijvoorbeeld Delft te rijden. De ervaring leert dat je 5 uur enkele reis onderweg bent met de auto.

Het huidige OV is voor een dergelijke reis niet toereikend, omdat deze je niet staat stelt om tijdig op de afspraak te komen.

ProRail heeft te kennen gegeven dat zij achter de visie staan van de Lelylijn. En de Lelylijn is een onderdeel van een integrale OV visie voor het noorden van Nederland.

En zeg nu zelf als je mag kiezen. Voor 3 miljard euro investeren in de verbreding van de A7 tussen Groningen - Joure en het verkorten van de reisduur tussen Groningen/Leeuwarden met een kwartier reistijdwinst middels 1 rit in de ochtend en 1 in de avond tegen een investeringssom van € 2.6 miljard (bron Provincie Friesland). Of investeren in de Lelylijn met een investeringsbedrag van € 2.8 miljard en 72/108 intercity's per dag met een reistijdreductie van 1  uur tussen de Randstad en het Noorden.

Dat is op dit moment de feitelijke discussie.

Er zijn overigens nog andere maatschappelijke overwegingen die aan de visie ten grondslag liggen. Het visie document is door meerdere partijen kritisch bekeken, maar het is de partijen niet gelukt om argumenten te vinden om de visie onderuit te halen.